Mixelite Skrevet 3. november 2010 #61 Skrevet 3. november 2010 Jeg har da ikke sagt noe om å ikke forsøke å løse problemet. -men noen slike problemer lar seg faktisk ikke så lett løse. Noen barn går gjennom 10 år med grunnskole uten at problemene blir løst, selv om foreldrene gjør det de kan for å få det til. Om ikke det er nok, så skal de altså servere bølla brus og kaker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #62 Skrevet 3. november 2010 ... Jeg kjenner at jeg blir provosert på vegne av de barna som er utsatt for slike. Det er bare nok et eksempel på beskytt mobberen på bekostning av offeret. Du foreslår en løsning som for mitt vedkommende hadde ført til en forverring, da tenker jeg at du ikke er den rette til å uttale deg. Jeg synes heller ikke at du trenger å være provosert på mine vegne. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #63 Skrevet 3. november 2010 Jeg har da ikke sagt noe om å ikke forsøke å løse problemet. -men noen slike problemer lar seg faktisk ikke så lett løse. Noen barn går gjennom 10 år med grunnskole uten at problemene blir løst, selv om foreldrene gjør det de kan for å få det til. Om ikke det er nok, så skal de altså servere bølla brus og kaker. Jeg snakker om 9 år gamle barn. Og hvor viktig det er å skape samhold i en klasse de første årene. Snakker ikke om å invitere hele klassen (samme kjønn) gjennom hele grunnskolen. Vi får velge hver vår løsning. Jeg har erfart at det løste seg. Har også erfart at den ene gangen jeg ikke invitere den som var verst, så var det ingen som kom i bursdagen min. "Mobberen" tok igjen mitt forsøk på eksludere henne med dobbel mynt. Hun hadde faktisk så mye makt. Erfaringen var at det hadde vært mye bedre å servert henne brus og kaker, enn den opplevelsen. 1
Mixelite Skrevet 3. november 2010 #64 Skrevet 3. november 2010 Du foreslår en løsning som for mitt vedkommende hadde ført til en forverring, da tenker jeg at du ikke er den rette til å uttale deg. Jeg synes heller ikke at du trenger å være provosert på mine vegne. Synd at det forverret seg for deg, men derfra til å konkludere med at jeg ikke får uttale meg...
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #65 Skrevet 3. november 2010 Synd at det forverret seg for deg, men derfra til å konkludere med at jeg ikke får uttale meg... Jeg skrev ingenting om at du ikke får lov å uttale deg. Påpekte bare at du ikke er den rette til å si hva som kan virke.
Mixelite Skrevet 3. november 2010 #66 Skrevet 3. november 2010 Jeg skrev ingenting om at du ikke får lov å uttale deg. Påpekte bare at du ikke er den rette til å si hva som kan virke. At det ikke virket for deg, trenger jo ikke å bety at det ikke virker for andre?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #67 Skrevet 3. november 2010 At det ikke virket for deg, trenger jo ikke å bety at det ikke virker for andre? Ja, det er fritt frem å gamble. En vet ikke resultatet før man har prøvd. Og da er det fint at folk som ikke har erfaring med mulige konsekvenser kommer med slike gode løsninger, og avviser andre sine erfaringer.
Mixelite Skrevet 3. november 2010 #68 Skrevet 3. november 2010 Ja, det er fritt frem å gamble. En vet ikke resultatet før man har prøvd. Og da er det fint at folk som ikke har erfaring med mulige konsekvenser kommer med slike gode løsninger, og avviser andre sine erfaringer. Du er en. Med en erfaring. Andre har kanskje andre erfaringer. Jeg har ikke sagt at din erfaring ikke er verdifull, men det er på tide at man forteller bøllene hvor skapet skal stå, mener jeg. Og det gjør man iallfall ikke ved å tvinge bursdagsbarnet til å pine seg gjennom et selskap med bølla til stede.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #69 Skrevet 3. november 2010 Du er en. Med en erfaring. Andre har kanskje andre erfaringer. Jeg har ikke sagt at din erfaring ikke er verdifull, men det er på tide at man forteller bøllene hvor skapet skal stå, mener jeg. Og det gjør man iallfall ikke ved å tvinge bursdagsbarnet til å pine seg gjennom et selskap med bølla til stede. Ja, jeg er en med akkurat denne erfaringen. Men det er mange som har kjent på konsekvensene fra "maktbarn", når de hevner seg. Der finnes det mange erfaringer. Denne problematikken er velkjent. Og kunnskapen om dette er lett overførbart, for å vurdere om løsningen din er god eller ikke. Er forresten denne bølla 9 år, eller snakker du om helt andre forutsetninger enn jeg svarer på?
Mixelite Skrevet 3. november 2010 #70 Skrevet 3. november 2010 Ja, det er fritt frem å gamble. En vet ikke resultatet før man har prøvd. Og da er det fint at folk som ikke har erfaring med mulige konsekvenser kommer med slike gode løsninger, og avviser andre sine erfaringer. Jeg har erfaringer med det motsatte. Tie og invitere bøllene. Jeg synes ikke det er en akseptabel løsning lenger, enten de er 9 år eller 16, selv om jeg tvang den gjennom den gang. Forutsatt at man har prøvd å løse problemene på andre måter, som nevnt ovenfor. Jeg skrev _noen_ bøller får man ikke gjort noe med og noen går gjennom 10 år med grunnskole uten at noe bedrer seg. _Disse_ bøllene er det på tide at man gjør noe med. Og det står jeg på. Jeg skjønner at du har sterke følelser rundt dette, men det betyr ikke at din erfaring og din løsning er det eneste riktige.
Gjest wild bird Skrevet 3. november 2010 #71 Skrevet 3. november 2010 Feire slik barnet ditt ønsker, enkelt og greit. Ærlig talt, om det var din bursdag, og f.eks mannen din sa at "enten inviterer du alle kollegene dine eller ingen", hva hadde du følt da? Når barnet er 9 år, vet det utmerket godt hvem det ønsker å invitere i selskapet sitt. Da min yngste gikk på barneskolen var det en uskreven regel at en skulle invitere alle guttene i guttebursdag og alle jentene i jentebursdag. På 8-årsfeiringen til sønnen min var bursdagsbarnet så lei seg at han gikk på rommet sitt og gråt fordi "bøllene" i klassa ødela hele selskapet hans. Storebror på 12 barrikaderte seg på rommet sitt, og jeg måtte sette bort hunden min hos naboen. Skikkelig trivelig! Makan til oppførsel har jeg aldri opplevd hos barn noen gang, og jeg er en klar og tydelig voksen med grenser. Tok opp saken på neste foreldremøte, men møtte ikke mye forståelse. Ingen vil jo innse at barna deres kan oppføre seg sånn. Etter møtet var det likevel flere som kom bort til meg og ga uttrykk for at de var enig med meg. Året etter fikk sønnen min selv bestemme hvem som skulle komme, og det ble et veldig vellykket selskap. Ikke søtten om jeg hadde invitert hele den gjengen inn i mitt hus en gang til. Gjør som dere selv syns er best. Det får være måte på alle slags hensyn man skal ta her i verden. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #72 Skrevet 3. november 2010 Jeg skjønner at du har sterke følelser rundt dette, men det betyr ikke at din erfaring og din løsning er det eneste riktige. Jeg har ikke skrevet at mine løsninger er de eneste riktige, men at jeg mener at det du foreslår er feil ut fra min erfaring. Selv om du har invitert "bøllene", har du ingen erfaring med hva det kan føre til å ekskludere de. Og hvilken makt de da kan ta i bruk. Svarene mine gjelder hele tiden i forhold til de små barna. Den såkalte 9 år gamle "bøllen" trenger rett "profesjonell" hjelp. Og hvis man vet hvem han eller hun er, bør det meldes til skolen, slik at de kan gripe fatt i det så tidlig som mulig.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #73 Skrevet 3. november 2010 På 8-årsfeiringen til sønnen min var bursdagsbarnet så lei seg at han gikk på rommet sitt og gråt fordi "bøllene" i klassa ødela hele selskapet hans. Storebror på 12 barrikaderte seg på rommet sitt, og jeg måtte sette bort hunden min hos naboen. Skikkelig trivelig! Makan til oppførsel har jeg aldri opplevd hos barn noen gang, og jeg er en klar og tydelig voksen med grenser. Har hørt ulike historier om bursdager til 8-åringer, og har også opplevd adferd som har sjokkert meg i bursdagen til en av guttene våre i den alderen. Men ikke så ekstremt at bursdagsbarnet gråter og broren flykter på rommet osv. Da hadde jeg faktisk ringt etter foreldrene, og bedt dem hente barna sine. Min erfaring med å få med meg adferden til guttene i klassen, har vært til god hjelp flere ganger i ettertid, og jeg kan forstå mye bedre ting gutten min kommer hjem og forteller. Jeg tok opp ulike episoder fra bursdagen ovenfor læreren. Det viste seg at de samme barna oppførte seg lignende også på skolen. Veldig greitt å vite. Året etter (og det etter det igjen) ble alle invitert, men de gangene tilrettela vi på en annen måte, og siden har der ikke vært problemer. Det var også en nyttig erfaring, for da fikk vi enda en gang innblikk i hvordan guttene i den klassen fungerer. 1
Gjest wild bird Skrevet 3. november 2010 #74 Skrevet 3. november 2010 Har hørt ulike historier om bursdager til 8-åringer, og har også opplevd adferd som har sjokkert meg i bursdagen til en av guttene våre i den alderen. Men ikke så ekstremt at bursdagsbarnet gråter og broren flykter på rommet osv. Da hadde jeg faktisk ringt etter foreldrene, og bedt dem hente barna sine. Min erfaring med å få med meg adferden til guttene i klassen, har vært til god hjelp flere ganger i ettertid, og jeg kan forstå mye bedre ting gutten min kommer hjem og forteller. Jeg tok opp ulike episoder fra bursdagen ovenfor læreren. Det viste seg at de samme barna oppførte seg lignende også på skolen. Veldig greitt å vite. Året etter (og det etter det igjen) ble alle invitert, men de gangene tilrettela vi på en annen måte, og siden har der ikke vært problemer. Det var også en nyttig erfaring, for da fikk vi enda en gang innblikk i hvordan guttene i den klassen fungerer. Vel og bra det, og honnør til deg for å anstrenge deg Jeg jobber som pedagog, og på fritiden har jeg faktisk ikke så veldig lyst til å oppdra andres barn. Spesielt ikke i bursdagene til ungene mine, som jeg ønsker skal være en hyggelig begivenhet. Ikke en anledning for meg å ta fram mine spesialpedagogiske evner. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #75 Skrevet 3. november 2010 Vel og bra det, og honnør til deg for å anstrenge deg Jeg jobber som pedagog, og på fritiden har jeg faktisk ikke så veldig lyst til å oppdra andres barn. Spesielt ikke i bursdagene til ungene mine, som jeg ønsker skal være en hyggelig begivenhet. Ikke en anledning for meg å ta fram mine spesialpedagogiske evner. Jeg jobber selv med barn og foreldre (ofte de som blir eksludert), og det legger endel føringer for at jeg tenker slik jeg gjør. Vet hvor viktig det er å se at den 9 år gamle "bøllen" oppfører seg slik av en grunn osv. Hva som kan føre til en bedre skolehverdag for barna mine, og for resten av klassen osv. Er nok litt yrkesskadd.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #76 Skrevet 3. november 2010 Ja det ble folk av vi som ikke ble innvitert. Men fyfaen det sitter som ett dårlig minne i livet enda! 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #77 Skrevet 3. november 2010 Min niåring startet på ny skole i høst. Etter en uke ble hun bedt i bursdagselskap til en i klassen. Er veldig glad for at alle ble bedt for ellers hadde neppe min blitt det. Hun hadde ikke rukket å bli venn med noen ennå. Å feire bursdag med klassen styrker da bare samholdet. 1
Gjest gurimalla Skrevet 3. november 2010 #78 Skrevet 3. november 2010 Ærlig talt, om det var din bursdag, og f.eks mannen din sa at "enten inviterer du alle kollegene dine eller ingen", hva hadde du følt da? Det hadde aldri i verden falt meg inn å invitere 9 av 12 kolleger, og dermed utelatt de jeg synes er mest kjedelig. Hvis jeg først hadde invitert så mange måtte jeg ha invitert alle. Jeg kan ikke si at man alltid bør invitere alle hvis det er noen skikkelige bøller i klassen kan det være unntakstilfelle, det spørs hvordan det er best å takle denne bøllen. Jeg tenker at en bør strekke seg langt for å invitere alle og at det ikke bare er barnet som bestemmer hvordan bursdagen skal feires.
mademoiselle 15 Skrevet 3. november 2010 #79 Skrevet 3. november 2010 Har selv opplevd det å ikke bli bedt. Da ble de andre invitert foran ansiktet på meg, dette var på barneskolen. Det er mange som velger å ikke be alle sammen, men da syntes jeg at personen ikke skal invitere til bursdag når andre som ikke blir bedt er tilstede
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #80 Skrevet 3. november 2010 ... Ærlig talt, om det var din bursdag, og f.eks mannen din sa at "enten inviterer du alle kollegene dine eller ingen", hva hadde du følt da? ... Jeg hadde vært stolt av mannen min. (Var en av kollegaene mine som faktisk lot være å invitere ei, men resten av oss fikk invitasjon. Jeg reagerte på den personen sine vegne, og droppet å reise.). 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå