Gå til innhold

Min svigerinnes særkullsbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne har to barn med min bror. Fra før har hun tre barn som nå er i alderen 8-14.

Jeg har to barn, disse gir hvert år julegaver til sine fettere, altså min brors barn. Disse gavene har jeg kjøpt i dag. Da sa min mor at hun syntes det var smålig at jeg ikke ga til de tre eldste også. Min bror bor på Vestlandet og jeg i Nordland, det er altså langt mellom oss og vi ses bare i sommerferiene når de er her nede og besøker mine foreldre. De tre barna min svigerinne har fra før, har jeg bare snakket med så vidt. Men jeg har mye kontakt med både min bror og svigerinnen via telefonen og facebook.

Er jeg smålig? Burde jeg også kjøpe til de tre eldste? Jeg vil ikke være kjip, men har ikke gått ut fra at de forventer at vi kjøper gaver til dem. Men det gjør de kanskje? Hva gjør dere som er i lignende situasjon? Gavene er jo fra mine barn til deres søskenbarn. Og de tre eldste er jo ikke søskenbarn, men storesøsken til mine sønners fettere. Tenker jeg helt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk at de andre ungene burde få en oppmerksomhet til jul. Du trenger ikke å kjøpe dyrt og stort og flott, men noe iallfall.

Skrevet

Nææ, i den situasjonen som du beskriver, tror ikke de forventer noe gaver fra deg.

Skrevet

De barna har jo sin egen farsfamilie som kjøper gaver til dem. Jeg syns ikke noe om at særkullsbarn sitter med store gaveberg, mens fellesbarna får mindre.

Skrevet

Jeg synes du er smålig som ikke har tenkt på dette selv.

Skrevet

Din svigerinnes barn er din brors familie og dermed er du "stetante". Kjøp gave til dem også!!!

Skrevet

Din svigerinnes barn er din brors familie og dermed er du "stetante". Kjøp gave til dem også!!!

men de eldste barna er jo uansett ikke søskenbarn til ts barn, og det er barna som gir gaver til sine søskenbarn, slik jeg forstår det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Noe som dere som har svart hittil, tydeligvis ikke har tenkt på, er om TS' svigerinnes særkullsbarn betrakter hennes (dvs. TS) barn som sine søskenbarn og kjøper presanger til dem. Gavegivning skal vel ikke gå bare én vei?

Skrevet

Men alle ungene hos broren er jo halvsøsken.

Her hadde jeg nok ikke gjort noen forskjell.

TS har jo tydligvis gjort det en stund siden de har fått to barn sammen etter at de ble et par.

Hadde stilt seg litt anderledes dersom det kun var mine og dine barn.

Skrevet

Hvorfor ikke bare spør din svigerinne og din bror? Siden dere tydeligvis har praktisert en ting de siste år er de vel fornøyd med ordningen? Om du (barna dine) skal gi 3 flere gaver kan det jo hende din bror og svigerinne føler de må gi mer tilbake også?

I min familie fikk vi kun julegaver av faddere, siden vi var så mange søskenbarn. Foreldrene våre ville heller gi ordentlige gaver til noen få enn oppmerksomheter til 30 stykk. Blir mer ordentlige gaver også, heller enn at alle får en "oppmerksomhet" som noen kaller det. Litt off-topic, men poenget mitt var at jeg syns det er gaver nok i julen.

Skrevet

Jeg ville kjøpt til alle barna så blir det ikke noe krangling eller sure miner blant foreldre eller barn. Er jo sikkert litt hyggelig for de eldste barna at de føler seg litt inkludert i stefarens familie også, at de er velkomne liksom.

Skrevet

Synes virkelig det er smålig å kun kjøpe gaver til de to yngste barna. Alle fem barna er nå tross alt og regne som en del av din brors familie og ved å la være å kjøpe gaver til de barna gis det rett og slett et signal om at du og dine ikke regner de som en del av familien. Er selv "særkullsbarn" med to yngre søstre (som mamma fikk med stefaren min. Hverken han eller hans familie har noen gang forskjellsbehandlet meg og mine søsken og slik mener jeg faktisk at det bør være.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt til de andre barna også. :)

Skrevet

Interessant diskusjon, jeg opplever nesten det samme. Jeg har ett barn, min søster har ett med sin nye mann, og han har fire barn som han bor sammen med. Jeg kjenner ikke barna som min nye svoger har fra før, men jeg føler likevel jeg må kjøpe julegaver til dem for ikke å gjøre noen forskjell. Bursdager må det også kjøpes gaver til. Jeg er ikke gnien, men jeg har lite penger. Mitt barn får en julegave og en bursdagsgave fra min søsters familie. Jeg kjøper fem julegaver og fem bursdagsgaver til dem. Men en del av de som har svart over her, mener tydeligvis det er helt riktig...

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg ville gitt gaver til alle barna i familien.

Skrevet

Jeg hadde sett på det som en selvfølgelighet å kjøpe gave til alle barna, eller til ingen. Og til de som mener at de andre har jo farsfamilie de får gave av, vil jeg si at det faktisk ikke er alle som har det, men blir man ruinert av å gi en litenoppmerksomhet for å vise at man ser på de som en del av familien? Eller er det bare felles barna som er en del av familien?

Skrevet

Ønsker du å gi tydelige signaler på at de ikke ansees som familie - dropper du gaver.

Dette er barn, som er en del av en "moderne" familie - med stefar og halvsøsken. F

or oss har det vært en selvfølge å gi julegave til min svogers barn - som ikke en gang bor fast sammen med dem. De er jo like fullt en del av min søsters utvidede familie.

Gjest Pettersen
Skrevet

Javel... jeg har en søster som er sammen med en fyr som nå har seks barn med tre forskjellige kvinner, et av dem med søstra mi. Han har vanlig samvær med de fem andre, og de feirer annenhver jul hos ham og min søster. Jeg har aldri gitt til disse barna, jeg har jo aldri møtt dem! Men jenta til søstra mi gir jeg gaver til. Og jeg er liksom et monster fordi jeg tenker sånn, eller???

Gjest :-) anna
Skrevet

Kjøp en fellesgave til de tre eldste. Et spill f.eks. Eller en lydbok som passer til alle.

Skrevet

Mine barn har en far som er gift med ei fra nord. Selv bor vi på vestlandet. Forldrene hennes og også søsken har alltid gitt mine barn både bursdag/jul og konfirmasjonsgaver. Som mor (selv om det er fars nye familie) setter jeg utrolig stor pris på at de bryr seg. Jeg vet imidlertid at mine foreldren nok ikke hadde gitt i samme situasjon. Tror dette er noe du må kjenne på selv. Det er ingen regler for rett eller galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...