Gå til innhold

I Grosny!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I Grosny: Veldig enig, selv om de ulike punktene kan utdypes på forskjellige måter

L: Det er som du sier ingen vits i å gå rundt med forventninger..

Med det mener jeg at det er våre forventninger til motparten som er avgjørende for hvordan vi tar i mot dennes synspunkt. Ubevisst har vi forskjellige forventinger til mennesker rundt oss, vi har andre forventninger til vår partner enn til en kollega, dette gjør at de kan si eksakt samme setning, men den får ulik betyding for oss pga vår egen forventning til denne personen. Altså det er våre egne forventinger som er avgjørende for våre reaksjoner, ikke ordene som uttales.

Kommunikasjon faller lett der det er gjensidig repekt, tillit og like forventninger. Der det er motsettninger og ulike forventninger faller kommuikasjonen vanskelig, da er det våre egne evner til å ville forstå, ville løse problemet som avgjør om det er mulig å komme frem til en løsning / enighet el.

Respekt er et spennende tema...

I mine øyne handler det om å behandle andre mennesker og deres grenser slik jeg ønsker de skal behandle mine.

Alltid be om unnskyldning om man trår over andres grenser, alltid gjøre det beste for sin kjære, ikke bli likegyldig. Er det noe som betyr mye for en man er glad i at man er med på, ja da gjør man det selv om man ikke har veldig lyst. Neste gang er det motsatt. Handler om å kunne glede seg på andres vegne, klare å se at ting man selv kanske ikke liker gir andre glede og annerkjenne det.

Er det en hobby eller interresse som ens kjære har som man selv ikke skjønner vitsen med, er det alikevel ingen grunn til å rakke ned på denne. Man respekterer andres interresser og gleder seg heller over den gleden man ser andre har av dette. Fordelen komme jo gjennom en glad og fornøyd kjæreste.

Er ikke så veldig avansert dersom man kan se gleden i andres øyne og glede seg selv med det. :yvonne:

Man kommer langt med forståelse av at andre også har følelser som en selv...

Endret av Optimist40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg likte veldig godt påstanden om at det er våre forventinger som styrer eller bestemmer reaksjonene vi får. Det er greit å kunne se hvor mye forventinger styrer våres følelsmessige tilstand. Eg hadde ikkje tenkt på at vi går rundt med forventninger ubevisst til personene rundt oss. Det er helt genialt og forklarer ganske mye. Eg ble opplyst av den setningen der xD, hehe.

Eg er ikkje helt enig i at man må ha samme forventinger og tilitt for å kunne kommunisere bra med en person. Eg ser at det kan gjøre det en del lettere da, men dersom man har respekt for den andre personen og faktisk er god til å kommunisere burde det være nokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likte veldig godt påstanden om at det er våre forventinger som styrer eller bestemmer reaksjonene vi får. Det er greit å kunne se hvor mye forventinger styrer våres følelsmessige tilstand. Eg hadde ikkje tenkt på at vi går rundt med forventninger ubevisst til personene rundt oss. Det er helt genialt og forklarer ganske mye. Eg ble opplyst av den setningen der xD, hehe.

Eg er ikkje helt enig i at man må ha samme forventinger og tilitt for å kunne kommunisere bra med en person. Eg ser at det kan gjøre det en del lettere da, men dersom man har respekt for den andre personen og faktisk er god til å kommunisere burde det være nokk.

Vet du, det er jeg helt enig i, all den tid du med kommunikasjon mener både lytte med interesse og prate med forståelse.. reviderer meg selv litt der ja :)

Endret av Optimist40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...