Gå til innhold

Åndenes makt ol

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva tenker dere om Åndenes makt og slike programmer? Er det de opplever ekte eller er det bare iscenesatt for å få et program som overtroende skal se på? Og er de synske virkelig synsk? Hvorfor ser de alt dette på programmet så klart, mens de ikke kan brukes i drapssaker? Lurer på folks meninger! Personlig tror jeg alt bare er tull...

Endret av Blomst1990
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er nok klippet en del i, men antar at de er ganske ekte...vil jeg tro. :klø:

Skrevet

Er ganske sikker på at det er ekte. Tror det hadde vært vanskelig å få så mange familier til å spille redde hvis de virkelig ikke trengte hjelp.

Skrevet

Det blir lettere og forstå at det er sant en at man må finne 50 familier som må lyve med venner som må lyve, med besteforeldre som må lyve..du ser de som sitter gråtkvalte,,ser ikke ut som de tuller.I tilleg må alle disse hundre personene som er innblandet ikke si noe om løgnen.Det har ingen gjort.Familier hadde blitt bedt om å gjøre seg til tullinger å lyve til hele norge for noen tusenlapper.Mindre trolig en at det er sant.Hvis ting bare skjer oppi hodet,hvorfor kan da to stykker pluttselig se noe samtidig?

Gjest navnelapp
Skrevet

Folk asar seg opp, og den eine trur på det den andre seier og så ballar det på seg. Dette er juks og bedrag frå ende til annan, det finst ikkje ånder i hus, berre dårleg isolering, gjennomtrekk og treveggar som lagar lydar fordi fukt og temperatur varierer.

Men enkelte har ei legning som gjer at dei veldig raskt velgjer dei mest vidløftige forklaringane på fenomen dei opplever, og det gir grobunn for slike program og folk som lever av å lure andre ved at dei seier dei kan drive ut åndene. Det er ikkje sikkert dei sjølve opplever det som å lure andre, viss dei sjølve fullt og fast trur på slike fenomen, men dette er cold reading satt i system, og heilt bortkasta å bruke tid og krefter på.

• Liker 9
Skrevet

Folk asar seg opp, og den eine trur på det den andre seier og så ballar det på seg. Dette er juks og bedrag frå ende til annan, det finst ikkje ånder i hus, berre dårleg isolering, gjennomtrekk og treveggar som lagar lydar fordi fukt og temperatur varierer.

Men enkelte har ei legning som gjer at dei veldig raskt velgjer dei mest vidløftige forklaringane på fenomen dei opplever, og det gir grobunn for slike program og folk som lever av å lure andre ved at dei seier dei kan drive ut åndene. Det er ikkje sikkert dei sjølve opplever det som å lure andre, viss dei sjølve fullt og fast trur på slike fenomen, men dette er cold reading satt i system, og heilt bortkasta å bruke tid og krefter på.

Du er vel en av de jeg virkelig håper opplever noe en gang. Noe du ikke kan forklare og som skremmer deg.

• Liker 4
Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg vil virkelig tro på det, og jeg tror også det finnes mer mellom himmel og jord som vi ikke kan forklare. Men jeg er også litt kritisk til programmer som "Åndenes makt" fordi det er på TV, fordi det er redigert, klippet osv. Kan godt være at deltakerne på programmet har opplevd merkelige ting, men de synske damene der er veldig.. eksentriske, og det blir liksom litt for mye av det gode av og til.

Og f.eks. når de sitter i bilen på vei til en plass. Også sier de "jeg ser et rødt, gammelt hus. Også er det en kirke ved siden av". For eksempel. Det kan jo hende at de faktisk har blitt fortalt dette, det vet vi jo ikke. Derfor synes jeg det hadde vært veldig interessant å få være med på en innspilling, "fra idé til ferdig produkt" som det heter. For å se hva som evt. bare er svada.

Gjest navnelapp
Skrevet

Du er vel en av de jeg virkelig håper opplever noe en gang. Noe du ikke kan forklare og som skremmer deg.

Eg er nok ikkje så lettskremt. Fordi eg ikkje trur på dette. Det hjelper veldig, eg leitar ikkje etter overnaturlege forklaringar når det finst naturlege.

• Liker 2
Skrevet

Eg er nok ikkje så lettskremt. Fordi eg ikkje trur på dette. Det hjelper veldig, eg leitar ikkje etter overnaturlege forklaringar når det finst naturlege.

Det handler ikke om å bli skremt.

Selv har jeg opplevd overnaturlige ting. Jeg har SETT skikkelser og HØRT lyder som ikke var skremmende i det hele tatt.

Når man selv har opplevd dette like virkelig som om det var en fysisk tilstedeværelse så handler det ikkke om å lete etter overnaturlige forklaringen. Jeg trenger ikke lete etter en såkalt naturlig forklaring når jeg ser det jeg ser og opplever det jeg opplever.

For meg handler ikke dette om å tro på noe. Det er noe som finnes. Noen er bare mer mottagelige (mer følsomme) for å se/høre/føle slike tilstedeværelser.

Problemet er vel at skeptikere alltid må ha en håndfast forklaring for å forstå. Finnes ikke den håndfaste forklaringen så finnes heller ikke fenomenet. Spør du meg så blir det da veldig mange ting som ikke lenger finnes i livene våre....

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Synes slike programmer er latterlige.

"Det e en mann... nei, det e en dama!"

Liker paradoien til valen "fornemmelse for hvor".

Skrevet

Hva tenker dere om Åndenes makt og slike programmer? Er det de opplever ekte eller er det bare iscenesatt for å få et program som overtroende skal se på? Og er de synske virkelig synsk? Hvorfor ser de alt dette på programmet så klart, mens de ikke kan brukes i drapssaker? Lurer på folks meninger! Personlig tror jeg alt bare er tull...

Jeg elsker å se åndenes makt og sitter klistra til skjermen hver søndagskveld! Selv om jeg blir redd mens jeg ser det,er det jo veldig spennende,nettopp fordi jeg tror sånn på det. Og ser for meg at det ville vært vanskelig å iscenesette et slikt program. Har opplevd noe i samme dur selv også,så er ganske sikker på at det finns flust av andre her i verden som også opplever det.Hadde åndenes makt vært et fake program,hadde jeg blitt dritskuffa. Hehe ;)

Skrevet (endret)

Kanskje de som er skeptiske burde fått seg en reading hos en av de eksentriske damene? DA kan jo vedkommende holde helt styr på hvor mye info de har, eller får under seansen.

Det går an å ha pokerfjes mens man sitter slik, og da blir det ren gjetting fra "den eksentriskes" side. Eller kanskje ikke....? Kanskje vil man bli overrasket over hvor mye som faktisk bare en selv kan vite, som hun sitter der og sier til oss? ;)

Noen som vet hvor mye en sitting koster hos en av "damene"?

Endret av Margareth
Skrevet

Allikevel så ser du på det :klø:

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det du sier her og jeg har sett alle.

Syns ikke de vakler mellom kjønnene. Jeg syns vel heller de virker ganske skråsikre på hvem de har kontakt med.

Skrevet

Vel jeg tror på det og tviler på at det er løgn og bedrag.Man ser jo at dette som regel skjer i gamle byggninger.Jeg har opplevd selv å føle med uvel og overvåket hos en venninne da hun bodde på hybel.Og vi opplevde mye rart der.Hun så til og med en jente som satt ved senga hennes mens hun sov.

Personer som aldri har opplevd noe vil seffølgelig ikke tro på det,men det finnes noe mer mellom himmel og jord det er jeg sikker på.

Skrevet

Har bare sett en episode av Åndenes makt, noen år siden, om en restaurant i Oslo. Og da "gjorde ånden noe" mens de var der og filmet, så både programleder og kameramann hoppet i taket. Jeg er skeptiker med mellomstor s, så jeg bare lo, men så tenkte jeg at hvis det var iscenesatt så er det jo svindel? Eller kan man fremstille en fake aktiv handling som ekte i slike programmer? Det blir noe helt annet enn at noen bare forteller om sine opplevelser, mener jeg.

Skrevet

Mye av det er iscenesatt ja.

Kjenner et medium som skulle være med i programmet i et par sesonger, men etter et par episoder brøt han kontrakten tvert fordi de ville at han skulle spille et skuespill og si ting som ikke var sant.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å si. Hvis det er svindel vil TvNorge eller serien aldri innrømme det, og det kan vel ikke kalles komplett svindel heller hvis det inneholder små deler som er sannhet. Sånn som når man ser filmer som er "basert på sannheten", hvor mye er da virkelig sannhet? Kanskje 0,0001% er sannhet, men det heter allikevel at filmen er basert på sannheten, og sånn er det også for TvNorge tror jeg.

Hjernen er en fantastisk ting, men psyken kan forvirre oss også. På den måten at det er veldig lett å bli påvirket av andre mennesker og andres synspunkter på ting. Hvis èn tror på julenissen, er det fort at to tror på julenissen og så videre i en kjedereaksjon av mennesker som tror. Å jeg tror mye av dette konseptet handler om tro og ikke tro. Hvis man tror det er sannhet er det lett å se ting, eller oppleve ting, men hvis man tror at det er svindel kan man gjerne le det litt bort.

Jeg personlig, tror dette programmet er bare oppspinn og tøv. Noen som husker den saken der BBC inviterte ei av de norske "synske" som er en del av dette programmet inn i den kornåkeren som BBC hadde laget, der hun dreit skikkelig på draget? Det viser jo litt at disse følelsene de "synske" har, ikke alltid stemmer.

Skrevet

Sitat kristan valen?

Skrevet
Håper at forkjølelsen gir seg snart. Hilsen eksentrisk dame. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...