Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 timer siden, Peanut skrev:

B32405D2-E593-4444-B437-B629AB1C370A.thumb.jpeg.94d1d107c7eec52de7883ce0dc05440a.jpeg

Hvorfor lager man ikke veier som varer lenger i dag? :blink:

Nå hadde de ikke motoriserte kjøretøy som gikk 110 km i timen på veier i oldtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
11 timer siden, SupaWoman skrev:

Nå hadde de ikke motoriserte kjøretøy som gikk 110 km i timen på veier i oldtiden.

Men mange av de brolagte veiene fra den tiden holder jo ennå? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Peanut skrev:

Men mange av de brolagte veiene fra den tiden holder jo ennå? :blink:

Ja de er jo lagt av stein og ikke asfalt. Stein smuldrer ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har prøvd å søke, men finner ikke ut av det. Er det noen som vet hvorfor man må ha på seg beskyttelsesklær og munnbind når man skal være i kontakt med pandaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.8.2019 den 6.42, mia83 skrev:

Jeg lurer på om toeggede tvillinger kommer fra samme eggstokk eller en fra hver eggstokk :fnise:

Tror de kan komme fra hver sin eggstokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg har prøvd å søke, men finner ikke ut av det. Er det noen som vet hvorfor man må ha på seg beskyttelsesklær og munnbind når man skal være i kontakt med pandaer?

Jeg trodde det var for å beskytte dyrene mot sykdommer fra mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 20.25, The Kitten skrev:

Jeg trodde det var for å beskytte dyrene mot sykdommer fra mennesker.

Takk for svar :)Da har jeg oppfølgingsspørsmål. Hvorfor tåler pandaer sykdommer fra mennesker dårligere enn andre ville dyr? 

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/30/2019 at 6:40 AM, Peanut said:

B32405D2-E593-4444-B437-B629AB1C370A.thumb.jpeg.94d1d107c7eec52de7883ce0dc05440a.jpeg

Hvorfor lager man ikke veier som varer lenger i dag? :blink:

Økonomi. I riktig gamle dager hadde de slaver til å gjøre jobben, altså tilnærmet gratis arbeidskraft. Det har vi heldigvis ikke i Norge i dag. Brostein er forøvrig ikke noe særlig når du kjører i 110.

Vi kan lage veier som varer i Norge også, i alle fall som varer lenger enn de gjør nå, men de er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 12.46, Peanut skrev:

Men mange av de brolagte veiene fra den tiden holder jo ennå? :blink:

Romerne var de første som hadde dedikerte ingeniører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

1. Hvorfor er det et "vindu" inn i vaskemaskiner, men ikke oppvaskmaskiner?

2. Sånn som jeg har forstått det har norsk politi taushetsplikt om hva borgere er mistenkt/dømt for. Allikevel offentliggjøres navnet til store skurker som Breivik, Toska osv. Hvor går grensen for når politiet kan offentliggjøre navn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Grublet over noe i stad og kom til å tenke på denne tråden.

Hvorfor blir ikke kjøtt folk skyter på jakt fordervet? Folk som er på sånne jakthytter og bare henger opp kadaveret utenfor hytte før de drar ut igjen og kommer tilbake med mer. Også er de borte i flere dager. Hadde jeg slakta hadde jeg vært kjapp med å legge i fryseren, men får ikke inntrykk av at det skjer så fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Aztec skrev:

Grublet over noe i stad og kom til å tenke på denne tråden.

Hvorfor blir ikke kjøtt folk skyter på jakt fordervet? Folk som er på sånne jakthytter og bare henger opp kadaveret utenfor hytte før de drar ut igjen og kommer tilbake med mer. Også er de borte i flere dager. Hadde jeg slakta hadde jeg vært kjapp med å legge i fryseren, men får ikke inntrykk av at det skjer så fort.

Kjøtt som konsumeres til daglig inkl vilt er modnet før det spises. Dvs det henges i dager og uker før det spises.  Vi fikk inn elg da jeg gikk på kokkeskole, de hang til modning på kjøl  i 14 dager før vi skar i det og tilberedte kjøttet.  Kjøtt du kjøper i butikk er også modnet på kjøl. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Apocalypte skrev:

Kjøtt som konsumeres til daglig inkl vilt er modnet før det spises. Dvs det henges i dager og uker før det spises.  Vi fikk inn elg da jeg gikk på kokkeskole, de hang til modning på kjøl  i 14 dager før vi skar i det og tilberedte kjøttet.  Kjøtt du kjøper i butikk er også modnet på kjøl. 

Takk! Da lærte jeg noe nytt. Men hva om man er på jakt om sommeren/høsten og det er flere varmegrader ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Aztec skrev:

Takk! Da lærte jeg noe nytt. Men hva om man er på jakt om sommeren/høsten og det er flere varmegrader ute? 

Nyfelt vilt kan ikke henge lenge i mange varmegrader, det må henges kaldt så fort som mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kan evolusjonen gjøre at man i fremtiden ikke behøver å vaske seg fordi mange dusjer så mye i dag? Man blir selvrensende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke Norge fått mye mere coronasmitte etter sommeren?   Tusenvis har jo reist land og strand og vi har jo også hatt turisme. I tillegg har jo alt åpnet igjen og mye er som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...