Gå til innhold

PLanlegger tre muslimske skoler i oslo


Chakoya

Anbefalte innlegg

Planlegger tre muslimske skoler i Oslo

På skolene skal det legges vekt på islam og barna skal lære arabisk i stedet for europeiske fremmedspråk.

Norges eneste, muslimske grunnskole, Urtehagen, måtte stenge i 2004. Siden har det ikke vært slike skoler på norsk jord. Det vil tre muslimske miljøer gjøre noe med.

Der kommer det fram at skolen skal være basert på muslimsk tro og lære og at utdannelsen skal baseres på islam.

Jeg må si at jeg er imot dette p.g.a jeg mener at alle muslimer som kommer inn til norge skal integreres med det norske folk! Det vil bli et mindretall av norske folk tror jeg som vil gå på muslimske skoler. Så derfor mener jeg selv at dette vil føre til mindre integrering.

Synes også muslimer bør og må inrette seg mer etter det norske samfunnet.

Jeg er på mange måter for at vi norske skal få bedre forståelse for det muslimske folket, men jeg tror ikke dette er veien å gjøre det på ved å ta muslimene vekk og putte dem i egne skoler hvor en baserer det meste på muslimsk tro og lære, samt utdannelse basert på Islam.

Her i norge har vi så mange kulturer osv. Så muslimer bør lære om alle kulturene og de trosamfunnene vi har. I skoleverket i dag vet jeg norske barn som går i en norsk skole lærer om kulturelle forskjeller, osv.

Enkelte muslimer er også imot at det skal komme muslimske skoler.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10006253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skulle ikke forbause noen at forstokkede religiøse gjerne vil ha barna sine i skoler der de slipper å få inn en masse moderne tankegods og sitte i samme klasserom som unger som ikke deler deres overbevisning. Eller, Allah forby, stiller spørsmål ved den. For ikke å snakke om de norske horene som er over alt med de bare magene sine og den seksuelle frigjortheten. Og hvem trenger vel engelsk, tysk, fransk? Det er bare syndige skrifter som utgis på disse språkene. Nesten ingenting til Allahs ære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt delte meninger her ,jeg er veldig for private skoler . Men ikke slik som å at det må være religiøs eller montesorri eller steiner eller noe for å lov. Jeg synes alle som ønsker det og mener de kan lage en bra skole bør få starte . Så kan foreldrene bestemme hvilken skole de vil ha barna på . Pengene bør da følge eleven fra staten til skolen .

Dette forutsetter jo en kontroll, enten ved hjelp av elevtester eller inspeksjoner .

Så på dette grunnlaget synes jeg det blir vanskelig å nekte noen en muslimsk skole i oslo.

Det er en forutsetning at de følger norsk læreplan , men bortsett fra det kan vi vel ikke sette så store krav. Både barna og foreldrene er ant. norske statsborgere , og dette er et valg regjeringen har lagt opp til .

Det går helt på tvers av integreringstanken, men nå er ikke integrering så vellykket i norge uansett så kan ikke se at denne ene skolen skal lage så store problemer i den retning .

Den kan vel dog ikke være bare for muslimske barn ? Enhver annen som søker må jo vurderes, og komme inn dersom det er plass . Hvis ikke er det "rasisme" og skolen bør miste all statstøtte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"denne ene"

"kan ikke se at det skal lage store problemer med integrering"

For noe vissvass.

For det første er det snakk om TRE skoler.

For det andre er det ÅPENBART at det skaper ENDA STØRRE problemer med integrering, dersom den muslimske innvandrergruppen i Oslo får lov til å segregere seg enda mer enn de er fra før.

De bor allerede i ghettoer, og lever adskilt fra det NORSKE samfunnet.

De har egne yrker hvor de hovedsaklig arbeider adskilt fra det NORSKE samfunnet.

De snakker aldri norsk.

Hvis de i tillegg skal la barna sine gå på EGNE skoler der de ikke trenger å snakke norsk, og ikke trenger å ta del i GRUNNLEGGENDE sosialiseringsoppgaver med det andre kjønn, hvordan skal vi da få bukt med problemer som VOLDTEKT og så videre?

Alle er jo så raske med å unnskylde muslimske menn som voldtar, med at det er kulturforskjeller og de er ikke vant til at kvinner kler seg slik og slik..

Men det er jo klart, at hvis de skal gå på skole uten jenter eller med jenter som går i burka, så lærer de seg jo aldri noenting, og situasjonen vil jo bare vedvare i enda flere år.

Bruk innsida av hodet litt, før du poster, er du snill!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

En hver skole som er tuftet på et religiøst grunnlag bør forbys. Religion, og da spesielt alle religioner med utspring i midtøsten, er fordummende og farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt delte meninger her ,jeg er veldig for private skoler . Men ikke slik som å at det må være religiøs eller montesorri eller steiner eller noe for å lov. Jeg synes alle som ønsker det og mener de kan lage en bra skole bør få starte . Så kan foreldrene bestemme hvilken skole de vil ha barna på . Pengene bør da følge eleven fra staten til skolen .

Dette forutsetter jo en kontroll, enten ved hjelp av elevtester eller inspeksjoner .

Så på dette grunnlaget synes jeg det blir vanskelig å nekte noen en muslimsk skole i oslo.

Det er en forutsetning at de følger norsk læreplan , men bortsett fra det kan vi vel ikke sette så store krav. Både barna og foreldrene er ant. norske statsborgere , og dette er et valg regjeringen har lagt opp til .

Det går helt på tvers av integreringstanken, men nå er ikke integrering så vellykket i norge uansett så kan ikke se at denne ene skolen skal lage så store problemer i den retning .

Den kan vel dog ikke være bare for muslimske barn ? Enhver annen som søker må jo vurderes, og komme inn dersom det er plass . Hvis ikke er det "rasisme" og skolen bør miste all statstøtte .

Kontroll?? For å kunne kontrollere må man vite hva man skal kontrollere og hvordan? Kan du deres språk? Hvordan skal man kunne kontrollere hva de snakker om og deres holdninger? Skal en muslim gjøre det?? Haha.

Tror du etniske norske bruker barna sine som forsøkspersoner? Mener du kanskje at man skal sende norske barn dit for å se om de er rasister? Bruke norske barn som skyts???? Ja, jeg er klar over at mange i det offentlige som bruker barn til å fronte meninger og holdninger, som når de setter barn til å fronte demonstrasjoner uten foreldrenes samtykke. Slik de gjør på bygda, der de vel lever som "muslimer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"denne ene"

"kan ikke se at det skal lage store problemer med integrering"

For noe vissvass.

For det første er det snakk om TRE skoler.

For det andre er det ÅPENBART at det skaper ENDA STØRRE problemer med integrering, dersom den muslimske innvandrergruppen i Oslo får lov til å segregere seg enda mer enn de er fra før.

De bor allerede i ghettoer, og lever adskilt fra det NORSKE samfunnet.

De har egne yrker hvor de hovedsaklig arbeider adskilt fra det NORSKE samfunnet.

De snakker aldri norsk.

Hvis de i tillegg skal la barna sine gå på EGNE skoler der de ikke trenger å snakke norsk, og ikke trenger å ta del i GRUNNLEGGENDE sosialiseringsoppgaver med det andre kjønn, hvordan skal vi da få bukt med problemer som VOLDTEKT og så videre?

Alle er jo så raske med å unnskylde muslimske menn som voldtar, med at det er kulturforskjeller og de er ikke vant til at kvinner kler seg slik og slik..

Men det er jo klart, at hvis de skal gå på skole uten jenter eller med jenter som går i burka, så lærer de seg jo aldri noenting, og situasjonen vil jo bare vedvare i enda flere år.

Bruk innsida av hodet litt, før du poster, er du snill!!!

Kontroll?? For å kunne kontrollere må man vite hva man skal kontrollere og hvordan? Kan du deres språk? Hvordan skal man kunne kontrollere hva de snakker om og deres holdninger? Skal en muslim gjøre det?? Haha.

