Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enda en flaut spørsmål fra min side. Jeg ser stadig folk som skriver en # foran ord når de skriver på internett, f.eks. Jeg liker #BollerOgBrus. Idag skinner #solen.

Hva er poenget med dette?

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en flaut spørsmål fra min side. Jeg ser stadig folk som skriver en # foran ord når de skriver på internett, f.eks. Jeg liker #BollerOgBrus. Idag skinner #solen.

Hva er poenget med dette?

Det er såkalte hashtags eller emneknagger på norsk. Dette blir primært brukt på Twitter for å vise at man snakker om det samme som mange andre. Da kan man lett søke opp og følge med på samme samtale. F.eks. under valget kan det stå #valg14 eller lignende. Noen emner blir bestemt mer eller mindre offentlig, mens andre bare setter #noenord vilkårlig #derdevil. Alle ordene som hører sammen må settes sammen uten mellomrom, ellers virker det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såkalte hashtags eller emneknagger på norsk. Dette blir primært brukt på Twitter for å vise at man snakker om det samme som mange andre. Da kan man lett søke opp og følge med på samme samtale. F.eks. under valget kan det stå #valg14 eller lignende. Noen emner blir bestemt mer eller mindre offentlig, mens andre bare setter #noenord vilkårlig #derdevil. Alle ordene som hører sammen må settes sammen uten mellomrom, ellers virker det ikke.

OK. Jeg er ikke på Twitter så jeg ser dem andre steder, f.eks i blogger og diskusjonsforum. Men da virker det kanskje slik der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hvorfor kaller man Gud for "han" og ikke hun?

Fordi kyrkjemøtet i Nikea i år 325 besto av menn, med keiser Konstantin i spissen. Det var den gong utenkeleg at Gud kunne ha vore/er er kvinne. Dette kyrkjemøtet "fastsette" ulike ting innan Bibellære og tolkning av kristendommen, td kva evangelie som skulle få vera med i Bibelen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare meg hvorfor PCen min trodde jeg ville koble meg til et nettverk i Amsterdam i går? Jeg har ikke engang hatt den med til Amsterdam (ikke engang for en kjapp mellomlanding). Kan det være virus? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg er ikke på Twitter så jeg ser dem andre steder, f.eks i blogger og diskusjonsforum. Men da virker det kanskje slik der også.

Ja. Dette gjør seg også spesielt gjeldene på instagram. Når man trykker på ordet som er hashtagget, får man opp alle bildene som er blitt lagt ut med denne taggen. #veldig#irriterende#når#folk#tar#helt#av :dry::laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble svart så gjelder det noen steder, men langt fra alle steder. Og mange bruker dette som en motegreie på de merkeligste plasser. I tillegg tagger (altså merker innlegget med #etellerannetord) med helt håpløse ord.

Feks så har man en solnedgang på en sydhavsøy. Den merker de gjerne med #sunset #solnedgang #finestestedetpåjordjegersålykkelig. Man kan jo gjette hvilke av disse som har noe for seg.

Man har og de som tagger på denne måten: #Jeg #er #så #glad #idag. Det eneste ordet her som kan gi noen nytte er kanskje "glad", resten er helt poengløst. Det er endel som ikke har skjønt disse tingene og tror at alt kan skrives med hashtag foran.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kaller man Gud for "han" og ikke hun?

Tja, hvis det hadde vært en dame, ville hun kanskje hett Gudrun? :fnise:

Kanskje det ville vært armageddon og ragnarok en gang i måneden om gud var en kvinne?

Eller som den fantastiske George Carlin en gang sa;

“He - and if there is a God, I am convinced he is a he, because no woman could or would ever fuck things up this badly.”

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er så flaut at jeg tar den som anonym. Jeg skjønner ikke det med elektroniske penger(?) og papirpenger/mynter. Hvis jeg har 1000 kr cash, og går i banken og setter dem inn på kontoen min. Da blir de jo gjort om til elektroniske penger, men 1000-lappen vil jo fremdeles eksistere! Det vil jo si at pengene er doblet. Hvordan fungerer dette?

Anonymous poster hash: 581d5...819
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det var egentlig et ganske godt spørsmål. :fnise:

Du har betalt tusenlappen til banken og den tjenesten du har betalt for er at du har satt inn pengene på kontoen.

Banken har reservert den tusenlappen du betalte slik at den i teorien ikke er i omløp så lenge du fortsatt har tusen kroner på kontoen din.

Hvis du da feks går til en butikk og tar ut de tusen kronene igjen, vil du få en ny tusenlapp, som da i teorien er "den samme" lappen, slik at eierskapet av tusenlappen gikk fra deg, til banken, til butikken og så tilbake til deg igjen. Selv om det ikke er snakk om den fysisk samme tusenlappen.

Funket den forklaringen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang du trekker kortet ditt og betaler noe, sitter det folk i bankenes betalingssentral og klipper en bit av tusenlappen din, som de kaster i søpla. :opplyser:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, det var egentlig et ganske godt spørsmål. :fnise:

Du har betalt tusenlappen til banken og den tjenesten du har betalt for er at du har satt inn pengene på kontoen.

Banken har reservert den tusenlappen du betalte slik at den i teorien ikke er i omløp så lenge du fortsatt har tusen kroner på kontoen din.

Hvis du da feks går til en butikk og tar ut de tusen kronene igjen, vil du få en ny tusenlapp, som da i teorien er "den samme" lappen, slik at eierskapet av tusenlappen gikk fra deg, til banken, til butikken og så tilbake til deg igjen. Selv om det ikke er snakk om den fysisk samme tusenlappen.

Funket den forklaringen?

Jeg hang med helt til "Hvis du da feks går til en butikk og tar ut de tusen kronene igjen, vil du få en ny tusenlapp, som da i teorien er "den samme" lappen, slik at eierskapet av tusenlappen gikk fra deg, til banken, til butikken og så tilbake til deg igjen. Selv om det ikke er snakk om den fysisk samme tusenlappen." - der mista du meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang du trekker kortet ditt og betaler noe, sitter det folk i bankenes betalingssentral og klipper en bit av tusenlappen din, som de kaster i søpla. :opplyser:

Haha, det var det jeg trodde! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forenklet fungerer banken som en stor sparegris. Når du handler med visakortet ditt i en butikk så tar banken tusenlappen din ut av din "sparegris" og setter den inn i butikkens "sparegris". Tar du ut kontanter, så forsvinner pengene ut av "sparegrisen" din.

Når du setter penger inn i banken så er ikke dette penger banken har tjent, det er penger de passer på for deg. Akkurat som hvis en venn gir deg en 100-lapp og ber deg gå i butikken og handle. Vennen din "eier" 100 kroner som han kan bruke til varer i butikken, og du "eier" en hundrelapp som ligger i lommeboken din, men dere har fortsatt ikke 200 kroner tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jessica-Oslo

Jeg lurer på:

Hvis en bil sklir ut av veien, f.eks på glatt føre og blir liggende i grøfta. Så kommer en ny bil og gjør akkurat samme tabben, også denne havner i grøfta - bulkende inn i din bil som allerede står der nede.

Hvordan blir egentlig skyldfordelingen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på:

Hvis en bil sklir ut av veien, f.eks på glatt føre og blir liggende i grøfta. Så kommer en ny bil og gjør akkurat samme tabben, også denne havner i grøfta - bulkende inn i din bil som allerede står der nede.

Hvordan blir egentlig skyldfordelingen da?

Siste bilen får ansvaret for skadene den påfører den andre, med fratrekk av allerede eksisterende skade. Fører av kjøretøy skal alltid ha kontroll over kjøretøyet. Dette likestilles med å kræsje inn i en parkert bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica-Oslo

Siste bilen får ansvaret for skadene den påfører den andre, med fratrekk av allerede eksisterende skade. Fører av kjøretøy skal alltid ha kontroll over kjøretøyet. Dette likestilles med å kræsje inn i en parkert bil.

Tusen takk for et veldig fint og oversiktlig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...