Gå til innhold

De rundt meg ler av meg og ødelegger julestemingen min...


Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av at andre skal blande seg opp i hva andre gjør for å ha det koselig rundt seg! :tristbla: Jeg elsker julen, og har alltid vært skikkelig glad i adventstiden. Da jeg bodde hjemme, var det kun adventsstaker som kom opp i desember, resten av pynten kom lille julaften.

Da jeg flyttet for meg selv, syntes jeg det var utrolig koselig å investere i min egen julepynt, og de siste årene har jeg begynt å pynte tidligere. Samboeren min synes også det er koselig med jul, så det gjør ikke ham noe at det julete rundt oss i desember. I dag, 1. søndag i advent, har jeg pyntet til jul i stua. Jeg har satt opp adventsstakene, pyntet med røde juleduker, puter, gardiner, julelys og annen rød pynt. Hjerter i vinduene, krans på døra og julesokk over peisen. Alt bortsett fra juletreet kom opp. Og jeg hadde det så koselig, og var så fornøyd!

Men så kom mamma innom med noe til meg, og da hun så stua, lo hun høyt av meg. Hun latterliggjorde meg, rett og slett. Full jul i november, var det mulig? Etterpå fikk jeg en venninne på besøk, som proklamerte at hun syntes det var harry med rød pynt så lang tid før jul.

Hvorfor i alle dager skal folk henge seg opp i hvordan andre velger å ha det rundt seg? :tristbla: Jeg merket at jeg ble lei meg, de tok bort litt av den gode gleden jeg hadde ved å ha fått det så julekoselig rundt meg. Nå er det akkurat som om tingene mine ikke skinner lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blubberella

Noen folk mangler den ekstra lille skruen oppi toppetasjen som gjør at man ikke har behov for å rakke ned på det man selv ikke ser gleden i...

Jeg er også litt over gjennomsnittet glad i julestas og har pyntet en god del idag. Jeg merker jo at ikke alle skjønner vitsen med å pynte med julepynt allerede nå, og noen synes jo tydeligvis adventsglede er direkte ekkelt og er ikke redd for å kommentere syrlig hvor teit de juleglade er... Det eneste man kan gjøre er å drite i hva de mener og kose seg med advents/julepynten sin. :klemmer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt! Jeg pyntet til jul i går. Med røde duker, adventsstake, engler og røde julelys. Jeg er så glad i julen at jeg gjerne vil ha den i huset i over en månde :nisse:

Ikke bry deg om hva de sier. Vi er flere som har pyntet alt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager henge seg opp i hva andre folk mener om din julepynt? ;)

Det irriterer meg når butikkene fylles med julemarsipan i starten av Oktober, og det irriterer meg når butikkene klistrer opp "God Jul" på vinduene i begynnelsen av November. Jeg er også en av de som er veldig glad i julen, men det at den skal starte så tidlig der jeg ikke kan unngå å se det, er med på å ødelegge litt av min julestemning. For ikke å snakke om kjøpehysteriet, og at mange stresser rundt som hodeløse høns, mer enn de nyter perioden frem til julaften.

Når jeg ser slike ting som irriterer meg, må jeg rett og slett bare si til meg selv at andre får gjøre som de vil, og i mitt eget hjem kan jeg dekorere akkurat som jeg vil - når jeg vil. Jeg kan velge å slappe av, jeg trenger ikke stresse rundt som en tulling for å finne julegaver som ser dyre ut men koster lite, slik at jeg skal få råd til å hamstre alt det andre som er "viktig" til jul (dobbel kvote juleribbe, juleservietter, julesokker med musikk(!), julepepperkaker, julecola, julesengetøy, julehåndklær, julebestikk og juleservise, osv).

