Gå til innhold

kunne du..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne du vært sammen med noen som var litt mindre intelligent/oppegående enn deg selv?Mer umoden og barnslig? Irriterer meg grønn over typen som har litt tungt for å forstå ting,misforstår en del,mindre kunnskapsrik osv..skal sies at han har ad/hd og at det nok er årsaken til det..er glad i han,men dette er et stort irritasjonsmoment. Noen som har vært i en lignende situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hva du mener med mindre intellegent/ oppegående det. Kunne ikke tenkt meg å vært sammen med en person som er mentalt tilbakestående, men om han ikke hadde vært super intellegen, er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeel, kommer litt an på, men det sies jo at like barn leker best. På akkurat dette punktet tror jeg at det stemmer ganske godt.

Mangel på kunnskap har ikke nødvendigvis noe å si, må jeg legge til. Forståelse, læringsevne og sosiale antenner tror jeg er ganske mye mer fremtredene problemer. Jeg hadde ikke greid å være i et forhold med noen som jeg ikke kunne ha en rasjonell samtale med, eller som jeg kunne diskutere eller til og med krangle med uten at personen tydde til roping eller hersketeknikker med en gang.

Barnslig oppførel kan på mange punkter aksepteres, men for at jeg skal være komfortabel i et forhold med noen, så må jeg kunne snakke med noen som forstår meg, og som jeg forstår, selv når vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han har adhd gjør ham ikke dum.

Hva med å fokusere på det du liker ved ham istedenfor å irritere deg over hans feil og mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Adhd hadde jeg ikke sett på som et problem, men intelligens er viktig for meg i en partner. Skal sies at jeg har adhd selv, så det har sikkert innvirkning på oppfatningen min. Men jeg ikke mindre oppegående enn andre mennesker av den grunn, eller barnsligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Har en mann med adhd. Han kan ha perioder hvor han agerer noe barnslig, misforstår en del, ukonsentrert, glemmer fort, men det er en del av ham som person. Jeg er like glad i ham uansett.

Jeg føler jo til tider at jeg blir litt som en mamma for ham, med huskelister, gjenta beskjeder til ham flere ganger så han ikke glemmer det og lignende, men føler ikke at det er et stort problem akkurat.

Han har mange gode sider også, det er jo en grunn til at jeg falt for ham, så om jeg skulle irritere meg skikkelig en dag så tar jeg frem alle positive ting jeg mener han har og tenker på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du vært sammen med noen som var litt mindre intelligent/oppegående enn deg selv?Mer umoden og barnslig? Irriterer meg grønn over typen som har litt tungt for å forstå ting,misforstår en del,mindre kunnskapsrik osv..skal sies at han har ad/hd og at det nok er årsaken til det..er glad i han,men dette er et stort irritasjonsmoment. Noen som har vært i en lignende situasjon?

Synes synd på kjæresten din, som har en kjæreste som tenker så nedsettende om han!! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med en som ikke var på helt samme plan som meg. For å si det diplomatisk.

Frister ikke til gjentakelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært tiltrukket av høyt utdannede menn, har bare vært sammen med høyskoleutdannede menn også så nei. Intelligens er en kjempeviktig egenskap for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Han jeg er sammen med nå er mindre smart enn meg. Jeg er typisk skoleflink og teoretisk smart. Flink til å reflektere, analysere, formulere meg, tenke langsiktig og lurt.

Men han er bedre enn meg på mange områder. Hans sosiale intelligens slår meg lett! Han er også svært praktisk anlagt og flink med mennesker, selv om han ikke er kunnskapsrik på ting jeg anser som viktige.

Jeg har alltid vært sammen med uutdanna gutter, selv om jeg er høyt utdannet selv. Tilfeldig. Hadde vært optimalt med en mer intelligent, slik at vi kunne hatt dypere diskusjoner og samme perspektiv på ting, men alle har fordeler og ulemper. Supersmarte folk kan være slitsomme og kjedelige. Hadde ikke orket en som brukte halve dagen på pensum f.eks. Da vil jeg heller ha en som er ute og snekrer i hagen;)

Men det festlige er jo at folk flest anser seg som smartere enn "folk flest" (da også gjerne partneren). Så hvem som faktisk er smartest er vanskelig å fastslå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg har vært sammen med en som ikke var på helt samme plan som meg. For å si det diplomatisk.

Frister ikke til gjentakelse.

Ditto.

Han var meget belest, kunnskapsrik, verdensvant og sosialt oppegående, utdannelse hadde han også. Førsteinntrykket mitt av han var at han var lynende intelligent, det må også til for at denne dama skal bli interessert.

Viste seg etterhvert at det skortet litt på elementær evne til å forstå, rett og slett. Ting måtte virkelig inn med teskje i den gutten, og fremdeles fattet han ikke helt hva jeg hadde sagt, ment, følt eller gjort. Det tok knekken på det korte forholdet før det virkelig startet.

Når jeg dumpet han så klarte han å forstå situasjonen som at det var han som dumpet meg da. Ignorance is bliss :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditto.

Han var meget belest, kunnskapsrik, verdensvant og sosialt oppegående, utdannelse hadde han også. Førsteinntrykket mitt av han var at han var lynende intelligent,

Min var motsatt. Jeg tenkte, jaja, vi har god kjemi og i verste fall har vi vel bare litt ulike interessefelt. FEIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kjærlighet er kjærlighet.

Så enkelt er det.

Den lista man måtte ha over ønskede egenskaper, blir fort lagt i skuffen når du møter den som vinner hjertet ditt.

En perfekt partner eksisterer ikke annet enn på film. De dårlige sidene må tas med de gode, så lenge de gode veier tyngst på vektskåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det.

Den lista man måtte ha over ønskede egenskaper, blir fort lagt i skuffen når du møter den som vinner hjertet ditt.

En perfekt partner eksisterer ikke annet enn på film. De dårlige sidene må tas med de gode, så lenge de gode veier tyngst på vektskåla.

Er mye mellom perfekt og ikke helt på bølgelengde. Romantisk film-illusjon er heller tvert imot å tro at en viss felles plattform ikke har noen betydning for virkeligheten og hverdagen, selv om hjertet ønsker noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det spørs vel hva man mener med "mindre intelligent" - jeg har en del lengre utdannelse enn samboeren og er nok mer teoretisk anlagt, så om man bruker det som målestokk for intelligens, kan man se det på den måten. Mens det finnes egentlig ulike typer intelligens, og han slår meg glatt på andre områder og er nok et snillere og finere menneske enn jeg noen ganger kommer til å bli :)

Synes også gjest #15 sa det fint - det finnes ikke perfekte partnere, alle har sine sterke og svake sider. Kanskje det er den perfeksjons-letingen som gjør at vi har så mange seriemonogame? Man glemmer mennesker og blir for opptatt av lister og krav?

//bare for å presisere - det er likevel viktig for meg at den jeg er sammen med interesserer seg i det å ha kunnskap, er oppdatert på det som skjer i verden og er åpen for å lære nye ting. Om ikke dette hadde vært tilfelle, hadde jeg nok slitet å være sammen med den personen, rett og slett fordi man ikke kunne diskutere ting. Rent faglige diskusjoner kan jeg ha på jobb og med kollegaer, men å diskutere "alle verdens problemer" må man kunne hjemme også :)

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye mellom perfekt og ikke helt på bølgelengde. Romantisk film-illusjon er heller tvert imot å tro at en viss felles plattform ikke har noen betydning for virkeligheten og hverdagen, selv om hjertet ønsker noe annet.

Jeg har ikke uttalt at en viss felles plattform er uten betydning, så hvorfor tillegge meg den oppfatningen?

Poenget mitt, var at man overser mange feil og mangler dersom man elsker et menneske, og ikke kan tenke seg et liv uten akkurat den personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen over her sa; det er forskjellige typer intelligens, og alle har sine svake og sterke side. Det jeg ikke hadde taklet var noen som lot seg styre av sine mest primitive sider, som f.eks. egoisme. Jeg er ikke religiøs, men mitt syn på empati og aksept for andre mennesker, inkludert feil og mangler hos de, er det viktigste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...