Gå til innhold

Hvorfor reagerer folk så sterkt når jeg forteller dem at jeg spiser vegetarmat?


Gjest stillness

Anbefalte innlegg

Opplever dog svært sjelden at "ekte" allergikere får spørsmål om de tåler litt av en matvare. Da er det i tilfelle snakk om en intoleranse, og ikke en allergi.

Da har vi veldig ulik opplevelse. "Bare litt kan vel ikke skade?", er vel det spørsmålet jeg får oftest, både privat og på jobb, når jeg takker nei til en matvare jeg er allergisk mot.

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange skalldyrallergikere mister pusten (lungene snører seg sammen) om de får den minste anelse av skalldyr i maten.

"Bare litt" kan bety døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skalldyrallergikere mister pusten (lungene snører seg sammen) om de får den minste anelse av skalldyr i maten.

"Bare litt" kan bety døden.

Det samme kan gjelde for de som er allergisk mot nøtter, egg, citrus-frukter, epler osv...

Nå går jeg litt utenfor tema, men du har de tankeløse, som sier at f.eks boller er eggefri når det ikke er egg i deigen. Men de glemmer at de har penslet bollene med egg...

Veldig mange sier at kransekaken er glutenfri fordi det ikke er hvetemel i deigen. Men de glemmer at de har brukt hvetemel til utbaking.

Og andre igjen "tror" ikke på allergi. De tror at reaksjonen er psykisk, og sier med vilje ikke i fra om at det er et allergen i maten, fordi de skal bevise at personen ikke får en reaksjon så lenge de ikke vet hva som er i maten.

Og så har du de som mener at det er bevist at "bare litt" er helt greit, fordi "Olga i Svingen tåler ikke melk, men hun kan spise is, og ha melk i kaffen", og da gjelder det selvsagt for alle andre også.

Som sagt er det mange som har en mening om hva andre gjør, uansett om det gjelder allergier, selvvalgte kostholdsfilosofier, eller alkohol, og som mener de har rett til å kritisere andres kosthold/alkoholvaner.

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det mange som har en mening om hva andre gjør, uansett om det gjelder allergier, selvvalgte kostholdsfilosofier, eller alkohol, og som mener de har rett til å kritisere andres kosthold/alkoholvaner.

Det er virkelig sant, noe endel av oss har fått merke feks på matforumet, der man fort må stå til rette for matvalg som skiller seg ut på den ene eller andre måten. Enkelte synes rett og slett å ha store problemer med at noen beveger seg utenfor det de selv oppfatter som "normalen" i matveien, uansett grunn. :blink:

Det er ganske utrolig faktisk - og mht alvorlig allergi selvsagt dypt sjokkerende. Man risikerer faktisk å gjøre seg til drapsmann for å "bevise" at alle egentlig kan og bør spise "normal mat", som "folk flest".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere vegetarianere som opplever ofte at andre ikke skjønner hvaforno de kan spise da siden de ikke spiser kjøtt. Det er jo mye godt man kan spise fordi man er vegetarianer! Jeg er det ikke, men er alikavel bevist på hva jeg spiser, og for å være ærlig - er ikke sånn kjempegla i kjøtt, men derimot elsker ost. Prøver å holde meg til økologisk og generelt sunn mat og helsa er god. Gleder meg hver gang jeg skal ut å spise, eller invitert hjem på mat til mine venner som er vegetarianere. De lager så mye godt, og så mye mer oppfinnsomme enn meg. Annen mat enn all den masseproduserte greia i butikken. Vær stolt av at du er vegetarianer du - og om helsa di sier seg mer fornøyd med vegetar mat - må jo det være kjempebra! Alle andre trenger ikke legge seg oppi hva du putter i munnen så lenge man er frisk & rask. Gjør som tineline skriver over her - spør om de får i seg 5 om dagen? hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og andre igjen "tror" ikke på allergi. De tror at reaksjonen er psykisk, og sier med vilje ikke i fra om at det er et allergen i maten, fordi de skal bevise at personen ikke får en reaksjon så lenge de ikke vet hva som er i maten.

Og så har du de som mener at det er bevist at "bare litt" er helt greit, fordi "Olga i Svingen tåler ikke melk, men hun kan spise is, og ha melk i kaffen", og da gjelder det selvsagt for alle andre også.

Dette kan jo bli svært farlig! Mange allergikere har selvsagt testet seg ved sykehusenes laboratorier, og fått det påvist der, etter å ha erfart et anfall der det bare var litt av det de ikke tålte i maten, og dermed måtte de fort avsted til nærmeste sykehus. Det er ikke alle som går rundt konstant med en kortisonsprøyte i vesken overalt.

Om noen tester ut på folk de mener ikke er allergiske, bedriver de farlig spill! Småkonger på haugen er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Dette kan jo bli svært farlig! Mange allergikere har selvsagt testet seg ved sykehusenes laboratorier, og fått det påvist der, etter å ha erfart et anfall der det bare var litt av det de ikke tålte i maten, og dermed måtte de fort avsted til nærmeste sykehus. Det er ikke alle som går rundt konstant med en kortisonsprøyte i vesken overalt.

Om noen tester ut på folk de mener ikke er allergiske, bedriver de farlig spill! Småkonger på haugen er en uting.

Når ble plutselig denne debatten om allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble plutselig denne debatten om allergi?

Debatten er ikke om allergi, men om at noen mener de har rett til å kritisere andres kosthold, uansett om kostholdet er en konsekvens av en medisinsk tilstand (allergi/intoleranse), eller om kostholdet er en konsekvens av et valg man selv har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Debatten er ikke om allergi, men om at noen mener de har rett til å kritisere andres kosthold, uansett om kostholdet er en konsekvens av en medisinsk tilstand (allergi/intoleranse), eller om kostholdet er en konsekvens av et valg man selv har tatt.

hm Det er jo bare teit. Allergi kan man jo ikke for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, så det kan hende dette har blitt diskutert tidligere. Kjenner dere noen seriøse kilder som diskuterer hvorvidt mennesker egentlig bør spise kjøtt (og fisk)?

Jeg har hørt at vegetarianere statistisk sett er sunnere, slankere og har bedre helse enn kjøttspisere. Om dette er sant gir det å i det minste mening å spise mindre kjøtt, om ikke nødvendigvis bli vegetarianer. Men "hørt" er ikke et bevis.

Jeg har jo spist kjøtt i alle år, i likhet med de fleste. Men at man gjør noe over tid, betyr ikke at det faktisk er sunt for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top Gun:

Kreftforeningen anbefaler iallefall å minke inntaket av rødt kjøtt (storfe, sau, svin) og bearbeidet kjøtt (pølser, kjøttdeig o.l.) fordi det er påvist høyere kreftrisiko hos mennesker med høyt inntak av kjøtt - det vil si et standard norsk kosthold bestående av salami på brødskiva og koteletter og kjøttkaker til middag.

http://www.kreftforeningen.no/forebygg/kosthold/mat_og_kreft___hva_vet_vi_om_sammenhengen__14985

Det betyr naturligvis ikke automatisk at det er sunnere generelt å spise lite kjøtt, men det var det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Top Gun:

Kreftforeningen anbefaler iallefall å minke inntaket av rødt kjøtt (storfe, sau, svin) og bearbeidet kjøtt (pølser, kjøttdeig o.l.) fordi det er påvist høyere kreftrisiko hos mennesker med høyt inntak av kjøtt - det vil si et standard norsk kosthold bestående av salami på brødskiva og koteletter og kjøttkaker til middag.

http://www.kreftforeningen.no/forebygg/kosthold/mat_og_kreft___hva_vet_vi_om_sammenhengen__14985

Det betyr naturligvis ikke automatisk at det er sunnere generelt å spise lite kjøtt, men det var det jeg kom på i farta.

Man får kreft av alt idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kreft av alt idag

Det er bare et tulleutsagn. Hva mener du egentlig med det? Du overser forskning som ikke passer med det du vil skal stemme? Hva hvis du hadde funnet forskning som sa at vegetarianere generelt var mer usunne enn kjøttspisere, hadde du vært like skeptisk til det som til kreftforskningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Det er bare et tulleutsagn. Hva mener du egentlig med det? Du overser forskning som ikke passer med det du vil skal stemme? Hva hvis du hadde funnet forskning som sa at vegetarianere generelt var mer usunne enn kjøttspisere, hadde du vært like skeptisk til det som til kreftforskningen?

Ordla meg feil. Poenget mitt er at man kan være the picture of health og likevel få kreft, derfor syns jeg man kan spise biff med god samvittighet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordla meg feil. Poenget mitt er at man kan være the picture of health og likevel få kreft, derfor syns jeg man kan spise biff med god samvittighet

Men hvis man spiser mye rødt kjøtt, så øker man sjansen for å få kreft. Det er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Ja, det gjør det. Hva har det med saken å gjøre?

at er man redd for kreft så kan man spise det?

By the way rødt kjøtt er ikke bare ille. Mye proteiner og jern i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...