Gå til innhold

Er katten din ute når det er 20/25 minus?


Sunniva81

Anbefalte innlegg

Får veldig dårlig samvittighet jeg også,ja.Så i dag skal jeg ha han ut noen timer på tidligkvelden,så han får gjort fra seg i gotiden før vi skal legge oss.Da får jeg forhåpentligvis lokket han inn igjen slik at han kan være inne på natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tøffe puser dere har da. :fnise: Her er det -6 og min snuppelure bare snuser og går inn igjen. Hehe. Her om dagen tok ho rekord på å være ute.

5 min... Skjønner ho godt jeg, men a maser gjerne 4 eller 5 ganger om at ho skal ut, men står nesten alltid å bare ser ut før ho snur og legger seg på sofan igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger oss ofte seint, jeg bruker i tillegg lang tid på å sovne, så hvis katten går ut om kvelden når det er så kaldt blir det gjerne til at vi roper noen ganger ekstra før vi sovner. Oftest kommer han inn igjen. Jeg vil forøvrig tro at katten lærer seg til hva den må gjøre for å rekke å komme inn i løpet av kvelden, så hvis den ikke dukker opp har den på en måte valgt å være ute. Selv om man kanskje ideelt sett skulle våknet i løpet av natta og sluppet den inn.

Og jeg ville også sagt fra om en nabokatt sto på døra stadig vekk og ville inn - ofte er det jo sånt katter gjør for variasjonens skyld (vår har pleid å dra på besøk il en eldre dame i nabohuset, der får han sove på sofaen, men får ikke mat der), men når den ikke får komme inn om natta når det er så kaldt synes jeg synd på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Så tøffe puser dere har da. :fnise: Her er det -6 og min snuppelure bare snuser og går inn igjen. Hehe. Her om dagen tok ho rekord på å være ute.

5 min... Skjønner ho godt jeg, men a maser gjerne 4 eller 5 ganger om at ho skal ut, men står nesten alltid å bare ser ut før ho snur og legger seg på sofan igjen.

Min pusefrøken pleier å mase lenge før hun går ut. Noen ganger mjauer hun sårt ved døra, men når jeg åpner døra snuser hun bare uti lufta og tverrsnur og går inn igjen. Dette gjentar hun gjerne 2-3 ganger før hun endelig bestemmer seg for å tusle ut. Noen ganger presterer hun å masemjaue for så å løpe og gjemme seg under senga når jeg reiser meg for å slippe henne ut... :fnise: Så nei, tøff er hun nok ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får veldig dårlig samvittighet jeg også,ja.Så i dag skal jeg ha han ut noen timer på tidligkvelden,så han får gjort fra seg i gotiden før vi skal legge oss.Da får jeg forhåpentligvis lokket han inn igjen slik at han kan være inne på natta :)

Hvorfor har du ikke kattedo til katten din? Det er veldig greit for katten å kunne gå på do innendørs i vinterhalvåret ifbm. kuldeperioder. Også greit for eierne, slik at man slipper dårlig samvittighet over at katten må ut i kulda for å gjøre fra seg, når den egentlig helst vil være inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp dette er en veldig aktuell problemstilling nå i denne kuldeperioden.

Jeg gjør som de fleste her: katten får selv avgjøre om/hvor lenge han orker å være ute. Her har det vært under 15 minus i lang tid nå, så da finner jeg fram do-kassa og lar han være inne mens vi er på jobb :)

Vi har snekret en glava-isolert "hybel" til pusen- som vi har fylt med gamle ullgensre, men han bruker den ikke nå når det er skikkelig kaldt, av en eller annen grunn

Jeg har lest at katter ikke tåler veldig streng kulde over lang tid; tror det var på Dyrebeskyttelsen sine nettsider. Katter kan lett få forfrysninger på særlig ørene dersom de ikke finner et varmt sted å holde hus.

Best at pus får være inne... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min pusilus er ute 3-4 timer på dagtid mens det enda er sol, men hun er ute en time om gangen max et par ganger på kveldstid.

Og hun er den typen som kan finne på å være ute i 10 timer om gangen, så hun har oppdaget gleden med innekos i varmen :fnise: (hun er ca 13mnd)

Men igår da det var 15 minus, tok hun med seg en mus inn. Flinke pusi :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen gjør at kattene ikke fryser, men alt under 15 minus er skadelig for lungene dersom katten er ute lenger enn to timer. Katten er hardfør, men er ikke "designet" til å leve i slik kulde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...