AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #61 Skrevet 4. oktober 2010 Ja, det er kjempegodt, og er helt uten melk og gluten. Ingen karbohydrater, og masse sundt og godt fett Oppskrift på 2 mandelbrød: 8 egg 8 dl mandelmel (jeg maler det opp selv) 2 dl solsikke og linfrø (linfrøene blir grønne når du steker brødet. Du kan fint bake uten sol-og linfrøene om du ønsker det) 1 dl meierismør eller melange 2 ts natron 1 ts salt Fordel i to brødformer, bruk en skje til å bre det utover. Stek ved 180 grader i 55 min. Pizzabunn: Nesten samme oppskrift som brød, egentlig, men da uten frø. Pleier å ta en pakke(ca.250-300 g)mandler og male opp, og tilsetter 3-4 egg og salt og olje og litt vann om deigen blir for tørr. Deigen må ikke være for tykk, men skal være sammenhengende, og IKKE rennende. Den skal ha samme konsistens som mandelbrødet egentlig. Denne oppskriften gir enten to små runde pizzaer eller en stor firkantet pizza. Du brer deigen utover en pizzaform på bakepapair, bruk en skje, og fordel den jevnt utover. Ca.0,5 - 1 cm tykk, ca! Jeg syns den er best om den blir så tynn som mulig. Må forstekes i stekeovn FØR fyllet taes på. Forstekes i ca.10-15-20 min. Den skal ikke være klissete når du tar den ut. Deretter legger du på fyllet og steker pizzaen til fyllet, evnt osten er stekt nok. Noen ganger tar jeg denne pizzadeigoppskriften i mikroen. Da klipper jeg ut to runde pizzaer i bakepapir, som får plass i mikroen, og smører deigen utover bakepapiret. Deretter putter jeg en og en pizza i mikroen og setter den på ca.750 watt i ca.4 min. Den er iallfall ferdig når den ikke er klissete. Da kan du ta på evnt fyll og steke videre i stekeovn, eller du kan skjære et stykke og riste den i brødrister og spise med noe pålegg. Det er best å riste mandelbrødet også i rister før du spiser det. Bare spør om du lurer på noe Vet du om mandelmel er sunnere enn vanlig mel?
Andale Skrevet 4. oktober 2010 #62 Skrevet 4. oktober 2010 jeg spiste nesten bare brødmat før, av mye samme grunner som deg, men etter å ha kuttet det så godt som helt ut (i utgangspunktet fordi jeg reagerer på hvete,s å ville prøve uten en stund), har jeg funnet ut at jeg brukte mye mer penger på mat når jeg spiste brød og pålegg hele tiden!! nå kjøper jeg en kartong biola som varer noen dager, frokostblandinga holder seg lenger en brød og jeg kan bruke maten lenger en jeg kunne før. I tilegg til å spise masse fisk (frossen, rimelig og god), egg, grønnsaker, så bruker jeg faktisk MYE mindre penger på mat nå en jeg gjorde nrå jeg spiste brød og pålegg hver dag. Jeg synes frokostblanding virker så dyrt jeg..? Og at det spises opp mye fortere enn et brød gjør (pleier å skjære opp brødet og fryse det i brødskiver, så her varer det en uke). Egg synes jeg også er dyrt, i forhold til et enkelt pålegg (haha, høres ut som DEN gjerrigknarken, men siden jeg er avhengig av nok frokost kan det fort bli dyrt hvis jeg kjøper for dyre varer..). Nå skal det sies at jeg er enkel i pålegg-veien. Kjøper ett pålegg, og ahr det til det er tomt, så kjøper ejg et annet Bruker du biola i frokostblandingen? Åssen frokostblanding bør man kjøpe da? Jeg er ikke så glad i tørket frukt og sånn, men vet at jeg liker all bran sin fullkorn, selv om den er rimelig tørr og kjedelig funker den for meg! Det jeg egentlig lurte på var om folk ikke ble lei? Var ikke ment som kritikk på noe vis. Litt lei kan hvertfall jeg bli, men tenker ikke mye over det i hverdagen faktisk.. Og skjønner at folk synes det høres kjedelig ut også, med bare brødmat..
