Gå til innhold

Verdens beste pastasaus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå syns jeg det dro ut med den pastasausoppskriften, gitt.

:popcorn:

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man koker en pastasaus lenge nok, trenger man ikke sukker i den i det hele tatt, er min erfaring. Den siste sausen jeg laget med kjøttdeig, løk, gulrot, hermetisk tomat, litt tomatpure, mais, hvite bønner, salt, pepper og en klype kanel(som også søter), kokte i to timer og ble tykk og søt.

Enig. Jeg pleier å la min putre i ca. halvannen time. Jeg har 2-3 spiseskjeer med tomatpuré i den, men bruker ikke sukker :)

Skrevet

Hvis man koker en pastasaus lenge nok, trenger man ikke sukker i den i det hele tatt, er min erfaring. Den siste sausen jeg laget med kjøttdeig, løk, gulrot, hermetisk tomat, litt tomatpure, mais, hvite bønner, salt, pepper og en klype kanel(som også søter), kokte i to timer og ble tykk og søt.

Det er sødme i mais. Kanskje det er derfor du føler at du ikke trenger sukker? :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Blir ikke kjøttdeigen og grønnsakene overkokt og vasne om man lar sausen småkoke 1-2 timer?! Ellers synes jeg gulrot fungerer helt fint som erstatning for sukker for å gjøre en kraftig tomatsaus litt mildere og søtere.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Skrevet

Blir ikke kjøttdeigen og grønnsakene overkokt og vasne om man lar sausen småkoke 1-2 timer?! Ellers synes jeg gulrot fungerer helt fint som erstatning for sukker for å gjøre en kraftig tomatsaus litt mildere og søtere.

Dette lurer jeg også på. Eller, jeg lurer på hvordan man bør løse det. Jeg pleier å la lasagnesausen koke 1-2 timer for da syns jeg at den blir best, men samtidig føler jeg at det blir helt feil pga løken jeg har i (gulrot i pastasaus ble for "søtt" for min del så det dropper jeg). Er det mulig å kombinere løk og lang koketid i en lasagnesaus på en klok måte, riktignok når man lager en amatørmessig, ikke-autentisk saus som ikke trenger å minne om Italia i det hele tatt? Blir det f. eks feil å slenge i kjøttdeig og stekt løk mot slutten av koketiden?

*Dukke for skumle kommentarer som eventuelt måtte komme fra nazikokken*

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nå skal jeg forsøke å svare Tabris og Coarvi, så får vi se om jeg får passet påskrevet av Antoinette.

Når man koker denne typen saus har grønnsakene 2 egenskaper i sausen; å sette smak, og å gi den konsistens.

Jo lengre man koker sausen, jo mer smak får man ut av grønnsakene (og jo mer sønderkokt blir de, og slik gjør det sausen litt tykkere).

Å koke på denne måten gir en litt mer ensartet konsistens enn om man hadde kokt den kortere tid, men så skjer også det at smakene koker sammen, og løftes til et "høyere" smaksnivå.

Med grønnsaker al dente i sausen ville man ikke smaken blitt løftet på denne måten.

Vil man ha en saus med grønnsakbiter som kan tygges kan man jo tilsette litt ekstra av de mot slutten av koketiden :)

Endret av Dark Star
  • Liker 14
Skrevet

Takk for svar, da velger jeg å tro på deg og fortsetter å koke sausen så lenge jeg vil. Smak er viktigere enn tyggemotstand når jeg lager lasagne hvertfall...;)

• Liker 2
Skrevet

Bra poeng det der med gulrot som søtningsstoff. Må rett og slett testes :)

• Liker 2
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Eller, jeg lurer på hvordan man bør løse det. Jeg pleier å la lasagnesausen koke 1-2 timer for da syns jeg at den blir best, men samtidig føler jeg at det blir helt feil pga løken jeg har i (gulrot i pastasaus ble for "søtt" for min del så det dropper jeg). Er det mulig å kombinere løk og lang koketid i en lasagnesaus på en klok måte, riktignok når man lager en amatørmessig, ikke-autentisk saus som ikke trenger å minne om Italia i det hele tatt? Blir det f. eks feil å slenge i kjøttdeig og stekt løk mot slutten av koketiden?

Dette har jeg aldri prøvd. Kjøttdeig og løk er det aller første jeg har i sausen min. Jeg begynner med å hakke løken (selvfølgelig) og steke den til den blir blank. Så tar jeg den ut av kjelen og har oppi kjøttdeigen. Når kjøttdeigen har blitt brun tar jeg løken oppi igjen og fortsetter med andre ingredienser. Og så lar seg som sagt den ferdige sausen putre i ca. halvannen time. Personlig har jeg aldri hatt noe problem med løkens konsistens etter denne prosessen (mulig jeg hakker den finere enn deg?)

