Gå til innhold

Har time for avliving av pus i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pus er en kastrert hunnkatt på 11 år. Hun har ikke hatt kasse på 7 års tid, og har sagt i fra når hun skal ut. Det siste året har hun imidlertid hatt flere "uhell" inne. Dvs - gjort både nummer en og to på skinnsofa 3 ganger (jeg måtte til slutt rive av putene og legge en madrass der). Bæsja på puta i senga vår. Tisset i senga (dyne og madrass) på rommet til ungen vår for et par uker siden, og i dag tok jeg henne på fersken mens hun tissa på jakka til samboer som hadde falt på gulvet.

Jeg ORKER ikke mer!!Det er trist, for hun ser veldig frisk ut, bortsett fra dette med tissingen. Muligens blitt litt sær på sine gamle dager og har noget endret adferd, men å gjøre fra seg inne... :sukk:

Tror dere at hun evt har blitt "syk på sinnet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det vært noen store forandringer hos dere i det siste da? Noe som gjør at hun føler at noe er feil?

Har fått hund, men tissingen inne begynte FØR hunden (hun er også vant til andre hunder fra hun var liten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne en grunn til at de blir slik.. Det kan være noe som for eierne er ubetydelig egentlig, så det behøver ikke bety at dere har gjort noe galt... Men puser liker ikke forandringer, så det kan være en liten ting som har fått henne til å starte med uhellene sine, og dermed fortsetter.. Trist at det har blitt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne en grunn til at de blir slik.. Det kan være noe som for eierne er ubetydelig egentlig, så det behøver ikke bety at dere har gjort noe galt... Men puser liker ikke forandringer, så det kan være en liten ting som har fått henne til å starte med uhellene sine, og dermed fortsetter.. Trist at det har blitt sånn.

Ja, jeg vet ikke noe annet jeg kan gjøre. Litt vanskelig for en dyrlege å psykoanalysere en katt. Og hvor mye penger det sikkert koster. Uff. Vet ikke mine arme råd. Trist og lei bare :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du gir opp litt fort. Jeg hadde da prøvd litt til etter 11 år med katten.

Er du ikke glad i henne da? Synd å avlive en frisk katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Det er veldig vanlig med UVI og andre problemer (som er relativt lette å fikse) etter en kastrasjon. Katten er i tillegg ingen ungkatt lengre og det fører også med seg diverse problemer.

Når en katt plutselig begynner å tisse inne så har det som regel noe med store forandringer i hjemmet/miljøet eller sykdom.

Om katten har urinstein, UVI eller lignende så er dette som oftest noe som er lett å ordne opp i og som ikke behøver å koste så veldig mye.

Er du glad i katten din, så lar du veterinæren undersøke dette før avlivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke kjøpe en kattedo fremfor å avlive henne? Hvorfor kan dere ikke spandere en dyrlegetime på henne hvor dere rådfører dere med han/henne? Hvorfor må avlivning være eneste utvei for at katten gjør fra seg inne?

Katter sier som regel fra når det er noe galt. Når de har urinveisinfeksjon er det et typisk symptom at de tisser utenfor kasse/på gulvet. Hvordan ellers kan de si ifra om noe er galt?

Nei, du får ikke noe sympati fra meg, når du ikke engang prøver å finne årsaken til pus gjør det hun gjør. Avlivning bør være aller, aller, aller siste mulighet, etter at alt annet er prøvd. Hun kan ha mange flotte år igjen, men det vil hun ikke få fordi eierne ikke er interessert i å finne ut hva som feiler henne. Kjenner jeg blir kjempeprovosert av en så egoistisk tankegang!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Ringte veterinæren nå. Skal sjekke UVI og litt annet først. Tenker liksom ikke tanken på at hun kan være fysisk syk når hun ser så frisk ut. Så vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Ringte veterinæren nå. Skal sjekke UVI og litt annet først. Tenker liksom ikke tanken på at hun kan være fysisk syk når hun ser så frisk ut. Så vi får se.

Kjempefint! Husk at det ikke er alle sykdommer som synes utenpå. Håper dere kommer til bunns i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, UVI kan være typisk årsak for at katter gjør fra seg inne. Kjempeflott du er villig å få en sjekk på pus før du gjør noe annet :) En kattedo kan også være greit å ha stående, sånn for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg enig med de andre - jeg håper virkelig dere har sjekket for UVI og andre sykdomstilstander. Det er vanlig at syke katter ikke klarer å være renslige. Dessuten ville jeg latt katten ha kasse inne (uansett..), for å se om det løste problemet. Eldre katter kan selvsagt få problemer med "sinnet" også, men først bør man utelukke de tingene som kan kureres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke kjøpe en kattedo fremfor å avlive henne? Hvorfor kan dere ikke spandere en dyrlegetime på henne hvor dere rådfører dere med han/henne? Hvorfor må avlivning være eneste utvei for at katten gjør fra seg inne?

Katter sier som regel fra når det er noe galt. Når de har urinveisinfeksjon er det et typisk symptom at de tisser utenfor kasse/på gulvet. Hvordan ellers kan de si ifra om noe er galt?

Nei, du får ikke noe sympati fra meg, når du ikke engang prøver å finne årsaken til pus gjør det hun gjør. Avlivning bør være aller, aller, aller siste mulighet, etter at alt annet er prøvd. Hun kan ha mange flotte år igjen, men det vil hun ikke få fordi eierne ikke er interessert i å finne ut hva som feiler henne. Kjenner jeg blir kjempeprovosert av en så egoistisk tankegang!

Før du dømmer meg nord og ned så har jeg faktisk gjort det meste for denne katten, og jeg SKAL ta henne med til veterinær for sjekk. Jeg tenke ikke over UVI overhodet. Og jeg HAR brukt mye tid og penger på dyret. Da hun for mange år siden røk leddbånd i det ene benet var det ikke snakk om annet enn operasjon som kostet meg 8000 kroner (var ikke forsikret da).

Men nå har det gått på familielivet løs, og jeg trodde seriøst at hun hadde mentale problemer og tenkte at hun da hadde hatt det best om hun fikk slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

OK. Ringte veterinæren nå. Skal sjekke UVI og litt annet først. Tenker liksom ikke tanken på at hun kan være fysisk syk når hun ser så frisk ut. Så vi får se.

Det er veldig typisk hos dyr. De legger seg ikke ned og ser veldig syke ut når det er noe galt.

Når man kan SE at et dyr er sykt, så har de som regel allerede vært syke lenge (eller har en aggressiv sykdom)

Jeg syns ikke man nødvendigvis skal prøve ALT før avlivning, man skal se ann dyret og om rehabiliteringen gjør vondt verre for dyret.

Men i en sak som dette så kan det være så enkelt som at katten trenger en antibiotikakur og thats it. Da er det verdt et forsøk iallefall.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som sagt, UVI kan være typisk årsak for at katter gjør fra seg inne. Kjempeflott du er villig å få en sjekk på pus før du gjør noe annet :) En kattedo kan også være greit å ha stående, sånn for sikkerhetsskyld.

Det høres sikkert sprøtt ut, men jeg vet ikke hvor i himmelens navn vi skal få plass til en kattedo i vårt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt gjorde dette i 3 år. Jeg rullet opp dynene i senga, for da tissen hun ikke lenger på dem. Det var som hun bare tisset på ting som lå mykt til. F.eks et teppe som LÅ på sofaen. Om en jakke lå på gulvet så tisset hun også, men så fort det hang oppe så slutta problemet. Jeg kom hjem hver eneste dag til tiss på gulvet, og en bæsjeklatt utenfor. Hva gjør jeg? JO jeg prøver ting! Det er min elskede katt, som jeg er så glad i! JEg kan jo ikke avlive henne!

Ikke gi opp.. vær så snill? Det er jo katten din... Kan hende den plages med noe, akkurat som mennesker.

Bytt kattesand, bytt do, prøv andre ting!

Min sluttet!

Jeg synes du er rimelig følelseskald som skal avlive katten pga dette! 1 år med "et par ganger bæsjet på sofaen!" HERREGUD! Det er et dyr, den sier ifra at noe ikke er greit! Så en liten gutt på 8 år på tv, som sa at han kunne høre hva katten sa, den gikk på do alle andre steder enn i kassen. Jo, sa gutten; det er fordi det lukter rart av kattedoen!! Så kjøpte de ny do og sand, så var problemet løst!

KJenner jeg blir provosert av sånne som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Min katt gjorde dette i 3 år. Jeg rullet opp dynene i senga, for da tissen hun ikke lenger på dem. Det var som hun bare tisset på ting som lå mykt til. F.eks et teppe som LÅ på sofaen. Om en jakke lå på gulvet så tisset hun også, men så fort det hang oppe så slutta problemet. Jeg kom hjem hver eneste dag til tiss på gulvet, og en bæsjeklatt utenfor. Hva gjør jeg? JO jeg prøver ting! Det er min elskede katt, som jeg er så glad i! JEg kan jo ikke avlive henne!

Ikke gi opp.. vær så snill? Det er jo katten din... Kan hende den plages med noe, akkurat som mennesker.

Bytt kattesand, bytt do, prøv andre ting!

Min sluttet!

Jeg synes du er rimelig følelseskald som skal avlive katten pga dette! 1 år med "et par ganger bæsjet på sofaen!" HERREGUD! Det er et dyr, den sier ifra at noe ikke er greit! Så en liten gutt på 8 år på tv, som sa at han kunne høre hva katten sa, den gikk på do alle andre steder enn i kassen. Jo, sa gutten; det er fordi det lukter rart av kattedoen!! Så kjøpte de ny do og sand, så var problemet løst!

KJenner jeg blir provosert av sånne som deg!

Har du lest resten av innleggene og svarene til TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...