Gå til innhold

Er du en mann som ikke slår og voldtar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror du at dersom du er høflig mot en potensiell voldtektsmann, så blir du dermed voldtatt? Det er nok ikke sånn overgrep fungerer. Du må fremstå som en svært uhøflig og skeptisk person. Må nesten fnise litt når jeg leser dette.

Det er sjeldent det er de innpåslitne mennene som voldtar. Det kan være den søte fyren i baren eller din egen venn/kjæreste. Og du kan ikke vite dette på forhånd. Du kan føle sterkt ubehag, ja. Men ikke fordi du forutser at han er en voldtektsforbryter. Nekter jeg å tro.

Nå kan det vel være nettopp den søte fyren i baren jeg oppfatter som innpåsliten da.

Jeg tror vel ikke jeg blir voldtatt fordi jeg er høflig mot alle og enhver, men jeg tillater meg å si klart ifra når nok er nok! Og der bør menn respektere. Jeg har ikke noe behov for å bli likt av alle og enhver. Bedre føre var enn etter snar.

Hvorfor skulle ikke sterkt ubehag ved personer gi meg et lite hint? Det har da som regel stemt; personer jeg får frysninger av rett og slett (og det kan også gjelde damer) viser seg som oftest å ha noen skjulte negative ting ved seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at dersom du er høflig mot en potensiell voldtektsmann, så blir du dermed voldtatt? Det er nok ikke sånn overgrep fungerer. Du må fremstå som en svært uhøflig og skeptisk person. Må nesten fnise litt når jeg leser dette.

Det er sjeldent det er de innpåslitne mennene som voldtar. Det kan være den søte fyren i baren eller din egen venn/kjæreste. Og du kan ikke vite dette på forhånd. Du kan føle sterkt ubehag, ja. Men ikke fordi du forutser at han er en voldtektsforbryter. Nekter jeg å tro.

Nå kan det vel være nettopp den søte fyren i baren jeg oppfatter som innpåsliten da.

Jeg tror vel ikke jeg blir voldtatt fordi jeg er høflig mot alle og enhver, men jeg tillater meg å si klart ifra når nok er nok! Og der bør menn respektere. Jeg har ikke noe behov for å bli likt av alle og enhver. Bedre føre var enn etter snar.

Hvorfor skulle ikke sterkt ubehag ved personer gi meg et lite hint? Det har da som regel stemt; personer jeg får frysninger av rett og slett (og det kan også gjelde damer) viser seg som oftest å ha noen skjulte negative ting ved seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg synes det er litt rart at man avkrever et svar fra en mann om hva slags miljø han vandrer i siden han blir slått. Det er en uting å ilegge offeret skyld på denne måten. Jeg går ut fra at det ikke var det du mente, men det kan lett forstås sånn.

Omtrent som jenter i miniskjørt som fortjener voldtekt eller ba om det selv.

Nuvel. Om en aldri har møtt vold på noe som helst nivå så er det ikke rart at en undrer seg. på den andre siden tror jeg vedkommende aldri har vert ute en lørdagskveld, ei heller vert i forhold med en gjennomsnittelig norsk kvinne.

Jeg har virkelig ikke tenkt på at mitt innlegg kunne oppfattes slik du skriver. Det må jeg bare beklage. Det jeg hadde i tankene, var at i visse miljøer er terskelen for å bruke vold, svært lav. Da er det ikke klokt aktivt å oppsøke disse, var det jeg mente å si, om nå BM hadde gjort det.

En trenger ikke aktivt oppsøke voldelige kvinner. Det er jo noe av det som er så "fantastisk". Det er flere og flere jenter som utøver blind vold, gjerne mot menn. Kvinner er fremdeles beskyttet av den utidige holdningen om at an aldri slår kvinner. Selv om vedkommende kvinne begår grove mentale og fysiske overgrep.

Hm ... ble det noe bedre?

Hva slags jentemiljøer er det som aktivt tyr til vold?

Nei selvsagt ... dersom man vet om en bestemt fare så prøver en jo faktisk å unngå denne hvis en kan. Men fordi om en har blitt utsatt for vold betyr det vel ikke at en aktivt har oppsøkt et bestemt miljø? Med mindre BM insisterte på å bryte seg inn i jentegarderoben og derfor pådro seg juling før han forlot området, forstår jeg ikke helt hva slags miljøer det kan være snakk om.

Det er helt vanlige jentemiljøer. Jenter som begår vold mot menn hylles som sterke, frie, selvstendige, feministiske og moderne. Hadde menn begått en brøkdel av den volden som kvinner begår mot menn hadde avisene vert fulle av feminister som skrek seg over hvor kraftig sharia hadde bitt seg fast i landet.

Og tro meg, jeg er en fredelig mann. Og jeg skal provoseres kraftig, over tid, før jeg blir sint. Så langt har jeg vert sint på en kvinne tre ganger i mitt liv. Så å oppleve vold fra kvinner som mann trenger du ikke annet enn å smile til feil kvinne og hun sparker eller slår til deg umiddelbart. Sett deg ned på Torgalmenningen et par lørdagsnetter på rad til sommeren så vil det ikke ta lang tid før du ser titalls kvinner som slår til menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Sparkingen kom helt ut av det blå. Aner ikke hvem jentungen var. De som kastet stein på meg gikk i klassen min, jeg vet helelr ikke den dag i dag hvorfor de kastet. De som har spyttet m.m. har vert tilfeldige damer på byn jeg ikek vet hvem er og damer jeg har hatt en relasjon til. Og nei, jeg har aldri provosert. Men jeg har blitt skreket til at jeg er en ufølsom tufs da jeg ikek lar meg provosere.

jeezes hvor finner du disse damene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Eh, hvorfor stempler du folk som blir slått av sine foreldre? Betyr det at de er dømt til å bli likedan mener du? Alle blir ikke sånn fordi dem kommer fra et voldelig hjem skjønner du.

nei men det er gjerne en medvirkende faktor. Det er ikke sånn at alle som blir slått av sine foreldre blir voldelige selv, men utav de som faktisk er voldelige så er det ofte slik at disse har vokst opp i et voldelig hjem. Men ikke alltid så klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

jeezes hvor finner du disse damene?

Gått på skole med, ei jeg aldri hadde sett før i en kinokø (jeg sto i køen, hun kom bare bort og sparket meg i skrittet), og damer jeg har vert i forhold med. Alle fra forholdene regnet som helt vanlige norske jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Tror du at dersom du er høflig mot en potensiell voldtektsmann, så blir du dermed voldtatt? Det er nok ikke sånn overgrep fungerer. Du må fremstå som en svært uhøflig og skeptisk person. Må nesten fnise litt når jeg leser dette.

Det er sjeldent det er de innpåslitne mennene som voldtar. Det kan være den søte fyren i baren eller din egen venn/kjæreste. Og du kan ikke vite dette på forhånd. Du kan føle sterkt ubehag, ja. Men ikke fordi du forutser at han er en voldtektsforbryter. Nekter jeg å tro.

Hmm når jeg tenker overfallsvoldtekter så ser jeg for meg at overgriperen er som et dyr som "lukter" frykt. Ser de en dame som går alene og viser at hun er redd f.eks så ser de liksom haha der er et passende offer, noe i den dur. Bare noe jeg tenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Gått på skole med, ei jeg aldri hadde sett før i en kinokø (jeg sto i køen, hun kom bare bort og sparket meg i skrittet), og damer jeg har vert i forhold med. Alle fra forholdene regnet som helt vanlige norske jenter.

Ok de du gikk på skole med var drittunger og drittunger mobber alltid andre. Det er ikke noe som overrasker meg i særlig grad.

Men hæ hun sparka deg helt uprovosert? Herregud så sykt og merkelig.

Har alle kvinner du har hatt noe med å gjøre vært voldelig???

Du må isåfall være max uheldig.

Disse er ikke vanlige norske jenter. Jeg kjenner ingen som kunne funnet på å gjøre sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er helt vanlige jentemiljøer. Jenter som begår vold mot menn hylles som sterke, frie, selvstendige, feministiske og moderne. Hadde menn begått en brøkdel av den volden som kvinner begår mot menn hadde avisene vert fulle av feminister som skrek seg over hvor kraftig sharia hadde bitt seg fast i landet.

Jeg tror heller ikke det er spesielle miljøer som må oppsøkes. Jeg tror det finnes jenter som tyr til vold hvor som helst.

Og tro meg, jeg er en fredelig mann. Og jeg skal provoseres kraftig, over tid, før jeg blir sint. Så langt har jeg vert sint på en kvinne tre ganger i mitt liv. Så å oppleve vold fra kvinner som mann trenger du ikke annet enn å smile til feil kvinne og hun sparker eller slår til deg umiddelbart. Sett deg ned på Torgalmenningen et par lørdagsnetter på rad til sommeren så vil det ikke ta lang tid før du ser titalls kvinner som slår til menn.

Som sagt - jeg tviler ikke - selv om jeg altså ikke ville sittet på Torgallmenningen alene en lørdagsnatt.

Så har jeg en bekjennelse - jeg har slått, i fylla. Med vilje. Jeg husker ikke episoden. Jeg drikker ikke så mye alkohol igjen, og jeg har gitt en uforbeholden unnskyldning som er akseptert. Altså: jeg er ikke spesielt lite verbal, eller klarer ikke å skille mellom rett og galt - ikke føler jeg et spesielt behov for å slå - og er en fredens kvinne. Jeg vet hva som var foranledningen til volden, men jeg husker rett og slett ikke hvorfor jeg slo. Det er noe av det flaueste jeg har opplevd ... Det skal også sies at det var lusinger det var snakk om, men likevel, sånt gjør en bare ikke.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor umuliggjør det å stille seg aktivt kritisk til menns overgrep? Det vil vel ikke si at man er for overgrep mot noen?

Artikkelen er skrevet på en sånn måte at man skal forstå at hele gruppen menn er ansvarlig for den volden noen menn gjør. Til forveksling svært likt det fiendebildet vulgærfeministene forsøkte å overbevise oss omm var "sannheten". Logikken er altså: Noen få menn slå, derfor har alle med samme kjønn skylden,- eller ansvar som man så fiffig omskriver det med.

Jeg er møkk lei at det kun er den volden som noen menn gjør som skal påtales og fokuseres på. Resultatet av denne skjevfokuseringen er bl.a. at menn bare kan glemme å bli betraktet som ofre for vold, hvis volden kommer fra kvinner.

Jeg vil bekjempe HELE voldsproblemet og samfunnet bør bygge opp vernestrukturer for ALLE ofre for vold, og ikke bare de kvinnelige ofrene. Det er slik at hejlp i stor grad er avhengig av at du har riktig kjønn.

Jeg nekter å ta på meg ansvar for andres voldshandlinger og tar derfor avstand fra artikkelens budskap.

Hvorfor man kun skal bekjempe vold mot kvinner, har jeg aldri skjønt. Man skal bekjempe vold mot kvinner...også. Men ikke bare det. Og ansvaret for vold skal plasseres der det hører hjemme. På akkurat samme måte som at ansvaret for at vernetiltak for voldsutsatte menn nærmest ikke eksisterer, skal plasseres der det hører hjemme.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Disse er ikke vanlige norske jenter. Jeg kjenner ingen som kunne funnet på å gjøre sånt.

Jeg har kun opplevd uprovosert vold mot meg av kvinner. 3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som ikke slår og voldtar oppfordres til aktivt å "vise at voldelig oppførsel fra andre menn ikke tolereres" for å få slutt på vold og seksuelle overgrep:

http://blogg.aftenposten.no/svendby/2010/10/28/mannssak/

Sitat fra artikkelen:

Katz plasserer et ansvar hos den store majoriteten med passive menn: “Historisk sett har vold og seksuelle overgrep blitt sett som kvinners problem, og opp til kvinner å løse. Men dette er faktisk ikke kvinnesak, det er mannssak. Det er helt avgjørende at menn tar ansvar, setter listen og viser at voldelig oppførsel fra andre menn ikke tolereres. Vi har kommet langt den dagen det er fyren som utøver maktmisbruk som er redd for å miste maskulin status, og ikke han som sier i fra – og det er dit vi vil”.

Jeg er for så vidt enig med Katz i at alle grupper må tenke på hvilke signaler gruppen sender og at det ville være svært uhelig om den store majoritet av menn var forsiktige med å ta avstand fra vold og overgrep. Men jeg tror ikke Katz forholder seg til realitetene når han fremstiller det som at menn flest er redd for å miste maskulinitet ved å ta klart avstand fra vold mot kvinner. Tvert imot, jeg tror avsky for kvinnemishandling har vært del av vår vestlige mannskultur fra langt tilbake i tid, ja, tilbake fra tider da kvinnefrigjøring og likestilling ikke engang var påtenkt.

Kunne utfordret Katz til å foreta et enkelt eksperiment: Finn en mannlig og en kvinnelig skuespiller og ta dem med til et typisk mannsmiljø, gjerne av den mer gammeldagse sorten, et miljø der likestilling ikke står høyt på dagsorden, "gutta på gølvet" et eller annet sted. Skuespillerne fremstår som et par og skal ha en eller annen plausibel grunn til å være der, ingen skal vite at de er skuespillere. Så, når alle er samlet, f.eks til lunsj, skal paret begynne å krangle, og etter kort tid blir mannen voldelig og slår kvinnen (bare fake selvsagt, som på et filmsett, men det er det ingen som ser) - rett for nesen på alle de andre mennene.

Jeg tror faktisk man ville vært helt avhengig av å ha med et par-tre kraftige sikkerhetsfolk for å sikre at den mannlige skuespilleren ikke skulle ende opp med bank før paret rakk å forklare at det hele bare var iscenesatt og ikke virkelig vold. Vold mot kvinner er ikke akseptert av menn, det er ikke akseptert i dag, og var det heller ikke før kvinnefrigjøringen. Så her føler jeg nok at Katz konstruerer et problem. Vold mot kvinner er et problem, men det er ikke del av et maskulint ideal å sitte stille og se på at en mann slår en kvinne.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...

Vold mot kvinner er et problem, men det er ikke del av et maskulint ideal å sitte stille og se på at en mann slår en kvinne.

Som jeg nevnte i en annen tråd: Kommer helt an på hvilken kulturell kontekst man snakker om. Men er selvsagt enig i at den i konteksten du skisserer opp her, hadde ikke den typen vold blitt akseptert!

****

Hilsen AnonymBruker nr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Sitat fra artikkelen:

Katz plasserer et ansvar hos den store majoriteten med passive menn: “Historisk sett har vold og seksuelle overgrep blitt sett som kvinners problem, og opp til kvinner å løse. Men dette er faktisk ikke kvinnesak, det er mannssak. Det er helt avgjørende at menn tar ansvar, setter listen og viser at voldelig oppførsel fra andre menn ikke tolereres. Vi har kommet langt den dagen det er fyren som utøver maktmisbruk som er redd for å miste maskulin status, og ikke han som sier i fra – og det er dit vi vil”.

Jeg er for så vidt enig med Katz i at alle grupper må tenke på hvilke signaler gruppen sender og at det ville være svært uhelig om den store majoritet av menn var forsiktige med å ta avstand fra vold og overgrep. Men jeg tror ikke Katz forholder seg til realitetene når han fremstiller det som at menn flest er redd for å miste maskulinitet ved å ta klart avstand fra vold mot kvinner. Tvert imot, jeg tror avsky for kvinnemishandling har vært del av vår vestlige mannskultur fra langt tilbake i tid, ja, tilbake fra tider da kvinnefrigjøring og likestilling ikke engang var påtenkt.

Kunne utfordret Katz til å foreta et enkelt eksperiment: Finn en mannlig og en kvinnelig skuespiller og ta dem med til et typisk mannsmiljø, gjerne av den mer gammeldagse sorten, et miljø der likestilling ikke står høyt på dagsorden, "gutta på gølvet" et eller annet sted. Skuespillerne fremstår som et par og skal ha en eller annen plausibel grunn til å være der, ingen skal vite at de er skuespillere. Så, når alle er samlet, f.eks til lunsj, skal paret begynne å krangle, og etter kort tid blir mannen voldelig og slår kvinnen (bare fake selvsagt, som på et filmsett, men det er det ingen som ser) - rett for nesen på alle de andre mennene.

Jeg tror faktisk man ville vært helt avhengig av å ha med et par-tre kraftige sikkerhetsfolk for å sikre at den mannlige skuespilleren ikke skulle ende opp med bank før paret rakk å forklare at det hele bare var iscenesatt og ikke virkelig vold. Vold mot kvinner er ikke akseptert av menn, det er ikke akseptert i dag, og var det heller ikke før kvinnefrigjøringen. Så her føler jeg nok at Katz konstruerer et problem. Vold mot kvinner er et problem, men det er ikke del av et maskulint ideal å sitte stille og se på at en mann slår en kvinne.

Enig der. I tiden før likestilling ble jo kvinner sett på som det svake kjønn og jeg vil tro menn flest mente at kvinner skulle behandles varsomt og at man ikke skulle slå noen som var mindre eller svakere enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ha anmeldt han da han slo meg fordervet. Han har kanskje ikke slått meg senere, men hans moral har hele tiden vært slett og elendig. Det virker som alt han har villet har vært å såre meg mest mulig og ta mest mulig hevn. Så slike typer fortjener ingen "ny sjanse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...