Lizzee Skrevet 26. november 2010 #61 Skrevet 26. november 2010 Jeg mente ikke at JEG bare kan kommunisere med folk som tror på det samme som meg. Ordla meg litt feil der. Jeg mente at for et medium så kan det være vanskelig å få frem noe med mennesker som deg som er lukket og negativt innstilt til det hele. At det for han/henne vil være vanskelig å ha den kommunikasjonen med deg fordi du ikke tror på det i utgangspunktet. Det er jo rimelig naturlig. Har man på forhånd bestemt seg for at noe ikke går, så går det vel ikke heller. Du mener at mediumet skal gjenta "bragden" med en person som er negativt innstilt for å det skal overbevise deg? Er det på den måten du ønsker bevis for andre ting i livet også? Og omvendt, men hvis man påpeker det er man visst "trangsynt" og "latterliggjørende". Det går fint an å ikke tro på noe uten å være latterliggjørende. Men det er desverre mange som latterliggjør ting de ikke selv forstår. Jeg er veldig skeptisk. Men jeg tror at det å kommunisere med et medium er litt som å kommunisere med en kjæreste. Man kan ikke forvente at kjæresten forstår hva en vil ha og hvordan en vil ha det om man ikke kommuniserer. Å sitte med munnen lukket og armene i kors og forvente at kjæresten skal gjøre ting helt av seg selv er fånyttes... Det forstår vi vel alle. Det nytter ikke å klage på at en kjæreste aldri gjør noe eller forstår en om kjæresten aldri har fått vite noe om de ønskene man har. Det betyr jo ikke at kjæresten er en dårlig kjæreste heller. Han har kanskje fungert veldig fint med andre. Å da blir det litt dumt å si at han skal bevise at han bryr seg, uten at han blir gitt noen hint. Man må være åpen. Slik er det kanskje med medium også. Mediumet funker med en som er åpen og klar på at hun ønsker å få vite. Det funker ikke med en som sitter med armene i kors og tier helt stille. Også er det mange måter å kommunisere på. Verbalt, ikke verbalt og når det gjelder det "åndelige" og folk som "ser" så tror jeg kanskje de er istand til å se ting vi andre ikke helt forstår. Men lukker vi oss helt og mener at neida her skal du bevise deg her, jeg gir ingenting. Så blir det hele lukket og ingenting kommer ut av det. Akkurat som med en kjæreste. Det er toveis. Om jeg tror at medium kan se ting og fortelle ting. Hmmm... Jeg har vært ute for en totalt svada-opplevelse selv. Men i den bransjen er det vel en del svindel. Jeg har også møtt en som overrasket meg. Hvordan hun visste det hun sa, det vet ikke jeg. Om jeg tror på overnaturlige evner? La meg si at jeg er åpen for å at det kan foregå ting jeg ikke forstår. At man skal kreve håndfaste bevis eller at et medium må kunne klare å prestere for alle og enhver før vedkommende kan blir trodd.... nei det tror jeg blir feil. Det er mye følelser innblandet her. Jeg tror at både mediumet skal ha dagen og at den som blir lest også må ha dagen. Litt som på alle felt hvor følelser er involvert. Det er ingen fasit. Det er ikke alltid det funker. Men det betyr ikke at det ikke finnes. Åndenes Makt synes jeg bare bærer veldig preg av at man skal lage TV. Og jeg synes i bunn og grunn at hele programmet er litt kjedelig. Også spiller det for mye på at folk blir redde og skremt. Derfor blir det litt dumt for meg. Men de som tror de skal få lov til å tro. Og de som ikke tror, de må få lov til det. Men man trenger ikke å drive å plage hverandre med alle disse bevisene. Det blir så mye flisespikkeri. Sier som Rolv Wesenlund jeg, det finnes mer mellom himmel og jord enn andre steder.
Pingting Skrevet 26. november 2010 #62 Skrevet 26. november 2010 Man kan ikke forvente at kjæresten forstår hva en vil ha og hvordan en vil ha det om man ikke kommuniserer. Å sitte med munnen lukket og armene i kors og forvente at kjæresten skal gjøre ting helt av seg selv er fånyttes... Det forstår vi vel alle. Fullstendig off-topic, men hvis du leser endel av trådene på samlivs-forumet så er jeg slett ikke så sikker på at alle har forstått det!
Lizzee Skrevet 26. november 2010 #63 Skrevet 26. november 2010 Fullstendig off-topic, men hvis du leser endel av trådene på samlivs-forumet så er jeg slett ikke så sikker på at alle har forstått det! Det har du selvsagt helt rett i!!! :gjeiper: Tenk hvor mange det er som tror at kjæresten har en krystallkule og er synsk!! Men at det faktisk kan finnes noen der ute som ER synske??? Eeeehhhh nei.....
Pingting Skrevet 26. november 2010 #64 Skrevet 26. november 2010 Det har du selvsagt helt rett i!!! :gjeiper: Tenk hvor mange det er som tror at kjæresten har en krystallkule og er synsk!! Men at det faktisk kan finnes noen der ute som ER synske??? Eeeehhhh nei..... Hvis det er noen, så tror jeg ikke det er mannfolk. (kjære vene, fredagsmodusen har tatt meg ser jeg) 1
Gjest navnelapp Skrevet 26. november 2010 #65 Skrevet 26. november 2010 Jeg mente ikke at JEG bare kan kommunisere med folk som tror på det samme som meg. Ordla meg litt feil der. Jeg mente at for et medium så kan det være vanskelig å få frem noe med mennesker som deg som er lukket og negativt innstilt til det hele. At det for han/henne vil være vanskelig å ha den kommunikasjonen med deg fordi du ikke tror på det i utgangspunktet. Det er jo rimelig naturlig. Har man på forhånd bestemt seg for at noe ikke går, så går det vel ikke heller. Du mener at mediumet skal gjenta "bragden" med en person som er negativt innstilt for å det skal overbevise deg? Er det på den måten du ønsker bevis for andre ting i livet også? Ja, faktisk. Det kan ikkje vere ein føresetnad at ein skal tru på det for at eit fenomen skal manifestere seg. Då er det ei hildring, ei forestilling, ikkje ein realitet. Er eg skeptisk, men finn overprøvbare og objektivt konstaterbare bevis, så sluttar eg sjølvsagt å vere skeptisk. Det finst mange ting ein ikkje kunne forklare tidlegare, men som ein no kan forklare. Magnetisme er eit døme, det vart sett på som magisk, men det er ikkje det. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #66 Skrevet 27. november 2010 Ja, faktisk. Det kan ikkje vere ein føresetnad at ein skal tru på det for at eit fenomen skal manifestere seg. Då er det ei hildring, ei forestilling, ikkje ein realitet. Er eg skeptisk, men finn overprøvbare og objektivt konstaterbare bevis, så sluttar eg sjølvsagt å vere skeptisk. Det finst mange ting ein ikkje kunne forklare tidlegare, men som ein no kan forklare. Magnetisme er eit døme, det vart sett på som magisk, men det er ikkje det. Du kan jo starte med å oppsøke et medium og se hva du får ut av det. En som er seriøs. Har du noen gang prøvd det? Jeg synes forresten at Lizzee sitt innlegg var veldig fint med tanke på hvordan man kommuniserer med et medium. Veldig logisk også. Det er jo ikke snakk om at man må tro på det, men at man er innstilt på å få noe ut av det. Det er jo derfor man går til et medium. Man går jo ikke til et medium for å få bevis for å personen "virker". Man går jo dit for å få noe personlig ut av det. jeg tror at om man går til et medium med den innstillingen at "du bare jukser og det skal jeg bevise" så føler mediumet det og man er "stengt" for den opplevelsen man kan få. Man blir så stengt og negativ at mediumet ikke får noe ut av en. Nå snakker ikke jeg om at man får noen hjem til seg for å finne gjenferd og få de vekk. Det er noe annet. Men at man setter seg ned med et medium for å snakke om seg selv. Da må man nok selv være åpen for det som skal skje for at det skal komme noe ut av det.
