Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #41 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg føler meg litt dum og blond nå, men ... Jeg har i lang tid vært allergisk mot hvete, men har tidligere ikke hatt problemer med spelt. Nå ser jeg at dette også må unngås. Mest sannsynlig er jeg inne i en forverringsperiode av denne allergien nå. Det betyr også at jeg må få gjort noe med lunsjen på jobben. Her vet jeg at vi er flere som sliter med det brødet vi har. Vi har ikke annet enn brød og pålegg på jobb.
Meridian Skrevet 3. oktober 2010 #42 Skrevet 3. oktober 2010 Havremelk?!?! Høres helt sykt ut. Hva er det? De har lagd melk ut av havren, og da får man havre-melk. Det fins også soja-melk, ris-melk og mandel-melk. Det fins også vanilje-sauser og krem-fløte lags på andre ting enn ku-melk. De er veldig gode. Tror det er lagd av havre og soja. Soja-isen er veldig god Bare å stikke innom helsekostbutikken, så ser du litt av hvert. Pleier å kjøpe disse produktene på vanlige matbutikker, slik som mega, coop, ultra, meny. Har også sett det på de store ICA-butikkene. De har egne seksjoner med glutenfritt, melkefritt og noe sukkerfritt. Så noen som lagde mendelmelk en gang. De moste mandlene skikkelig, så de var finkornete - som mel, også blandet de med vann, og og de fikk en melkelignende konsistens. Det så ut som vanlig melk.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #43 Skrevet 3. oktober 2010 Til middagsretter har jeg brukt en del kokosmelk. Ellers er jeg stor tilhenger av skysaus.
Meridian Skrevet 3. oktober 2010 #44 Skrevet 3. oktober 2010 Til middagsretter har jeg brukt en del kokosmelk. Ellers er jeg stor tilhenger av skysaus. Ja, kokosmelk er veldig godt når man skal lage noe som man trenger melk i. Når jeg en sjelden gang lager risgrøt, bruker jeg rismelk, og det er utrolig godt! Om det blir mye grøt igjen, pleier jeg å lage riskrem av resten, da med menkomel-krem
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #46 Skrevet 3. oktober 2010 Hva er skysaus? Man lager saus av kjøttsky når man steker kjøttet. Tilsetter ikke fløte, bare krydrer og koker ut pannen med litt vann. Evt. rød- eller hvitvin.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #47 Skrevet 3. oktober 2010 Ja, kokosmelk er veldig godt når man skal lage noe som man trenger melk i. Når jeg en sjelden gang lager risgrøt, bruker jeg rismelk, og det er utrolig godt! Om det blir mye grøt igjen, pleier jeg å lage riskrem av resten, da med menkomel-krem Det har jeg ALDRI tenkt på. <klaske panne>. Skal prøves ut. (grøt av rismelk altså).
Meridian Skrevet 3. oktober 2010 #48 Skrevet 3. oktober 2010 Man lager saus av kjøttsky når man steker kjøttet. Tilsetter ikke fløte, bare krydrer og koker ut pannen med litt vann. Evt. rød- eller hvitvin. Åja, sjysaus? Hehe, vandt med en annen skrivemåte >Ja, det bruker jeg alltid istedenfor posesaus eller kremede sauser. Har forresten et fint og enkelt alterativ for bernaise-sause. Smelt smør og tilsett litt salt og estragon. Smaker som bernaise.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #49 Skrevet 3. oktober 2010 Åja, sjysaus? Hehe, vandt med en annen skrivemåte >Ja, det bruker jeg alltid istedenfor posesaus eller kremede sauser. Har forresten et fint og enkelt alterativ for bernaise-sause. Smelt smør og tilsett litt salt og estragon. Smaker som bernaise. Jeg skrev feil. Det heter selvsagt sjysaus. Jeg er ikke så begeistret for bernaise - foretrekker heller en rødvins- eller sjysaus.
Vera Vinge Skrevet 3. oktober 2010 #50 Skrevet 3. oktober 2010 Det har jeg ALDRI tenkt på. <klaske panne>. Skal prøves ut. (grøt av rismelk altså). Ellers er laktoseredusert eller laktoserfri melk kanskje et alternativ, hvis vanlig melk er et problem? Alle vanlige matbutikker har en av disse. Den laktosefrie skal smake helt som vanlig melk (har ikke smakt den alene, så vet ikke dette ut fra egen erfaring), men har noe kortere holdbarhet enn den laktosereduserte (som smaker högg alene, men helt fint når den brukes i mat). Jeg lager vanligvis havregröt med 1 dl laktoseredusert, 1 dl rismelk og 3 dl vann, til 1 1/2 havregryn. Rismelken bruker jeg mest fordi jeg syns det smaker godt og fordi jeg da kan bruke mindre sukker på. Det er for övrig noe å huske på når man bruker rismelk, at den er sötere enn vanlig melk. Den laktosereduserte er også litt sötere, men ikke så mye som rismelk, og ikke så mye at jeg pleier å ta särlig hensyn til det når jeg bruker den i matlaging. Eller var det sånn at du ikke kan spise korn lenger heller? Er det gluten du reagerer på? I så fall fins glutenfrie havregryn, men det vet du i så fall kanskje? (Og så vet du det sikkert, men hvis du mistenker f.eks. cöliaki, bör du absolutt ta en blodpröve för du setter i gang med streng diett.)
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #51 Skrevet 3. oktober 2010 Ellers er laktoseredusert eller laktoserfri melk kanskje et alternativ, hvis vanlig melk er et problem? Alle vanlige matbutikker har en av disse. Den laktosefrie skal smake helt som vanlig melk (har ikke smakt den alene, så vet ikke dette ut fra egen erfaring), men har noe kortere holdbarhet enn den laktosereduserte (som smaker högg alene, men helt fint når den brukes i mat). Jeg lager vanligvis havregröt med 1 dl laktoseredusert, 1 dl rismelk og 3 dl vann, til 1 1/2 havregryn. Det er dessverre ikke laktosen som er problemet men melkeproteinet. Utslaget er i form av magekramper og reaksjonen er omtrent 30 minutter etter at jeg har spist melk. Rismelken bruker jeg mest fordi jeg syns det smaker godt og fordi jeg da kan bruke mindre sukker på. Det er for övrig noe å huske på når man bruker rismelk, at den er sötere enn vanlig melk. Den laktosereduserte er også litt sötere, men ikke så mye som rismelk, og ikke så mye at jeg pleier å ta särlig hensyn til det når jeg bruker den i matlaging. Jeg får prøve meg frem. Eller var det sånn at du ikke kan spise korn lenger heller? Er det gluten du reagerer på? I så fall fins glutenfrie havregryn, men det vet du i så fall kanskje? (Og så vet du det sikkert, men hvis du mistenker f.eks. cöliaki, bör du absolutt ta en blodpröve för du setter i gang med streng diett.) Jeg har ikke cøliaki. Jeg får problemer med fordøyelsen og hemoroider av fint mel. Og det ser ut som det er i ferd med å bli verre. Jeg blir altså ikke fysisk dårlig som av melk, men tarmene slår fullstendig krøll på seg. Jeg er forferdelig lei av rugbrød, det smaker virkelig ikke lenger. Derfor vil jeg prøve å unngå brød når jeg kan for å få roet tarmene og tilbake til slik det har vært at det har gått greit så lenge jeg spiser skikkelig grovt brød mesteparten av tiden.
Gjest wahaj Skrevet 3. oktober 2010 #52 Skrevet 3. oktober 2010 Knekkebrød med kokt skinke og en proteinshake
estrella Skrevet 4. oktober 2010 #53 Skrevet 4. oktober 2010 Hva er det dere som ikke spiser brød spiser til frokost, eller sånn ellers i løpet av dagen? For min del er det ikke viktig å definere måltidene min som "frokost" "lunsj" o.l Jeg spiser det jeg spiser, når jeg vil spise. Men for å gjøre det enkelt, så kan jeg jo sette opp en dagsmeny for meg. "Frokost" : Egg og bacon eller tyrkisk yoghurt med hakkede nøtter eller frokostpannekake (oppskrift finnes på lavkarbo.no) "Lunsj" : Eggemuffins (rett og slett omelett i muffinsformer), salat med kjøtt o.l "Middag" : Kjøtt, grønnsaker og salat Noen dager spiser jeg kanskje en hamburger til frokost (uten brød..), koteletter eller whatever. Jeg spiser det jeg får lyst på :gjeiper:
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2010 #54 Skrevet 4. oktober 2010 Inspirert av noen forslag her laget jeg omelett av sjampinjong, løk, egg og fårepølse (i mangel av skinke) i går som lunsj. Det var kjempegodt. Vanligvis har jeg brød til da, men det var ikke nødvendig her.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 4. oktober 2010 #55 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Syns det er interessante oppskrifter her, slenger meg på tråden! Prøver å ikke spise så mye brød selv. Går mye i knekkebrød med godt pålegg (kremost, kylling/skinkepålegg), omelett med kyllingpålegg og vårløk som fyll, nøtter eller Q-Skyr. Til middag lager jeg ekstra grønnsaker istedet for ris/pasta/brød, og godt tilberedt kjøtt. Men nybakt, deilig brød unner jeg meg av og til, samt selvbakt pizza på lørdager! Endret 4. oktober 2010 av sunglasses
estrella Skrevet 4. oktober 2010 #56 Skrevet 4. oktober 2010 Dere som ikke vil spise brød, men som vil spise brød(haha..det var og en setning) kan jo teste ut f.eks Fedon sitt brød? Det selges på Rema-butikker. Eller gå innom et bakeri og spørre om lavkarbo-brød. Det gjorde jeg en gang og fikk et som smakte utroooolig godt, som faktisk var hakket sunnere enn Fedon sitt butikk-kjøpte. (Det beste er jo faktisk å lage disse brødene selv..eller lage knekkebrød. Det klarer til og med jeg!) De har til og med Fedon sitt hamburgerbrød på Burger King
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 4. oktober 2010 #57 Skrevet 4. oktober 2010 Fedons hamburgerbrød? Herregud, hvor langt skal den mannen gå!
estrella Skrevet 4. oktober 2010 #58 Skrevet 4. oktober 2010 Fedons hamburgerbrød? Herregud, hvor langt skal den mannen gå! ..må ikke fornærme Fedon! Han er den eneste mannen i mitt liv skal jeg fortelle deg Og hamburgerbørdene var faktisk gode ..men litt usikker på om de er så sunne som det blir sagt, når de blir solgt på BK. Jeg spiser heller burgeren min uten brød jeg Så er jeg sikker!
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 4. oktober 2010 #59 Skrevet 4. oktober 2010 Hehe, det var ingen fornærmelse! Nah, slike kjeder som selger ting og bruker andres navn på produktene, er ikke til å stole på. Fedon har offentliggjort mange gode oppskrifter, mye bedre å brette opp ermene og bake det hjemme. Billigere blir det også i lengden! MYE billigere!
Lise_ Skrevet 4. oktober 2010 #60 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg spiser alltid brød til frokost. Blir ikke lei heller, det er jo bare å variere pålegg Men jeg spiser også salat og grønt til brødmaten. Resten av dagen spiser jeg ikke brød. visst jeg skal spise noe med pålegg på, så blir det knekkebrød.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå