Gå til innhold

Homofili er synd.

Berentsens

Anbefalte innlegg

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv, som Arnulf Øverland så klokt har skrevet.

Jeg ser ingen grunn til å godta diskriminering på grunn av seksuell legning. At det står i bibelen er ikke noe argument for noe som helst, ikke en gang for de som er kristne. De kristne velger jo uansett en "plukk og miks" av hva som liksom gjelder og ikke av det som står i bibelen, så da kan de vel velge at det om homofili er synd ikke gjelder også da.

Blir det ikke feil å si at det som står i Bibelen ikke er at argument for de kristne. Hele deres tro bygger jo opp rundt Bibelen og deres tro på Gud og Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Blir det ikke feil å si at det som står i Bibelen ikke er at argument for de kristne. Hele deres tro bygger jo opp rundt Bibelen og deres tro på Gud og Jesus.

Hele deres tro er innmari selektiv da. Enkelte deler av bibelen ghelder liksom ikke, andre er ment til å tolkes, men ikke tar bokstavelig, mens noen deler igjen gjelder bokstavelig rett ut. Altså kan man lese hva som helst ut av bibelen.

De kristne velger hvilke deler av bibelen de skal ta alvorlig og ikke (ekesmpelet om kvinnelige prester fungerer bra her), altså kan de velge om de skal være homohatere eller ikke, selv om de er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve etter bibelen er som å tro på eventyr. Gamle historier hvor en fjær ble til ti høns.

Jeg følger ikke Asbjørnsen og Moes samlede verker. Ikke tror jeg at dyr kan snakke eller at gamle menn faktisk sover i et horn på veggen, selv om historiene der sier så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen feilfrie eller "syndefrie" mennesker. Så det er ikke snakk om å godta at noen mener homofili er synd, det er heller snakk om overbærenhet overfor ignorant hykleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve etter bibelen er som å tro på eventyr. Gamle historier hvor en fjær ble til ti høns.

Jeg følger ikke Asbjørnsen og Moes samlede verker. Ikke tror jeg at dyr kan snakke eller at gamle menn faktisk sover i et horn på veggen, selv om historiene der sier så.

Jojo, de gjør jo det! :D Det står i boken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er synd, det er at folk bruker tid på å hate, mobbe og rakke ned på andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Det som er synd, det er at folk bruker tid på å hate, mobbe og rakke ned på andre mennesker.

Det er jo også noe.Hvis alle bare skulle godta at homofili er en synd, og synes at det var helt i orden, ville med stor sannsynligeht terskelen for å godta stigmatisering og sjikane av homofile blitt lavere.

Og da gjør det utvilsomt noe for homofile, selv om de ikke forholder seg til bibelen, og det blir et problem. Slike holdninger burde aldri oppmuntres.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helene_Mari

Jeg er selv kristen, men jeg er bifil og har hatt jentekjæreste. Jeg tror Gud heller er glad på mine vegne fordi jeg fant lykken som gav meg livsglede uavhengig av kjønnet :)

Hilsen en som er kristen, følger deler av bibelen og ELSKER Gud! :)

Endret av Helene_Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helene_Mari

Kristne mener homofili er synd og jeg mener kristne er gale : ) Da er vi alle enige, da! Det er bare folk med alvorlige vrangforestillinger som kan mene at homofile lider av en forbannelse o.l.

Ikke skjær alle kristne over en kam! Jeg kjenner flere kristne som mener det er helt greit for at Gud ikke skrev bibelen, men fansen hans.

" Jeg digger Gud! Han er en flott fyr! Det er fanklubben hans jeg ikke liker. " - Ukjent

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg er selv kristen, men jeg er bifil og har hatt jentekjæreste. Jeg tror Gud heller er glad på mine vegne fordi jeg fant lykken som gav meg livsglede uavhengig av kjønnet :)

Hilsen en som er kristen, følger deler av bibelen og ELSKER Gud! :)

Thumbs up! Elsker innstillingen din, etter min mening er det dette kristne burde fokusere på av det som står i bibelen, rett og slett kjærlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helene_Mari

Thumbs up! Elsker innstillingen din, etter min mening er det dette kristne burde fokusere på av det som står i bibelen, rett og slett kjærlighet :)

Takk! :) For meg er det det bibelen handler om :) Nemlig kjærlighet og vise omsorg :)

Endret av Helene_Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kristne tolker Bibelen dithen at homofili er en synd. Dette betyr der imot ikke at mennesker som ikke er kristne er nødt til å ha den samme oppfatningen. Det blir derfor feil å påstå at homofili som synd er en allmennkunnskap. Jeg er for at alle mennesker skal selv bestemme hvilken religion eller livssyn de skal ha, og derfor ser jeg ikke helt poenget med å pådytte egne religiøse tolkninger på andre som ikke har samme livssyn.

