AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 På skolen vår er det en slags regel om at man inviterer alle guttene eller jentene i klassen når man feirer bursdag. Dette gjelder til og med ti-årsfeiringen. I tillegg har det utviklet seg en kultur som jeg er litt motstander av - nemlig at guttene inviterer en 3-4 jenter (og omvendt) i tillegg, noen inviterer alle jentene og guttene og en del jenter eller gutter ekstra fra andre klasser. Det vil si at det fort blir rundt 20 "obligatoriske" gjester å invitere når det er fest. I år har barnet mitt lyst til å invitere 6-7 stykker til en litt roligere feiring med god mat og overnatting fra fredag til lørdag. Dette er omtrent halvparten av de som ellers skulle blitt invitert (utenom alle de andre som nevnt over). Problemet er at han bare fyller ni år - og befinner seg innenfor alderen hvor det legges føringer på dette. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg har ikke lyst til å bidra til at noen holdes utenom, samtidig som jeg synes det med bursdagsfeiringer har tatt litt av de siste årene. Dessuten synes jeg det er viktig at barnet mitt også får den bursdagen som vedkommende ønsker seg. På grunn av usikkerhet og fordi jeg ville gjøre dette på en ryddig måte, kontaktet jeg lærerne og la fram dilemmaet mitt. Der var svaret at det var nærmest en "regel" at man måtte invitere alle av samme kjønn i klassen. Hvilket jeg faktisk ble litt provosert av. Hva synes dere?
Gjest Xelle Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Jeg syns du har rett. Lærerne har ingenting med hvordan barnet ditt skal feire bursdagen -sin-. Om dere syns det er best med bare 5-6 stykker, så gjør dere da det. Dere kan ikke la en skole diktere deres barns sosiale omgang på fritiden. Det har de ingen autoritet over uansett. Ha den bursdagen barnet vil ha, kos dere med det =) 1
Rosalie Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Så lenge invitasjonene ikke overrekkes på skolen, ser jeg ikke noe problem i å gjøre detp å deres måte. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Jeg synes og du skal ha den bursdagen barnet ditt vil ha. Men du kan kanskje ta en runde å dele ut invitasjoner i postkasser siden det bare er 6-7 stk. Er jo ikke nødvendig å ta det på skolen, blir litt "å gni det inn" at noen ikke er invitert.
Gjest Iah Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Så lenge det ikke er en eller to som blir holdt utenfor ser jeg ikke problemet. Gjør som Rosalie skiver og del ut invitasjonene utenom skoletid.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Jeg synes du burde be alle jentene i klassa. Synes det er flott at klassa har hatt fokus på at ingen skal bli utestengt. Synes det er en uting når sånne ting skjer. Men om du begynner å be bare noen, så kanskje jenta di er den som ikke blir bedt neste gang. Så kan dere jo kjenne på hvordan det føles. Vi voksne har også et ansvar for samhold i klassa, og kan motvirke utestengelse.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Så lenge det ikke er en eller to som blir holdt utenfor ser jeg ikke problemet. Problemet er når det er den samme som ALDRI blir invitert. De fleste blir invitert en god del ganger, så det er ikke noe problem, noen blir kanskje til og med invitert hver gang, men hva når det er en elev som ingen vil invitere? Det hjelper ikke å si at det er greit å være ekskluderende fordi det gjelder en stor gruppe når det inni denne store gruppen befinner seg en enkeltperson som alltid er den som er ekskludert. Eller er dette greit fordi det ikke er ditt barn det gjelder? Det må være mulig å tenke lenger enn sin egen nese. Jeg ville heller hatt en trang bursdag hvor alle må sitte på gulvet og spise pølser i brød med hendene enn å ekskludere noen i klassen til barna mine. Jeg vil nemlig ikke lære barna mine at det er greit å holde noen utenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Ts her. Jeg ser poenget ditt, AB (de siste to). Såvidt meg bekjent er det ingen som har latt være å invitere hele klassen til nå. Jeg mener denne metoden ikke oppfordrer til utestengelse fordi det er såpass få i forhold til flertallet som blir invitert. Forresten vet jeg veldig godt hvordan det er å ha barn som blir utestengt. Jeg har nemlig flere. Likevel tenker jeg at det er viktig at det aktuelle bursdagsbarnet får lov til å velge en alternativ bursdag i forhold til de megastore bursdagene som mange har for tiden. De er både upersonlinge og masete.
barnehagetanten Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 Jeg ville invitert alle og heller invitert på overnatting med noen få venninner ved en annen anledning. Nettopp fordi noen ikke skal føle seg utenfor. Du spurte, og jeg bare sier min mening. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 Har hele landet unger med hjerter av glass? Jeg lar ikke ungene gå i sånne selskaper, og vi feirer heller ikke den type bursdag her. Det har aldri vært et problem for barna å forstå grunnene til at vi har valgt det slik. De er ikke knuste og ødelagte. De er ikke utenfor i skoletida. De føler seg ikke utenfor og legger ikke vekt på sånne ting. De er fra 15 til 6 år. Har ALDRI vært et problem. Så hvorfor er mine unger så mye mer motstandsdyktig enn absolutt alle andres i sånne ting? 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Har hele landet unger med hjerter av glass? Jeg lar ikke ungene gå i sånne selskaper, og vi feirer heller ikke den type bursdag her. Det har aldri vært et problem for barna å forstå grunnene til at vi har valgt det slik. De er ikke knuste og ødelagte. De er ikke utenfor i skoletida. De føler seg ikke utenfor og legger ikke vekt på sånne ting. De er fra 15 til 6 år. Har ALDRI vært et problem. Så hvorfor er mine unger så mye mer motstandsdyktig enn absolutt alle andres i sånne ting? Kanskje de ikke er det, kanskje de ikke tør fortelle det til deg. Samhold er utrolig viktig, og at unger ikke bryr seg om at de ikke får gå i bursdager høres veldig rart ut. Men når de skjønner hva du mener om bursdager så tør de vel ikke si deg imot.
Kittykat Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Her feier vi bursdagene sånn som vi vil. Den eneste regelen i klassene til barna våre er at skal man ikke invitere alle jentene/guttene i klassen, så deles ikke invitasjonene ut på skolen. Hvis det hadde vært sånn at vi MÅTTE invitere alle av samme kjønn, så hadde jeg blitt irritert. Det er ikke på noen måte snakk om å holde andre utenfor, men man inviterer de man er venner/bestevenner med og i tillegg så må man også ta hensyn til hvor mange man har plass til. Dette ble vanlig i min datters klasse for 3-4 år siden og hun går kun i 6.klasse. Mitt råd til deg er å feire bursdagen sånn som dere vil. Ingen andre har noe med det og klager folk på det i ettertid, så kan du bare si at de ikke bestemmer hvordan dere feirer bursdagen til barna deres. 3
Gjest Xelle Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Blir det ikke veldig upersonlig om man inviterer alle da? Unger er som alle andre mennesker, de går ikke overens med alt og alle. Så om man må invitere noen man virkelig ikke liker å være med, så ødelegger jo det litt av det spesielle med bursdagen. Jeg m si meg enig i at vi skaper en nasjon av glass hjerter som ikke kommer til å tåle noe som helst av emosjonell avslag. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 ..I år har barnet mitt lyst til å invitere 6-7 stykker til en litt roligere feiring med god mat og overnatting fra fredag til lørdag. Dette er omtrent halvparten av de som ellers skulle blitt invitert (utenom alle de andre som nevnt over). Problemet er at han bare fyller ni år - og befinner seg innenfor alderen hvor det legges føringer på dette. Tenk hvis der er noen i denne klassen som blir holdt utenfor. Si at gutten din er upopulær (og alltid blir valgt sist). Resten av foreldrene bestemmer seg for å innføre ny regel, barna får invitere 6-7 stk., istedenfor alle guttene i klassen. Hver bursdagsfeiring er det ingen som inviterer de som er upopulære/holdt utenfor. Hva tror du gutten din ville tenkt da? Hva ville du tenkt? Hvis du synes det er greitt, da tenker jeg at du kan gjennomføre "opplegget ditt". Her inviteres alle fra samme kjønn. Noe annet er utenkelig for vår del. Enten alle eller ingen. I tillegg får de invitere venner (som ikke går i klassen) en annen dag/helg.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #15 Skrevet 3. november 2010 Blir det ikke veldig upersonlig om man inviterer alle da? Unger er som alle andre mennesker, de går ikke overens med alt og alle. Så om man må invitere noen man virkelig ikke liker å være med, så ødelegger jo det litt av det spesielle med bursdagen. Jeg m si meg enig i at vi skaper en nasjon av glass hjerter som ikke kommer til å tåle noe som helst av emosjonell avslag. Det er greit at unger skal lære seg å takle avslag av og til. Men hva med de barna som ALLTID blir holdt utenfor, de som alltid får avslag? Klarer du også å få deg til å kalle dem for unger med "glasshjerter"? Har du noen gang opplevd hvordan det er å være forelder til et barn som blir holdt utenfor? Det er ikke bare bråkmakere og uoppdragne unger som ingen vil ha med. Tvert imot er "tøffingene" ofte populære. Det er mange ulike årsaker til at barn blir skjøvet ut i kulden. Jeg synes det er hjerterått å nærmest godta at disse barna ikke skal få være med. Foreldre bør gå foran som gode eksempler for sine barn, og lære dem at alle barn bør inkluderes i fellesskapet. Det er kun et par timer vi snakker om. Et par timer som kan bety veldig mye for et barn som ellers ikke får være med. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #16 Skrevet 3. november 2010 Det er greit at unger skal lære seg å takle avslag av og til. Men hva med de barna som ALLTID blir holdt utenfor, de som alltid får avslag? Klarer du også å få deg til å kalle dem for unger med "glasshjerter"? Har du noen gang opplevd hvordan det er å være forelder til et barn som blir holdt utenfor? Det er ikke bare bråkmakere og uoppdragne unger som ingen vil ha med. Tvert imot er "tøffingene" ofte populære. Det er mange ulike årsaker til at barn blir skjøvet ut i kulden. Jeg synes det er hjerterått å nærmest godta at disse barna ikke skal få være med. Foreldre bør gå foran som gode eksempler for sine barn, og lære dem at alle barn bør inkluderes i fellesskapet. Det er kun et par timer vi snakker om. Et par timer som kan bety veldig mye for et barn som ellers ikke får være med. Enkelte foreldre mener det er viktigere hva deres barn synes. Det er jo tross alt deres bursdag, og da er det ikke så nøye med. (Andre foreldre sier barnet sitt at selv om det er deres bursdag, skal de likevel ta hensyn, for bursdag er ikke det samme som "meg meg meg"). 1
Beauté Skrevet 3. november 2010 #17 Skrevet 3. november 2010 Her har vi EN regel, og det er at gutten min kun inviterer alle guttene i klassen pluss ekstra venner. Det samme gjelder jentene. Ingen blir utelatt. Jentene har jenter og guttene har gutter.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #18 Skrevet 3. november 2010 I år har barnet mitt lyst til å invitere 6-7 stykker til en litt roligere feiring med god mat og overnatting fra fredag til lørdag. Dette er omtrent halvparten av de som ellers skulle blitt invitert (utenom alle de andre som nevnt over). Problemet er at han bare fyller ni år - og befinner seg innenfor alderen hvor det legges føringer på dette. Håper du synes det er greitt at resten av foreldrene kun inviterer de som deres barn har vært i bursdag hos. Det vil kanskje medføre at gutten din blir den eneste som ikke blir invitert av halve klassen. Lurer på hva gutten din sier de dagene? Og hva du kanskje svarer for å trøste?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #19 Skrevet 3. november 2010 Har hele landet unger med hjerter av glass? Får håpe det, at de har følelser som gjør at hjertet kan knuses. Verre hvis ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #20 Skrevet 3. november 2010 Ts her. Jeg ser poenget ditt, AB (de siste to). Såvidt meg bekjent er det ingen som har latt være å invitere hele klassen til nå. Bruker du andre foreldres beslutning (om å invitere alle) som argument? Tenker du at "Så lenge de gjør det, kan jeg gjøre det som er best for meg."? Dvs. "En regel for andre, og en regel for meg"? (Helt ærlig, der er noen gutter jeg i årenes løp har ønsket bare kunne vært hjemme. De har kun invitert utvalgte til sine bursdager i alle disse årene. Og jeg vet at akkurat disse guttene faktisk kunne hatt godt av å kjent på følelsen slikt kan gi, men det er ikke aktuelt, selv om tanken altså har fristet.).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå