AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Hva er det dere som ikke spiser brød spiser til frokost, eller sånn ellers i løpet av dagen?
Tabris Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg spiser lite brød. Til frokost spiser jeg f.eks: - omelett - smoothie og youghurt - havregrøt - salat - frokostblanding med melk
Vera Vinge Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Til frokost veksler jeg mellom å spise surmelk eller yoghurt med havregryn, hvis jeg ikke en sjelden gang spiser glutenfritt brød/speltbrød eller knekkebrød. Til lunsj spiser jeg alltid rester fra middagen dagen før, enten kaldt eller varmet i mikro på jobben. Til kveldsmat blir det gjerne havregrøt, evt. smoothie eller frukt hvis jeg ikke er så sulten (bytter noen ganger om også, sånn at jeg spiser dette etter jobb hvis middagen blir veldig sein). Spiser forresten også i blant omelett og/eller litt lettstekte grønnsaker til kveldsmat, evt. en liten salat. Noen ganger også lapper (med glutenfritt mel), hvor jeg kan spise rester til frokost dagen etter. Endret 1. oktober 2010 av Vera Vinge
Pingting Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 - Frokostblanding med melk - Omelett eller eggerøre med noen grønnsaker ved siden av - Smoothie - Havregrøt - Fruktsalat - Cottage cheese med frukt - Sunnere versjon av English Breakfast: stekt sopp og speilegg, noen skinkeskiver og tomat
Perelandra Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Mye forskjellig! salater smootie omelett middagsrester supper Wok Her er eksempler på mat jeg kan spise til frokost. Når jeg spiser brød blir jeg fort sulten igjen, men dette er retter som gjør meg mett lengre. Jeg synes generelt at brødmat er veldig kjedelig og ensformig. Det finnes jo så mye annet som både er bedre og mer spennende å spise.
Athene Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg liker ikke brød så godt, spiser det bare unntaksvis. Frokost; frukttallerken og litt nøtter eller frokostblanding eller yoghurt med musli eller omelett Lunsj; Varmmat eller salatbar, ofte ut og spise, spiser jeg en skjeden gang hjemme blir det gjerne egg i ulike former, salat, middagsrester og lignende.
aline Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 jeg spiser stort sett ikke brød, kun en sjelden gang iblant. vanligvis spiser jeg frokostblanding med youghurtmelk til frokost, salat til lunsj, grønnsaker og kjøtt til middag og rester eller frokostblanding til kvelds. kan finne på å spise knekkebrød (da uten hvete), men ellers helst ikke noe brød.
Meridian Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Spiser ikke aldri brød, men heller ikke noe mel med gluten siden jeg har Cøliaki. Kjenner mange som spiser sånn som meg, uavhengig om de har Cøliaki, hveteintoleranse eller bare vil ha et sundt og bra kosthold. Jeg unngår alt med melk også, men er svak for sjokolade... Spiser heller ikke stivelse som ris og potet.. Alle måltidene mine varierer veldig, men Frokost: spiser frukt, dadler, mandler, smoothie. Sjelden jeg har tid til å spise frokost, og syns det er veldig bra å få i seg epler og nøtter og vann på vei til skolen. Har jeg god til spiser jeg mandelbrød eller salat. Lunsj: spiser salat med avokado/fisk/reker/kylling, og om jeg er hjemme kan jeg koke egg og spise det på mandelbrød med ruccola og litt salt på. Himmelsk! Middag: Spiser ofte fisk/sjelden kjøtt med grønnsaker/salater til. Kvelds: Blir gjerne søtsugen og kan hive innpå en pose smash.. Prøver å heller spise mandelbrød med noe godt på som egg, kalkunskinke, avokado og tomater og agurk. Eller jeg lage en smoothie. Slike ting I helgene spiser jeg ofte taco (uten lefser), eller biff, eller kylling og tazatziki(selvsagt den melkefrie). Eller jeg lager mandelbunn-pizza og har på noe godt fyll. Mye godt man kan lage selv om man ikke spiser brød(mel). Endret 1. oktober 2010 av meridian
aline Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 mandelbrød? er det godt? det hørtes godt ut, har du oppskrift?
Meridian Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) mandelbrød? er det godt? det hørtes godt ut, har du oppskrift? Ja, det er kjempegodt, og er helt uten melk og gluten. Ingen karbohydrater, og masse sundt og godt fett Oppskrift på 2 mandelbrød: 8 egg 8 dl mandelmel (jeg maler det opp selv) 2 dl solsikke og linfrø (linfrøene blir grønne når du steker brødet. Du kan fint bake uten sol-og linfrøene om du ønsker det) 1 dl meierismør eller melange 2 ts natron 1 ts salt Fordel i to brødformer, bruk en skje til å bre det utover. Stek ved 180 grader i 55 min. Pizzabunn: Nesten samme oppskrift som brød, egentlig, men da uten frø. Pleier å ta en pakke(ca.250-300 g)mandler og male opp, og tilsetter 3-4 egg og salt og olje og litt vann om deigen blir for tørr. Deigen må ikke være for tykk, men skal være sammenhengende, og IKKE rennende. Den skal ha samme konsistens som mandelbrødet egentlig. Denne oppskriften gir enten to små runde pizzaer eller en stor firkantet pizza. Du brer deigen utover en pizzaform på bakepapair, bruk en skje, og fordel den jevnt utover. Ca.0,5 - 1 cm tykk, ca! Jeg syns den er best om den blir så tynn som mulig. Må forstekes i stekeovn FØR fyllet taes på. Forstekes i ca.10-15-20 min. Den skal ikke være klissete når du tar den ut. Deretter legger du på fyllet og steker pizzaen til fyllet, evnt osten er stekt nok. Noen ganger tar jeg denne pizzadeigoppskriften i mikroen. Da klipper jeg ut to runde pizzaer i bakepapir, som får plass i mikroen, og smører deigen utover bakepapiret. Deretter putter jeg en og en pizza i mikroen og setter den på ca.750 watt i ca.4 min. Den er iallfall ferdig når den ikke er klissete. Da kan du ta på evnt fyll og steke videre i stekeovn, eller du kan skjære et stykke og riste den i brødrister og spise med noe pålegg. Det er best å riste mandelbrødet også i rister før du spiser det. Bare spør om du lurer på noe Endret 1. oktober 2010 av meridian 1
aline Skrevet 1. oktober 2010 #13 Skrevet 1. oktober 2010 Tusen takk meridian, det må helt klart prøves.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #14 Skrevet 1. oktober 2010 Tusen takk for masse info, meridian, mandelbrød høres kjempegodt og veldig spennende ut!
Meridian Skrevet 1. oktober 2010 #15 Skrevet 1. oktober 2010 Glemte å skrive at noen bruker en boks rømme i mandelBRØDET, men jeg bruker ikke dette siden jeg ikke tåler det så godt. Isåfall blander de natronen i rømmen før de blander det med resten. Og at jeg bruker bakepapir i brødformene. Glemte å skrive at det skal være natron i pizzabunnen også. OG at det er viktig at pizzaen er stekt nok, fordi ellers blir den rå når du steker med fyllet etterpå. Når dere skal fjerne pizzaen fra bakepapiret, må dere lette forsiktig på pizzaen, og kanskje bruke en kniv som forsiktig fjernet pizzabunnen fra papiret. Mine forsøk , når det gjelder baking og fjerning, ble litt misslykket de første gangene, så ikke gi opp.
Gjest Katee Skrevet 1. oktober 2010 #16 Skrevet 1. oktober 2010 Som oftest ingenting... (til frokost da) Ellers knekkebrød, salat, omelett, frokostblanding, powerbar
Perelandra Skrevet 1. oktober 2010 #17 Skrevet 1. oktober 2010 Har du prøvd ferdigmalt mandelmel meridian? Ellers går det veldig fint an å bruke valnøtter til brødbaking på samme måte som med mandler. Jeg gjort det mye selv.
The Kitten Skrevet 1. oktober 2010 #18 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg spør heller, hva er det med folk som spiser brød til frokost, formiddagsmat og kveldsmat? Til frokost spiser jeg: Havregrøt Kornblanding med banan / bær Pannekaker Cottage cheese med frukt / bær Smoothie Fruktsalat Bagels Grove muffins Yoghurt og frukt Knekkebrød Til formiddagsmat spiser jeg: Salat Middagsreseter Wok Suppe Nudler med grønnsaker Couscous med grønnsaker Fruktsalat Smoothie Grøt Yogurt + mer.
Meridian Skrevet 1. oktober 2010 #19 Skrevet 1. oktober 2010 Har du prøvd ferdigmalt mandelmel meridian? Ellers går det veldig fint an å bruke valnøtter til brødbaking på samme måte som med mandler. Jeg gjort det mye selv. Nei, har bare malt mandlene selv. Har hørt at det er veldig dyrt å kjøpe mandelmel? Har aldri prøvd andre nøttetyper i baking, men tenker nok at det er godt også men det er vel best i søte bakster? Har du noen oppskrifter?
maipai Skrevet 1. oktober 2010 #20 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg lar ikke være å spise brød fordi at det skal være så sunt å ikke spise det, men fordi jeg er så lei av brødmat! Blir nok et par brødskiver i månden, men jeg foretrekker heller ting som... - omelett/eggerøre - q skyr - salater - hjemmelagde knekkebrød - tunfisk - forkostblanding med melk - supper - fruktsalat - riskaker og hva enn jeg måtte ha lyst på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå