Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Hva skal dere ha på i dåp? Vurderer bunad i kirken og noe annet etterpå, eller så tar jeg "noe annet" hele veien.. Det er sikkert enklest mhp amming (og fare for gulp på bunaden) men vet lissom ikke hva jeg skal ha på meg da :sjenert: Ingen av kjolene mine passer pga puppene, så jeg må på shopping i hvert fall! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal bruke bunad i barnedåpen til lillemann.. Har pumpet litt som ligger i fryseren som jeg tenkte å bruke ifbm middag, og så trekker jeg meg bare litt tilbake når beholdningen i fryseren er tom.. Ammer før seremonien og litt underveis, så går det greit får vi tro :) Orker ikke skifte flere ganger :sjenert: Bunaden får duge denne dagen :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker til fine filmer om bæresjal, tror jeg skal prøve vårt igjen. Lillemann har vært veldig "sær" på hvordan han vil bæres, men før helgen prøvde jeg babybjörn'en, og da sovnet han tvert. Synes likevel han kanskje er litt for liten for den enda - så skal gi sjalet en ny sjanse!

Hva skal dere ha på i dåp? Vurderer bunad i kirken og noe annet etterpå, eller så tar jeg "noe annet" hele veien.. Det er sikkert enklest mhp amming (og fare for gulp på bunaden) men vet lissom ikke hva jeg skal ha på meg da :sjenert: Ingen av kjolene mine passer pga puppene, så jeg må på shopping i hvert fall! :danse:

Vet ikke om jeg hadde risikert å bruke bunaden nå - synes alt er fullt av gulp om dagen..:) Men Sommerfuglen hadde et smart tips om å pumpe! Det kan kanskje være greit å uansett ha litt flaskemat tilgjengelig - man har jo gjerne litt ekstra "vertinneplikter" slike dager som kanskje tar litt oppmerksomhet :D

På grunn av dødsfall og diverse omstendigheter i kjæres familie ser det ut til at vi kanskje må utsette dåp/navnefest til over jul - dvs når mini i ca 7 mnd.. Vi vil jo gjerne at hele familien skal kunne delta, og når alle hans nærmeste kommer fra et annet land må alt planlegges mye mer.. Jaja, om vi venter noen måneder går vel det bra også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gir en god oppskrift med masse bilder på mei tai-sying:

http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=58221&page=2

Jeg har ramla helt av prosjektet mitt med knipeøvelser :sjenert: Følte meg flink en kort stund, men det har gått over...

Hvordan er det med dere andre?

Vi merker at kveldene har blitt mer urolige og at hun sover mer urolig på dagtid. Skal til kiropraktor igjen i morgen og håper det hjelper. I morgen blir en racerdag hvor jeg må gjøre noen ærend, skal møte barselgruppa, til kiropraktor, alene hjemme med begge jentene på ettermiddagen/kvelden og skal til slutt ha jentekveld hos meg. Det er jo hyggelige ting og det er bra at det skjer noe, men i morgen skjer liksom alt på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Det var litt av en dagsplan, kiri!! Håper alt går på skinner da :)

Her har jeg vært alenemamma de siste dagene og blir det frem til 1. Mannen er veldig opptatt for tiden... Merker at det går greit, men fy så sliten jeg er på kvelden! Har lagt meg sammen med lillegutt klokka 9 de siste dagene ;) Har fått veldig respekt for de som er alene med en liten en i hvert fall :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke bunad i barnedåpen til lillemann.. Har pumpet litt som ligger i fryseren som jeg tenkte å bruke ifbm middag, og så trekker jeg meg bare litt tilbake når beholdningen i fryseren er tom.. Ammer før seremonien og litt underveis, så går det greit får vi tro :) Orker ikke skifte flere ganger :sjenert: Bunaden får duge denne dagen :)

Jeg også har en plan om å bruke bunaden :)

Skal bare sjekke om Vesla tar flaske først.

Hun tok da hun var to uker gammel, men jeg har ikke testet siden, og fikk et tips med en venninne om å teste før vi står der for mange blir så vandt til puppen når det har gått så lenge, at de ikke tar noe annet.

Så jeg kommer da til å pumpe opp så hun får flaske for det meste den dagen.

(Har en bunad med hel skjorte, så må da av med alle søljer, opp med snøringen på vesten og opp med hele skjorten... :sjenert: )

Frister ikke mye nei :gjeiper:

Hvilken str i klær er dere kommet oppi forresten? Her bruker Vesla 62 nå, men 68 går overraskende fint i enkelte plagg også! Men 68 er jo 3-6 mnd, så lurer jo på om Vesla mi er veldig stor da! :hakeslepp:

Var 58 cm på 6 ukerskontrollen for tre uker siden, så tipper hun er godt over 60 nå ja.

Var 5100 g da, så tror nok hun er passert 6 kg også. Er 9 uker nå.

De vokser så fort disse små! :daane:

Jeg har ikke oppskrift på Meitai nei, jeg bare lette litt på nettet, og satt forskjellige oppskrifter sammen til noe jeg likte selv ;)

Bare husk å bruke solide stoff, og ekstra mange sømmer og sikkerhetssømmer, så tenker jeg det går så bra så ;)

(Jeg forsterket min med dongeri inni midtstykket, og stroppene var tykt stoff som jeg sydde doble sømmer på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! :goodbye:

Jeg melder meg inn igjen her jeg :) Skrev noen innlegg helt i begynnelsen av skravletråden, og har lest litt her underveis, men har ikke skrevet noe på leeeeenge.

Merker jeg har behov for litt :skravle: nå som vår lille prins er her, stadig noe jeg lurer på som andre nybakte mammaer gjerne har svaret på ;)

For de som ikke husker meg/ikke har lest innleggene mine før er jeg 29 år, giftet meg med Mannen i mitt liv i fjor høst, og ble gravid like etterpå! :rodmer: Vi visste ikke om vi fikk gutt eller jente, men i august kom det en liten :babygutt: inn i livene våre. Han er snart 7 uker gammel og en skikkelig sjarmør allerede :legrine:

Jeg trives veldig godt som mamma, selv om jeg må si at de første 3-4 ukene var ganske slitsomme. Vi slet mye med amming fordi jeg fikk veldig såre brystvorter. Nå går alt så mye bedre, og både mor og lille A har det riktig så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen pandatjei! Lurer på om jeg husker deg fra bryllupsdagbøkene? :klo:

Her passer han for det meste inn i 56 og litt 62 :) 9 uker i dag (Shit så fort tiden går!) Men hva gjør du med puppene da Ruccola? Jeg får spreng etter et par timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken str i klær er dere kommet oppi forresten?

50! :biggrin:

Fornøyd med å kunne handle "vanlige" klær til ham, prematurtøy er nemlig DYRT! (Og dårlig utvalg.)

Ellers har vi hatt noen fine dager i det siste, han har blitt mye flinkere til å fokusere blikket i lengre perioder, og nå føler vi at han virkelig ser oss. Dette er jo en av utfordringene med premature, at man lenge ikke føler at man får helt kontakt med barnet.

Han har begynt å smile når vi synger til ham, eller kiler ham litt i ansiktet, og så prøver han å "snakke" med oss. Tidligere har det bare vært små glimt av dette, men nå vet vi at det ikke bare er tilfeldigheter. Alt vi lærte om samspill på sykehuset, har virkelig hatt en effekt.

Og, velkommen tilbake til pandatjej, og gratulerer med gutten! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Det var litt av en dagsplan, kiri!! Håper alt går på skinner da :)

Her har jeg vært alenemamma de siste dagene og blir det frem til 1. Mannen er veldig opptatt for tiden... Merker at det går greit, men fy så sliten jeg er på kvelden! Har lagt meg sammen med lillegutt klokka 9 de siste dagene ;) Har fått veldig respekt for de som er alene med en liten en i hvert fall :sjenert:

Helt enig! Var alene hjemme med han nesten hele forrige uke - og synes det var helt forferdelig å være alene hjemme! Jeg har alltid elsket litt alenetid tidligere, men nå føltes det veldig ensomt at ingen kom hjem på ettermiddagen.. Så all honnør til de som er aleneforeldre!!

Hvilken str i klær er dere kommet oppi forresten? Her bruker Vesla 62 nå, men 68 går overraskende fint i enkelte plagg også! Men 68 er jo 3-6 mnd, så lurer jo på om Vesla mi er veldig stor da! :hakeslepp:

Var 58 cm på 6 ukerskontrollen for tre uker siden, så tipper hun er godt over 60 nå ja.

Var 5100 g da, så tror nok hun er passert 6 kg også. Er 9 uker nå.

De vokser så fort disse små! :daane:

Mini her er også oppe i over 6kg (var på kontroll i dag) - er drøye 9 uker nå. Vi bruker stort sett 62 og 68 nå - tviholder på noen omslagsbodyer i str 56, men ser de blir veldig korte :). Synes også at han har blitt veldig stor - så det er godt å høre at det er flere som vokser! (fløte i puppene?? :fnise:)

Hei! :goodbye:

Velkommen tilbake!! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så store barn dere har! Vi var på 3-mnd kontroll i dag (er 3 mnd om en uke) og snuppa veide 5660 g og er 58,5 cm lang. Hun er visstnok helt perfekt vekt i forhold til lengde, og ligger akkurat på snittet selv om hun har gått opp langt over snittet hele tiden. Hun var visst litt slank da hun ble født. Vi bruker mest str 56, men noe i 62. Tipper vi er over på bare 62 om ikke veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veid han på en stund, men tommestokken viser noen og 60 cm lang og jeg tror han nærmer seg 6 kg. Har gått over til str 62 nå nylig :)

I dag gikk vi til innkjøp av pampers 3-bleier og det var nok på høy tid! Måtte klippe stykker bodyen da han bæsjet under amming, en skikkelig god en, og stor en...... "så flink du er sa jeg til han" - sekundet etter kjenner jeg det blir litt sånn klissete og varmt på magen og lårene :overrasket: Han bæsja igjennom bleier og bodyer og alt! :hakeslepp::fnise: Ørlite grann panikk på badet etterpå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vokser han så det susser syns jeg.. når vi var på 6 ukers kontorll veide han 5055 og var 57 lang.. Bruker litt 56 enda, men har gått over til 62. Må skal bare bruke opp bleiene i nr 2 så går vi over til 3!! Syns tiden fløyr avgårde! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør du med puppene da Ruccola? Jeg får spreng etter et par timer...

Hm, det har jeg ikke tenkt på :gjeiper: Pleier ikke å få så innmari spreng da, ihvertfall ikke på kort tid.

Skal i kirken klokken 11. så da får hun pupp1 før vi drar dit.

Så kan jeg jo kanskje ta en venlig amming i bilen utenfor lokalet der vi skal vere. Så kanskje jeg får ungått det verste?

Skal fundere litt mer på den der ;)

Her vokser han så det susser syns jeg.. når vi var på 6 ukers kontorll veide han 5055 og var 57 lang.. Bruker litt 56 enda, men har gått over til 62. Må skal bare bruke opp bleiene i nr 2 så går vi over til 3!! Syns tiden fløyr avgårde! hehe

Vi gikk over til pampers 3 for halvannen uke siden. da hadde vi ca 15 nr2 bleier igjen, men de la vi bare bort, nr 3 passet så mye bedre :) (Leste at bleiene skal komme opp i svaien i ryggen for å sitte skikkelig, og det gjorde IKKE nr 2 lenger ;) )

Lillesøsteren min venter barn om noen uker, så de får ta over restene :fnise:

Gleder meg til å få vite vekt og lengd på HS i morgen! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen pandatjei! Lurer på om jeg husker deg fra bryllupsdagbøkene? :klo:

Takk for det! Ja, det stemmer, hadde en bryllupsdagbok i fjor på disse tider... Tenk at det snart er tid for ett års bryllupsdag! :bryllup: Helt utrolig hvor fort dette året er gått :)

Og, velkommen tilbake til pandatjej, og gratulerer med gutten! :smilyblomst:

Velkommen tilbake pandatjej! Og gratulerer så mye med gutten :blomst:

Velkommen tilbake!! :goodbye:

Takk for det, kjekt å være her inne igjen! :Nikke:

Her går det stort sett i str 56 og 62. Har faktisk enkelte plagg i 50 som kan brukes enda, men det blir stadig færre :fnise: A er ganske lang i beina, så sparkebukser og pysjamaser er det som ryker først.

I dag har jeg vært på seksukerskontroll (av meg), veldig fornøyd med den trivelige legen jeg har altså. Tar seg god tid til å prate, det liker jeg. Jeg ønsker å få innsatt spiral, og legen min var enig i at det var en god plan. Han spurte ikke når vi eventuelt planlegger neste barn (har hørt at enkelte leger ikke mener det bør benyttes hvis man planlegger relativt tette svangerskap). Vi vet ikke helt når vi vil prøve på nestemann, men vi vil ha 2-3 år mellom barna tenker vi.

Ellers har vi såvidt begynt å planlegge dåp her og. Vi har snakket med kirken og fått avtalt tidspunkt, også har vi fått ordnet det slik at vi kan leie menighetslokalet etterpå. Så det viktigste er på plass, men det er jo en del som står igjen. Hva skal dere andre ha å spise? Lage mat selv eller bestille? Vi står mellom koldtbord og tapas tror jeg, også kommer vi til å lage kaker selv. Det blir koselig! Jeg har også grublet litt på om jeg skal ta i bruk bunaden denne dagen. Har egentlig veldig lyst til det, men litt styr med amming.. Det blir nok til at jeg har på bunaden i kirken i hvert fall, og at jeg enten skifter etterpå, eller at jeg gir han morsmelk på flaske denne dagen. Har ikke begynt å gi han flaske foreløpig, men vi skal teste det ut etter hvert.

Jeg har akkurat begynt å teste ut brystpumpen jeg har kjøpt meg, tenker at det er greit å ha et lite melkelager i fryseren. Hvor ofte kan man pumpe seg uten at melkeproduksjonen øker veldig? Noen som har erfaring med det? Ikke lyst å få mer melk enn jeg allerede har, mer enn nok allerede :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veide lillegull i går (Da var hun 11 uker) ...5660 g. Synes hun virker så mye tyngre, men kan være etter å ha bært henne i noen timer:) ;) Bruker 62-68 i klær da, samt pampers nr 3.

Hehe, veide snuppa mi i dag ;) Er 5800 og 59 cm ;) Bruker str 62 i det meste, og pampers 3.

Hun er bare 9 uker!

Men har stagnert litt sidan sist da, så får tro hun ikke blir skikkelig bolle :fnise:

Vi er en stor familie og kan ikke ha dåpen hjemme.

Så har valgt å ha dåpen på lokale som lager maten der. blir koldtbord, og så tar vi med kaker selv ;)

Endret av Ruccola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha Navnfest vi. Og vi eller jeg skal ordne mat og kaker selv, eller jeg får noen i familien til å lage noen kaker for meg. Så lager jeg en selv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooops, her har vi ikke bestilt mat enda *kaste seg rundt og gjøre det* Det hadde tatt seg ut med dåp uten mat :gjeiper:

Hehe, godt eksempel på ammetåke? :fnise:

Dagen min gikk faktisk veldig på skinner :) Merkelig med sånne dager hvor man vet at man har liten tid. Da får jeg plutselig tid til å brette klær og vaske 4(!) maskiner med klær. Dager jeg er bare hjemme med god tid "rekker" jeg ikke gå ut med søpla engang...

Barselgruppa mi virker veldig bra :) Det var bare fire som kunne møtes på tirsdag, men de virket veldig hyggelige og stemningen var bra :)

Pga høstferien får jeg ikke time til 6ukerskontroll før nærmere 8 uker. Det er ingenting i veien for å ha sex selv om man ikke har vært til kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...