For meg handler julen først og fremst om Tid og Glede. Tid til familie, tid til ettertanke, tid til å slappe av, tid til å lære en liten nevø å bygge snølykter, tid til å stikke innom en venn med noe godt jeg har bakt selv. Glede over å kunne ta frem igjen julepynten jeg har blitt så glad i, glede over enkle ting som at klementinene smaker nydelig nå, glede over all den gode maten jeg kan lage hvis jeg vil, glede over at folk (ihvertfall de som ikke stresser) ser ut til å være mer høflige og hjelpsomme, glede over at jeg kan smile varmt til en tilfeldig forbipasserende under lysdekorasjonene i julegata - og få et oppriktig smil tilbake, og ikke minst gleden ved å sitte foran skjermen for å få med seg Tre Nøtter Til Askepott og Reisen Til Julestjernen, og bare leve i øyeblikket, nesten som et barn for en liten stund.

Jeg kan ikke definere hva eller hvordan julen skal være for akkurat deg, men jeg synes du bør fokusere på at hjemmet ditt ikke pyntes for å glede alle andre, men først og fremst de som bor der. Kanskje var det ikke så vondt ment som det hørtes ut som, det moren din sa. Er hun vant til at det pyntes lille julaften (altså hennes tradisjon, som hun trives med), er det nok litt rart å se at barnet som vokste opp med denne tradisjonen plutselig har gjort ting på en helt ny måte. Venninnen din sa nok bare sin egen mening, basert på hva hun liker, og du skal ikke ta dette så personlig. Om jeg kom på besøk til deg og tilfeldigvis nevnte at jeg ikke likte grønne planter - ville du kastet plantene dine av den grunn? Selvsagt ikke - du kjøpte dem fordi du synes de passer fint inn.

Kos deg med julestemning i huset, og ikke bruk energi på å irritere deg over bagateller. Ikke misforstå - jeg skjønner at du ble lei deg, men fokuser heller på å gjøre julen mest mulig positiv og fin for deg selv og de du er glad i. Gni deg litt i øynene, så skal du se at pynten skinner like fint som den alltid har gjort :klemmer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pynta med adventstake, lilla lys og hvite duker :) Og stjerne i vinduet!

Det er sånn jeg vil ha det hos meg når vi starter adventstida, hvordan andre vil ha det hos seg syns jeg de skal få bestemme sjøl!

KOS deg med sånn du har pynta, og ikke tenk på hva din mor og venninne skulle mene, de har mer enn nok med å passe på hos seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om de andre. Jeg pynter med julenisser, juleduker, julenisser, adventslys, engler og snømenn første søndag i advent. Alt kommer opp unntatt juletreet. Jeg vil ha jul i huset i mer enn et par uker. Så jeg kan egentlig ikke forstå det store problemet til din mor og din venninne. Hvordan de pynter er deres sak. Det er vel ingen som ler av dem? Det er bare til å fnyse av dem hvis de nevner det flere ganger, så slutter de sikkert, tenker jeg.

Hadde noen ledd av meg pga at jeg tar fram nesten all julepynten første søndag i advent, så hadde jeg ganske enkelt sagt at JEG synes det er koselig med all julepynten og vil gjerne ha julen i huset fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silvermist

Det skal du ikke bry deg om Squill!

Jeg forstår ikke hva folk får ut av å rakke ned på folk som gjør ting annerledes en seg selv?

Nei, dette er rett og slett bare å overse, kos deg videre med julepynten og den koselige stemningen, og overlat til andre å være negative og kjipe.

Jeg er sikker på at julepynten din skinner like fint i morgen :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Rådet mitt er enkelt, men veldig virkningsfult: ikke bry deg om hva andre synes.

Bare svar dem med "jeg ler ikke av deg når du (insert noe vedkommende gjør som du synes er rart)", det burde få de fleste til å holde dugelig kjeft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig at man ikke skal få pynte når man selv vil uten at andre ler.

Jeg har pyntet for fullt idag, tom pyntet juletreet. Jeg har jul i over en mnd, og er storfornøyd med det. Andre må mene det de vil om den saken :)

For å få enda mer julestemning har jeg spist meg kvalm på klementiner og kakao :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det de som har julepynten fremme til langt ut i januar som er merkelige, selv om jeg selvfølgelig ikke kommenterer dette.

For meg er det jul fra første helgen i advent og frem til ca 1-2. januar. Jeg begynner så smått å pynte rundt begynnelsen av desember, og fjerner alle tegn etter jula før jobben begynner igjen etter ferien.

Ikke bry det om hva andre sider, det var en som kommenterte det her også, mitt svar var bare å le av henne og kommentere hvor koselig det var med folk som var opphengt i gammeldagse tradisjoner som dikterte når man skulle pynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, kan ikke jeg få komme på besøk til deg da? :jepp:

Det er jo kjempekoselig med jul! Her er det omvendt. Mamma maser om at jeg må kjøpe julepynt og greier til advendt, men jeg har ikke råd midt i julegavehandlingen, så her blir det ikke mye til jul i år. Synes det høres kjempekoselig ut hjemme hos deg, og kjenner jeg blir litt misunnelig! Noen elsker julen, andre ikke, sånn er det bare. KOS DEG med i julestua di, du. Det hadde jeg gjort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt ts :klemmer: Jeg er akkuratt som deg elsker jula og pynte opp den ellers så triste stua.Jula er spessiell og magisk.Jeg elsker den og bryr meg ikke om hva andre sier :skratte: ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er helt greit at du i det minste ventet til 1.advent, om du hadde gjort det før hadde jeg nok reagert. Jeg liker ikke helt at julen begynner i oktober/november, for jeg syns man kunne vente helt til 1.des eller 1.advent.

Hjemme prøver vi å vente med juleting og julemusikk til 1.des/1.advent. Julekalender er jo kjempeviktig :jepp:

Det er noe som heter 13.dag jul - en gammel skikk som sier at man skal fjerne all julepynt 13 dager etter julaften. Det blir vel 6.jan, så frem til da kan man med god samvittighet ha julepynten fremme.

Jeg er nok som deg, elsker å gjøre det koslig rundt meg om det er jul eller påske :jepp:

PS: TS, moren din syns det sikkert bare var morsomt at datteren hennes hadde pyntet så mye, og hun dro nok sporenstreks hjem og pyntet litt hun også.

Kanskje venninnen din ikke er så glad i så mye julerødt, men som sagt, smaken er som baken, og dere har forskjellig smak og forskjellig bak ;)

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes også man skal få gjøre som de vil. :) Jeg har pynta med lilla duker og lys i dag. Tar fram resten av julepynten 23 desember, og tar bort jula igjen 20.dag jul. det er en tradisjon vi alltid har hatt i vår familie.

Kos deg med julepynten i førjulstida du, og ikke bry deg om hva andre mener. :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delt i to med et rasshøl i midten?

Og i det hullet kan du stikke en grankvist med røde julekuler på, så skal du se julestemningen kommer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pynt hjemmet ditt med hjertens glede akkurat når du vil!

Her hjemme er det litt regler, vi har adventspynt og julepynt. Og julepynten kommer ikke fram før lille julaften. ( noen gleder må vi foreldre ha, nemlig det å torturer barn en

bitteliten smule i desembaer.....)

Til gjengjeld har vi mye adventspynt; stake på spisebordet ( stor!!!), lilla duker og løpere, gardiner, putetrekk, lys i alle vinduer osv osv...

Noen få engler får også lov til å komme fram fra skjul i advenstiden, de store lysenglene har nå kommet fram på både spisebordet og på hver sin side av pianoet.

Det er jo nesten tiden før jul som er den beste....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i det hullet kan du stikke en grankvist med røde julekuler på, så skal du se julestemningen kommer.

Jaggu, lite som får en i julestemning som å bli sodomisert med en grankvist med julenips på. O jul med din glede hehehe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...