Gjest navnelapp Skrevet 27. november 2010 #67 Skrevet 27. november 2010 Men å sette seg ned med eit anna menneske og snakke om meg sjølv gir jo mykje meir meining viss eg gjer det med kjæresten min, med søstra mi, med ei nær venninne eller med ein terapeut eller prest for den sags skuld? Då går eg jo ikkje inn i situasjonen for å få vite noko om fortid og framtid (fortida veit eg om, framtida veit ingen av oss noko om). Då gjer eg det som ein terapeutisk prosess, for å forstå meg sjølv betre og finne gode strategiar for å handtere livet mitt. Skal eg bruke pengar på det går eg heller til ein som eg veit har studert menneskesinnet og har faglege modellar og prosessar å jobbe etter. Ikkje til ein tilfeldig person som kallar seg healer eller medium utan annan bakgrunn enn ein god intuisjon og erfaring. 3
Cata Skrevet 27. november 2010 #68 Skrevet 27. november 2010 Veldig enig med Pingtings innlegg nr. #37. Jeg tror ikke det er bevisst juks. Familiene som har ånder i hus opplever nok det de sier de opplever. Hvem stiller seg frivillig for hogg i TV-ruta uten at de faktisk tror på det de presenterer? (Vel, ser bort fra profesjonelle komikere da.) Naturligvis benytter TV Norge alle triks i boka for å få det "spennende". Det skal jo være underholdning og et produkt som selger. Når de viser eksempler på spøkeriene så er det alltid labert med lys når de filmer og passende skummel musikk og skygger legges inn på de rette stedene. Så jeg vil si det er bra håndtverk . Når det gjelder inflasjonen av ånder som de klarsynte finner så er jeg langt mer skeptisk. Greit nok med et spøkelse eller to som slenger rundt her og der, men at de finner spøkelser på alle stedene de undersøker og gjerne fra flere forskjellige tidsperioder og uavhengig av hverandre, det synes jeg faktisk blir litt mye av det gode. Hvor mange spøkelser er det plass til i et og samme hus uten at de går hverandre på nervene? Når det gjelder de klarsynte så tror jeg ikke de heller bedriver bevisst juks. De får nok fram det de sier, mer eller mindre, men så spørs det da hvor godt det stemmer med virkeligheten. Ser jo at i en del saker så skal man være svært velvillig for å få den klarsyntes inntrykk til å stemme med det familien opplever, mens det i andre tilfeller er godt samsvar. Lurer forresten på hvorfor det er så enkelt for den klarsynte å få dyttet de såkalte åndene "inn i lyset" hver gang? Her snakker vi om temmelig pågående spøkelser som har laget temmelig mye styr over en lengre periode, og så -vips- bare det kommer en klarsynt og ber dem gå inn i lyset så pakker de sammen og går. :klø: Noen av dem burde i mine øyne protestert mot den behandlingen. Summa summarum: Nei, jeg tror ikke Åndenes makt er bevisst juks, men jeg tror TV Norge gjør sitt beste for å få god underholdning ut av historiene og jeg tror ikke alle spøkelsene som de klarsynte "finner" er ekte. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 27. november 2010 #69 Skrevet 27. november 2010 Lurer forresten på hvorfor det er så enkelt for den klarsynte å få dyttet de såkalte åndene "inn i lyset" hver gang? Her snakker vi om temmelig pågående spøkelser som har laget temmelig mye styr over en lengre periode, og så -vips- bare det kommer en klarsynt og ber dem gå inn i lyset så pakker de sammen og går. :klø: Noen av dem burde i mine øyne protestert mot den behandlingen. Det hadde også vært interessant å vite "tilbakefallsprosenten" her. Er det slik at når TV kameraene er slått av og den klarsynte har gått hjem så lusker enten de samme eller nye spøkelser inn i huset?
