Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- Blir man brunere når man er varm?
Ja. Når du ligger og svetter i solsteiken kan du bli brun. Det er trolig fargestoffer fra ølflaska du kjøler deg ned med som smitter over. :opplyser:

- Hvor lenge lever et muldyr?
Til det havner på limfabrikken. :opplyser:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vettel

Hvorfor skal man ikke vaske hvitt (som tydeligvis ikke bare er hvitt-hvitt, men også farget hvitt :gjeiper: ) med grå klær?

Står jo på pakken hvitt og lyst tøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller man blir tilsynelatede brun. Sola står høyere på himmelen om sommeren, og trenger følgelig ikke å gå gjennom så mange luftlag i atmosfæren som på vinteren, og da virker solskinnet brunere. (Solen vår er egentlig en brun dverg)

At man virker brun selv når man er innendørs, har med forventningsbias å gjøre, har man vært ute hele dagen i sola, tror man at man er brun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke vaske hvitt (som tydeligvis ikke bare er hvitt-hvitt, men også farget hvitt :gjeiper: ) med grå klær?

Står jo på pakken hvitt og lyst tøy...

Fordi du ikke har tatt med hele fargeskalaen. Mange glemmer lyse-hvitt og mørke-svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke vaske hvitt (som tydeligvis ikke bare er hvitt-hvitt, men også farget hvitt :gjeiper: ) med grå klær?

Står jo på pakken hvitt og lyst tøy...

Ja, men det betyr at pulveret er beregnet på både hvitt og lyst tøy. Ikke at du skal vaske hvitt og lyst tøy sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller mellom lyst og mørkt tøy bare jeg :sjenert: Og bruker vaskepulver for farget tøy på alt..

Er nok verdens verste husmor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skiller mellom lyst og mørkt tøy bare jeg :sjenert: Og bruker vaskepulver for farget tøy på alt..

Er nok verdens verste husmor!

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det betyr at pulveret er beregnet på både hvitt og lyst tøy. Ikke at du skal vaske hvitt og lyst tøy sammen :)

Men hvorfor ikke? Mener du at det hvite tøyet blir grått av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke? Mener du at det hvite tøyet blir grått av det?

Det kan fort bli det, ja. Det er selvsagt ikke noe galt i å velge å ta den sjansen (det gjør jeg ofte selv :fnise:), men det er i det minste greit å være obs på det, så man slipper å ødelegge fine/dyre plagg i vanvare :)

Det er også viktig å vaske syntetisk og bomull hver for seg. Syntetisk kan blandes uten at man må tenke så mye på hva slags stoff det er laget av (man må bare huske på at man ikke skal bruke skyllemiddel på alt), mens bomull bør vaskes med bomull, ull med ull, silke med silke, og lin med lin. Dette er for å unngå at tøyet blir nuppete eller hullete, men også fordi farget bomull lettere kan sette stygg farge på (enkelte) syntetiske plagg.

Som om ikke dette var nok, må man jo også sortere etter kvaliteten på tøy av samme materiale, selv når det skal vaskes på like mange grader. Det kan være fristende å slenge inn to små håndklær (bomull) for å fylle opp når man bare har en halv maskin med bomullsundertøy, men det ender som regel med nuppete truser. Samme med håndklær og glatte bomullslaken - en eller to ganger går stort sett bra, men det tar ikke lang tid før det ser ut som om man har hatt lakenet noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli det, ja. Det er selvsagt ikke noe galt i å velge å ta den sjansen (det gjør jeg ofte selv :fnise:), men det er i det minste greit å være obs på det, så man slipper å ødelegge fine/dyre plagg i vanvare :)

Det er også viktig å vaske syntetisk og bomull hver for seg. Syntetisk kan blandes uten at man må tenke så mye på hva slags stoff det er laget av (man må bare huske på at man ikke skal bruke skyllemiddel på alt), mens bomull bør vaskes med bomull, ull med ull, silke med silke, og lin med lin. Dette er for å unngå at tøyet blir nuppete eller hullete, men også fordi farget bomull lettere kan sette stygg farge på (enkelte) syntetiske plagg.

