Gå til innhold

Fraser/uttrykk du misliker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, for klein/kleint er ikke bare pinlig eller flaut... Det er vanskelig å forklare når du ikke "forstår" ordet på samme måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg får vondt i øynene av disse evinnelige "leifene", "trykkleifer", "skriveleifer". Det er ikke morsomt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for klein/kleint er ikke bare pinlig eller flaut... Det er vanskelig å forklare når du ikke "forstår" ordet på samme måten.

Prøv meg ;)

Eg forstår kva det betyr, men eg tykkjer pinleg eller flaut dekker ganske bra. Evt. "beklemt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

"Hvis jeg klarer det, klarer alle andre det også", er det et av de mest provoserende uttrykkene jeg ser.

Indirekte oversatt sier dette uttrykket: "mine vanskeligheter på dette områder er større enn alle andres. Når jeg klarer å overvinne mine store vanskeligheter, burde ikke andre ha problemer med å overvinne sine små/mindre vanskeligheter".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tenk positivt, så ordner det seg!". :roll: Jeg har prøvd og prøvd, men alt kan faktisk ikke fikses med positiv innstilling! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

"Hvis jeg klarer det, klarer alle andre det også", er det et av de mest provoserende uttrykkene jeg ser.

Indirekte oversatt sier dette uttrykket: "mine vanskeligheter på dette områder er større enn alle andres. Når jeg klarer å overvinne mine store vanskeligheter, burde ikke andre ha problemer med å overvinne sine små/mindre vanskeligheter".

Det var en vinkling jeg ikke har tenkt på.

Når jeg hører det uttrykket tenker jeg heller at den som sier det mener å si noe a'la: "Jeg er helt evneløs/har ingen forkunnskaper på dette området, men det er så enkelt at selv jeg fikk det til." Alt jo ikke være ment i verste mening selv om det kan tolkes dithen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en vinkling jeg ikke har tenkt på.

Når jeg hører det uttrykket tenker jeg heller at den som sier det mener å si noe a'la: "Jeg er helt evneløs/har ingen forkunnskaper på dette området, men det er så enkelt at selv jeg fikk det til." Alt jo ikke være ment i verste mening selv om det kan tolkes dithen!

Joda, av og til så mener man kanskje at det er så enkelt at selv jeg klarer det. Men frasen har vært brukt i diskusjoner om blant annet uføretrygd og da blir det usmakelig. "Når jeg klarer å jobbe, så klarer alle det". Det er tull og tøys fordi det er kun den enkelte, den enkeltes nærmeste og eventuelt den enkeltes lege som vet hva vedkommende klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Joda, av og til så mener man kanskje at det er så enkelt at selv jeg klarer det. Men frasen har vært brukt i diskusjoner om blant annet uføretrygd og da blir det usmakelig. "Når jeg klarer å jobbe, så klarer alle det". Det er tull og tøys fordi det er kun den enkelte, den enkeltes nærmeste og eventuelt den enkeltes lege som vet hva vedkommende klarer.

Helt enig med deg. Jeg visste ikke engant at uttrykket var blitt (mis-)brukt i uførediskusjoner, ganske enkelt av den grunn av jeg ikke går inn i slike diskusjoner på nett lenger. De få jeg har lest har vært preget av generaliseringer, steile fronter og totalt fravær av både kunnskap og intelligens. (Men det er en annen diskusjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Det var en vinkling jeg ikke har tenkt på.

Når jeg hører det uttrykket tenker jeg heller at den som sier det mener å si noe a'la: "Jeg er helt evneløs/har ingen forkunnskaper på dette området, men det er så enkelt at selv jeg fikk det til." Alt jo ikke være ment i verste mening selv om det kan tolkes dithen!

Hadde det blitt brukt i den betydningen som du sier her, hadde jeg ikke hatt problemer med det, men som Kråkesaks skriver, blir uttrykket ofte brukt i forbindelse med sykdom og uførhet, og da i betydningen "når jeg klarer å jobbe, klarer alle det".

I det siste har jeg også sett det brukt i forbindelse med vektnedgang ("når jeg klarte å gå ned ved hjelp av...(sett inn ønsket metode her)... klarer alle det"), og økonomi (når jeg klarer å spare x kroner mnd av x antall kroner utbetalt, klarer alle det).

Da blir det et veldig negativt ladet uttrykk som faktisk klarer å provosere meg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uttrykk jeg misliker, og som ser ut til å bre om seg:

"Hva gjør du på?"

"Jeg blir å..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

To uttrykk jeg misliker, og som ser ut til å bre om seg:

"Hva gjør du på?"

"Jeg blir å..."

Samme som man på barneskolen sa "Kari spør deg". Vi gjorde ikke det der jeg kommer fra, men virker som resten av Norge sa det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To uttrykk jeg misliker, og som ser ut til å bre om seg:

"Hva gjør du på?"

Det er helt vanlig i Bergen. Jeg sier det selv. :biggrin:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

To uttrykk jeg misliker, og som ser ut til å bre om seg:

"Hva gjør du på?"

"Jeg blir å..."

Jeg ser for meg en hund som står og gneldrer :fnise: .

Det andre uttrykket har jeg hørt folk nordfra bruke, hvor jeg som østlending ville ha sagt "jeg kommer til å ..." eller "jeg skal (kanskje)..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Slir det bare (...)

Dette var uforståelig for meg. Bokstavene har nok gått i ball for deg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg en hund som står og gneldrer :fnise: .

Sånn har jeg aldri tenkt på det. Veldig morsomt, faktisk. Nå kommer jeg til å ha den setningen din i hodet mitt og bli full av latter når jeg hører det eller sier det selv. Åhh... :fy_fy::fnise:

Jeg er Ab fra Bergen som pleier å si "Hva gjør du på?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Når man snakker i telefonen: Hvor er du?

Den kommer alltid! Og når man sitter på buss/tog/trikk hører man alltid den som snakker i tlf: Jeg er på bussen/toget/trikken/vei hjem, så det er jo ikke bare jeg som blir spurt om det.

Hva har egentlig det med noe som helst å gjøre, hvor man er når man snakker?

(Jeg spør om det jeg også da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker i telefonen: Hvor er du?

Den kommer alltid! Og når man sitter på buss/tog/trikk hører man alltid den som snakker i tlf: Jeg er på bussen/toget/trikken/vei hjem, så det er jo ikke bare jeg som blir spurt om det.

Hva har egentlig det med noe som helst å gjøre, hvor man er når man snakker?

(Jeg spør om det jeg også da...)

Hvis det skjer når du er på buss, tog, trikk og lignende er det kanskje ikke så rart. Det jeg tenker er at den du snakker med hører at det er mye bråk rundt deg og derfor forstår at du ikke er hjemme, og spør av nysgjerrighet. Men det er bare meg, altså... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...