Cata Skrevet 27. november 2010 #70 Skrevet 27. november 2010 Det hadde også vært interessant å vite "tilbakefallsprosenten" her. Er det slik at når TV kameraene er slått av og den klarsynte har gått hjem så lusker enten de samme eller nye spøkelser inn i huset? Akkurat det får vi vel, om enn ikke i form av prosenter. TV Norge tar en oppfølgingstur et par måneder etter den klarsyntes visitt. Som regel er det blitt mindre støy i huset, mens i en del tilfeller så er situasjonen omtrent den samme.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. november 2010 #71 Skrevet 27. november 2010 Akkurat det får vi vel, om enn ikke i form av prosenter. TV Norge tar en oppfølgingstur et par måneder etter den klarsyntes visitt. Som regel er det blitt mindre støy i huset, mens i en del tilfeller så er situasjonen omtrent den samme. Og hva konkluderer man med da? At den klarsynte feilet? Kan det være andre ting enn spøkelser det er snakk om? Eller konkluderer man ikke?
Cata Skrevet 27. november 2010 #72 Skrevet 27. november 2010 Og hva konkluderer man med da? At den klarsynte feilet? Kan det være andre ting enn spøkelser det er snakk om? Eller konkluderer man ikke? Som regel konkluderer man med at "det er blitt roligere" eller "det er blitt helt rolig".
Lizzee Skrevet 27. november 2010 #73 Skrevet 27. november 2010 Og hva konkluderer man med da? At den klarsynte feilet? Kan det være andre ting enn spøkelser det er snakk om? Eller konkluderer man ikke? Må'kke være så streng da.... Om "spøkelset* kommer tilbake så er det vel fordi det vil komme tilbake da. Det er som med unger tenker jeg. Det er ikke alltid de hører. Noen er litt trassige. Betyr ikke at foreldrene feiler. :gjeiper: Men en klarsynt må vel ha minst 100% treffsikkerhet for å være troverdig... Da må man vel kun jobbe med veloppdragne "spøkelser". Det kan vel hende at et "spøkelse" er sterkere enn den klarsynte også? Går ikke det an? Ser for meg mange muligheter her jeg. Og for å ta en sammenligning til: Om du har fått skadedyr inn i huset ditt - være seg husbukk, borebiller eller maur - og tilkaller skadedyrkontrollen. Det er ikke alltid de får vekk udyra ved første forsøk, har de da feilet? Kan det være andre ting enn skadedyr? Eller er det bare det at skadedyra er litt ekstra pågående og det må flere runder til med spray i huset.
Lizzee Skrevet 27. november 2010 #74 Skrevet 27. november 2010 Men å sette seg ned med eit anna menneske og snakke om meg sjølv gir jo mykje meir meining viss eg gjer det med kjæresten min, med søstra mi, med ei nær venninne eller med ein terapeut eller prest for den sags skuld? Då går eg jo ikkje inn i situasjonen for å få vite noko om fortid og framtid (fortida veit eg om, framtida veit ingen av oss noko om). Då gjer eg det som ein terapeutisk prosess, for å forstå meg sjølv betre og finne gode strategiar for å handtere livet mitt. Skal eg bruke pengar på det går eg heller til ein som eg veit har studert menneskesinnet og har faglege modellar og prosessar å jobbe etter. Ikkje til ein tilfeldig person som kallar seg healer eller medium utan annan bakgrunn enn ein god intuisjon og erfaring. Jeg ville nok valgt det samme som deg jeg også. Samtidig så har jeg forståelse for de som velger anderledes. Nå er det jo de som er medium og healere som har annet enn bare god intuisjon og erfaring. Man kan gå mange kurs innenfor disse feltene og lære seg å bruke evnene sine. Har jeg hørt. Skulle jeg velge å gå til en slik ville jeg definitivt ha valgt en som hadde litt mer ballast.
Lizzee Skrevet 27. november 2010 #75 Skrevet 27. november 2010 Men å sette seg ned med eit anna menneske og snakke om meg sjølv gir jo mykje meir meining viss eg gjer det med kjæresten min, med søstra mi, med ei nær venninne eller med ein terapeut eller prest for den sags skuld? Då går eg jo ikkje inn i situasjonen for å få vite noko om fortid og framtid (fortida veit eg om, framtida veit ingen av oss noko om). Då gjer eg det som ein terapeutisk prosess, for å forstå meg sjølv betre og finne gode strategiar for å handtere livet mitt. Skal eg bruke pengar på det går eg heller til ein som eg veit har studert menneskesinnet og har faglege modellar og prosessar å jobbe etter. Ikkje til ein tilfeldig person som kallar seg healer eller medium utan annan bakgrunn enn ein god intuisjon og erfaring. Jeg ville nok valgt det samme som deg jeg også. Samtidig så har jeg forståelse for de som velger anderledes. Nå er det jo de som er medium og healere som har annet enn bare god intuisjon og erfaring. Man kan gå mange kurs innenfor disse feltene og lære seg å bruke evnene sine. Har jeg hørt. Skulle jeg velge å gå til en slik ville jeg definitivt ha valgt en som hadde litt mer ballast.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. november 2010 #76 Skrevet 27. november 2010 Og for å ta en sammenligning til: Om du har fått skadedyr inn i huset ditt - være seg husbukk, borebiller eller maur - og tilkaller skadedyrkontrollen. Det er ikke alltid de får vekk udyra ved første forsøk, har de da feilet? Kan det være andre ting enn skadedyr? Eller er det bare det at skadedyra er litt ekstra pågående og det må flere runder til med spray i huset. Hvis skadedyrfirma 1 ikke får vekk dyrene må de vel forsøke igjen. Hvis det derimot viser seg at de har en lang liste med dårlige forsøk bak seg, velger vel ingen dem igjen? Hva er kriteriene for å vite om et skadedyrfirma har den kompetansen de trenger for f.eks. å fjerne veps i vegg? Jo da kan de sikkert vise til noen midler og resultater. Finnes det noe tilsvarende for klarsynte - og ikke minst: Hvordan påviser man at knirk i hus skyldes spøkelser. Forskjellen er altså at "normal" firma blir målt opp mot forbrukerkjøps- og kjøpslov og andre lover og regler. Klarsynte og spøkelser kan ikke måles på samme måte. Det er det som er utfordringen. Beklager at jeg tar sammenligningen din ut i den virkelige verden, men det var du som begynte.
Lizzee Skrevet 27. november 2010 #77 Skrevet 27. november 2010 Hvis skadedyrfirma 1 ikke får vekk dyrene må de vel forsøke igjen. Hvis det derimot viser seg at de har en lang liste med dårlige forsøk bak seg, velger vel ingen dem igjen? Hva er kriteriene for å vite om et skadedyrfirma har den kompetansen de trenger for f.eks. å fjerne veps i vegg? Jo da kan de sikkert vise til noen midler og resultater. Finnes det noe tilsvarende for klarsynte - og ikke minst: Hvordan påviser man at knirk i hus skyldes spøkelser. Forskjellen er altså at "normal" firma blir målt opp mot forbrukerkjøps- og kjøpslov og andre lover og regler. Klarsynte og spøkelser kan ikke måles på samme måte. Det er det som er utfordringen. Beklager at jeg tar sammenligningen din ut i den virkelige verden, men det var du som begynte. Min sammenligning var mest for moro skyld. Har like lite greie på klarsynte jeg som deg.
Pingting Skrevet 27. november 2010 #78 Skrevet 27. november 2010 (endret) Siden man først er inne på den diskusjonen: hvis man er ute etter bevis for at et medium virkelig kan se det ene og det andre, så trengs det ikke 100% treffsikkerhet, men flere treff enn man skulle forvente enn om det bare ble gjettet. En grei test hadde vel vært å få tak i en ekspert på cold reading (altså en som ikke påberoper seg noen overnaturlige evner) og et medium, og fått de til å snakke med f.eks. 10 personer og komme med en rekke utsagn om dem. Er treffprosenten den samme, så er det ikke noen statistisk grunn til å tro at mediet bruker noe annet enn CR. Hvis mediet derimot finner frem til mye mer, gjentatte ganger, kan det være en indikator på at h*n faktisk har overnaturlige evner. Endret 27. november 2010 av Pingting 1
Wonders Skrevet 4. september 2012 #79 Skrevet 4. september 2012 fant denne, og har sett de 3 første episodene... http://www.1channel.ch/tv-2727243-Paranormal-Witness/season-1-episode-4 http://www.putlocker.com/file/569E453BEE77A0A1#
Lykkelitenen Skrevet 4. september 2012 #80 Skrevet 4. september 2012 fantacy eller noe a'la åndenes makt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå