Gå til innhold

Men hva spiser dere nyttårsaften?


Meridian

Anbefalte innlegg

På nyttårsaften spiser vi alltid kalkun med grønnsaker, rosenkål er viktig! og vi har potet og sjy.

Har dere noen spesielle tradisjoner på nyttårsaften, eller spiser dere julemat da også?

Vi spiste alltid julemat før, men så gikk vi over til kalkun nyttårsaften siden det var godt med noe lettfordøyelig ;)

Skriv gjerne hvor dere kommer fra også.

Jeg bor i Oslo nå, og denne tradisjonen har vi hatt de siste 10 årene.

Å, ja, jeg glemte jo waldorfsalat!!! :klaske:

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her...fra Østlandet. Her går også i kalkun med deilig, DEILIG waldorfsalat og brun, rik saus. Rosenkål hører med! :jepp:

Å NAM....:sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal nyttårsaften feires hos meg og da blir det kalkun, Waldorfsalat, rosenkål (og noen andre grønnsaker), poteter og brun saus.

Desserten er sjokolademousse med Grand Marnier i.

Bor på Østlandet

De siste årene har jeg vært rundt hos forskjellige venner og fått bl.a. elgstek, Beef Wellington, helstekt indrefilet og and.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tradisjoner nå, min eks sin familie pleide vi å spise laks sammen med.

Alle ungene er jo ute og farter med julebukk programmet sitt, så det har aldri vært sånn praktisk med stor flott middag i familien min på nyttårsaften :)

Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser også kalkun med waldorfsalat, poteter, grønnsaker og saus. Nordland.

Blir sulten bare av å skrive dette jo, sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får vel jeg som vestlending skille meg ut: ingen nyttårsaften uten full pinnekjøtt-middag med hele slekta! (Og spaghetti for de sære og barna i familien som ikke spiser pinnekjøtt). Kalkun spiser vi som regel 2. juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barndommen og oppveksten: pinnekjøtt

Nå: som oftest kalkun, men de siste 3 årene har vi hatt tapas istedet. Stor suksess! Er ikke sånn superglad i julematen, så da er det deilig med småretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Kalkun er julemiddag hos oss, så det gjentar vi da selvsagt ikke på nyttårsaften. Ofte blir det en viltstek, noen ganger ribbe eller noe annet vi har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øvrige familien spiser småvilt (rype, hare, orrhane, tiur e.l.), mens jeg spiser pizza (enten hjemmelaget eller kjøpt). :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som på julaften (hvis jeg er hjemme), dvs. pinnekjøtt, poteter og kålrabistappe :spise: Yummy!!!

Fersken, riskrem eller fruktcoctail til dessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øvrige familien spiser småvilt (rype, hare, orrhane, tiur e.l.), mens jeg spiser pizza (enten hjemmelaget eller kjøpt). :sjenert:

:hakeslepp: .... :fnise:

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, da jeg var yngre så feiret jeg med mine foreldre og et vennepar av dem, og da hadde de alltid et eller annet godt til middag, f.eks pinnekjøtt eller lignende. For meg var fast tradisjon å få hvitløkskjøttboller med f.eks poteter.

Etter at jeg ble voksen så har jeg i grunn ikke feiret nyttårsaften. For meg er det ingen big deal, og ikke for kjæresten min heller. I år kan det nok hende vi skal til kjærestens foreldre, og da blir det nok en eller annen god middag moren og faren ønsker, ellers kunne jeg like gjerne hatt en eller annen ferdigpizza.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gravad oxfilé är en favorit! Annars funkar en fin laxrätt eller skaldjur, gärna hummer, utmärkt. Men lyxigt ska det vara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg alene så spiser jeg pinnekjøtt. (Spiser det 2 ganger i året, julaften og nyttårsaften ;) ) Er jeg sammen med noen så spiser jeg det som står på menyen samme hva det er. Så tar jeg heller runde 2 med pinnekjøtt 1. nyttårsdag i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: .... :fnise:

:ler: Ja, det kan du si! ;)

De siste årene har jeg laget meg hjemmelaget pizza, da. Men noe skikkelig godt på. Heller det enn å måtte spise noe jeg ikke greier å svelge. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...