Tror du etniske norske bruker barna sine som forsøkspersoner? Mener du kanskje at man skal sende norske barn dit for å se om de er rasister? Bruke norske barn som skyts???? Ja, jeg er klar over at mange i det offentlige som bruker barn til å fronte meninger og holdninger, som når de setter barn til å fronte demonstrasjoner uten foreldrenes samtykke. Slik de gjør på bygda, der de vel lever som "muslimer".

hmm, jeg tror jeg er blitt misforstått.

okei, 3 skoler , unnskyld meg . Men på hvilket grunnlag skal en nekte dette ?

Ifølge norsk lov er det lov å starte religiøse skoler .og få statsstøtte .

Det man kan ta skolen på er dersom den ikke slipper inn søkere som ikke er muslimer, da diskriminerer den på religiøst grunnlag, og kan miste støtten .Ikke at jeg tror det er noen ikkemuslimske barn som vil søke....

Ja det er problematisk m.h.t integrasjon. Det jeg skriver er at den er så dårlig i norge at det neppe kan bli verre .

Kontroll, for å få statstøtte må skolen oppfylle visse kriterier, bl.a opplæring etter læreplanen , også norsk .

Når jeg snakket om kontroll i mitt innlegg , tenkte jeg på alle privatskoler , ikke bare muslimske .

Nei, jeg tror ikke norske barn vil gå på disse skolene .

Selg mener jeg at assimilering er veien å gå , dersom samfunnet skal fungere .

Men så lenge loven åpner for å ha private skoler bare de er religiøse fins det ikke grunnlag for å nekte muslimske skoler .

uansett hvor sinna dere blir for det , da får vi sørge for å forandre lovene, jeg har i mitt innlegg forholdt meg til nåværende lover .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke.

Skolene vi allerede har er da allerede tilrettelagt slik at de skal passe best mulig til ikke-norske elever.

Det siste her vi bor er at det ikke lenger er ønskelig at første del av juleavslutningen på skolen er lagt til kirken, - og det er bedt om at budskapet i juleavslutningen ikke henviser til det kristne budskapet da dette kan være støtende for noen elever. Alt skal være så nøytralt som mulig. Men deres tro, helligdager og høytider får vi ta hensyn til her - ellers er vi respektløse.

Så - er det ikke like greit at det blir laget egne skoler? Det er jo helt klart at de fleste av dem ikke vil ta del i det som har vært vanlig praksis i den Norske skolen - og mange av de Norske synes heller ikke så mye om at barna deres skal ta del i en mer tillrettelagt-for-fremmedkulturelle-skolehverdag etter det jeg forstår, så her må det da være i alles interesse at disse skolene bygges...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at noen muslimer er i mot.

Norge bør oppheve loven om religionsfrihet og betale returbillett. Hvilke hensyn skal man ta? Hvorfor skal Norge være imøtekommende og sammenligne seg med innvandringen i Amerika? Dette er et lite land og ikke et helt kontigent. Faren er stor for at landet blir ekstremt høyredreiet og valget vi står foran er enten det eller en muslimsk stat om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Norge skal forby denne type skolen som er en forlengelse av Irans fascistiske arm! Det er ingen grunn til at NORDMENN skal betale for slike skoler i NORGE.. Islam er en undertrykkende religion som undertrykker både kvinner, ytringsfrihet og demokrati.. Dermed har de ingen ting i Norge å gjøre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt delte meninger her ,jeg er veldig for private skoler . Men ikke slik som å at det må være religiøs eller montesorri eller steiner eller noe for å lov. Jeg synes alle som ønsker det og mener de kan lage en bra skole bør få starte . Så kan foreldrene bestemme hvilken skole de vil ha barna på . Pengene bør da følge eleven fra staten til skolen .

Dette forutsetter jo en kontroll, enten ved hjelp av elevtester eller inspeksjoner .

Så på dette grunnlaget synes jeg det blir vanskelig å nekte noen en muslimsk skole i oslo.

Det er en forutsetning at de følger norsk læreplan , men bortsett fra det kan vi vel ikke sette så store krav. Både barna og foreldrene er ant. norske statsborgere , og dette er et valg regjeringen har lagt opp til .

Det går helt på tvers av integreringstanken, men nå er ikke integrering så vellykket i norge uansett så kan ikke se at denne ene skolen skal lage så store problemer i den retning .

