Blod Skrevet 6. november 2017 #7461 Del Skrevet 6. november 2017 1 time siden, LiseTV skrev: Hvorfor ble jeg født med penis når jeg egentlig ville bli jente? Dette forklarer de i en serie sendt på NRK, man kan se det på NRK nett-TV. Dine ni viktigste måneder heter den. Kort fortalt: Det fysiske kjønnet og kjønnet du føler deg som blir bestemt på forskjellige tider i svangerskapet, og innimellom skjer det en feil som gjør at dette ikke matcher med hverandre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. november 2017 #7462 Del Skrevet 6. november 2017 6 timer siden, LiseTV skrev: Hvorfor ble jeg født med penis når jeg egentlig ville bli jente? Fordi naturen ikke er perfekt. Jeg ser på det på samme måte som at noen bli født med 12 tær. Og noen er født med f.eks feminin hjerne og maskulin kropp...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 10. november 2017 #7463 Del Skrevet 10. november 2017 Hvorfor blir jeg ALLTID logget ut av Itslearning når jeg er på skolen? Skjer aldri ellers🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K@tt Skrevet 11. november 2017 #7464 Del Skrevet 11. november 2017 Finnes det flytende penicillin til barn som ikke smaker helt grufullt? Og hvis ikke- hvorfor ikke? Har bare vært borti penicillin til barn som smaker helt forjævlig. De skal smake frukt og lignende men smaker tydeligvis høgg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 11. november 2017 #7465 Del Skrevet 11. november 2017 1 time siden, K@tt skrev: Finnes det flytende penicillin til barn som ikke smaker helt grufullt? Og hvis ikke- hvorfor ikke? Har bare vært borti penicillin til barn som smaker helt forjævlig. De skal smake frukt og lignende men smaker tydeligvis høgg. Er vel fordi smaken er veldig vanskelig å maskere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 21. november 2017 #7466 Del Skrevet 21. november 2017 Hvorfor dør det flere mennesker om høsten og vinteren, enn på våren og sommeren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lostpenguin Skrevet 21. november 2017 #7467 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Kan edderkopper, andre leddyr og insekter dø av hjerteinfarkt? Er det i så fall noe man tror skjer ofte? Endret 21. november 2017 av lostpenguin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 23. november 2017 #7468 Del Skrevet 23. november 2017 Hvis siamesiske tvillinger regnes som to juridiske personer, må de da ha 2 førerkort? 2 pass? Betale for 2 på buss, fly etc... Kan de spille på ulike fotballag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 23. november 2017 #7469 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) 14 minutter siden, The Kitten skrev: Hvis siamesiske tvillinger regnes som to juridiske personer, må de da ha 2 førerkort? 2 pass? Betale for 2 på buss, fly etc... Kan de spille på ulike fotballag? Ja. Eller det spørs kanskje hvilket land det er... Abby og Brittany Hensel deler kropp og styrer hver sin arm og hvert sitt bein. De måtte ha hvert sitt førerkort og måtte kjøre opp to ganger. Når de søkte på videregående kom de først i forskjellige klasser. Ellers så må de bli med på all slags aktivitet den andre skal på, de kan jo ikke akkurat dra alene Endret 23. november 2017 av Blod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 1. desember 2017 #7470 Del Skrevet 1. desember 2017 Hvem synger finn dått enno i reklamene for for Finn.no? Jeg synes det høres ut som Maj Britt Andersen, men vet ikke om det er henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 2. desember 2017 #7471 Del Skrevet 2. desember 2017 Hvorfor kaller noen kl 12.00 for middag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 2. desember 2017 #7472 Del Skrevet 2. desember 2017 13 minutter siden, Calandria skrev: Hvorfor kaller noen kl 12.00 for middag? Fordi det heter middag ca kl 12 http://www.hvafor.no/sprak/nar-er-ettermiddag-kveld-morgen-eller-formiddag 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K@tt Skrevet 5. desember 2017 #7473 Del Skrevet 5. desember 2017 Når har danserne på Kiel-båtene fri? De har jo to show hver eneste kveld, skjønner ikke at de orker. Hvor lenge arbeider de på båten av gangen, et år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 5. desember 2017 #7474 Del Skrevet 5. desember 2017 På 2.12.2017 den 12.40, Calandria skrev: Hvorfor kaller noen kl 12.00 for middag? Fordi det er midt på dagen. Jeg vokste opp med at middagsmaten ble spist kl 12, og syntes det var rart at folk kunne spise middag om kvelden. Da var det jo ikke midt på dagen mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. desember 2017 #7475 Del Skrevet 6. desember 2017 4 timer siden, Perelandra skrev: Fordi det er midt på dagen. Jeg vokste opp med at middagsmaten ble spist kl 12, og syntes det var rart at folk kunne spise middag om kvelden. Da var det jo ikke midt på dagen mer. Var du ikke på skolen kl 12 på dagen?? Det har vel aldri vært vanlig å spise middag kl 12 når familie er på skole og jobb? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 6. desember 2017 #7476 Del Skrevet 6. desember 2017 (endret) 5 timer siden, Peonjenta skrev: Var du ikke på skolen kl 12 på dagen?? Det har vel aldri vært vanlig å spise middag kl 12 når familie er på skole og jobb? For folk på gårder med storfamilier har det i alle fall det vært vanlig. Jeg vokste opp på gård hvor det alltid var folk hjemme på dagtid. De som var hjemme hadde middag kl. 12, og de som kom hjem fra skolen senere på dagen, spiste når de kom hjem. Familien min bestod av mamma, pappa, mormor, morfar, mine to søsken og jeg. Mamma var hjemmeværene og tok hånd om familie og husdyr, og mine besteforeldre var pensjonister. Pappa jobbet i tillegg til gårdsarbeidet skift på en fabrikk, og var enten hjemme hele dagen eller borte hele dagen. For oss barna, så gikk ingen av oss i barnehage, og de første fire årene gikk vi heller ikke på skole hver dag. Fra 1.-3. klasse gikk vi tre dager i uka, og i 4. klasse fikk vi fire dager. Hvor mange som var hjemme på dagtid kunne variere en del, men ofte var det begge foreldrene og besteforeldrene mine, og minst et av barna. Endret 6. desember 2017 av Perelandra Litt språkvask 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 6. desember 2017 #7477 Del Skrevet 6. desember 2017 4 timer siden, Peonjenta skrev: Var du ikke på skolen kl 12 på dagen?? Det har vel aldri vært vanlig å spise middag kl 12 når familie er på skole og jobb? God morgen@Calandria som lurte på dette, og alle sammen. Kanskje hun tenker i helgene? Mine besteforeldre inviterte til middag grytidlig, ofte rundt 12. Det henger tilbake til klasseskille fra gamle dager og hvordan vi var avhengig av dagslys for å jobbe. De sto opp tidligere og la seg tidligere. Arbeiderklassen og feks bønder spiste hovedmåltidet sitt når det var mid-day. De kalte det middag. På samme tid spiste normalt overklassen lunsj. (I nord England sier mange tea time fremdeles fremfor dinner selv om tea er flyttet til normaltid på hverdagene. Mange der har tradisjon fremdeles å spise feks søndag middagen rundt lunsj tider. Lunsjtider er midlertidig forskjøvet en time Pga lyset vinter/sommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 6. desember 2017 #7478 Del Skrevet 6. desember 2017 11 minutter siden, Perelandra skrev: For folk på gårder med storfamilier har i alle fall det vært vanlig. Jeg vokste opp på gård hvor det alltid var folk hjemme på dagtid. De som var hjemme hadde middag kl. 12, og de som kom hjem fra skolen senere på dagen, spiste når de kom hjem. Familien min bestod av mamma, pappa, mormor, morfar, mine to søsken og jeg. Mamma var hjemmeværene og tok hånd om familie og husdyr, og mine besteforeldre var pensjonister. Pappa jobbet i tillegg til gårdsarbeidet skift på en fabrikk, og var enten hjemme hele dagen eller borte hele dagen. For oss barna, så gikk ingen av oss i barnehage, og de første 4 årene gikk vi heller ikke på skole hver dag. Fra 1-3 gikk vi tre dager i uka, og i 4. klasse fikk vi fire dager. Hvor mange som var hjemme på dagtid kunne variere en del, men ofte var det begge foreldrene og besteforeldrene mine og minst et av barna. Jeg så ikke denne før jeg svarte Da korrigerer jeg det jeg antok med deg. Det hørtes forøvrig hyggelig ut hvordan du var vokst opp! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 6. desember 2017 #7479 Del Skrevet 6. desember 2017 Kan noen gi meg en forkortet, samtidig utfyllende versjon av "hvorfor himmelen er blå?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 6. desember 2017 #7480 Del Skrevet 6. desember 2017 6 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Jeg så ikke denne før jeg svarte Da korrigerer jeg det jeg antok med deg. Det hørtes forøvrig hyggelig ut hvordan du var vokst opp! Ja, det var hyggelig, men kunne også bli litt trangt med tre generasjoner i huset. Det var stor aldersmessig avstand mellom generasjonene, hele 83 år mellom meg og min mormor! Ordningen med middag kl. 12 forsvant gradvis da mine besteforeldre døde på første halvdel av 1980-tallet, og vi barna gikk fulle dager på skolen. Så vidt jeg husker holdt vi på i alle fall til jeg begynte på ungdomsskolen. For min mamma, som nå er 88 år, henger det fortsatt igjen at middag er kl. 12. Måltidet som andre vil kalle lunsj eller formiddagsmat, kaller hun for middag selv om det består av brødskiver. Det er tidspunktet som betyr noe, ikke hva slags mat måltidet inneholder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå