Gå til innhold

Verdens beste pastasaus


BillyBoy

Anbefalte innlegg

Jeg tuller ikke... Dette er digg. utviklet og raffinert over flere år av frua og meg selv :)

Verdens beste pastasaus. To personer.

400g kjøttdeig

1 gul løk

4 tomater, eventuelt 1 boks hakkede eller hele tomater

1 boks røde bønner/grytebønner

3 fedd hvitløk

2ss Vineddik eller ½dl rødvin

½ts hakket chili på glass (ønsker man en sterk rett kan man doble mengden)

5ts sukker

2ss tomatpuré

½ss basilikum

½ss oregano

1ss worchestershire saus

2ts salt

½ts finmalt pepper

1 dl vann

150g pasta (skruer gjør seg veldig bra, men alt fungerer), kokes etter behag.

Brun kjøttdeigen i gryta. Løk og tomater grovhakkes og puttes i gryta på middels varme. Tøm i ca 1 dl vann og la det småkoke til løken mykner opp. Tøm oppi vineddik/rødvin. Ha i chili, sukker, tomatpuré, worchestershire-sausen, salt og pepper. Når pastasausen er ferdig skal den ha konsistens omtrent som lapskaus, så fortsett å spe på med vann underveis for å holde den omtrent der. Skyll bønnene i vann for å bli kvitt bønnelaken, og tilsett i gryta. Til slutt, kjør hvitløken i hvitløkspressa eller finhakk den hvis du ikke har presse, og rør inn i sausen. Rør inn basilikum og oregano (basilikum og/eller oregano kan også byttes ut med evt. andre grøntkrydder man liker, f. eks provancekrydder).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

H;rtes veldig godt ut, omtrent som jeg lager den, men jeg har alltid i litt kanel i tillegg.

Og revet gulrot og champinjong, uten bønner.

Ikke så likt min likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H;rtes veldig godt ut, omtrent som jeg lager den, men jeg har alltid i litt kanel i tillegg.

:haar:

Kanel minner meg om lørdagsrisengrynsgrøt og ikke om italiensk pastamat. ;)

Men tilbake til oppskriften, jeg synest du bruker mye sukker. Det er kanskje for å kompensere for

all eddiken. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:haar:

Kanel minner meg om lørdagsrisengrynsgrøt og ikke om italiensk pastamat. ;)

Men den kanelen du bruker stammer fra Kina, hva tror du de tenker om kanelens bruksområde på ditt kjøkken? ;) Vi nordmenn er ikke akkurat så "normale" utenfor Skandinavia i matveien... Brunost liksom? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:haar:

Kanel minner meg om lørdagsrisengrynsgrøt og ikke om italiensk pastamat. ;)

Men tilbake til oppskriften, jeg synest du bruker mye sukker. Det er kanskje for å kompensere for

all eddiken. ;)

Nå vet jeg ikke med en klassisk italiensk tomatsaus, men i Hellas bruker de faktisk kanel i tomatsausen. Det smaker ikke grøt av den grønn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:haar:

Kanel minner meg om lørdagsrisengrynsgrøt og ikke om italiensk pastamat. ;)

Men tilbake til oppskriften, jeg synest du bruker mye sukker. Det er kanskje for å kompensere for

all eddiken. ;)

Hm, mulig du har et poeng der. Men jeg synes det er mest tomatpuréen som gjør at det trengs sukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker får også frem mer av smaken av tomatene, jeg pleier alltid å ha litt sukker i tomatbaserte sauser og gryter.

Edit: åja, og takk for oppskrifttips BillyBoy! :nigo:

Endret av Pingting
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mulig du har et poeng der. Men jeg synes det er mest tomatpuréen som gjør at det trengs sukker.

Jeg er faktisk enig i at litt sukker er ok, det var bare mengden jeg reagerte på. ;)

Om kineserene mener vi er noen barbarer som bruker kanel på risengrynsgrøten, har jeg ikke noen formening om.

I en matverden hvor det meste er lov, hvor det å blande "smaker" fra forskjellige verdensdeler blir sett på som nyskapende.. osv. undret jeg meg på bruken av kanel.

Tomat og sukker, den er jeg med på. Tomat og kanel, fortsatt i tvil.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raffinert er ikke et begrep jeg ville brukt. Og hva er greia med disse bønnene.

Man skal alltid tilsette en klype sukker i tomatsauser for å bryte tomatsyren. Tomater i seg selv er søte nok. 5 ts er galskap.

Kanelen er jeg med på men du er ikke helt der du skal være ennå trådstarter. Du mangler 2 viktige grønnsaker og balansen mellom krydder, pepper, salt og sukker er helt ute å kjøre. Hvitløkspresse er satans oppfinnelse og du vannet ut sausen med den "spe ut" metoden din.

Så nei, du går ikke videre i Masterchef.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har fasiten når det gjelder verdens beste pastasaus selv, Antoinette, kanskje du kunne legge ut oppskrift du også? Eller kanskje du har en blogg eller noe der den allerede ligger? :)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har fasiten når det gjelder verdens beste pastasaus selv, Antoinette, kanskje du kunne legge ut oppskrift du også? Eller kanskje du har en blogg eller noe der den allerede ligger? :)

Jeg har faktisk en oppskrift som jeg sverger til og den kan jeg dessverre ikke ta æren for selv. Har en kjempegod venninne som har lært meg sin mors.

Det er ikke vanskelig å skjønne at BillyBoy er helt ute å kjøre når du ser mengden tomater og kjøtt i forhold til alt det andre han mener man skal ha oppi for å lage "verdens beste pastasaus". Han vet ikke engang i hvilken rekkefølge ting skal oppi og nevner ingenting om å koke inn væsken- som som er helt sentralt for å forsterke smakene i sausen. Han tilsetter ting i helt feil rekkefølge og minner mer om en mann som har sett for mye på Jamie og tror dermed at han vet alt.

Endret av Antoinette
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan vel fortsatt være noe som BillyBoy ser på som verdens beste pastasaus, selvom den ikke kan serveres på et gourmetkjøkken Antoinette?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får vi ikke den supergode oppskriften, da, Antoinette?

Den kommer når BillyBoy logger på og erkjenner at han er en tulling =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan vel fortsatt være noe som BillyBoy ser på som verdens beste pastasaus, selvom den ikke kan serveres på et gourmetkjøkken Antoinette?

Hvis han ser på en utvannet, oversøtet bønneguffe som pastasaus så synes jeg synd på de som må spise maten hans.

Italienerne kombinerer gjerne bønner og pasta men da i andre retter som feks. Pasta Fagioli.

Endret av Antoinette
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ser på en utvannet, oversøtet bønneguffe som pastasaus så synes jeg synd på de som må spise maten hans.

Italienerne kombinerer gjerne bønner og pasta men da i andre retter som feks. Pasta Fagioli.

Men nå har han vel aldri hevdet at det var autentisk italiensk mat han lagde, han vil jo bare dele en oppskrift hans og hans fru har lagd og som de er fornøyde med? :klø:

Jeg er forresten fryktelig spent på den pastasausen din :sjenert:

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...