Gå til innhold

Hvordan hund for førstegangseier?


Porselen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt lenge på å skaffe meg hund, og jeg har aldri hatt hund før. Har tenkt på det i flere år nå, men til sommeren så flytter jeg til nytt hus, og da har jeg lyst til å skaffe meg hund. Men så er det det da, at det er så mange raser å velge i, og jeg har ingen anelse om hvordan hund jeg burde skaffe meg. Jeg kommer til å studere i 5 år nå, med 25 timer i uka, og da betyr det at jeg kommer til å studere en del hjemme, noe som gjør at hunden kommer ikke til å være hjemme alene over veldig lang tid (Max 6 timer.) Jeg kommer til å ha tid til å gå 3 turer om dagen, og da er den turen midt på dagen på minst en time. Jeg har mulighet for å lage hundegård i hagen også, sånn at den kan være ute hvis det er fint vær. Men jeg har noen kriterier til hvordan hunden skal være, og jeg vil helst ikke ha en trekkhund, type husky osv. Og helst en som er lettlært og liker å lære nye ting. Og som kan læres opp til å gå pent i bånd.

Jeg tenkte å skaffe meg en i begynnelsen av sommerferien, for da har jeg 2 måneder til å bli kjent med den på, og lære den basickommandoer og å være alene en stund. Men det jeg lurer på er, hvordan hund kan du anbefale en førstegangseier som meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kanskje golden retriever, puddel eller goldendoodle? De er intelligente og lettlærte. Du kan ikke lage gjerde rundt hagen slik at hunden kan løpe løs i hagen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det, men må snakke litt med han jeg flytter inn sammen med også, men det er mulighet for det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri..men heter det hvordan hund kan du anbefale en førstegangseier som meg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste å ta hensyn til når du velger rase, i hvert fall for min del, er aktiviseringsbehov, størrelse, krav til pelsstell og helse. Jeg kunne for eksempel ikke tatt til meg en hund som måtte bades en gang i uken. Det høres jo ut som du kan få noe med middels aktiviseringsbehov, i alle fall :)

mener canis.no har en 'hvilken hunderase passer for deg'-test. kan jo være morsomt å se hva den sier.

Ellers kan jo en omplasseringshund være interessant også. Dyrebeskyttelsens dyr er jo allerede kastrert og vaksinert, og de kan nok ordne chip for deg også. Dessuten kan du kanskje overta en voksen hund heller en en valp, og kanskje slippe noe av grunntreninga. Spesielt store hunder vet jeg de har en del av.

Det høres ut som du har tenkt gjennom avgjørelsen i alle fall :) lykke til med nytt familiemedlem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har tenkt på omplasseringshund også, men jeg kjenner noen som har hatt omplasseringshunder, og de ble aldri helt fornøyd for de bar alltid preg fra der de hadde bodd før.

Men jeg har tenkt litt på en Welsh Corgi Pambroke, er det noen som har erfaringer med den rasen? Har lest litt på Canis, og jeg fant ingenting som jeg ikke likte ved den rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest finpåvin

Er vel ingenting som heter førstegangshund...er min mening vertfall! En "førstegangshund" i "feil" hender kan bli like ille som en såkalt "vanskelig" rase. Derimot må du tenke på ;" hvorfor skal jeg ha hund og hva skal jeg bruke den til" Sett deg ned å skrive en liste over hva du vil med hunden din. Dra på utstillinger og hils på masse raser, oppsøk hundeklubber.

Du sier en hund som er lettlært, alle hunder er det på riktig måte, men noen er mer lettlærte en andre, men det kan også føre med seg negative ting. Ta feks BC, kjempehund om den bli får bruke hodet sitt, men ingen plukker opp en uvane like fort som BC :P

Så ikke heng deg opp i ordet førstegangshund. Sett deg ned å tenk på hvorfor du vil ha hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som falt meg inn var også i gaten golden retriever, labradoodle, den type hunder.

Enig med hun over i at "førstegangshund" ikke egentlig er noe uttrykk, men samtidig skjønner jeg jo hva som menes med det. Selv om man ikke har noen garantier for akkurat det individet, er det selvsagt at en roligere rase er et tryggere valg første gang enn en rase som er kjent for å være veldig til å vokte, markere, kan ha aggressive tendenser osv. Omplasseringshund kjenner jeg mange som er fornøyd med, men de har vært godt hundevante før de tok på seg noe sånt! Klart man kan ha kjempeflaks, men andre hunder kan bære preg av forhold som ikke var ideelle.

Vi hadde BC da jeg var liten, og det ble helt skjærings. Aberet med de kvikke og lettlærte rasene er at de kan bli enormt frustrerte dersom de ikke får det de trenger av aktivitet og utfordringer. Så jeg ville ikke valgt det som førstegangshund, selv om de er utrolig sjarmerende.

Da har jeg som sagt mer tro på golden eller en doodlevariant, eller (hvis du ikke er redd for størrelsen) irsk ulvehund. Stor Vennlig Kjempe, med snilt og rolig gemytt. Glad i tur, men trenger faktisk ikke mye mosjon og er ganske lat, kan godt ligge alene og sove om dagens mens du er borte. Men vil du ha en du kan dressere til gull bør du se etter noe annet, for uansett hvor glad jeg er i droget vårt må jeg innrømme at hun ikke er verdens smarteste ;-) Welsh corgi hørtes også ut som en flott rase selv om jeg ikke har erfaring. Lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en flatcoated retriever som "førstegangshund".

Det angrer vi ikke på :)

En utrolig morsom og glad hund som er lett å lære opp. Og vi har vært kjempeheldige med oppdretter også som stadig tar litt kontakt, har tatt oss med på spor og følger opp.

Vi bestemte oss fort for at vi skulle ha en retriever av ett eller annet slag da vi så litt på hundene. Vi ville ikke ha en gjeterhund eller jakthund mye pga de kanskje krever mer av eier i form av diverse hodetrening og uerfarne som vi var valgte vi det bort.

Rolig og trygg hund som fint er hjemme alene noen timer, blir med overalt og elsker voksne og barn og absolutt alle andre dyr.

Vi var også innom tanken på omplassering, men man vet jo da aldri hva hunden har gjort for, hvordan den har hatt det, selv om dyrebeskyttelsen vet noe.

Vi valgte også dette bort, men kanskje senere nå som vi har lært litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna alt som heter doodles, enten det er goldendoodle, labradoodle eller hva de kaller krysningene sine.

Både for din egen del og for markedets del. For din egen del vet du ikke hva du ender opp med, du kan få en syk hund, en nervøs hund osv. Svært lite sjekkes, ingen helsetester registreres og det avles ut ifra profittmotiver.

Det pøses ut doodles i markedet, til priser som kan overgå renraset. Og det er ingenting som tilsier at doodles skal selges noe dyrere enn andre tilfeldige gatemikser, utenom en stor etterspørsel blant uvitende mennesker.

Sats heller på puddel eller andre allergivennlige raser hvis man har allergi. Langt fra alle doodles er allergivennlige, og pelsen er ganske variabel.

Norges største doodle-fabrikk har selv innrømmet at man selger disse hundene til høyest mulig pris, og de har sett an hvor høyt de kan legge prisen og fortsatt få solgt hundene sine. Disse driver butikk, og det på blandingshunder som det er en uting å avle fram.

Blandingshunder er resultat av en glipp, hvor eier har gjort alt h*n kan for å unngå at det skal skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund har du lyst på da? Stor eller liten? Syntes det er kjempefint at du vil bruke tid på å finne riktig rase. Er så altfor mange som helst skulle hatt hund igår, og bare velger en etter utseende. Jeg brukte et år på å finne rasen min, og har fått så utrolig mye igjen for det :)

Jeg har fransk bulldog, de er veldig lette, ikke veldig krevende i forhold til mosjon, men glad i å gå tur, veldig kosete, har eg. bare positive erfaringer med rasen. Men de kan jo ha litt helseproblemer. Også er de stae da, min lærer ting lett, men vil helst bare leke :ler: Uansett, så fant jeg ut om raseklubben gj. Norsk Kennelklubb, jeg kontaktet de, dro på noen utstillinger, snakket med eiere, dro å så på flere valpekull osv. Og alt har gått så utrolig bra, er veldig glad jeg gjorde det.

Kanskje du hadde likt puddel? Hvis du vil ha stor hund så er jo kongepuddel flott, og veldig lett lært, kan brukes til veldig mye, men den krever vel litt tur. Ellers er det jo mellom puddel osv.

Virker hvertfall som du kan tilby en hund et godt liv. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg syns det er helt fantastisk at du faktisk tenker over hvilken rase du vil ha, ikke bare går etter "poppis"hundene ("Doodlehunder", små søte veskehunder osv).

Har selv sett hvor dårlig det kan gå om man ikke er klar over hva hver enkelt rase faktisk trenger for å bli gode, ordentlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri..men heter det hvordan hund kan du anbefale en førstegangseier som meg?

Hvis man skal drive med flisespikkeri, kan man i det minste gjøre det korrekt....

Hvilken, hvilken, HVILKEN! hund....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å anbefale en rase når man ikke kjenner "lynnet" til eieren.... Og når man ikke vet hvilke raser man kjenner til på forhånd....

Jeg ville anbefalt å dra litt rundt på utstillinger for å se på de ulike rasene som finnes. Der kan du se på hvordan de ulike hundene og rasene takler stresset med å være sammen med mange andre, gjerne også litt tettere en de er vant til til vanlig.

Jeg synes ikke du skal avskrive en omplasseringshund, for mange av dem er fantastisk tilpasningsdyktige! Jeg har ikke hatt omplasseringshund selv, men jeg har gitt bort noen hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg valgte grand danois, å jeg hadde nesten ikke tatt på en hund før. er kjempefornøyd, han er deilig å rolig når det passer seg å være rolig, men kan holde på å leike i timesvis hvis jeg vil det, bedre hund skal men leite VELDIG lenge etter!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på Corgi, Mellompuddel, Golden retriever, Labrador, Jamthund, Rottweiler og Cocker spaniel

Jeg har ingen plan om å stille ut hunden jeg kjøper meg, så det hadde ikke gjort noe med blanding for meg.. Det er jo mange blandingsvalper som trenger hjem også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har tenkt på Corgi, Mellompuddel, Golden retriever, Labrador, Jamthund, Rottweiler og Cocker spaniel

Jeg har ingen plan om å stille ut hunden jeg kjøper meg, så det hadde ikke gjort noe med blanding for meg.. Det er jo mange blandingsvalper som trenger hjem også..

Fin tanke å ta seg av en blandingsvalp :)

Mellompuddel er forresten en veldig fin rase. De jeg har møtt er veldig ålreite hunder altså.

Men MYE pelsstell og napping av ører. Det gror hår overalt, til og med i baken! :P

Så da må du forberede deg på mye pelsstell, selvom du holder den kortklipt. Håret vokser fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jämthund er en fantastisk rase, men anbefales ikke med mindre du har tenkt å bruke den til jakt. Den har sterk jaktlyst, og bør få bruke denne egenskapen. Av lynne og type ellers vil den ha mange fellestrekk med en husky, som du jo ikke ønsker deg. Den er sterk og trekker i alle fall villig vekk, såfremt den ikke ser seg nødt til å snuse og følge spor, noe den stadig anser som ytterst nødvendig ;) Til tross for ulveutseendet er den søt og snill, og en flott og tillitsfull familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal drive med flisespikkeri, kan man i det minste gjøre det korrekt....

Hvilken, hvilken, HVILKEN! hund....

Ja, man kan gjøre det korrekt. Det heter HVA SLAGS HUND......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "hva slags hund", ja. "Hvilken" ville vært mer passende dersom det var snakk om å velge mellom bestemte enkeltindivider, og "hvordan" høres bare så feil ut at det skriker i ørene.

Listen over egnede hunderaser for førstegangshundeeiere er lang og variert, og det er dermed vanskelig å gi noe konkret tips med så lite informasjon å gå ut fra. Det hadde hjulpet å vite mer om dine preferanser med tanke på helse (god helse er nemlig ingen selvfølge, verken hos blandingshunder eller rasehunder), gemytt, aktivitetsnivå, pelstype, høyde, osv. "Å gå tur" er et vidt begrep. Hva slags turer er det snakk om? Skal hunden gå løs, hva slags terreng skal dere gå i, har du tenkt til å legge inn noen form for annen trening underveis?

Generelt vil jeg på det sterkeste anbefale å enten velge en rasehund (fra en sunn og egnet rase selvsagt) fra en seriøs oppdretter, eller velge deg ut en omplasseringshund fra et tilsvarende seriøst omplasseringssenter. Dette er folk som arbeider for å forbedre hunders helse og gemytt, og som dermed arbeider for en god sak. Hva enn du gjør, IKKE fall for fristelsen og kjøp en blandingshund fra sider som finn.no. Hunder som havner på slike sider er i 90 % av tilfellene resultatet av dårlig gjennomtenkt avl, og sjansen for at du ender opp med en hund med medfødte sykdommer eller atferdsproblemer er større enn om du kjøper fra en som vet hva de driver med. Hundeavl skal tas seriøst, og slike "kjøkkenoppdrettere" som masseproduserer valper er de siste man ønsker å støtte økonomisk dersom man har omtanke for hunders velferd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...