Gå til innhold

Men hva spiser dere nyttårsaften?


Meridian

Anbefalte innlegg

Gjest goodtwin

Når jeg var liten husker jeg at mamma og pappa koste seg med no terteskjellgreier med reker og hvit saus (eller hva det nå var.. de syntes hvertfall det var kjempegodt) på nyttårsaften. Jeg og søsteren min var ikke helt enige, men vi gledet oss alikevel til maten for det var eneste gang i året at vi fikk kjøpepizza (big one). Vi hadde alltid kalkun og familiemiddag på 1. nyttårsdag istedet.

Når jeg ble eldre var det ikke så mye stas med den pizzaen lengre, og fra og med vgs startet jeg å feire nyttår med venner fremfor foreldre. Da ble det kalkun på menyen (første året var det riktignok kylkun, men etter en del protester ble det kalkun istedet neste år...)

Nå har jeg flyttet hjemmefra, og er ikke i hjembyen på nyttårsaften så om det blir nyttårsaften i huset mitt med venner blir det kalkun, blir det hos andre så spiser jeg det jeg får servert =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har egentlig aldri hatt noen spesielle tradisjoner nå det kommer til nyttårsaften, nå feirer jeg med venninnegjengen hvert år og der har vi en stor middag med kalkun og ribbe og alt som hører med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å feire med vennegjengen, og vi lager som regel kalkun. Husker ikke på stående fot hva vi pleier å ha som tilbehør, men det blir alltid rågodt!

Og vi er fra Bærum forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke oppvokst med noen tradisjoner på nyttårsaftenen og har heller ikke videreført det i min familie. Her lager vi noe som alle liker og det varieres etter om det er barn til stede eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker rakfisk vi! En nydelig, undervurdert sak. Ja, det stinker litt, men det er viktig å lufte rakfisken! Godt tilbehør gjør også underverker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten husker jeg at mamma og pappa koste seg med no terteskjellgreier med reker og hvit saus (eller hva det nå var.. de syntes hvertfall det var kjempegodt) på nyttårsaften.

Dette var en stor hit i min familie på 80-tallet, og ble utkonkurrert av taco på 90-tallet og tapas på 00-tallet... (kanskje ikke som nyttårsmat, men i alle fall som festmat/lørdagskos)

I oppveksten pleide vi å ha spleisefest, der alle tok med noe godt til et "varmt koldtbord". I voksen alder har det variert mellom dette og kalkun, eller en sjelden gang stek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer fra år til år, men siden vi ikke spiser pinnekjøtt på julaften, så blir det ofte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra år til år, men siden vi ikke spiser pinnekjøtt på julaften, så blir det ofte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som på julaften, altså pinnekjøtt med tilbehør. Hadde kalkun en gang, men det ble feil for oss. I stedet har vi kanskje kalkun en gang i romjulen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å feire med et eller to vennepar med barn, gjerne på fjellet. Da blir det skitur på dagen, og så koser vi oss med å lage middag sammen etterpå. Alt fra 3-7 retter, starter ofte med champagne og foie gras mens vi gjør ferdig de siste forberedelsene. Hummer, kamskjell el. til forrett, kanskje en suppe, så kjøtt i en eller annen variant, oster og dessert. Pleier som regel ikke å være ferdige med å spise før nærmere midnatt, da ser vi på raketter, ungene fyrer opp noen stjerneskudd og så er det natta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir mega god kalkun, rosenkål, båtpoteter med havsalt, stuffing, og andre dampede rotgrønnsaker.

Vi er en vennegjeng som feirer sammen hvert år, og de liker å lage mat. Det kjennes på smaken.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstejenta på 7 har bestemt at siden vi ikke skulle ha Kalkun på Julaften så må det jo bli det på Nyttårs Aften så vi skal ha det med fullt tilbehør. Stuffing, brød/løk saus og alt det gode som bare man må ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel jeg som står for nyttårsmiddagen så da blir det kalkun med stuffing (kjøttdeig,løk og bacon) sosisser,poteter,rosenkål,waldorfsalat,tyttebærsyltetøy og fløtesaus.

Har skjeldent dessert for alle er så stappa mette etterpå så ingen orker noenting, så har heller masse godt på bordet, av frukter, godterier og div. Er fra rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke kalkun. Jeg synes kalkun smaker veldig lite, fakstisk nesten ikke noe. Tilbehøret er godt, men kalkun er ikke mye festmiddag for meg pga smakløsheten. Vi har pinnekjøtt eller ryper eller noe annet mannen min har skutt.

Hilsen Vera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kalkun. Jeg synes kalkun smaker veldig lite, fakstisk nesten ikke noe. Tilbehøret er godt, men kalkun er ikke mye festmiddag for meg pga smakløsheten. Vi har pinnekjøtt eller ryper eller noe annet mannen min har skutt.

Hilsen Vera

Jeg kommer forresten fra Røyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi alltid kalkun med poteter, surkål, brun saus og div. grønnsaker. Ettersom jeg ikke liker noe annen julemat(ribbe, pinnekjøtt,mediskerkaker, medisterpølser) ser jeg alltid fram til nyttårsaften :) Dessert er forskjellig fra år til år, også har vi gjerne litt konfekt/smågodt stående fremme resten av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun smaker jo helt nydelig hvis den er laget rett! Er den laget feil blir den tørr og smakløs...

Vi har ingen faste tradisjoner på nyttårsaften, men jeg elsker kalkun, så det blir nok det i år også :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...