Gå til innhold

Ikke forbrenner kalorier på styrketrening? Det er jo feil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører alltid at styrketrening i seg selv ikke forbrenner kcal, men stemmer det? Hvis man en dag bruker 40 minutter trener vektløfting og styrke i både rygg, mage, bryst, bein, armer etc. vil man jo høyne forbrenningen den dagen ved at kroppen bruker kalorier på reparere muskelfiberen?

Jeg snakker ikke om det faktum at man med tiden vil få økt muskelstørrelse og dermed høyere forbrenning etter lang stund, men at styrketrening er et verktøy for å høyne forbrenningen den dagen, akkurat som folk bruker f.eks jogging!

Noen som skjønner og har noen anelse om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen bruker energi på absolutt alt! Jo mer intensivt arbeid, jo mer energi forbrukes. Som med all annen trening er pulsen en god indikator på intensiteten på styrketrening. Ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg nesten like mye på en god styrkeøkt på en time som på joggeturen min på 40 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen bruker energi på absolutt alt! Jo mer intensivt arbeid, jo mer energi forbrukes. Som med all annen trening er pulsen en god indikator på intensiteten på styrketrening. Ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg nesten like mye på en god styrkeøkt på en time som på joggeturen min på 40 minutter!

Ja det forstår jeg og, men jeg tenker heller på det at kroppen bruker 300 kalorier ekstra i ettertid på å reparere muskelfibrene? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet å trene med pulsklokke når jeg løfter vekter, og kan lett komme opp i en puls på 160. Ergo, styrketrening forbrenner. Reperasjonen etterpå vil også være energikrevende. Vet derimot ikke hvor mye det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du forbrenner kalorier under styrketrening, men det er også slik at du forbrenner et høyere antall kalorier lenger etter en styrkeøkt i forhold til etter en kondisjonsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puls på 160 når du løfter vekter? Er du i veldig dårlig form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puls på 160 når du løfter vekter? Er du i veldig dårlig form?

Har du aldri trent skikkelig styrketrening du eller? Klart du får høy puls hvis du trener skikkelig, og det har INGENTING med form og kondis å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Puls på 160 når du løfter vekter? Er du i veldig dårlig form?

Jeg har puls på langt mer enn det under og etter de tyngste løftene, spesielt hvis jeg gjør maxløft. På slutten av et sett med knebøy har jeg lett 170 f eks. Jeg er i veldig god form, kanskje det heller er styrketreningen din det er noe galt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pulsklokkene deres skal dere ta med en STOR klype salt.

Pulsen som vises på en pulsklokke er en god pekepinn - si hva du vil.

Å ha rundt 160 i puls ser jeg på som helt normalt ved trening med vekter. Jeg løfter tungt, og gir som regel alt jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsen som vises på en pulsklokke er en god pekepinn - si hva du vil.

Å ha rundt 160 i puls ser jeg på som helt normalt ved trening med vekter. Jeg løfter tungt, og gir som regel alt jeg har.

Jeg mente i forhold til kaloriforbrenning og ikke puls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at man forbrenner ikke mer på en time styrketrening enn man gjør av å gå tur i en time. Man må nok bevege seg mer for å forbrenne mer, dvs. løpe, danse, steppe ol. Få opp pulsen og bli anpusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man trener kondis forbrenner man mye der og da.

si rundt 3-400 kalorier på en time er nok det vanlige på en normal kondisøkt for normaltvektige.

med styrketrening forbrenner man nåde underveis og lenge etterpå.

men har ikke tall, det er jo individuelt og kommer an på vekt/tyngde/intensitet.

både for de som skal trene for helsas skyld uten gå ned i vekt, og for de som ønsker vekttap så er det viktig med en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste at man forbrenner ikke mer på en time styrketrening enn man gjør av å gå tur i en time. Man må nok bevege seg mer for å forbrenne mer, dvs. løpe, danse, steppe ol. Få opp pulsen og bli anpusten.

Kommer vel muligens an på hvordan man trener styrke. Jeg trener så jeg får høy puls og nesten ramler i bakken, da spesielt etter beintrening. Har ikke så lange pauser mellom hvert sett heller, så kroppen får kjørt seg.

Sånn grovt sett så vil man nok forbrenne mer kalorier under en kondisjonsøkt siden de fleste ikke trener superhardt under styrketrening.

Etterforbrenningen derimot er bedre etter en god styrkeøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med etterpå, når kroppen reparerer muskelcellene? Hvor mye mer kan en dagsforbrenning økes grunnet dette? 200 kalorier ekstra på reparasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt avsporing, men er det ikke viktig å tilføre kroppen energi etter styrketrening, for at musklene skal bygges opp igjen? Slik at ettereffekten kalorimessig burde gå litt opp i opp med det du burde spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer vel muligens an på hvordan man trener styrke. Jeg trener så jeg får høy puls og nesten ramler i bakken, da spesielt etter beintrening. Har ikke så lange pauser mellom hvert sett heller, så kroppen får kjørt seg.

Sånn grovt sett så vil man nok forbrenne mer kalorier under en kondisjonsøkt siden de fleste ikke trener superhardt under styrketrening.

Etterforbrenningen derimot er bedre etter en god styrkeøkt.

Det er jo tydeligvis mange som tenker at all vekttrening er styrketrening. Det er ikke nødvendigvis riktig. Normalt ville jeg si at styrketrening er trening for å lære kroppen å løfte tyngste mulige vekter i en øvelse. Man er da avhengig at man gradvis øker belastningen eller intensiteten hver eneste økt i perioder. Ofte kan pausene mellom settene være så lange som 5 minutter.

Så har man en annen type styrke: Mest mulig eksplosivitet. Tyngst mulig vekt på kortest mulig tid. Veldig typisk for idretter som sprint, lengde, tre-steg, etc.

Så har man gjerne det mange forbinder med bodybuilding. Vekttrening der formålet er å øke muskelvolum.

Det finnes også andre typer vekttrening. Som f.eks. trening med lavere belastning og høyt antall repetisjoner. Det er mer vanlig som tilleggstrening i kondisjonsidrett eller som deler av periodisering i annen trening.

Store muskler trenger mer energi enn små, selv når de ikke brukes til trening, og spesielt når de gjenoppbygges. Derfor bidrar trening med vekter til økt forbrenning også etter treningen er over.

Under selve økten forbrenner man også. Jeg kan fort ha makspuls når jeg trener 1RM (repetisjons maks)

Når det gjelder størst mulig forbrenning per tid er det ingen tvil om at kortintervall forbrenner mest. Problemet er at du ikke klarer å holde på så veldig lenge med dette før du stivner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt avsporing, men er det ikke viktig å tilføre kroppen energi etter styrketrening, for at musklene skal bygges opp igjen? Slik at ettereffekten kalorimessig burde gå litt opp i opp med det du burde spise?

Har du hørt om kaloriunderskudd og vektnedgang? Skal man ned 15 kilo hjelper ikke opp i opp særlig mye.

Hva med å svare på spørsmål om hvor mye kalorier som forbrennes (ca) når kroppen reparerer fibrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt avsporing, men er det ikke viktig å tilføre kroppen energi etter styrketrening, for at musklene skal bygges opp igjen? Slik at ettereffekten kalorimessig burde gå litt opp i opp med det du burde spise?

Jo, absolutt. Enten om poenget er å gå ned, opp eller holde vekten stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som vet noe om kroppen bruker mye kalorier i ettertid på å reparere muskelfiber etter styrketrening? Altså hvis jeg trener styrke i rygg, bryst, mage og armer i 40 minutter vil kroppen resten av dagen bruke ekstra kalorier på å reparere?

Denne tråden utformer seg slik:

Jeg spør: bruker kroppen ekstra kalorier på å reparere muskelfiber ETTER styrketrening?

Dere svarer: "jeg forbrenner mye på å løfte vekter 1 time".

Jeg spør igjen og gjentar: bruker kroppen ekstra kalorier på å reparere muskelfiber ETTER styrketrening?

Dere svarer: "Jeg har høy puls når jeg trener lårene".

Etcetra etcetra... Noen som skjønner hva jeg mener? Og vet noe om det? Skulle tro jeg spurte om rakettforskning på doktorgradsnivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...