Gå til innhold

Hvordan kan tillitsfulle og tamme katter ikke være savnet?


Green Lady

Anbefalte innlegg

Forrige lørdag la jeg og kjæresten merke til en liten kattunge som var ute i hagen. Hun holdt seg nær vår katt. Hadde ikke sett henne i nabolaget før, men tenkte hun var ny. I og med hun var så liten. Dette var i 17tiden. Da vi slapp inn McGyver i 22tiden, var hun der fremdeles. Gikk ut ca 2230, og ropte på pus, og vips, så var hun der. Strøk seg rundt bena mine, og malte høyt. Jaja, tenkte jeg, og gikk inn. Gikk ut ca kl 23, og pusen var der fremdeles. SÅ da valgte jeg å ta henne inn, for hun var tydelig forkommen. Hun kastet seg over maten, og ble helt gal da jeg prøvde å løfte henne (hun løp til maten til McGyver, men jeg skulle til å gi mat for kattunger). Ute var det helt greit å løfte på henne. Gikk en tur i nabolaget senere på kvelden, men fant ingen eiere. På mandag fikk jeg hengt opp plaktaer i nærbutikkene, samt lagt ut annonnse på dyrebar og dyrenett. Nettkatten ville visst ikke ha annonsen min. Har siden den dagen screenet alle nettsidene for å se om noen savner henne. Har tipset lokalavisen, men den ble ikke med denne uken. Så sannsyligvis går annonsen i trykken og kommer ut til torsdag. Var på den ene butikken nå isted, og lappen henger fremdeles urørt.

Og da tenker jeg bare: Hvordan kan det ikke være noen som savner denne fantastiske pusejenta? Hun er stueren, tillitsfull, veloppdragen, leken, blid og kosete. Når hun tigger, sitter hun bare og ser på meg, og rører meg litt med labben for å si at hun sitter der. Hun er flink til å underholde seg selv med en liten leke, og flyr rundt (bokstavelig talt) etter denne leken. Hun roer seg fort, og sovner fortere. Veldig glad i nærkontakt. Synes livet som innepus er helt ok (vil ikke slippe henne ut, redd hun forsvinner. Dessuten skal ikke så små pusejenter være ute alene). Hun er en ubekymret gladpus, som knytter seg fort til mennesker.

Antar alderen er ca 3-4 måneder, så hun er rimelig liten. Hvorfor er det ingen som savner henne? Kjenner jeg blir så oppgitt og trist på hennes, og alle andre katters vegne. Hun har jo tydeligvis hatt en god start på livet, i og med hun er så trygg på mennesker.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med henne heller. McGyver er alt annet enn glad for å få et nytt familiemedlem. Han tar store omveier, sender henne "killer-blikk", murrer og klarer ikke helt slappe av når han vet hun er inne. Han har dog bare freset et par-tre ganger den uken hun har vært her, så han aksepterer at hun er her, men han liker det ikke. Og stakkars Belle (det vi kaller henne) prøver hele tiden å nærme seg McGyver for å bli venner, men blir stadig avvist. Hadde tenkt til å ringe dyrebeskyttelsen i dag, men klarte ikke. Har blitt så glad i henne. Tenker at det er greit å ha henne til annonsen er ute i lokalavisen i alle fall. Situasjonen hos meg er ikke ideell, men det går. Fått gratisprøver av RC Kitten på dyrebutikken, så hun får god mat, samt litt rester og sånn. Har ikke så mye tid jeg burde ha hatt til en kattunge, så blir lange dager alene inne for henne. Men som jeg skrev, hun er veldig flink til å underholde seg selv, så på kort sikt tror jeg ikke hun tar noe skade av det. Er flink til å klappe på henne og kose med henne når jeg er hjemme.

Huff, vet ikkehelt hva jeg vil med dette innlegget, merker jeg bare er litt frustrert og trist over hennes skjebne. Håper, håper, håper at når annonsen i lokalavisen kommer ut, at jeg får en telefon fra noen snille eiere som har savnet pusen sin sårt. Men håpet begynner å svinne ut. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den som skjønte hva som foregår i hodene til enkelte du.. :tristbla:

Må nesten vise til tråden som independent startet, om folks bruk og kast mentalitet i forhold til dyr..

Jeg får stadig tips om sånne bortkommne stakkarer som vandrer rundt. Menneskekjære, husrene, kosete og tilsynelatende friske og fine. Annonserer overalt der det er mulig, henger opp plakater og står i, men ingen eiere melder seg..

Jeg har t.o.m (tro det eller ei) vært borti flere tilfeller der eieren blir funnet, men sier rett ut at de ikke ønsker å ha katten tilbake, enten fordi de er "lei av den" eller fordi de har skaffet seg ny katt i mellomtiden (ofte et par dager etter at katten forsvant!).

Jeg har t.o.m blitt bedt om å ta over katten for godt. Og DA har man et dilemma da! Skal jeg "tvangssende" stakkaren tilbake til noen som ikke ønsker å ha den lengre? Og hva vil de isåfall gjøre med den da?

Det er ganske utrolig hvor frekke enkelte kan være! Fordi jeg er engasjert i arbeid for mishandlede og hjemløse katter, så tror noen alså at de kan KREVE at jeg og mine likesinnede bare tar over ansvaret for katten deres på strak arm når de selv ikke gidder mer! Og det uten noen som helst kompensasjon verken økonomisk eller på annen måte. Som om vi ikke har hendene fulle fra før! :angry:

Katten du fant har jo mest sannsynlig kommet bort hjemmefra. Å slippe ut en 3-4 mnd. gammel kattunge på egen hånd er jo dømt til å ende sånn.

Men at den er menneskekjær og leken fordi den har hatt en "god start" skal du ikke ta for gitt. Kattunger i den alderen, med mindre de er ville, ER menneskekjære, lekne og kosete når de får sjansen til det. Det at den er så flink til å sysselsette seg selv, kan jo også tyde på at den kanskje ikke har fått så mye lek sammen med mennesker, men har måttet ordne den biten selv..

Du kan heller ikke se bort i fra at den er dumpet. Det skjer langt oftere enn folk kan forestille seg.

Jeg skulle selvsagt ønske at du likevel så en mulighet til å ta den, men skjønner om du ikke føler det passer. Det ser ut for meg til at eldstepus kan komme til å takle det ok med tiden iallefall.

Vi får likevel håpe at noen melder seg etterhvert. Det kan jo være grunner til at de ikke klarer å annonsere eller følge med i avisen o.s.v (sykdom f.eks), selv om det høres litt underlig ut.

Til slutt: Tuuuusen takk for at du tok lillepus inn i varmen, gir han mat, varme og kos!! :smilyblomst:

Hold oss oppdatert!

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skjønner jeg er rimelig naiv. Vil jo så gjerne tro at folk er glad i dyrene sine. Husker da McGyver forsvant for ett år siden. Jeg tok fri fra jobb for å gå ute og lete etter han. La ut annonse på alle mulige nettsider. Han ble borte en onsdag husker jeg, og fredag hadde jeg printet ut 40 lapper til å henge opp, og 80 stk for å putte i folks postkasser. På vei hjem fra jobb, så fikk jeg heldigvis en telefon fra Groruddalen Dyreklinikk. Noen hadde sett McGyver bli påkjørt,og siden de jobbet i Dyrebeskyttelsen selv, fraktet de han dit - noe som er på andre siden av byen. Så var rimelig glad han var chippet da - ikke lett å finne tilbake til en sort katt. Hehe. Gikk bra med pusen, han ble bare forslått. Ingen brudd eller noe.

Men tilbake til lille Belle. Det er sant det, med folks bruk-og-kast mentalitet. Helt utrolig at voksne mennesker kan oppføre seg slik! McGyver ble jo også funnet forkommen da han var ca 4 måneder gammel. Han var fæl til å sutte da han kom, og han skulle alltid ha det siste ordet (dvs, ble han irettesatt, så tok det ikke lange tiden før han satt i låret på deg). Fæl til å bite var han også, spesielt i lekemodus. Tyder på at han er tatt altfor tidlig fra moren.

Hva er det folk "forsvarer" seg med når dere har funnet dem, men de ikke vil ha tilbake katten? Hvordan klarer de å rettferdiggjøre for seg selv at det er ok å dumpe katten?

Ang beholde Belle, har jeg fryktelig lyst. Men kastrering ligger på rundt 1500 kr, + ordentlig kattefor og årlige vaksiner. Og det er kostnader jeg egentlig ikke har råd til. Og hvertfall ikke om det skulle skje noe, så hun må til dyrlegen. Men jeg har så lyst til å beholde henne! Dilemma det der!

Lille Belle ble fryktelig glad da jeg åpnet døren, og pilte inn. Rett til maten. Da var det ingen tvil om at jeg hadde gjort det riktige. Synes det er kjempeartig å ha henne her "til låns". Hun er en meget veloppdragen og hyggelig jente. Fryktelig kosete. Våknet i natt av at hun la seg på ansiktet mitt, hehe. Eneste jeg har å sette fingeren på, er at hun ikke vil ha RC Kittne foret sitt, for McGyves RC Fit smaker så mye bedre. Så hun sniker seg til å spise det hele tiden mens det står fremme (stakkars McGyver kan ikke ha maten sin fremme lenger pga dette, må sette matskålen på toppen av skapet for at hun ikke skal få tak i den, hehe).

Skal selvfølgelig oppdatere!

Legger med et lite bilde av Belle-lull. Vakker liten frøken!

4956stor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mye uforstand når det gjelder katter. Kanskje det er noen som har latt katten sin få unger, og når de oppdaget hvor vanskelig det var å få gitt dem bort, så har de kanskje sluppet dem ut og håpet at de skulle "forsvinne av seg selv". Jeg har også opplevd små kattunger som er ute på egenhånd, gjerne om kvelden/natta også, og som søker masse kontakt med naboer, forbipasserende osv. Det er jo nesten dømt til å gå galt, så jeg skjønner ikke hvordan eierene tenker.

Ellers har vi selv hatt katt som ble borte - fordi han pleide å ta noen lengre turer om sommeren (selv om han var kastrert), ventet vi litt med å etterlyse ham. Vi bodde også veldig landlig, med få naboer. Vi satte etter hvert opp lapper og ettersøkte via nettet (fikk til nettkatten, men virker som den bare funker i noen få browsere. Ikke særlig aktiv side heller). Etter hvert fikk vi noen telefoner, men ingen som svarte helt til vår katt. Plutselig, etter flere måneder, var katten tilbake - god og rund. Det tyder på at noen hadde matet og sett ham, men ikke sagt fra om at de hadde "funnet" ham :forvirret: Og så forsvant han igjen - da annonserte vi på nytt, også i lokalavis. Noen ringte og hadde antagelig observert ham, og etter noen uker kom han atter tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig hun er!

Forstår ikke hva som foregår oppi hodene til folk som driver på sånn. Hva er vitsen med å få katt i det hele tatt, om de ikke bryr seg om den uansett? Jobbet som frivillig hos dyrebeskyttelsen en periode, og det skjer HELE tiden. Utrolig trist og frustrerende. Små kattunger som ble dumpet i skogen, utenfor dyrlegen, utenfor dyrebekyttelsen, på øde landeveier, ja til og med kastet i søpla. Mennesker er grusomme.

Den ene katten min forsvant nå i sommer, og etter en dag hadde alle naboene lapp i postkassen, jeg hadde satt annonse i avisa, og annonsert via den lokale dyrebeskyttelsen på facebook. Har noen gode venner, som er veldig glade i dyr, så de ble med på timeslange turer hver dag for å lete. Bryr man seg om katten sin, så gjør man da en innsats for å få den tilbake!

Får se om annonsen din i avisa hjelper, men ærlig talt så tror jeg ikke eierne bryr seg. For det første har de sluppet ut en kattunge som ikke engang har ferdig utviklet retningssans, og for det andre ser det ikke ut som de har gjort noe for å finne katten. Tror nok du må velge om du skal beholde henne, eller prøve å finne et nytt hjem til henne.

Men all ære til deg som slapp henne inn og tok vare på henne da hun trengte det! Om bare alle hadde vært så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun var vakker! Jeg elsker sånne som er skikkelig makrellfarget, det er ikke så vanlig lenger, det er nesten alltid litt hvitt på dem. Hadde vi ikke allerede hatt tre katter skulle jeg tigget om å få overta henne!

Vi fant en gang en forfrossen og våt liten kattunge som vi tok inn og så gikk vi rundt til alle naboer for å høre om noen savnet den.

Man kan jo si det slik at vi fant ut hvor den kom fra, men de savnet den ikke.

-nei, sa de, de hadde så masse katter at det var da ikke noe å mase med, hvis den ville hjem så fant den nok veien! (Zalo var vel omtrent 4 mnd på den tiden) og ikke hadde de kattene inne, for det var så ekkelt, de kunne holde seg ute. Dama presterte til og med å sparke til en annen katt som dukket opp på trappen da vi sto der!

Jeg trenger vel ikke si annet enn at Zalo fikk bli hos oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en av mine puser da to av mine venner gikk tur i Trondheim om vinteren, og fant en kattunge på ca 10 uker som ble kastet ut av en matbutikk. De tok ham med til meg fordi jeg hadde en katt fra før.

Han bar preg av å ha vært ute en stund, og hadde bl.a. mye øremidd. Han burde jo ikke vært ute en gang. Vel, vel....etter mye etterlysning av eiere, som ikke meldte seg-selvsagt. Så ble han hos meg, verdens søteste og mest tillitsfulle guttepus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. Er ikke bare jeg som finner bortkomne kattunger. Nå håper jeg egentlig eierne ikke melder seg, så er jeg sikker på at hun får et godt hjem. Er meget fristet til å beholde henne selv. Virker som om henne og McGyver begynner å bli litt vandt med hverandre, og "isen er brutt", de har lekt litt sammen. Eller, Belle (lillepus) lekte med halen til McGyver uten at han reagerte på det. Så det er jo kjempebra :) Men så er det dette med kostnader og sånn, da. :sukk:

Har "annonsert" henne på facebook. Vil prøve å få gitt henne bort til kjente før jeg evt kontakter dyrebeskyttelsen. Hun skal hvertfall få et godt hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er snill som tenker på å beholde henne :) Kanskje noen du kjenner kan bidra med penger til kastrering, det ville i hvert fall jeg gjort om jeg hadde mulighet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Så vakker! : ) Min neste katt skal kjøpes i fra den lokale dyrebeskyttelsen... hvis jeg finner en pus der jeg "klikker" med. Det blir nok en god stund til, men bare det å ha tanken i hodet gjør meg glad : p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg synes liksom hun hører hjemme hos McGyver jeg da. Og siden hun er oppkalt etter meg, så vil jeg jo gjerne være tanten hennes på lik linje, som at jeg er tanta til McGyver. Var jeg til god hjelp nå? hehe

Men du - vi tar med Belle til veterinær når vi skal avgårde med McGyver. Så får vi ihvertfall sjekket om hun har chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg nok til med McGyver til slutt, vet du. Er bare uvant i begynnelsen. Virker som de har lettere for å bli venner om den ene er kattunge, men det kan være jeg innbiller meg det?

Skjønner jo at du er bekymret for dette med kostnader, det var jeg også da jeg tok til meg en liten stakkar som var livredd folk. Hadde ikke hjerte til å gi ham fra meg, da han endelig hadde blitt trygg på meg og omgivelsene. Men han er absolutt verdt det, og om du setter av litt penger hver måned, så har du en buffer om noe uventet skulle skje. :)

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan opprette en konto, hvor alle som vil støtte lille Belle kan sette inn penger til kastrering, chip og vaksine :ler:

Men Belle Gunnes (hun på KG, ikke katten), det høres ut som en plan. McGyver kan være løs i bilen, tar bare på han selen, så slipper du en nysgjerrig katt mens du kjører. Så putter vi Belle i buret :) Og beholder jeg henne, er det klart du blir tante Belle Gunnes for lille Belle Gunnes :jepp:

Virker som om det går en del bedre med kattene nå. McGyver klarer å slappe av og være mer seg selv og greier, så det er jo bra - om jeg velger å beholde henne :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Belle kan låne katteburet jeg har. Siden rotteguttene mine er så diiiigre, så må de ha kattereisebur da de ikke får plass i reisebur for smågnagere. Hehe.

Hmm eget fond for katten hadde vært en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, rottene trenger kattebur :skratte:

Hadde ikke McGyver vært kastert, hadde det blitt noen ytterst farlige og smarte kattunger. Ungene til Angus McGyver og Belle Gunnes skal man ikke kødde med! De finner deg uansett, du klarer ikke riste dem av deg, de vinner en hver kamp, dreper deg og tar ut livsforsikringen din når oppdraget er vel utført! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis dere mener det seriøst, så gjør jeg det, jeg altså! Så kan jeg ha en sånn Belle-tråd, hvor jeg oppdaterer hvordan det går med henne :)

Var hos veterinæren i dag, McGyver skulle vaksineres. Så tok med Belle også, for å se etter chip, noe hun ikke hadde. Men til min lille forskrekkelse mente veterinæren at hun var 6-7måneder gammel! Hun var ferdig med tannfellingen, i alle fall. Og mulig allerede hatt sin første løpetid. Hun prøvde å se etter arr etter kastrering, men hun fant ikke noe. Men er ikke så lett å se mellom all pelsen hennes :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig katt <3 Jeg skjønner ikke hva det er med enkelte folk, de skulle hatt juling! Jeg mistet pusen min for et år siden, det knuste hjertet mitt, så jeg blir virkelig forbannet på slike mennesker som med vilje kaster vekk katten sin!

Håper du finner et bra hjem til henne, kanskje deg selv om du har mulighet? Du virker ihvertfall som en god og ansvarlig katteeier:)

Vil gjerne se flere bilder om du har, hun var helt nydelig :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Green Lady, hun er vakker.... meget vakker..... :rødme:

Og hva som foregår (eller ikke foregår) i hodet på enkelte er neimen ikke helt greit å si noe om du...

Absolutt ingenting mistenker jeg :roll:

Enkelte mennesker gulper opp de mest fantastiske ord når de blir konfrontert med det faktum at de har gitt f*#n i katten sin, alt fra "ja men katter klarer seg jo helt fint alene uten eier. De er jo egentlig ville dyr" til "Katta fikk unger uten at jeg ville det, så det æ'kke mitt problem" .

Kan forøvrig godt stemme at hun er rundt 1/2 år gammel. Da jages ungene ofte hjemmefra av mor. Og de ungene som ikke har fått nytt hjem da, de går en usikker fremtid i møte og må prøve å lete opp et nytt hjem selv.

En liten pusefrøken hadde iallefall skikkelig flaks ! :kghjerte:

- og McGyver har akkurat nå "selskapsdame på prøve" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...