Gå til innhold

Dere som kjøper pels..


Daniel84

Anbefalte innlegg

I at det ikke er lett mener jeg at man bør ha over gjennomsnittet peiling på ernæring for å unngå helseproblemer. Animalsk protein er av høyere kvalitet enn vegetabilsk protein, og det er forskjellige næringsstoffer som vi ikke vil få i oss ved kun å spise vegetabilsk mat, som f.eks. vitamin b12, jern, vitamin D osv. Men jeg mener at kjøtt skal være et tilskudd til et kosthold med mye grønnsaker, bønner og linser, ikke hovedingrediensen, og selvfølgelig at man velger økologisk egg og kjøtt de gangene man skal ha kjøtt.

Nå har vel aldri kjøtt vært kilde til vitamin D. Jern får du plenty av i grønne grønnsaker. Du skal spise veldig store mengder med fet fisk for å deg nok av oljer/vit D, derfor anbefales det, særlig for nordmenn, å ta daglig tilsudd uansett. Når det gjelder fullverdige proteiner, så finnes det tilskudd som dekker behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er en skam at staten ikke bare tillater pelsdyrnæringen, men også sørger for at den overlever ved å subsidiere pelsdyrfarmene.

Jeg syns pelsdyrnæringen er en av de mest meningsløse industrier som finnes, den produserer noe vi ikke trenger og de færreste bruker, på en måte som ikke lønner seg (er avhengig av subsidier) og den utsetter levende vesen for lidelse som en del av prosessen.

Og, ja jeg spiser kjøtt. Og jeg er enig med de som mener at det ikke blir det samme.

Blant annet fordi dyr vi bruker til mat er plante-etere og byttedyr. Det er noe helt annet å stuve flere rovdyr sammen i et bur, da blir det sånn som bildene viser - de, angriper den svakeste, biter og tygger kontinuerlig på små-sår hos andre fordi det smaker blod.

Jeg tror at rovdyr har mye sterkere behov for å streife fritt, enn planteetere som er fornøyde med å holde seg i ro der maten er. Så mens man lettere kan tilfredsstille de basale behovene til gårdsdyrene, er det umulig å gjøre det samme for pelsdyr.

Så for meg er det nå blitt et prinsipp, jeg kommer aldri til å stemme på et parti som er for at vi skal ha pelsdyr-industri i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nå har vel aldri kjøtt vært kilde til vitamin D. Jern får du plenty av i grønne grønnsaker. Du skal spise veldig store mengder med fet fisk for å deg nok av oljer/vit D, derfor anbefales det, særlig for nordmenn, å ta daglig tilsudd uansett. Når det gjelder fullverdige proteiner, så finnes det tilskudd som dekker behovet.

Det blir snakk om veldig mye tilskudd etter hvert. Tilskudd av vitamin D, jern, kalsium, jod, vitamin B12, sink, omega3, samt at man må sette sammen kostholdet av kornprodukter og bønner og linser. Jeg vil ikke kalle dette lett, jeg vil da si at det er mye enklere å spise kjøtt en gang i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir snakk om veldig mye tilskudd etter hvert. Tilskudd av vitamin D, jern, kalsium, jod, vitamin B12, sink, omega3, samt at man må sette sammen kostholdet av kornprodukter og bønner og linser. Jeg vil ikke kalle dette lett, jeg vil da si at det er mye enklere å spise kjøtt en gang i ny og ne.

Nei, det blir snakk om tilskudd av tran (som forøvrig inneholder omega3 OG d-vit), dette må du forøvrig ta selv om du spiser kjøtt. Og det å tilføre f.eks hemp i kosten sin. Alt det andre får man fra andre matkilder, totalt unødvendig med andre tilskudd, så lenge man spiser rikelig med andre matvarer. Så, et tilskudd bør du ta, for de essensielle aminosyrene. That's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidila

Nei jeg syns ikke det er greit at dyr blir slengt i en dynge og pines til døde, jeg syns ikke noe form for dyremishandling er greit. Syns du, til sammenligning, det er greit at dyrene vi spiser, lever under svært dårlige forhold, bare fordi det er mer kostnadseffektivt? Selv om de ikke blir pint til døde, så har de det ikke bra. Dyremishandlinge er dyremishandling. Jeg sier ikke at dette er tilfelle for alle dyr, men for svært mange, du ville blitt overrasket og kvalm hvis du faktisk visste hva som foregikk i fjøsene. Men du spiser kanskje BARE økologisk?

og NEI, vi trenger ikke kjøtt for å overleve i det hele tatt.

Selvfølgelig er det forferdelig hvordan mange dyr behandles.Uansett om det er til mat eller pels. Som du kanskje forstår så er jeg glad i dyr når jeg kommenterer som som jeg har gjort her,så å spørre meg om jeg syns det er greit hva som foregår i fjøsene syns jeg blir unødvendlig,såklart syns jeg ikke det er greit. At hele verden skal slutte å spise kjøtt og leve bare på grønnfor,det tror jeg virkelig ikke er bra for noen,uten at jeg er noen kostholdsekspert.

jeg syns uansett det er så unødvendig å sammenligne pels og kjøtt.Så det her gidder jeg ikke å diskutere lenger når dere ikke klarer å se den forskjellen engang. ja,hvis dyret allerede er dødt,så kan de får bruke skinn osv av dyret,det er jo allerede dødt. Men å alve opp dyr kun for å bruke pelsen deres er jo helt forferdelig når man kan fint finne seg varme klær uten å drepe dyr. At noen her i det hele tatt er uenig er helt uforståelig for meg.

takk for meg

Endret av Heidila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,lurer på om det blir oppstyr om jeg har mennesker til fangenskap og lager kåper av dem.Hvorfor skal det være verre enn å lage av dyr? Dyr er like mye verdt som oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørkete ønner, linser, soya, mandler, tørket ris, kikerter, cashewnøtter, kidney - bønner inneholder mer enn nok proteiner til å dekke dagsbehovet. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,lurer på om det blir oppstyr om jeg har mennesker til fangenskap og lager kåper av dem.Hvorfor skal det være verre enn å lage av dyr? Dyr er like mye verdt som oss

Fordi de aller fleste av oss, meg selv inkludert, ikke anser dyr som likeverdige med mennesker(uten at det betyr at man ser på det som akseptabelt at de behandles uforsvarlig), men derimot som mer lavstående individer, som er enklere enn oss på samtlige områder, og som dermed av natur ikke kan sidestilles med oss?

For øvrig finner du heller ikke noen som holder mennesker på bås for å selge kjøttet når de har levd en stund, gjør du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg spørre, ser dere på mennesker som går med pels som kalde og kyniske mennesker, eller bare uvitende? Jeg liker ikke helt den dere uthengingen av alle som eier ekte pels, mange er jo rett og slett ikke klar over forholdene som eksisterer i disse pelsfarmene.

Jeg må innrømme at jeg eier et skjerf i kaninpels som jeg har veldig kjære minner til, husker jeg fikk den av mine foreldre for mange, mange år siden. Jeg har brukt det litt i ny og ne, og ærlig talt ikke tenkt så mye over hvorvidt det er etisk rett eller galt. Nå de siste årene har jo pelsmotstanden blusset opp og nådd nye høyder, og hver eneste gang jeg åpner skapet og ser at den henger der så får jeg dårlig samvittighet. Jeg er jo ikke for at dyr skal lide! Hvem er egentlig det?

Jeg vil ikke bidra til noe økt salg av pels her til lands, det blir nok min første og siste pels. Om jeg kaster den er nok tvilsomt, men så mye brukt blir den nok ikke fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få lov til å komme med noen innspill/spørsmål. Ikke for å hakke på noen men fordi jeg er nysgjerrig på andres synspunkter.

Mener dere det er greit med kaninpels så lenge en spiser kjøttet(det gjør en jo i mange land)?

Er det greit med dun?

Er det greit å spise kylling og egg (de lever jo ofte under forferdelige forhold)?

Sier dere ifra til bekjente dersom de går i pels? Jeg har en jakke jeg er veldig glad i som har en pelskrage (som jeg har tatt av nå) og jeg ble utskjelt av en bekjent for et par år siden fordi det var pels, jeg kan ikke si jeg hadde tenkt noe videre over det før det.

Og dere som er imot pels, bruker dere kunstig pels? Selv synes jeg det er merkelig med folk som kjefter og gnåler om å ikke bruke pels men som selv går rundt i dunjakker og kunstig pels. Jeg skjønner at kunstig pels ikke skader dyrene, jeg synes bare det blir så merkelig.

Nå må jeg legge til at jeg aldri selv har kjøpt pels (jakken arvet jeg faktisk) og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Likevel bruker jeg jakker og dyne med dun og jeg spiser kylling med god samvittighet.

Kall meg gjerne merkelig men jeg har ikke like mye imot de gamle pelskåpene til mormoren min som det virker som enkelte her har, jeg vil nok ikke kaste de med det første hvertfall. Jeg vil heller ikke gå i de selv, men det er også fordi jeg ikke synes det er spesielt pent med pelskåper (ikke kunstige heller). De stakkars dyrene som led for kåpen får det ikke noe bedre i søpla enn i klesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere det er greit med kaninpels så lenge en spiser kjøttet(det gjør en jo i mange land)?

Om man skyter en kanin i det fri, spiser den og bruker pelsen til kåpe er det ok. Men å avle kaniner opp i forferdelige forhold bare for at vi skal få pels er ikke ok. Det er lidelsene jeg er motstand av, og en kanin som blir skutt humant lider ikke.

Er det greit med dun?

Som sagt så er det lidelsene for dyret det er snakk om, ikke selve pelsen. Pels er ikke noe "vondt" i seg selv, det er alt det representerer i forkant.

Er det greit å spise kylling og egg (de lever jo ofte under forferdelige forhold)?

Velger økologisk kylling, og egg får vi fra lokal bonde som driver humant.

Sier dere ifra til bekjente dersom de går i pels?

Spørs litt hvem.

Og dere som er imot pels, bruker dere kunstig pels?

Nei, jeg bruker ikke kunstig pels, kjøper ikke en gang jakker med fake pelskant. Ingen kan vite om pelsen jeg evt har på meg er ekte eller ei og det har med å være et eksempel å gjøre. Andre kan og finne på å tenke at "den fake pelsen der var utrolig fin" også går de og kjøper seg ekte pels uten å tenke over hva de egentlig kjøper.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir snakk om tilskudd av tran (som forøvrig inneholder omega3 OG d-vit), dette må du forøvrig ta selv om du spiser kjøtt. Og det å tilføre f.eks hemp i kosten sin. Alt det andre får man fra andre matkilder, totalt unødvendig med andre tilskudd, så lenge man spiser rikelig med andre matvarer. Så, et tilskudd bør du ta, for de essensielle aminosyrene. That's it.

Og hvordan tror du tran blir laget? Av gulrøtter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes "Vi spiser kjøttet, så vi kan vel gå med pelsen også" blir et jævlig tynt argument. Kjøttet vi spiser kommer fra dyr som ikke akkurat brukes i de dyreste og fineste jakker. Vi spiser ikke de fine myke pels dottene som lever i naturen, mange av de er rovdyr og rovdyr kjøtt har dårlig med næringsinnhold og etter min mening så smaker det ikke spesielt godt heller.

Pelsen som vi kan produsere kunstig er like myk og flott som det finnes i naturen, og ofte flottere siden vi bestemmer nøyaktig hvordan det skal se ut. Verdien burde ikke synke bare fordi det ikke er ekte pels. Burde heller øke siden du slipper alle de "naturlige" feilene for ikke å snakke om de morale feilene som kommer med en "ekte" jakke.

Kjøtt og egg spiser jeg, samt så eier jeg møbler og gjenstander som er laget av ku og saue skin. Kjøttet og eggene kjøper jeg når jeg er sikker på at dyrene har hatt det godt, jeg vil ikke støtte de som er kjent for å dårlige forhold for dyrene sine.

Dun har jeg ikke tenkt på, men jeg eier heller ikke dun jakker/puter så er nok derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de aller fleste av oss, meg selv inkludert, ikke anser dyr som likeverdige med mennesker(uten at det betyr at man ser på det som akseptabelt at de behandles uforsvarlig), men derimot som mer lavstående individer, som er enklere enn oss på samtlige områder, og som dermed av natur ikke kan sidestilles med oss?

Det var slike holdninger man hadde til utviklingshemmede mennesker for en tid tilbake, og derfor behandlet dem deretter. Noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det antakelig ikke er noe bra for rovdyr å sitte i små bur. Sånn sett. Men jeg kan likevel ikke unngå å tenke at aksjonistene i denne saken driver med litt ureint trav. De har brutt seg inn på en bråte med pelsdyrfarmer og funnet et mindre antall dyr med skader. Jeg har ikke sett noe harde fakta på hvor mange dyr med skader de har klart å finne på alle sine besøk, men så vidt jeg forstår, er det et ganske beskjedent materiale. Det minner meg mye om Greenpeace`s selkampanjer, sånn sett.

Og Unni Lindell rystes, mens Mia Gundersen river Ozelot-pelsen sin i filler på TV i beste sendetid, for SÅ ille trodde hun virkelig ikke at det var. Vel, jeg tror ikke det ER det, heller.

Og i ren kommersiell egeninteresse tror jeg ikke at en pelsfarmer med næringsvett, vil la dyra sine bli bitt i stykker hvis han kan unngå det. Den beste pelsen får man jo av dyr som har det bra. Jeg tviler ikke på at det skjer rett som det er at dyr som sitter i samme bur, skader hverandre. Men det er ikke noe oppsiktsvekkende ved at blant en million dyr, er det 30-40 dyr med bittskader. Og jeg tror ikke at det i seg selv er god nok grunn til å legge ned næringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slik pelsnæringen er i dag vil jeg ikke støtte slik dyremisshandling med å kjøpe et produkt.Grøss stakkars dyr

Det er sykt vondt å se slike bilder og videoer.Orker bare ikke.

Sykt at i 2010 klarer menneske fortsatt ikke å ta vare på dyra vi bruker.

Det er forskjell på dyr som får gå fritt og de som ikke en gang kan reise seg opp i et bur hvor gulvet er av metall møkk og dritt.Fy F**n til møkka bedrift.

Om dyrene hadde blitt behandlet bedre,hatt mer frihet og ikke minst fokus på sundt oppdrett der helse og trivsel var midtpunktet,da kanskje en kunne vurdert pels.Selv om en egentlig ikke trenger slike varer i dag da det finnes klær som holder deg like varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slike holdninger man hadde til utviklingshemmede mennesker for en tid tilbake, og derfor behandlet dem deretter. Noe å tenke på?

Nei. Mener du at dyr og mennesker går for det samme, står vi såpass langt fra hverandre at vi aldri vil kunne komme frem til noe i dene debatten.

For øvrig tar vi hensyn til at utviklingshemmete mennesker har vesentlig lavere intelligens enn øvrigheten, og har lagt opp lovverket derefter(de har særskilte rettigheter, og får aldri råderett over seg selv på linje med alle, da de ikke er i stand til å håndtere det på en fornuftig måte og/eller ta ansvar for eget liv), hvis det er et poeng for deg(det er det ikke for meg, da de er mennesker, men igjen; jeg tror ikke vi kommer til noen enighet her).

Helt til slutt pressiserer jeg atter en gang at jeg ikke aksepterer vanskjøttsel e.l. av dyr, og at jeg selvsagt mener at de som bedriver den slags bør straffes hardt, samt at jeg synes det er utrolig feigt å behandle dem som er svakere enn seg selv(her: dyr)dårlig, da de ikke kan ta igjen, men det betyr ikke at jeg mener at dyr er like mye verdt som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Unni Lindell rystes, mens Mia Gundersen river Ozelot-pelsen sin i filler på TV i beste sendetid, for SÅ ille trodde hun virkelig ikke at det var. Vel, jeg tror ikke det ER det, heller.

Men kan ikke dette best oppsumeres med "All PR riksekjendisene kan få, anser(mange av dem)de som god PR"? Jeg tviler på at de faktisk ER så sjokkerte som de gir uttrykk for; jeg tror det er oppmersomhetshunger av ypperste slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, ja jeg spiser kjøtt. Og jeg er enig med de som mener at det ikke blir det samme.

Har du noensinne vært inne i et hønsehus? Det har jeg; mange ganger, og jeg kan skrive under på at dyrene slett ikke hverken har det bra eller er i nærheten av å få utfolde instinktene sine. En antilope har ikke mindre trang til å bevege seg fritt enn en tiger, for å si det slik, og skal man først være idealist, er det greit å være litt konsekvent, hvilket medfører et klart "Nei" til både pelsdyroppdrett og annen dyreopprett(hvilket jeg dog ser på som VELDI idealistisk, og som en skjønnmaling av livet i naturen, som slett ikke er noe å skjønnmale i virkelugheten; det er derimot kjempehardt, men nu er det tross alt idealisme vi snakker om...).

Kan du forresten nevne noen pelsdyr som er høyt oppe i næringskjeden? Jeg kommer nemlig ikke på noen(rødreven ligger ikke så verst ann, men den er ikke øverst, den heller, og kaninen er sågar en planteeter), sånn i farten, så jeg synes argumentasjonen din er en tanke fiktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...