Gå til innhold

Hvordan kan tillitsfulle og tamme katter ikke være savnet?


Green Lady

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Belle er absolutt bedårende. For en skjønn pusedame. Reiste i "rotteburet" som en prinsesse og var såååå tillitsfull hos Dr.Dyr.

Siden hun ikke er chippet, så er det vel noen som ble lei av sommerkatten sin da vel... forbanna folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ta inn noen andres katt etter noen timer er kidnapping. Jeg håper virkelig at dere har rett i at eierne ikke bryr seg, ellers blir det bråk når de finner den igjen! Om den hadde vært pjusk og skreket rundt i nabolaget i en uke, så er det en ting.. Men en selskapssyk vandrer på sin nattlige runde? NEI!!!!

Katten kan forresten ha reist langt, eierne har ikke nødvendigvis de samme butikkvanene som deg og det er ikke alle som vet om internettsidene du har annonsert på.

Synes dere trekker noen voldsomt raske konklusjoner her.. Det kan godt hende dere har rett, men dere gir ikke mye rom for at eieren til denne katten faktisk savner katten og gråter seg i søvn hver kveld pga feil leteområde.. F.eks.. Det er også vanlig å vente et par dager på katter før man snur jorda opp ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta inn noen andres katt etter noen timer er kidnapping. Jeg håper virkelig at dere har rett i at eierne ikke bryr seg, ellers blir det bråk når de finner den igjen! Om den hadde vært pjusk og skreket rundt i nabolaget i en uke, så er det en ting.. Men en selskapssyk vandrer på sin nattlige runde? NEI!!!!

Katten kan forresten ha reist langt, eierne har ikke nødvendigvis de samme butikkvanene som deg og det er ikke alle som vet om internettsidene du har annonsert på.

Synes dere trekker noen voldsomt raske konklusjoner her.. Det kan godt hende dere har rett, men dere gir ikke mye rom for at eieren til denne katten faktisk savner katten og gråter seg i søvn hver kveld pga feil leteområde.. F.eks.. Det er også vanlig å vente et par dager på katter før man snur jorda opp ned.

Mye som er sant her, men skal man la være å hjelpe da? Vet jeg hadde blitt sint om noen hadde sluppet inn mine katter, men nå er ikke de 3-4 måneder gamle heller, og har faktisk nok retningssans til å finne veien hjem igjen! Man slipper ikke ut en liten kattunge, det sier seg selv. Med mindre man er ute sammen med den i hagen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som er sant her, men skal man la være å hjelpe da? Vet jeg hadde blitt sint om noen hadde sluppet inn mine katter, men nå er ikke de 3-4 måneder gamle heller, og har faktisk nok retningssans til å finne veien hjem igjen! Man slipper ikke ut en liten kattunge, det sier seg selv. Med mindre man er ute sammen med den i hagen eller noe.

Denne katten var 6-7 mnd. Dersom den ikke er kastrert er det uansvarlig, men forholdsvis vanlig dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som er sant her, men skal man la være å hjelpe da? Vet jeg hadde blitt sint om noen hadde sluppet inn mine katter, men nå er ikke de 3-4 måneder gamle heller, og har faktisk nok retningssans til å finne veien hjem igjen! Man slipper ikke ut en liten kattunge, det sier seg selv. Med mindre man er ute sammen med den i hagen eller noe.

Joda, katter som helt tydelig er i trøbbel skal man hjelpe, men en nysgjerrig og tillitsfull kattunge man har observert EN kveld er ikke nødvendigvis i trøbbel. Hadde det gått 2 dager ville jeg ikke reagert, mest sannsynlig gjort det samme. Reagerer på at denne katten aldri har fått muligheten til å finne veien hjem igjen en gang, siden den har vært stengt inne hele tiden. At den ikke har fullt utviklet kartsenter i hjernen betyr ikke at den er dum i huet, det er i denne perioden de skal utvikle seg og lære seg gatevett og jakt. Den er jo faktisk ikke så ung, og det er den rette alderen der de prøver seg fram og utforsker litt. Men eieren burde ha satt opp lapper innen nå, så det kan godt tenkes at TS har reddet denne pusen. Synes bare det var litt vel raske og voldsomme konklusjoner her, og hadde det vært min katt hadde det spruta lava ut ørene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne katten var 6-7 mnd. Dersom den ikke er kastrert er det uansvarlig, men forholdsvis vanlig dessverre.

Fremdeles mange som venter til 8-9 måneder med å kastrere, det er stort sprik i den praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, katter som helt tydelig er i trøbbel skal man hjelpe, men en nysgjerrig og tillitsfull kattunge man har observert EN kveld er ikke nødvendigvis i trøbbel. Hadde det gått 2 dager ville jeg ikke reagert, mest sannsynlig gjort det samme. Reagerer på at denne katten aldri har fått muligheten til å finne veien hjem igjen en gang, siden den har vært stengt inne hele tiden. At den ikke har fullt utviklet kartsenter i hjernen betyr ikke at den er dum i huet, det er i denne perioden de skal utvikle seg og lære seg gatevett og jakt. Den er jo faktisk ikke så ung, og det er den rette alderen der de prøver seg fram og utforsker litt. Men eieren burde ha satt opp lapper innen nå, så det kan godt tenkes at TS har reddet denne pusen. Synes bare det var litt vel raske og voldsomme konklusjoner her, og hadde det vært min katt hadde det spruta lava ut ørene mine.

Jeg er egentlig litt enig med deg etter at jeg fikk se bildet og skjønte at den var eldre enn 3-4 mnd. Jeg hadde også ventet noen dager og sett det an.

Katter på 6-7 mnd. kan ofte fremdeles være litt forvirret når de kommer ut "i den store verden" med tanke på hvor de hører hjemme. De er ikke helt stedbundne ennå, og er i den kritiske alderen m.t.p å komme bort hjemmefra. Og får de mat og kos et annet sted så blir det fort "hjemme".

Det er godt mulig den hadde funnet hjem igjen om den ikke ble tatt inn i varmen et annet sted (selv om man ikke kan vite det sikkert).

TS er likevel unnskyldt, da hun trodde katten var mye yngre. Det hadde ikke sprutet lava ut av ørene mine om noen hadde tatt inn katten min og gitt den mat og kos som TS gjør, men så hadde jeg også lett etter katten min. Og de aller, aller fleste som bryr seg om katten sin, gjør nettopp det. De setter inn annonse, følger med i lokalavisen o.s.v.

Så jeg synes ikke TS har gjort en utilgivelig handling. Hun mente det godt. Litt overilt når man tenker på kattens alder, men som sagt, det visste hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, hadde ikke fått med meg at hun var 6-7 måneder, selv om jeg jo stussa litt da jeg så bildet. Tenkte kanskje bare det var tatt fra en vinkel som gjorde at hun så større ut. Likevel, er det ikke rart at ingen har etterlyst henne? Om man savner katten sin, så er det jo naturlig å sjekke diverse aviser for annonser, og gjøre en innsats for å finne den. Et kjapt søk på nettet, og man finner sider som f.eks. nettkatten. For ikke å nevne at man burde sette inn annonse selv, og henge opp lapper i nabolaget, på butikker i nærheten og annonsere det på f.eks. facebook. Det er jo mulig, men litt usannsynlig at ingen som kjenner TS skulle sett det om eieren til denne katten virkelig prøver å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos veterinæren med henne i går, og spurte da om de kunne aldersbestemme henne. De mente 6-7månder, i og med hun var ferdig med tannfellingen. Men hun er rimelig liten for alderen. Men gjort er gjort. Annonsen i lokalavisen skal komme på torsdag, den dekker et ganske stort område. Satser på at noen eiere ringer meg da. Jeg ville uansett vært evig takknemlig om noen hadde tatt vare på McGyver hvis han hadde gått seg bort. Har jo fått telefoner samme kveld han er sluppet ut, om at han har virket forkommen (har halsbånd med telefornnummer). Etter siste "utforskningstur", hvor han var på full vei nedover mot Oslo sentrum alene, har han funnet ut at gresset ikke er grønnere på andre siden. Den opplevelsen satte tydeligvis en stuck i han, og også oss som eiere.

Jeg har hengt opp flere lapper i området i forskjellige butikker, men de henger fremdeles urørt. Lille Belle var fremdeles i hagen i bortimot to timer etter McGyver var tatt inn. Før det hadde hun vært i hagen i fem timer, og holdt seg meget nær McGyver (dog - ikke for nært). Måten hun kastet seg over maten hans på, og ble helt krakilsk da jeg prøvde å løfte på henne for å sette henne ved en annen matkskål, tyder på at det var lenge siden hun hadde spist. Hvis hun ikke var forkommen, hvorfor gikk hun ikke hjem for å spise?

Om hun vet hvor hun bor kan ingen svare på annet enn henne. Men jeg har ikke lyst til å slippe henne ut før annonsen har gått i trykken.

Som sagt, da McGyver forsvant, printet jeg ut 40 lapper til å henge opp i butikker og på stolper, samt 80 for å legge i postkasser. Jeg var ute flere timer om dagen og lette. Jeg har screenet nettsider, opphengte lapper, lokalavisen og forthørt meg i dyrebutikker og naboer. Men ingen vet om noen som savner pusen sin. På grunnlag av det, mener jeg fremdeles det var riktig å ta henne inn. Husk også at på det tidspunktet trodde jeg hun var bare 3-4 måneder gammel, da hun er liten av vekst. Ingen ting ville vært bedre enn om eiere ble funnet og gjenforent med katten sin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde antatt at alle katter som kaster seg over matfatet er sultne og forlatte stakkarer, så hadde jeg nok hatt huset fullt av katter. De fleste katter sluker gladelig mat de blir servert, sultne eller ei. Det betyr IKKE at de hjemløse eller sulter fordi de ikke får mat hjemme. Jeg har selv en sånn katt som virkelig kan kunsten å se sulten og forkommen ut, gladelig sluker alt naboene gir henne, blir med fremmede inn og koser seg masse. I tillegg har hun den mest jamrende og sarte stemmen jeg noensinne har hørt hos en katt... Nå er alle naboer i nærheten "advart" mot min manipulerende frøken, men om hun en dag får det for seg å vandre utenfor nabolaget kan jeg godt forestille meg at noen vil hoppe til konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Takk for svar. Skjønner jeg er rimelig naiv. Vil jo så gjerne tro at folk er glad i dyrene sine. Husker da McGyver forsvant for ett år siden. Jeg tok fri fra jobb for å gå ute og lete etter han. La ut annonse på alle mulige nettsider. Han ble borte en onsdag husker jeg, og fredag hadde jeg printet ut 40 lapper til å henge opp, og 80 stk for å putte i folks postkasser. På vei hjem fra jobb, så fikk jeg heldigvis en telefon fra Groruddalen Dyreklinikk. Noen hadde sett McGyver bli påkjørt,og siden de jobbet i Dyrebeskyttelsen selv, fraktet de han dit - noe som er på andre siden av byen. Så var rimelig glad han var chippet da - ikke lett å finne tilbake til en sort katt. Hehe. Gikk bra med pusen, han ble bare forslått. Ingen brudd eller noe.

Men tilbake til lille Belle. Det er sant det, med folks bruk-og-kast mentalitet. Helt utrolig at voksne mennesker kan oppføre seg slik! McGyver ble jo også funnet forkommen da han var ca 4 måneder gammel. Han var fæl til å sutte da han kom, og han skulle alltid ha det siste ordet (dvs, ble han irettesatt, så tok det ikke lange tiden før han satt i låret på deg). Fæl til å bite var han også, spesielt i lekemodus. Tyder på at han er tatt altfor tidlig fra moren.

Hva er det folk "forsvarer" seg med når dere har funnet dem, men de ikke vil ha tilbake katten? Hvordan klarer de å rettferdiggjøre for seg selv at det er ok å dumpe katten?

Ang beholde Belle, har jeg fryktelig lyst. Men kastrering ligger på rundt 1500 kr, + ordentlig kattefor og årlige vaksiner. Og det er kostnader jeg egentlig ikke har råd til. Og hvertfall ikke om det skulle skje noe, så hun må til dyrlegen. Men jeg har så lyst til å beholde henne! Dilemma det der!

Lille Belle ble fryktelig glad da jeg åpnet døren, og pilte inn. Rett til maten. Da var det ingen tvil om at jeg hadde gjort det riktige. Synes det er kjempeartig å ha henne her "til låns". Hun er en meget veloppdragen og hyggelig jente. Fryktelig kosete. Våknet i natt av at hun la seg på ansiktet mitt, hehe. Eneste jeg har å sette fingeren på, er at hun ikke vil ha RC Kittne foret sitt, for McGyves RC Fit smaker så mye bedre. Så hun sniker seg til å spise det hele tiden mens det står fremme (stakkars McGyver kan ikke ha maten sin fremme lenger pga dette, må sette matskålen på toppen av skapet for at hun ikke skal få tak i den, hehe).

Skal selvfølgelig oppdatere!

Legger med et lite bilde av Belle-lull. Vakker liten frøken!

4956stor.jpg

åååå så søøt den var. Ligner på en katt jeg hadde da jeg var mindre men nå er den død for lenge siden... Den og var rosa på snuten.

Den katten hadde blitt sluppet ut av en bil fra tidligere eiere som ikke ville ha den, og dermed etter å ha lett etter eierne og fant ut at de ikke ville ha den, endte den opp som vår. Selv om foreldrene mine egentlig hadde bestemt at vi ikke skulle ha katt. Gud som vi maste om å få beholde den. Husker vi var så glade for at vi fikk ha den. Den fikk det da godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde antatt at alle katter som kaster seg over matfatet er sultne og forlatte stakkarer, så hadde jeg nok hatt huset fullt av katter. De fleste katter sluker gladelig mat de blir servert, sultne eller ei. Det betyr IKKE at de hjemløse eller sulter fordi de ikke får mat hjemme. Jeg har selv en sånn katt som virkelig kan kunsten å se sulten og forkommen ut, gladelig sluker alt naboene gir henne, blir med fremmede inn og koser seg masse. I tillegg har hun den mest jamrende og sarte stemmen jeg noensinne har hørt hos en katt... Nå er alle naboer i nærheten "advart" mot min manipulerende frøken, men om hun en dag får det for seg å vandre utenfor nabolaget kan jeg godt forestille meg at noen vil hoppe til konklusjoner.

Nå er det ikke akkurat slik at jeg tar inn dyr i hytt og pine, men jeg vurderte situasjonen som en helthet. Og for meg virket hun forkommen. Det sammen med at hun virket tynn, gjorde utslaget for at jeg tok henne inn. Nå har hun spist seg opp til en fin vekt, og er betydelig "rundere" enn da hun kom.

Men..Før annonsen er ute i lokalavisen er det vanskelig å si noe, både for og imot. Jeg håper selvfølgelig eierene ringer. Jeg har som sagt savnet min egen katt, og det var kun to dager. Men jeg vet hvor vondt det er! Men, jeg vet også, at om noen hadde funnet McGyver, hadde jeg ønsket at de hadde tatt vare på han, fremfor å "gi han fingern". Kanskje Belle hadde vært ute u noen timer bare? Eller kanskje hun bare hadde vært ute i flere dager? Hvem vet? Jeg vet bare at slik jeg tolket situasjonen der og da, og antok at hun var yngre enn hun er, så ble utfallet slikt som dette. Hadde hun vært en voksen katt, hadde jeg selvfølgelig sett det an en dag eller to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Annonsen i lokalavisen skal komme på torsdag, den dekker et ganske stort område. Satser på at noen eiere ringer meg da. ........

Jeg har hengt opp flere lapper i området i forskjellige butikker, men de henger fremdeles urørt. Lille Belle var fremdeles i hagen i bortimot to timer etter McGyver var tatt inn. Før det hadde hun vært i hagen i fem timer, og holdt seg meget nær McGyver (dog - ikke for nært). Måten hun kastet seg over maten hans på, og ble helt krakilsk da jeg prøvde å løfte på henne for å sette henne ved en annen matkskål, tyder på at det var lenge siden hun hadde spist. Hvis hun ikke var forkommen, hvorfor gikk hun ikke hjem for å spise?

Om hun vet hvor hun bor kan ingen svare på annet enn henne. Men jeg har ikke lyst til å slippe henne ut før annonsen har gått i trykken.

...........Ingen ting ville vært bedre enn om eiere ble funnet og gjenforent med katten sin! :)

Jeg ville vært overmåte takknemlig dersom noen hadde tatt inn en av mine, og lagt så mye jobb i å førsøke å nå frem til meg med informasjon om at hun var funnet og tatt hånd om.

Alternativet er nemlig ofte at katten går videre på leting etter "noe".

Den kritikken du har fått her Green Lady er ikke berettiget slik jeg ser det.

- og det tør jeg si som har gjenforent en katt og eier etter at de to hadde vært fra hverandre i mer enn 6 mnd.

Eier bodde forøvrig ikke særlig mer enn et par små kilometere (i luftlinje) fra stedet hvor katten ble funnet.

Takket være nettkatten.no var det mulig å gjenforene katt og eier :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...