estrella Skrevet 4. oktober 2010 #63 Skrevet 4. oktober 2010 Hehe, det var ingen fornærmelse! Nah, slike kjeder som selger ting og bruker andres navn på produktene, er ikke til å stole på. Fedon har offentliggjort mange gode oppskrifter, mye bedre å brette opp ermene og bake det hjemme. Billigere blir det også i lengden! MYE billigere! Jeg vet! Jeg bare tulla ...jeg er litt skeptisk selv, til å kjøpe "sunn mat" på fast food-kjeder
Colargol Skrevet 4. oktober 2010 #64 Skrevet 4. oktober 2010 Spiser ikke brød så ofte, men spiser knekkebrød. Ellers så går det mest i det jeg har for hånden, ofte salat eller yoghurt. Lager meg også gjerne omelett ol. men uten brød -mest fordi jeg ikke orker å tine brødet. Kjøper nemlig brød, deler de opp med fire og fire brødskiver i hver pose og fryser de ned. Da kan jeg ta frem bare når jeg har lyst på, bor alene i kollektiv så et helt brød ville ha muglet før jeg kom 1/5 del inn i det. Spiser forresten også ofte frukt til frokost -er utrolig greit å bare hive i seg et eple når man har det travel om morgenen!
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 4. oktober 2010 #65 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Wasa 4 crisp mix gir frokostblandinger et helt nytt rykte! Den med eple er herlig, søt og nydelig med skummet melk! estrella; Hehe, skjønte det. Kjøper aldri slike såkalte "sunne menyer", eller noen menyer i det hele tatt fra fastfoodkjeder. Skal jeg spise ute, blir det på en skikkelig cafe/restaurant. Om det er litt dyrt, får så bare være - dytter ikke i meg masse drit. Men spiser nå sjeldent ute. Koseligere å lage mat hjemme fra bunnen av. Coralgol; et eple til frokost...? Det tar da ikke så lang tid å fikse et lite måltid om morgenen. Gjør den klar kvelden før, så kan du spise den på veien ut. Endret 4. oktober 2010 av sunglasses
Colargol Skrevet 4. oktober 2010 #66 Skrevet 4. oktober 2010 Coralgol; et eple til frokost...? Det tar da ikke så lang tid å fikse et lite måltid om morgenen. Gjør den klar kvelden før, så kan du spise den på veien ut. Hehe, jeg er ikke typen til å lage meg frokost dagen før. Men hva er så galt med et eple? Jeg klarer ikke å spise ordentlig med en gang jeg våkner, så skal jeg spise når jeg har det travelt og ikke har tid til å sitte hjemme foran kjøkkenbordet så funker frukt som eple og banan supert. Poenget er jo å få i seg litt næring og ikke starte dagen på tom mage, ikke å spise et fullt måltid bare for å gjøre det. Har jeg tid så blir det jo gjerne noe annet, men fortsatt så er det større sjangs for at jeg tar meg en liten yoghurt om morgenen til kaffen (som jeg tar i hånda på vei ut) enn at jeg setter meg ned med kaffe, en "skikkelig" frokost og avis.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 4. oktober 2010 #67 Skrevet 4. oktober 2010 Hehe, greit. Hver sin smak.
estrella Skrevet 4. oktober 2010 #68 Skrevet 4. oktober 2010 Spiser ikke brød så ofte, men spiser knekkebrød. Ellers så går det mest i det jeg har for hånden, ofte salat eller yoghurt. Lager meg også gjerne omelett ol. men uten brød -mest fordi jeg ikke orker å tine brødet. Kjøper nemlig brød, deler de opp med fire og fire brødskiver i hver pose og fryser de ned. Da kan jeg ta frem bare når jeg har lyst på, bor alene i kollektiv så et helt brød ville ha muglet før jeg kom 1/5 del inn i det. Spiser forresten også ofte frukt til frokost -er utrolig greit å bare hive i seg et eple når man har det travel om morgenen! Når du spiser et eple/frukt til frokost, hvor lang tid tar det før du blir sulten igjen? Blir du veldig sulten da?
Colargol Skrevet 4. oktober 2010 #69 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Når du spiser et eple/frukt til frokost, hvor lang tid tar det før du blir sulten igjen? Blir du veldig sulten da? Kommer litt an på -men når jeg er inne i "rutinen min" så spiser jeg hver tredje time (til omtrent faste tidspunkt). Og når jeg er vant til akkurat det, å spise hver tredje time mener jeg, så blir jeg omtrent nøyaktig sulten fem minutter før jeg skal spise neste gang. Akkurat nå så er jeg på vei inn i denne rutinen igjen og da hender det at jeg blir sulten før, men vet av erfaring at kroppen venner seg til det i løpet av et par uker. Må legge til at jeg er vannoman da, jeg drikker myye vann -og det handler også litt om metthetsfølelsen, ikke bare for vannets og tørsthetens skyld. Jeg er på vei ned i vekt, så skal begynne å spise litt mindre nå -men spiser ikke annerledes til vanlig egentlig -bare justerer mengde og spiser 5 måltider om dagen med tre timers mellomrom, da justerer kroppen seg av seg selv -nesten uavhengig av kalorier! (Jeg spiser uansett ikke fastfood og trøkker i meg godteri/brus) Endret 4. oktober 2010 av Colargol
Anglofil Skrevet 5. oktober 2010 #70 Skrevet 5. oktober 2010 * Stekt egg * Omelett * Eggepannekaker * Eggemuffins * Mandelmelpannekaker Bruker mandelmel en del, men jeg kjøper da ferdigmalt mel. Det bruker jeg f.eks til pai, som er veldig godt til lunsj, middag osv. Mvh Yvonne
MarilynM Skrevet 5. oktober 2010 #71 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg lager disse knekkebrødene 1 gang i uka, og spiser 2 stk til frokost med egg eller skinke og majones f.eks: Oppskrift på 20 stk: (2,9g karbo pr stk) 6 dl nøtter og frø - Mandler, Hasselnøtter, Solsikkefrø, Sesamfrø (m/skall!), Linfrø, Gresskarfrø, ta det du har, så blir det forskjellig hele tiden.. 2 ss Cocosa (brun, til steking) -kokosfett 2 egg 1 ts himalayasalt (eller vanlig) Kvern nøtter, frø og salt i kjøkkenmaskin til grovt "mel", og bland inn egg og cocosa (smeltes ved 24 grader, skal være flytende). Bland til deig. Legg deigen på et bakepapir og trykk den litt utover. Legg et bakepapir over deigen, og kjevle ut til et tynt rektangel. Rut opp 20 knekkebrød med en kniv/slikkepott eller noe. Stekes på 160 grader i 35-40 min. Veldig kjapt og enkelt og dødsgodt!! Denne kjøkkenmaskina er billig og bra: http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kjokkenapparater/kjokkenmaskin/MCM2054/bosh-foodprocessor <-- Tar også harde nøtter, uten å begynne å ryke..
LetsGetFree Skrevet 14. oktober 2010 #72 Skrevet 14. oktober 2010 Salater Egg Smoothies Frukt Soyayoghurt med frukt eller usukret musli - eller begge deler Knekkebrød uten hvete Grønnsaker - rå, kokte, dampede, stekte Ris med saus Fisk og grønnsaker Suppe Hjemmelagede maistortillas med tunfisk og avocado i karrisaus "Middagsmat" generelt ..lista er endeløs egentlig.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #73 Skrevet 17. januar 2011 Ja, det er kjempegodt, og er helt uten melk og gluten. Ingen karbohydrater, og masse sundt og godt fett Oppskrift på 2 mandelbrød: 8 egg 8 dl mandelmel (jeg maler det opp selv) 2 dl solsikke og linfrø (linfrøene blir grønne når du steker brødet. Du kan fint bake uten sol-og linfrøene om du ønsker det) 1 dl meierismør eller melange 2 ts natron 1 ts salt Fordel i to brødformer, bruk en skje til å bre det utover. Stek ved 180 grader i 55 min. Pizzabunn: Nesten samme oppskrift som brød, egentlig, men da uten frø. Pleier å ta en pakke(ca.250-300 g)mandler og male opp, og tilsetter 3-4 egg og salt og olje og litt vann om deigen blir for tørr. Deigen må ikke være for tykk, men skal være sammenhengende, og IKKE rennende. Den skal ha samme konsistens som mandelbrødet egentlig. Denne oppskriften gir enten to små runde pizzaer eller en stor firkantet pizza. Du brer deigen utover en pizzaform på bakepapair, bruk en skje, og fordel den jevnt utover. Ca.0,5 - 1 cm tykk, ca! Jeg syns den er best om den blir så tynn som mulig. Må forstekes i stekeovn FØR fyllet taes på. Forstekes i ca.10-15-20 min. Den skal ikke være klissete når du tar den ut. Deretter legger du på fyllet og steker pizzaen til fyllet, evnt osten er stekt nok. Noen ganger tar jeg denne pizzadeigoppskriften i mikroen. Da klipper jeg ut to runde pizzaer i bakepapir, som får plass i mikroen, og smører deigen utover bakepapiret. Deretter putter jeg en og en pizza i mikroen og setter den på ca.750 watt i ca.4 min. Den er iallfall ferdig når den ikke er klissete. Da kan du ta på evnt fyll og steke videre i stekeovn, eller du kan skjære et stykke og riste den i brødrister og spise med noe pålegg. Det er best å riste mandelbrødet også i rister før du spiser det. Bare spør om du lurer på noe Kan jeg strø noe oppå slik at det blir ekstra god smak? Tenker på kanel eller lignende?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #74 Skrevet 17. januar 2011 Ja, det er kjempegodt, og er helt uten melk og gluten. Ingen karbohydrater, og masse sundt og godt fett Oppskrift på 2 mandelbrød: 8 egg 8 dl mandelmel (jeg maler det opp selv) 2 dl solsikke og linfrø (linfrøene blir grønne når du steker brødet. Du kan fint bake uten sol-og linfrøene om du ønsker det) 1 dl meierismør eller melange 2 ts natron 1 ts salt Fordel i to brødformer, bruk en skje til å bre det utover. Stek ved 180 grader i 55 min. Pizzabunn: Nesten samme oppskrift som brød, egentlig, men da uten frø. Pleier å ta en pakke(ca.250-300 g)mandler og male opp, og tilsetter 3-4 egg og salt og olje og litt vann om deigen blir for tørr. Deigen må ikke være for tykk, men skal være sammenhengende, og IKKE rennende. Den skal ha samme konsistens som mandelbrødet egentlig. Denne oppskriften gir enten to små runde pizzaer eller en stor firkantet pizza. Du brer deigen utover en pizzaform på bakepapair, bruk en skje, og fordel den jevnt utover. Ca.0,5 - 1 cm tykk, ca! Jeg syns den er best om den blir så tynn som mulig. Må forstekes i stekeovn FØR fyllet taes på. Forstekes i ca.10-15-20 min. Den skal ikke være klissete når du tar den ut. Deretter legger du på fyllet og steker pizzaen til fyllet, evnt osten er stekt nok. Noen ganger tar jeg denne pizzadeigoppskriften i mikroen. Da klipper jeg ut to runde pizzaer i bakepapir, som får plass i mikroen, og smører deigen utover bakepapiret. Deretter putter jeg en og en pizza i mikroen og setter den på ca.750 watt i ca.4 min. Den er iallfall ferdig når den ikke er klissete. Da kan du ta på evnt fyll og steke videre i stekeovn, eller du kan skjære et stykke og riste den i brødrister og spise med noe pålegg. Det er best å riste mandelbrødet også i rister før du spiser det. Bare spør om du lurer på noe Og er det sunnere enn vanlig brød?
desert_rose Skrevet 18. januar 2011 #75 Skrevet 18. januar 2011 Billig og sunn (student)frokost; en halv/trendjedels boks med bønner, krydret og etterfulgt av en rask snurr i mikroen. Er raskt, mettende, sunt og enkelt. Spess med tanke på at du får en boks med tomatbøner til Kr,- 8 på Rema
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå