Gå til innhold

Barnebursdager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er greit at unger skal lære seg å takle avslag av og til.

Men hva med de barna som ALLTID blir holdt utenfor, de som alltid får avslag? Klarer du også å få deg til å kalle dem for unger med "glasshjerter"?

Har du noen gang opplevd hvordan det er å være forelder til et barn som blir holdt utenfor?

Det er ikke bare bråkmakere og uoppdragne unger som ingen vil ha med. Tvert imot er "tøffingene" ofte populære. Det er mange ulike årsaker til at barn blir skjøvet ut i kulden.

Jeg synes det er hjerterått å nærmest godta at disse barna ikke skal få være med. Foreldre bør gå foran som gode eksempler for sine barn, og lære dem at alle barn bør inkluderes i fellesskapet. Det er kun et par timer vi snakker om.

Et par timer som kan bety veldig mye for et barn som ellers ikke får være med.

Nei, men jeg har opplevd å være det barnet som ikke er invitert.

De fleste har vel det. Og det blir nå folk ut av oss også.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du synes det er greitt at resten av foreldrene kun inviterer de som deres barn har vært i bursdag hos. Det vil kanskje medføre at gutten din blir den eneste som ikke blir invitert av halve klassen. Lurer på hva gutten din sier de dagene? Og hva du kanskje svarer for å trøste?

Det synes jeg selvsagt er greit. For meg er det faktisk ikke unaturlig at barnet mitt ikke blir invitert til en fødselsdag hvor han ikke er veldig mye sammen med den som inviterer.

Takk for tilbakemeldinger, forresten. :)

• Liker 1
Skrevet

Problemet er når det er den samme som ALDRI blir invitert. De fleste blir invitert en god del ganger, så det er ikke noe problem, noen blir kanskje til og med invitert hver gang, men hva når det er en elev som ingen vil invitere? Det hjelper ikke å si at det er greit å være ekskluderende fordi det gjelder en stor gruppe når det inni denne store gruppen befinner seg en enkeltperson som alltid er den som er ekskludert. Eller er dette greit fordi det ikke er ditt barn det gjelder? Det må være mulig å tenke lenger enn sin egen nese. Jeg ville heller hatt en trang bursdag hvor alle må sitte på gulvet og spise pølser i brød med hendene enn å ekskludere noen i klassen til barna mine. Jeg vil nemlig ikke lære barna mine at det er greit å holde noen utenfor.

Dette er selvsagt noe man skal være OBS på. Som barn var jeg den som inviterte akkurat de barna du snakker om her. Og som forelder ville jeg ha hørt med læreren om h*n hadde lagt merke til om det var en som stadig ble holdt utenfor, så hadde jeg tatt en samtale med mitt barn, og selvsagt invitert dette barnet.

Skrevet

Huff, dette er vanskelig!!! Min datter inviterte bare noen fra klassen, flertallet ble ikke invitert, og det ble et helvete på jord....Ble oppringt av mødrene og skjelt ut. De mente at jeg burde valgt en annnen form for feiring hvis jeg ikke hadde råd til å ta med alle på badeland, og bedt om hjelp av andre foreldre. Jeg ble bare helt paff og klarte nesten ikke å si noe.

Noe helt annet er hvis det er 1-2 som ikke blir invitert, det skal ikke skje. Jeg syns ikke du skal la andre foreldre og skolen legge føringer for hvordan dere har lyst til å feire dagen, det er helt opp til dere. Men du bør vel kanskje snakke om konsekvensene med barnet ditt, at det kan hende at de som ikke ble invitert, ikke inviterer tilbake.

Send invitasjonene pr post, og stå for valget ditt. Det kommer jeg til å gjøre neste år.

Skrevet

Som barn var jeg av dem som ikke ble invitert hvis det bare skulle være noen få, men det såret mer å være "pliktinvitert" sammen med alle de andre. For barn gir faktisk klar beskjed om at "jeg inviterte deg bare fordi mamma sa det/alle andre skulle". Og siden jeg var utenfor på skolen ble jeg også utenfor i barnebursdagene. Slutt å lure dere selv!

• Liker 1
Skrevet

Som barn var jeg av dem som ikke ble invitert hvis det bare skulle være noen få, men det såret mer å være "pliktinvitert" sammen med alle de andre. For barn gir faktisk klar beskjed om at "jeg inviterte deg bare fordi mamma sa det/alle andre skulle". Og siden jeg var utenfor på skolen ble jeg også utenfor i barnebursdagene. Slutt å lure dere selv!

Du ville jo vært like mye pliktinvitert dersom det var tvungen invitasjon av alle jentene/guttene i klassen. Hva er egentlig forskjellen?

Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig at så mange her mener barna ikke kan få den bursdagen de ønsker, siden det kanskje er noen i klassen som er utenfor. Virker som en del foreldre her feirer bursdagen til barna FOR de som er utenfor fremfor sine egne barn, da det er kun de som skal tas hensyn til. Om barna ikke ønsker stor bursdag med alt styret og maset det medfører, synes jeg det er helt greit.

Ellers enig i at i slike tilfeller skal ikke invitasjoner deles ut på skolen, og man inviterer ikke alle utenom en eller to.

Skrevet

Kanskje de ikke er det, kanskje de ikke tør fortelle det til deg. Samhold er utrolig viktig, og at unger ikke bryr seg om at de ikke får gå i bursdager høres veldig rart ut.

Men når de skjønner hva du mener om bursdager så tør de vel ikke si deg imot.

Ja det er også et veldig typiskt svar. Det MÅ være noe galt et sted og helst med foreldrene. Stakkars barn. Går det ikke an å tenke utenfor boksen? Selv barna mine greier det...

• Liker 1
Skrevet

Du ville jo vært like mye pliktinvitert dersom det var tvungen invitasjon av alle jentene/guttene i klassen. Hva er egentlig forskjellen?

det er akkurat det h*n sier.

Om alle i klassen må inviteres, så føler man seg pliktinvitert, selv om man har null forhold evt dårlig forhold til barnet som har bursdag.

Da føler man seg umenneskelig utilpass...heller ingen bursdag, enn en bursdag der man ikke er ønsket. Barn merker slikt.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men jeg har opplevd å være det barnet som ikke er invitert.

De fleste har vel det. Og det blir nå folk ut av oss også.

De fleste har opplevd at det skjer noen få ganger, men det er ikke dem jeg tenker på. Jeg tenker på de barna som aldri blir invitert.

Vi er slik at folk rangeres. Barn gjør det også. Noen blir sett på som minst populær, og det "smitter". Dvs. i en klasse er der alltid en til to stykker som blir sett på som minst populær. Hvis det skal praktiseres invitasjon av 6-7 stk. Vil de barna aldri bli invitert.

Har du vært en av de barna, som gjennom hele barne- og ungdomskolen alltid blir holdt utenfor?

Slik oppdeling som TS ønsker, bidrar til at slikt blir lov.

Til de som snakker om "pliktinvitasjon".

Når alle blir invitert, er det ikke snakk om pliktinvitasjon av en eller to, for da er det slik det er i den klassen.

Hvis så små barn sier at de inviterer noen bare fordi de må, er ikke det ett argument for å støtte opp en ordning om å "eksludere". De barna bør heller lære seg enda mer å inkludere - ikke få støtte på at det er ok.

Skrevet

Om alle i klassen må inviteres, så føler man seg pliktinvitert, selv om man har null forhold evt dårlig forhold til barnet som har bursdag.

Da føler man seg umenneskelig utilpass...heller ingen bursdag, enn en bursdag der man ikke er ønsket. Barn merker slikt.

Ser det nå, leste ikke nøye nok. :)

Skrevet

Verre å føle seg utenfor. Det barnet som aldri blir invitert, vil oppleve at en av de den av og til er sammen med, blir invitert.

Og så kommer de på skolen dagen etter, med styrket samhold, og snakker om hvor kjekt de har hatt det.

Felles bursdager styrker samholdet i en klasse. Det vil alle barna i den klassen ha igjen for.

Skrevet

Det såret vel like mye hvis du ikke ble invitert?

Ved å få en invitasjon, kunne du faktisk få litt mer "kontroll". Du kunne da la være å gå. Og da ville du vist det barnet som sa slikt til deg, at "ja, du vil ikke invitere meg, men jeg har heller ikke ett ønske om å komme".

Skrevet (endret)

Man fyrer jo opp under skillet mellom de upopulære og de populære ved å utelatte noen. Da blir jo samholdet enda sterkere mellom de som blir invitert, og de som ikke er invitert faller enda mer uttafor. Vi snakker her om 2 timer, og barn. La oss som foreldre vise barna våre at det ikke er greit å utelate noen.

Endret av Jens
  • Liker 2
Skrevet

Jøss, og her trodde jeg at barnebursdager var til for å feire et barn som har bursdag, ikke en integreringsseremoni. Jaja, så feil kan man ta.

Hva hvis et av barna som blir holdt utenfor ønsker å kun invitere 4-5 av de som faktisk ikke er av de verste i klassen, er det greit da? Eller er dette barnet nødt til å invitere en gjeng med mobbere i sin bursdag?

• Liker 4
Skrevet

Jøss, og her trodde jeg at barnebursdager var til for å feire et barn som har bursdag, ikke en integreringsseremoni. Jaja, så feil kan man ta.

Hva hvis et av barna som blir holdt utenfor ønsker å kun invitere 4-5 av de som faktisk ikke er av de verste i klassen, er det greit da? Eller er dette barnet nødt til å invitere en gjeng med mobbere i sin bursdag?

Er det ikke greit å bare ha en regel da om at man inviterer alle, så slipper man mere problemer, og ingen blir lei seg?

Skrevet

Trodde ikke at å tenke to tanker samtidig (være med å skape en klasse med samhold, som kommer alle barna til gode, samtidig som barnet blir feiret av alle i klassen) gjør at det barnet ikke blir feiret.

Forstår nå at det er veldig synd på ett barn, som er nødt til å invitere de "upopulære", for da får de ikke en så fin bursdag som de ellers ville hatt.

Den som blir holdt utenfor har også godt av å være sammen med alle, og ikke velge seg ut folk. Det vil også gi foreldrene ett veldig godt utgangspunkt å treffe alle (guttene i dette tilfellet), for man kan se og oppdage ting, som gjør at man kan gripe inn med forebygging.

Hvis min gutt ble mobbet/holdt utenfor, og jeg ikke visste om det, hadde jeg nok både sett og oppdaget det ved å invitere alle guttene. Det hadde gitt meg en god anledning til å tatt det opp med skolen, slik at vi faktisk fikk gjort noe med det. Også hvis barnet mitt vegret seg for å invitere, ville jeg lurt på hvorfor, og dermed funnet ut av ting.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke greit å bare ha en regel da om at man inviterer alle, så slipper man mere problemer, og ingen blir lei seg?

Hvis barnet ikke ønsker å ha stor barnebursdag med masse folk, men heller en mindre sammenkomst med nære venner ser jeg ingen problemer i det. Synes det er mye rarere å påtvinge barnet en uønsket bursdagsfeiring med mange det ikke er interessert i å ha der. Synes det blir helt feil fokus når bursdagsfeiringen til et barn overhodet ikke handler om bursdagen til barnet, men om at de mindre populære skal integreres. Jeg var ikke populær da jeg var barn, og er sjeleglad for at jeg slapp å invitere mine mobbere i mine egne bursdagsselskaper.

• Liker 3
Skrevet

Trodde ikke at å tenke to tanker samtidig (være med å skape en klasse med samhold, som kommer alle barna til gode, samtidig som barnet blir feiret av alle i klassen) gjør at det barnet ikke blir feiret.

Forstår nå at det er veldig synd på ett barn, som er nødt til å invitere de "upopulære", for da får de ikke en så fin bursdag som de ellers ville hatt.

Jeg ser at de som svarer legger til grunn at barnet mitt er av de populære og at jeg bare vil invitere populære venner. Vel, det er ikke nevnt ved et eneste ord. Her er det fri tolkning i god kg-tradisjon. :)

Hvor har du det fra at jeg vil invitere de "populære", forresten, og ikke de "upopulære"? Jeg har da ikke skrevet noe om hvem som skal inviteres eller ikke? Bare at det er de nærmeste vennene til barnet mitt.

TS

Skrevet

Hvis barnet ikke ønsker å ha stor barnebursdag med masse folk, men heller en mindre sammenkomst med nære venner ser jeg ingen problemer i det. Synes det er mye rarere å påtvinge barnet en uønsket bursdagsfeiring med mange det ikke er interessert i å ha der. Synes det blir helt feil fokus når bursdagsfeiringen til et barn overhodet ikke handler om bursdagen til barnet, men om at de mindre populære skal integreres. Jeg var ikke populær da jeg var barn, og er sjeleglad for at jeg slapp å invitere mine mobbere i mine egne bursdagsselskaper.

Jeg har enda til gode å treffe på barn som ikke liker å invitere flest mulig, men de finnes sikkert. Jeg har imidlertid erfart at det ofte kan være de populære som velger slike løsninger, og at det blir brukt ovenfor andre barn som ett negativt middel i sin "maktkamp" (enkelte av de populære barna bruker faktisk midler for å gjøre andre barn redde for å bli utsatt for negative virkemidler). De gjør andre barn redde for å bli utsatt for "makten", og dermed tvinger de til å oppføre seg på en viss måte ovenfor dette "maktbarnet".

Hvem har sagt at bursdagen ikke skal handle om barnet, men det er lov å tenke utover bare det, og hvilke konsekvenser valg kan få. Hvis man er helt komfortabel med sitt valg som forelder, så gjør man selvsagt som man vil. Men samfunnet vårt handler faktisk om også tenke på andre enn seg selv. For meg blir det for snevert og egoistisk å kun ha fokus på sitt barn - bare fordi det har bursdag. Men hver og en får gjøre sine valg. Jeg svarer på spørsmålet til TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...