Den kan vel dog ikke være bare for muslimske barn ? Enhver annen som søker må jo vurderes, og komme inn dersom det er plass . Hvis ikke er det "rasisme" og skolen bør miste all statstøtte .

Ja, det er det som er problemet med folk som er FOR liberale, og FOR redde for å mene at det ene verdisettet er bedre enn det andre. De kan ikke se noen grunn... Du får lete litt hardere, Sebastianen, så skal du se at du finner det.

Muslimene som du har sånn respekt for, ligger ikke under for den samme tafattheten. De har bestemt seg for hvilke verdier som er de rette, og disse skolene er instrumentelle i å få dem frem, og dine 6 fot under.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger tre muslimske skoler i Oslo

Jeg må si at jeg er imot dette p.g.a jeg mener at alle muslimer som kommer inn til norge skal integreres med det norske folk! Det vil bli et mindretall av norske folk tror jeg som vil gå på muslimske skoler. Så derfor mener jeg selv at dette vil føre til mindre integrering.

Synes også muslimer bør og må inrette seg mer etter det norske samfunnet.

Jeg er på mange måter for at vi norske skal få bedre forståelse for det muslimske folket, men jeg tror ikke dette er veien å gjøre det på ved å ta muslimene vekk og putte dem i egne skoler hvor en baserer det meste på muslimsk tro og lære, samt utdannelse basert på Islam.

Her i norge har vi så mange kulturer osv. Så muslimer bør lære om alle kulturene og de trosamfunnene vi har. I skoleverket i dag vet jeg norske barn som går i en norsk skole lærer om kulturelle forskjeller, osv.

Enkelte muslimer er også imot at det skal komme muslimske skoler.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10006253

Skal dette støttes av den norske stat? I så fall er jeg STERKT imot. Bruk heller pengene på de eldre. Nordmenn hadde heller aldri fått støtte i et muslimsk land til å bygge ei kirke, eller skole for den saks skyld. Men hvis de har penga sjøl skal jeg ikke blande meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er problemet med folk som er FOR liberale, og FOR redde for å mene at det ene verdisettet er bedre enn det andre. De kan ikke se noen grunn... Du får lete litt hardere, Sebastianen, så skal du se at du finner det.

Muslimene som du har sånn respekt for, ligger ikke under for den samme tafattheten. De har bestemt seg for hvilke verdier som er de rette, og disse skolene er instrumentelle i å få dem frem, og dine 6 fot under.

Argumentene mine gikk på likebehandling innenfor nåværende lover , hvordan vil du argumentere for at noen religiøse sekter får støtte til skoler og andre ikke .

Personlig ønsker jeg meg ikke islamske skoler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min mening har ikke religion noe i skolen å gjøre. Skole bør være offentlig og gi et pedagogisk basistilbud som gir mest mulig like muligheter til alle barn, uansett bakgrunn. Barn bør lære samvær og samarbeid med andre barn, slik det må være i samfunnet ellers.

Ellers kan det være fritt fram etter skoletid, med religiøse private kveldskoler om man isåfall vil det. Jeg synes det er skremmende hvis man begynner å segregere barn på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt for religiøse skoler i utgangspunktet.

Når vi først aksepterer jødiske og katolske skoler er vi imidlertid nødt til også å akseptere de islamske. På hvilket grunnlag skulle det gå an å nekte religiøse skoler basert på ett livssyn, men godta de andre? I så fall må vi forby alle religiøse skoler.

Dette tror jeg ikke kommer til å skje, og da må man heller sørge for god kontroll og oppfølging av at skolene følger norsk læreplan. Jeg vet ikke hvilket undervisningsspråk disse skolene legger opp til, men dersom de ikke kun sikter seg inn mot én nasjonal gruppe (pakistansk eller somalisk for eksempel) vil jeg tro det må være mest formålstjenlig med norsk som undervisningsspråk. Norsk som fag må de jo uansett ha.

Jeg vil heller ikke fullstendig avvise at de muslimske privatskolene kan bli attraktive også for ikke-religiøse. Det koster penger å gå på privatskole, noe som kan føre til mindre klasser og tettere oppfølging. Det er for eksempel en viss status å gå på en del av de katolske skolene fordi de holder høy faglig kvalitet, og kanskje også fordi de ofte er skoler av den mer "gammeldagse" typen med mer rigid disiplin. Jeg vil nok tro at en god del (merk: tror) av elevene ved en slik skole vil være barn av relativt ressurssterke og velutdannede mennesker. (Fordi slik skolegang krever både ekstra penger og større vektlegging av barnas utdannelse). Slik er det jo for norske som velger å sende barna sine på privatskole også.

Teddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt for religiøse skoler i utgangspunktet.

Når vi først aksepterer jødiske og katolske skoler er vi imidlertid nødt til også å akseptere de islamske. På hvilket grunnlag skulle det gå an å nekte religiøse skoler basert på ett livssyn, men godta de andre? I så fall må vi forby alle religiøse skoler.

Dette tror jeg ikke kommer til å skje, og da må man heller sørge for god kontroll og oppfølging av at skolene følger norsk læreplan. Jeg vet ikke hvilket undervisningsspråk disse skolene legger opp til, men dersom de ikke kun sikter seg inn mot én nasjonal gruppe (pakistansk eller somalisk for eksempel) vil jeg tro det må være mest formålstjenlig med norsk som undervisningsspråk. Norsk som fag må de jo uansett ha.

Jeg vil heller ikke fullstendig avvise at de muslimske privatskolene kan bli attraktive også for ikke-religiøse. Det koster penger å gå på privatskole, noe som kan føre til mindre klasser og tettere oppfølging. Det er for eksempel en viss status å gå på en del av de katolske skolene fordi de holder høy faglig kvalitet, og kanskje også fordi de ofte er skoler av den mer "gammeldagse" typen med mer rigid disiplin. Jeg vil nok tro at en god del (merk: tror) av elevene ved en slik skole vil være barn av relativt ressurssterke og velutdannede mennesker. (Fordi slik skolegang krever både ekstra penger og større vektlegging av barnas utdannelse). Slik er det jo for norske som velger å sende barna sine på privatskole også.

Teddy

Vel, det er vel ganske stor forskjell på praktiseringen av religioen og menneskesynet...Det er jo ikke slik at alt alltid skal vurderes og veies likt, det kan finnes både ulike tyngde og vekt som må veies på vektskålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det er vel ganske stor forskjell på praktiseringen av religioen og menneskesynet...Det er jo ikke slik at alt alltid skal vurderes og veies likt, det kan finnes både ulike tyngde og vekt som må veies på vektskålen.

Dersom en islamsk skole forfekter bokstavtro sharia, eller annet som strider mot norsk lov er det selvfølgelig ikke holdbart.

Å nekte oppstart av en islamsk skole fordi en synes islam er ensbetydende med dårlig menneskesyn blir dessverre litt for tynt. Da må du kunne vise hvordan det islamske menneskesynet er beviselig verre enn for eksempel det kristne eller jødiske.

En ekstrem islamsk skole med sharia på timeplanen vil neppe bli gitt løyve til å starte. Jeg ser imidlertid ingen prinsippiell forskjell på en moderat islamsk skole og en tradisjonell kristen privatskole. Ideelt sett så jeg at vi ikke hadde religiøse privatskoler i det hele tatt, men skal vi først ha må det være likhet for loven.

Teddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg synes det høres helt greit ut, det bor tross alt mange muslimer i Norge, og da er det rimelig at det er noen moskéer og skoler her som befester deres identitet.

I muslimske land finnes det jo flere internasjonale ikke-muslimske skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt greit ut, det bor tross alt mange muslimer i Norge, og da er det rimelig at det er noen moskéer og skoler her som befester deres identitet.

I muslimske land finnes det jo flere internasjonale ikke-muslimske skoler.

Ja det finnes f.eks i Saudi-Arabia, hvor elevnene må holde seg innenfør et gjerdel område og de må bli hentet og kjørt til skolen fordi det er farlig for dem å bevege seg utenfor dette området.. Ja det blir akkurat det samme.. Gud hvor naive folk er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare undres: På hvilket grunnlag skal man kunne nekte oppstart av en islamsk skole som følger norsk læreplan? Vær gjerne konkrete.

Teddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...