Som om ikke dette var nok, må man jo også sortere etter kvaliteten på tøy av samme materiale, selv når det skal vaskes på like mange grader. Det kan være fristende å slenge inn to små håndklær (bomull) for å fylle opp når man bare har en halv maskin med bomullsundertøy, men det ender som regel med nuppete truser. Samme med håndklær og glatte bomullslaken - en eller to ganger går stort sett bra, men det tar ikke lang tid før det ser ut som om man har hatt lakenet noen år.

:daane: Hvis jeg skulle vasket slik måtte jeg enten vasket svært små mengder tøy samtidig eller kastet alt jeg har og kjøpt nytt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane: Hvis jeg skulle vasket slik måtte jeg enten vasket svært små mengder tøy samtidig eller kastet alt jeg har og kjøpt nytt... :sjenert:

Skjønner godt hva du mener. Det enkle er som kjent ofte det beste, og det er tross alt ingen som dør av et grått laken som egentlig skulle vært hvitt, eller en truse med litt nupper på. Det er helt ok å vaske på den måten man selv synes fungerer best. Når det er sagt, er det jo heller ikke noe problem å kjøre halv maskin (eget program) en gang i blant. Klart man ønsker å få vasket mest mulig når man først er i gang, men overfylte maskiner er egentlig et større problem, for da blir ikke tøyet skikkelig rent.

Her må man nesten bare velge om man vil vaske små, pent sorterte mengder og bruke litt mer penger på å la vaskemaskinen gå noe oftere, fylle maskinen uten å finsortere og heller bruke litt ekstra på nytt tøy om noe skulle bli stygt, eller - ignorere at klærne er misfargede, hullete og nuppete, og bruke de til de nesten faller av kroppen :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane: Hvis jeg skulle vasket slik måtte jeg enten vasket svært små mengder tøy samtidig eller kastet alt jeg har og kjøpt nytt... :sjenert:

Jeg og.. Måte på hvor mange maskiner man skal vaske med 5 plagg i hver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Jeg skiller mellom lyst og mørkt tøy bare jeg :sjenert: Og bruker vaskepulver for farget tøy på alt..

Er nok verdens verste husmor!

du er nok en bedre husmor enn meg jaffal.... jeg slenger alt i vaskemaskinen sammen jeg! absolutt alt!

lyse linbukser med mørke hettejakker.. itteno problem!

så derfor lurer jeg på- åffer blir ikke mine lyse klær gråe etterhvert? :klo:

det tar faktisk noen år før de begynner å bli misfarget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt hva du mener. Det enkle er som kjent ofte det beste, og det er tross alt ingen som dør av et grått laken som egentlig skulle vært hvitt, eller en truse med litt nupper på. Det er helt ok å vaske på den måten man selv synes fungerer best. Når det er sagt, er det jo heller ikke noe problem å kjøre halv maskin (eget program) en gang i blant. Klart man ønsker å få vasket mest mulig når man først er i gang, men overfylte maskiner er egentlig et større problem, for da blir ikke tøyet skikkelig rent.

Her må man nesten bare velge om man vil vaske små, pent sorterte mengder og bruke litt mer penger på å la vaskemaskinen gå noe oftere, fylle maskinen uten å finsortere og heller bruke litt ekstra på nytt tøy om noe skulle bli stygt, eller - ignorere at klærne er misfargede, hullete og nuppete, og bruke de til de nesten faller av kroppen :nigo:

Har aldri hatt problemer med grå laken, nuppete truser, misfargede klær eller klær med hull,men i mine yngre dager ble da enkelte hvite ting lyserosa... :fnise: Nå skal det sies at jeg aldri har vært spesielt nøye: her vaskes hvitt for seg, ull for seg, 60 grader for seg og 40 grader for seg, mer orker jeg ikke sortere. Dessuten bruker jeg tørketrommel på det meste, til og med det som vistnok ikke tåler det. Går så fint atte. Og jeg tror jeg mangler deler av husmorgenet... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli det, ja. Det er selvsagt ikke noe galt i å velge å ta den sjansen (det gjør jeg ofte selv :fnise:), men det er i det minste greit å være obs på det, så man slipper å ødelegge fine/dyre plagg i vanvare :)

Det er også viktig å vaske syntetisk og bomull hver for seg. Syntetisk kan blandes uten at man må tenke så mye på hva slags stoff det er laget av (man må bare huske på at man ikke skal bruke skyllemiddel på alt), mens bomull bør vaskes med bomull, ull med ull, silke med silke, og lin med lin. Dette er for å unngå at tøyet blir nuppete eller hullete, men også fordi farget bomull lettere kan sette stygg farge på (enkelte) syntetiske plagg.

Som om ikke dette var nok, må man jo også sortere etter kvaliteten på tøy av samme materiale, selv når det skal vaskes på like mange grader. Det kan være fristende å slenge inn to små håndklær (bomull) for å fylle opp når man bare har en halv maskin med bomullsundertøy, men det ender som regel med nuppete truser. Samme med håndklær og glatte bomullslaken - en eller to ganger går stort sett bra, men det tar ikke lang tid før det ser ut som om man har hatt lakenet noen år.

Hva hvis det er en bommulsgenser med like mye hvitt og rødt? Altså striper.

Nå lurer jeg på enda mer her:

Hvorfor kan antlers så mye om vasking av klær?

Hvorfor skal det være så komplisert å vaske klær?

Kan du lære oss om stryking også?

Det er JEG som er verdens verste husmor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor stor er en posjon? Hvordan regner de? Er det kalorier det går på, eller metthetsfølelse, eller næringsinnhold?

Fordi, en middagsposjon har jeg nogenlunde kontroll på hvor stor er. Men det sier seg selv at en posjon sjokolade ikke er like stor. I mange tilfeller har jeg sett små sjokoladebarer med påskriften: "serving size: 25 g" når sjokoladen er 100 gram f.eks. Og jeg har vanskelig for å akseptere at 25 gram er en posjon. :S

:opplyser: Det heter poRsjon!

Jeg tror det går på kalorier. Og at det rett og slett ser veldig mye sunnere ut med sjokolade hvis man oppgir sukker, fett og kcal per 25 gram enn per 100 gram. ;)

Hva hvis det er en bommulsgenser med like mye hvitt og rødt? Altså striper.

Nå lurer jeg på enda mer her:

Hvorfor kan antlers så mye om vasking av klær?

Hvorfor skal det være så komplisert å vaske klær?

Kan du lære oss om stryking også?

Det er JEG som er verdens verste husmor!

Jeg vil også være med i verste husmor-konkurransen!

Men jeg mener at f.eks hvit og rødstripete gensere går som hvitt. Rett og slett fordi at den må være laget farveekte for at de rød stripene ikke skal smitte over på de hvite. Men jeg kjører gjerne en egen vask med klær som har hvit + en farge til, fordi disse klærne må ha vaskemiddel for farget tøy. Hvis man ikke bryr seg om de blir bleket kan man nok vaske det på hvitt også. (Og så finnes det selvsagt tilfeller der disse klærne burde være fargeekte, men så viser det seg at det er de slett ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei dongeribukse som bare tåler 30 grader, vil den bli varmeskadet om man søler vann på den, når man har den på? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis det er en bommulsgenser med like mye hvitt og rødt? Altså striper.

Nå lurer jeg på enda mer her:

Hvorfor kan antlers så mye om vasking av klær?

Hvorfor skal det være så komplisert å vaske klær?

Kan du lære oss om stryking også?

Det er JEG som er verdens verste husmor!

Nei, det er meg! For jeg stryker ikke engang klær, det er mannens jobb. :sjenert:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...