Det som imidlertid provoserer meg mest i denne diskusjonen er undergravingen av kristen tro som overtro og tull. Religion handler like mye om kultur og tradisjoner som tro på en gud og hellige skrifter. At noen velger å tro på en gud og følge dens påskrifter gir ikke ikke-troende rett til å feie vekk et helt levesett som galskap!

Det ropes ut om toleranse, men her er det de sekulære som viser minst av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helene_Mari

Jeg er for at alle mennesker skal selv bestemme hvilken religion eller livssyn de skal ha, og derfor ser jeg ikke helt poenget med å pådytte egne religiøse tolkninger på andre som ikke har samme livssyn.

Jeg er så utrolig enig! Som kristen kunne det aldri falle meg inn å påtvinge min religion på andre :) Religion er en privatsak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Det som imidlertid provoserer meg mest i denne diskusjonen er undergravingen av kristen tro som overtro og tull. Religion handler like mye om kultur og tradisjoner som tro på en gud og hellige skrifter. At noen velger å tro på en gud og følge dens påskrifter gir ikke ikke-troende rett til å feie vekk et helt levesett som galskap!

Enig med deg her, har prøvd å få frem et tolerant syn i innleggene mine, men jeg tror jeg ble for aggressiv til at det egentlig kom så bra frem :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det overtro å mene at homofili ikke skaper avkom?

Nei, det er et empirisk faktum at om man ikke har sex med en person av motsatt kjønn, blir det ikke barn av det.

Akkurat DET er vel temmelig irrelevant? Verden plages ikke akkurat av at det er for få mennesker i den, for å si det slik. Derimot er det overtro å tro på den "gud" som skal ha kommet med forordningen mot homoseksualitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som nekter noen å mene at homofili ikke er synd. Men er det greit å nekte andre å mene at det er synd? Er det noen som taper noe på at man har to forskjellige syn på saken?

De kristne må selvsagt gjerne mene at det er synd, og det gjør de da også. Og hva så? Ingen kan nekte dem å mene hva de vil, men vi kan, og vil, nekte å la deres meninger få noen praktiske konsekvenser for resten av samfunnet. For i det øvrige samfunn er det utbredt enighet om at homofile har krav på å leve i tråd med sitt vesen, innenfor de rammene som gjelder for resten av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Gorgonzola

De kristne må selvsagt gjerne mene at det er synd, og det gjør de da også. Og hva så? Ingen kan nekte dem å mene hva de vil, men vi kan, og vil, nekte å la deres meninger få noen praktiske konsekvenser for resten av samfunnet. For i det øvrige samfunn er det utbredt enighet om at homofile har krav på å leve i tråd med sitt vesen, innenfor de rammene som gjelder for resten av samfunnet.

Akkurat i dag er det kanskje lett å hevde dette, og være enig.

Problemet er, slk jeg ser det, at så lenge vi har en statsreligion (som de fleste land har) så preger denne samfunnsutviklingen, eller hindrer denne om du vil i betydelig grad basert på nettopp religiøse anakronismer. Når ble loven mot homofili fjernet i Norge? Det er bare noe få tiår siden, og av en eller annen merksnodig grunn rammet den kun menn. Nå er ikke det uvanlig, bare se til USA, samma lovverket der hvor homofili defineres som kjærlighet mellom menn.

Forskjellen på oss og f.eks. endel muslimske land er at statsreligionen preger landet i mindre og mindre grad jo mer velstand nasjonen oppnår. En ting er Norge, se på Tyrkia da? Hvor er de i dag i forhold til for 30 år siden?

Man må gjerne mene at religion er en privatsak, problemet er bare når myndigheter og såkalt geistlige går sammen og mener det er et statsanliggende som skal gjelde for alle.......

Et dagsaktuelt eksempel er f.eks. denne artikkelen fra et relativt strengt katolsk land, også belyst i en tråd under aktuelle saker her på KG: http://amnesty.no/aksjon/flere-aksjoner/Nicaragua%3A-Voldtatt-nektet-abort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte hører jeg folk, blant annet mine venner, som mener at det er latterlig å mene at homofili er synd.

Jeg synes det er ignorant å mene at homofili er synd. Det er ikke som at homofile mennesker velger det selv, og det er heller ikke at homofile kan bli "omvendt"

Siste forskning viser at om man blir heterofil eller homofil avgjøres i mors livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ignorant å mene at homofili er synd. Det er ikke som at homofile mennesker velger det selv, og det er heller ikke at homofile kan bli "omvendt"

Siste forskning viser at om man blir heterofil eller homofil avgjøres i mors livmor.

Nå kan man ikke blande kortene heller da. Om jeg har forstått de kristne riktig, så er det slik at homofili er synd, men ikke den homofile. Og man velger om man vil leve som homofil (altså ha sex med en av det annet kjønn). På den måten kan man, etter den kristne tro, velge å ikke leve i homofili, mao. ikke leve i synd. De kristne er jo som kjent kun opptatt av det seksuelle når det handler om homofile. Fordi det er synd å ha sex med en av samme kjønn.

Spennende med ny forskning, har du linker til den forskningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...