• Liker 2
Skrevet

riktignok når man lager en amatørmessig, ikke-autentisk saus som ikke trenger å minne om Italia i det hele tatt?

....

:fnise:

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke se at Billy Boy skrev noe sted, at det var oppskriften på en italiensk pastasaus? Da vil jeg vel tro den er like norsk som Billy og fruen?

Så hvorfor blander Antoinette inn italiensk pastasaus i det hele? Er det en lov som sier at det ikke er pastasaus, dersom det ikke er en italiensk oppskrift..? *undres*

• Liker 10
Skrevet

... Personlig har jeg aldri hatt noe problem med løkens konsistens etter denne prosessen (mulig jeg hakker den finere enn deg?)

Kan dere ikke høre med Antoinette hva reglene for løkbitstørrelse er da? Jeg synes dette blir svært vanskelig å diskutere når tydeligvis ingen av dere forholder dere til normen... :gjeiper:

• Liker 8
Skrevet

Kan ikke se at Billy Boy skrev noe sted, at det var oppskriften på en italiensk pastasaus? Da vil jeg vel tro den er like norsk som Billy og fruen?

Så hvorfor blander Antoinette inn italiensk pastasaus i det hele? Er det en lov som sier at det ikke er pastasaus, dersom det ikke er en italiensk oppskrift..? *undres*

:jepp:

Det står i Antoinettes matlagningslov.

• Liker 5
Skrevet

Kan dere ikke høre med Antoinette hva reglene for løkbitstørrelse er da? Jeg synes dette blir svært vanskelig å diskutere når tydeligvis ingen av dere forholder dere til normen... :gjeiper:

Ja vi venter jo stadig på denne normerte oppskriften hennes, men ikkeno skjer :snurt:

• Liker 3
Skrevet

:jepp:

Det står i Antoinettes matlagningslov.

Kanskje hun burde lage en egen tråd med alle reglene i. Hadde vært mye lettere å forholde seg til da.

• Liker 6
Skrevet

Jeg beklager. Neste gang skal jeg måle løkbitene og oppgi gjennomsnittlig lengde og bredde i millimeter. Forferdelig vimsete av meg ikke å ha gjort dette allerede. Håper ikke jeg skapte for mye trøbbel for noen :tristbla:

• Liker 3
Skrevet

Dette har jeg aldri prøvd. Kjøttdeig og løk er det aller første jeg har i sausen min. Jeg begynner med å hakke løken (selvfølgelig) og steke den til den blir blank. Så tar jeg den ut av kjelen og har oppi kjøttdeigen. Når kjøttdeigen har blitt brun tar jeg løken oppi igjen og fortsetter med andre ingredienser. Og så lar seg som sagt den ferdige sausen putre i ca. halvannen time. Personlig har jeg aldri hatt noe problem med løkens konsistens etter denne prosessen (mulig jeg hakker den finere enn deg?)

Jeg har egentlig ikke hatt problemer med konsistensen jeg heller, jeg bare lurte på om jeg ødela smaken på en eller annen måte ved å koke det så lenge (og at jeg, siden jeg liker smaken best etter så lang koking, har dårlig smak... :P ). Gjør egentlig det samme som du gjør, og er jo fornøyd selv, men det er jo alltids greit å høre hva andre mener om saken i tilfelle man kan få noen lure tips...:)

• Liker 1
Skrevet

Synd at Vito (eller hva hun kalte seg) ikke er aktiv her lenger, hun pleide å være ganske presis på millimeteren i sine oppskrifter og kunne nok oppklart dette kjapt.

Men nei - kanskje ikke. Vito lagde jo norsk mat, så norsk løkbitstørrelsen hadde nok ødelagt aaalt av god smak i autentisk, italiensk mat hvis den ikke matchet italienske løkbitstørrelses-krav.

:sukk:

• Liker 2
Skrevet

Det jeg er litt redd for, er om min finhakkede hvitløk kanskje ikke er finhakket nok :sukk: Er livredd for å få matlagingspolitiet (aka den franske garden :fnise: ) på døra hver gang jeg lager mat. Spesielt min hvite pastasaus som jeg våger meg på å kalle Carbonara :haar:

Tror jeg bare skal gi opp, og leve på en streng diett av kjøttkaker og lapskaus :forvirret:

• Liker 2
Skrevet

Det jeg er litt redd for, er om min finhakkede hvitløk kanskje ikke er finhakket nok :sukk: Er livredd for å få matlagingspolitiet (aka den franske garden :fnise: ) på døra hver gang jeg lager mat. Spesielt min hvite pastasaus som jeg våger meg på å kalle Carbonara :haar:

Tror jeg bare skal gi opp, og leve på en streng diett av kjøttkaker og lapskaus :forvirret:

Vel, akkurat den må jeg innrømme at jeg stusser litt over. Det er jo omtrent som å lage en vanlig brun saus og kalle det sjampignonsaus :fnise:

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...