Gå til innhold

Hvordan hund for førstegangseier?


Porselen

Anbefalte innlegg

Men må man henge seg opp i alt av skrivefeil her inne???

Litt av fokuset blir borte i tråden da.....

Tråden som heter: "Den verste skrivefeilen du har sett" er jeg aldri innom . : :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange hunderaser som passer til førstegangseiere, men akkurat hvilken rase som passer deg kommer an på dine behov :) Det er svært viktig å tenke over hva du vil bruke hunden til (kos/turkamerat, spor, jakt, gjeting osv). Ellers må du se på hvor mye fysisk aktivitet den vil trenge, også mental stimuli, hvor mye pelsstell den trenger, og du må være nøye med å undersøke hvilke helseproblemer det finnes innefor rasen (her må man være flink å undersøke forskjellige oppdrettere og deres hunder så man har best sjanse for å få en frisk og rask valp). Omplasseringshunder er jo også et godt alternativ om du ikke ønsker valp :)

Hva med en av spanielrasene? Eller en shetland sheepdog kanskje?

Du kan jo prøve rasevelgeren til Canis (ikke stol blindt på den) eller Animal Planet sin: http://animal.discovery.com/breedselector/dogselectorindex.do

Mener også at National Geographics hadde en ganske ok rasevelger, men husk at dette bare er en pekepinn på hvilke raser som kan passe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på Corgi, Mellompuddel, Golden retriever, Labrador, Jamthund, Rottweiler og Cocker spaniel

Jeg har ingen plan om å stille ut hunden jeg kjøper meg, så det hadde ikke gjort noe med blanding for meg.. Det er jo mange blandingsvalper som trenger hjem også..

Hvis det er rasene du vil ha så burde du tenke mer på hva du skal bruke hunden til før du gjør et endelig valg.

Rottweiler er en brukshund som må brukes. Jämthund er som det sies en jakthund, og hvis du skal ha jakthund så hadde du vel ikke vurdert corgi, mellompuddel eller rottweiler til den bruken.

Om man skal ha renraset eller ikke handler ikke om utstilling, det handler om å gjøre et trygt og forutsigbart valg.

Få deg gjerne en blandingshund, men da ville jeg tatt til meg en omplasseringshund og ikke kjøpt valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en cockerpoo? blanding av cocker spaniel og dverg/toy puddel. Har en sånn og han er herlig :rødme:

Men, vi går tur med ham 2 ganger om dagen på hverdager + det vi kaller tisseturer...veldig kjappe turer og lengre turer i helgene. Han er like glad med korte og lange turer. Røyter ikke og maser ikke om tur egentlig :)

Vi er borte ca. 5 timer pga jobb (overlapper hverandre) Så han er ikke alene så mange timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renraset med papirer vs blanding uten, har så godt som ingenting med utstilling å gjøre. Jeg ville aldri hatt en blandingshund som min første, ihvertfall ikke om jegg var student. Du aner ikke hva slags sykdommer som ligger bak på linjene, plutselig kan det dukke opp en sykdom som vil koste deg dyrt og som vil volde hunden smerter, du aner ikke noe om lynnet eller den mentale delen av slekten, noe som også er arvelig.

Så jeg anbefaler renrase som den første hunden, da kan du velge mere ut ifra dine behov og om du kan gi hunden det den trenger.

Meld deg inn i forumene til rasene du interresterer deg for, dra på utstillinger, undersøk oppdrettere nøye og ikke velg en hund bare fordi den er sååå søøøt.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en cockerpoo? blanding av cocker spaniel og dverg/toy puddel. Har en sånn og han er herlig :rødme:

Men, vi går tur med ham 2 ganger om dagen på hverdager + det vi kaller tisseturer...veldig kjappe turer og lengre turer i helgene. Han er like glad med korte og lange turer. Røyter ikke og maser ikke om tur egentlig :)

Vi er borte ca. 5 timer pga jobb (overlapper hverandre) Så han er ikke alene så mange timer

Jeg synes ikke du skal anbefale blanding, og definitivt ikke puddel-blanding. Anbefaler TS å lære mer på hundeforum som hundesonen.no og forumet på canis.no. Jeg tror hun har mye å lære om hund.

Endret av L. Kennedy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips som erfaren innen hund er å sette opp en liste over hva DU vil med hunden. Vil du trene den opp mot noe spesielt? Trene innen en spesiell gren? Som agility, lydighet, IPO, eller gå på utstilling? Sett opp hvor mye aktivitet du kunne tenkt deg å gi hunden, hvor ofte du ville børstet, eller om du vil det i det hele tatt. Alt som er relevant. Og ikke gå etter hvilken rase du syns ser fin ut eller noe slikt. Gå før og fremst etter egenskaper!

Når du har denne listen, så er det mye lettere å luke ut hunder som ikke passer og du vil sitte igjen med en liste over raser som ville passet hos deg! Når du nå sitter igjen med disse rasene som skal passe til deg med aktivitet osv., så ser jeg ingen grunn til at du kan velge den rasen du syns er finest! :) Da vil du forhåpentligvis få en hund som du kan leve godt med og i tillegg syns er nydelig i utseende! Man vil vel ikke ha en hund som aldri ligger i ro, og bare løper rundt innendørs fordi den får alt for lite fysiskaktivitet fordi man valgte den rasen man syntes var penest å se på og ikke tenkte på andre ting. :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten stridhåret dverg dachs :) (pølsehund) de er helt fantastiske og har veldig egen personlighet! de liker turer og kos. De er enkle og ha med og gjøre men kan noen ganger være gneldrete.. De er også veldig glade hunder som kanskje passer best for en uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kanskje golden retriever, puddel eller goldendoodle? De er intelligente og lettlærte. Du kan ikke lage gjerde rundt hagen slik at hunden kan løpe løs i hagen, da?

Hvorfor anbefale blandinger? Og hva om valpen hun hadde fått ikke hadde vært lettlært?

Ellers kan jo en omplasseringshund være interessant også. Dyrebeskyttelsens dyr er jo allerede kastrert og vaksinert, og de kan nok ordne chip for deg også. Dessuten kan du kanskje overta en voksen hund heller en en valp, og kanskje slippe noe av grunntreninga. Spesielt store hunder vet jeg de har en del av.

Jeg ville ikke anbefalt en omplasseringshund for en som skal ha hund for første gang. Det er ofte en grunn til at hundene blir omplassert og det er neppe noe en førstegangseier kan fikse. Mange av omplasseringshundene har mye bagasje!

Jeg har tenkt på omplasseringshund også, men jeg kjenner noen som har hatt omplasseringshunder, og de ble aldri helt fornøyd for de bar alltid preg fra der de hadde bodd før.

Men jeg har tenkt litt på en Welsh Corgi Pambroke, er det noen som har erfaringer med den rasen? Har lest litt på Canis, og jeg fant ingenting som jeg ikke likte ved den rasen..

Corgien skal være en fin hund, men det er en sta hund, men mye meninger. :)

Hold deg langt unna alt som heter doodles, enten det er goldendoodle, labradoodle eller hva de kaller krysningene sine.

Både for din egen del og for markedets del. For din egen del vet du ikke hva du ender opp med, du kan få en syk hund, en nervøs hund osv. Svært lite sjekkes, ingen helsetester registreres og det avles ut ifra profittmotiver.

Det pøses ut doodles i markedet, til priser som kan overgå renraset. Og det er ingenting som tilsier at doodles skal selges noe dyrere enn andre tilfeldige gatemikser, utenom en stor etterspørsel blant uvitende mennesker.

Sats heller på puddel eller andre allergivennlige raser hvis man har allergi. Langt fra alle doodles er allergivennlige, og pelsen er ganske variabel.

Norges største doodle-fabrikk har selv innrømmet at man selger disse hundene til høyest mulig pris, og de har sett an hvor høyt de kan legge prisen og fortsatt få solgt hundene sine. Disse driver butikk, og det på blandingshunder som det er en uting å avle fram.

Blandingshunder er resultat av en glipp, hvor eier har gjort alt h*n kan for å unngå at det skal skje.

Veldig enig! Hunder som blir avlet for mest mulig penger, som veldig mange av de nye populære blandingene er, er ikke noe å støtte! :)

Jeg har tenkt på Corgi, Mellompuddel, Golden retriever, Labrador, Jamthund, Rottweiler og Cocker spaniel

Jeg har ingen plan om å stille ut hunden jeg kjøper meg, så det hadde ikke gjort noe med blanding for meg.. Det er jo mange blandingsvalper som trenger hjem også..

Av de rasene du ser på så ville jeg luket ut jamthund, og rottweiler. Skal du jakte? Eller drive med en annen fysisk sport med hunden? Om du skal jakte, så kunne jamthunden vært noe, men hvis ikke, så trenger den mye mye aktivitet! Rottweileren er en arbeidsmaskin. Den trenger mye aktivitet og bør helst brukes i noe etter min mening :) Vil du trene lydighet eller IPO, eller noe slikt, så er rottweilerene gode! Rottweiler er forsatt ikke noe jeg ville anbefalt en førstegangseier, men det går! :)

Hva med en cockerpoo? blanding av cocker spaniel og dverg/toy puddel. Har en sånn og han er herlig :rødme:

Men, vi går tur med ham 2 ganger om dagen på hverdager + det vi kaller tisseturer...veldig kjappe turer og lengre turer i helgene. Han er like glad med korte og lange turer. Røyter ikke og maser ikke om tur egentlig :)

Vi er borte ca. 5 timer pga jobb (overlapper hverandre) Så han er ikke alene så mange timer

Igjen, hvorfor anbefale blandingshunder når vi har så mange fine raser? Hvorfor være med på å ødelegge de rasene vi allerede har? Selv om din hund er grei, er det langt ifra sikkert at TS cockerpoo hadde vært likedan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten stridhåret dverg dachs :) (pølsehund) de er helt fantastiske og har veldig egen personlighet! de liker turer og kos. De er enkle og ha med og gjøre men kan noen ganger være gneldrete.. De er også veldig glade hunder som kanskje passer best for en uten barn.

Dachshund er egentlig en jakthund, og passer best til noen som jakter. Skal også ligge høyt på bitestatistikker, og gemyttet er ikke alltid det beste. Men det vil jo variere mellom individene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...