Gå til innhold

I Grosny!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kan du lage en liste over dine viktigste punktene for et godt samliv/liv?

Litt sånn "Everybody`s free (to wear sunscreen)" Baz Luhrmann-aktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er liksom I Grosny den nye kjærlighetsguruen nå? :skratte:

Yess!!! :)

Jeg har iallfall tenkt mye over temaet.

Men noen full liste klarer jeg neppe, iallfall ikke i dag.

Pkt 1.) RESPEKT!

Når man har gjensidig og total respekt er fundamentet på plass.

Pkt 2.) Ok kosenivå!

Jeg vektlegger kos, fordi det er viktig for meg. Jeg tror at det beste er om begge er omtrent like glade i å kose hverandre.

Jeg liker det slik jeg har det med min kjære. Hendene mine klarer ikke å holde seg unna henne, og hun nyter det.

Pkt 2v.)(bare for voksne) Mye herlig sex!

Pkt 3.) Tillit.

Det er godt å kunne stole på hverandre. Å blindt kunne tro hvert eneste ord gjør kommunikasjonen enkel og effektiv. Man løser det meste med kommunikasjon, og det er enkelt når tilliten er der.

Pkt 4.) Ha et liv utenfor.

Hvis begge lever ett rikt liv utenfor døra, noen ganger sammen, noen ganger alene, så får man påfyll av inntrykk, og har mer å snakke om.

Pkt 5.) Spill på lag!

Vær ett godt lag som spiller hverandre gode. Legg til rette for hverandres framganger. Gled dere over hverandres framskritt.

Når jeg leser disse punktene, så synes jeg at jeg ser ett forenklet ukebladpopulistisk syn på samliv, som er veldig mangelfullt, det er jo bare 7 minutter spontane tanker.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess!!! :)

Jeg har iallfall tenkt mye over temaet.

Men noen full liste klarer jeg neppe, iallfall ikke i dag.

Pkt 1.) RESPEKT!

Når man har gjensidig og total respekt er fundamentet på plass.

Pkt 2.) Ok kosenivå!

Jeg vektlegger kos, fordi det er viktig for meg. Jeg tror at det beste er om begge er omtrent like glade i å kose hverandre.

Jeg liker det slik jeg har det med min kjære. Hendene mine klarer ikke å holde seg unna henne, og hun nyter det.

Pkt 3.) Tillit.

Det er godt å kunne stole på hverandre. Å blindt kunne tro hvert eneste ord gjør kommunikasjonen enkel og effektiv. Man løser det meste med kommunikasjon, og det er enkelt når tilliten er der.

Pkt 4.) Ha et liv utenfor.

Hvis begge lever ett rikt liv utenfor døra, noen ganger sammen, noen ganger alene, så får man påfyll av inntrykk, og har mer å snakke om.

Pkt 5.) Spill på lag!

Vær ett godt lag som spiller hverandre gode. Legg til rette for hverandres framganger. Gled dere over hverandres framskritt.

Når jeg leser disse punktene, så synes jeg at jeg ser ett forenklet ukebladpopulistisk syn på samliv, som er veldig mangelfullt, det er jo bare 7 minutter spontane tanker.

Symtes ikkje dette synet var så mangelfullt eg :), tror de fleste par som har disse punktene i orden vil ha et veldig bra samliv. Sikkert mange som vil ha super bra sex inn i listen og, men den går gjerne under kommunikasjon og xD.

Endret av -L-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon gjør sex bedre, men man kan ikke under noen omstendigheter putte det inn i samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunikasjon gjør sex bedre, men man kan ikke under noen omstendigheter putte det inn i samme kategori.

Det er mye god sex i min kos kategori :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon gjør sex bedre, men man kan ikke under noen omstendigheter putte det inn i samme kategori.

Heh xD, eg ser den. Eg ser på kommunikasjon som en del av sexen, kanskje det er derfor eg ønsker å putte den i samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ordet respekt da, I Grosny? Jeg er enig i punktene og merket meg lagspill som noe jeg ikke har tenkt så mye på før. Å "spille hverandre gode"... Det hører med det, og jeg vil prøve å bli mer bevisst på det.

Og så var det tillit. Numero uno. Å blindt kunne tro hvert eneste ord må være deilig! Hvordan jobber man med seg selv for å få til det? Og hvordan holder man ryggen rak og fortsetter å stole blint på noen hvis det viser seg at tilliten blir misbrukt?

(Da mener jeg helst hvordan man kan fortsette å stole på folk i fremtidige forhold, ikke den som har misbrukt tilliten, siden vedkommende bare kan gå åt skogen da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ordet respekt da, I Grosny? Jeg er enig i punktene og merket meg lagspill som noe jeg ikke har tenkt så mye på før. Å "spille hverandre gode"... Det hører med det, og jeg vil prøve å bli mer bevisst på det.

Og så var det tillit. Numero uno. Å blindt kunne tro hvert eneste ord må være deilig! Hvordan jobber man med seg selv for å få til det? Og hvordan holder man ryggen rak og fortsetter å stole blint på noen hvis det viser seg at tilliten blir misbrukt?

(Da mener jeg helst hvordan man kan fortsette å stole på folk i fremtidige forhold, ikke den som har misbrukt tilliten, siden vedkommende bare kan gå åt skogen da.)

Respekt. Hmmm. Respekt som i å mene at partneren er en fullverdig ressurs, minst like god som seg selv. At man spør sin partner til råds i stedet for å ha mer tiltro til eksterne synsere. Jeg klarer ikke helt definere respekt. Jeg har iallfall stor respekt for min kjære og beundrer henne for hennes gode hode. Et par ganger har jeg også snakket med henne om litt vanskelige KG-saker, og i de sakene har mine råd vært bedre enn normalt. Det er også lett å ha respekt når man har samme moral.

Hvis man mener at partner er dum, teit eller svak, så er respekten for dårlig.

Å stole blindt på. Det er lett dersom ingen svik har skjedd. da er det bare å lukke igjen øynene og ta sjansen. Hoppe i mørket. Jeg har egentlig aldri blitt bedratt i etablert kjærlighet. Jeg har blitt bedratt i næring, da trakk jeg meg unna. Så reparere knekt tillit har jeg ikke erfaring med, så her blir det bare utestede idèer.

Skal man stole på en som har sveket, så kan man jo forsøke å

reparere grunnen til sviket. Tette igjen lekkasjen. Men går det? hvis partner er svak kan plutselig nye skader piple fram.

Reparasjontanker.

1). Alkoholforbud, iallfall uten følge med partner. Noen mennesker har en sterk karakter, som er oppløselig i alkohol.

2). Kommunikasjon. Mange sidesprang er faktisk bygget på misforståelser. man bommer i samtalene, og tror den andre står for noe annet enn det som er sant. En klar kommunikasjon kan rense.

3). Det grønne gresset smakte ikke noe særlig. Noen tar et sidesprang, og fant ut at sex er bedre hjemme, altså det er prøvd en gang for alle. Testing ferdig. det skjer ikke mer.

4). Lev med det. Innse at partner er i overkant kosegenerøs, men at han alltid kommer igjen etterpå en erfaring rikere, og gleder seg til å komme til deg.

Jeg vet ikke om jeg hadde taklet et svik. Jeg datet en gang ei jente, som sa hun var forelsket i en til. Jeg bare sluttet å møte henne.

Hvis svikeren angrer oppriktig, så er det jo grunn til å tro at det ikke skjer igjen.

5) Hvis partner blir løs i fylla, så kan man vurdere å hente vedkommende kl 24. Du vet at vedkommende er til å stole på kun i edru tilstand, og forholder deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste punktet er at det er ingen viktige punkt. Bare punkter som er greit å være klar over av praktiske årsaker, slik at forholdet kan orienteres i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn veldig enig i alle punktene, men synes dette er ganske selvsagt egentlig. Men det er klart, sliter man i forholdet er det jo ikke det antar jeg.

Ift dette å stole blindt på noen, så er jeg forsåvidt enig, men ikke alltid, for jeg er ihvertfall en person der begge parter må fortjene seg til både tillit og det å bli stolt på. Men, har man en gjensidig respekt, så kommer disse grensene og tilliten ganske automatisk av seg selv egentlig. Jeg vet jo at man synes f.eks mine grenser ift ditt og datt er ganske rare, og svært annerledes enn de man har selv, men så lenge respekten for hverandres meninger og synspunkt ligger til grunn, så ordner slikt seg allikevel. Og da kommer også det å stole på hverandre inn ganske automatisk, ihvertfall for vår del. Litt sånn som da vi hadde uklare grenser, så klarte jeg ikke helt å stole på kjæresten min fordi det var vanskelig å forholde seg til ham og meg selv i forholdet. Så fort dette kom på plass, så kom også tilliten med en gang. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sånn som da vi hadde uklare grenser, så klarte jeg ikke helt å stole på kjæresten min fordi det var vanskelig å forholde seg til ham og meg selv i forholdet.

Hvordan snakket dere om det, og definerte grenser? Ble enig om alt fra småflørt med andre, en klem, kafebesøk med venn av motsatt kjønn, ALT liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan snakket dere om det, og definerte grenser? Ble enig om alt fra småflørt med andre, en klem, kafebesøk med venn av motsatt kjønn, ALT liksom?

Det er sånt som blir tatt opp etterhvert som man er sammen. Noen ting ble tatt opp med en gang, andre ting ikke. Uansett så trenger vi ikke å definere grenser på absolutt alt heller, kun det som for oss er viktige. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvonne, jeg oppfatter deg som litt streng, og derfor tydelig og forutsigbar. Jeg tror mannen din vet hvor han har deg.

Det er lett å forholde seg til tydelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser at mange - i tråder som omhandler samliv - poengterer betydningen av god kommunikasjon. Men hva legger vi i det begrepet - og hvordan arter god kommmunikasjon seg i virkeligheten? Hva ser vi på som gode kommunikasjonsferdigheter?Sikkert et sært spørsmål preget av min egen interesse for temaet, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange - i tråder som omhandler samliv - poengterer betydningen av god kommunikasjon. Men hva legger vi i det begrepet - og hvordan arter god kommmunikasjon seg i virkeligheten? Hva ser vi på som gode kommunikasjonsferdigheter?Sikkert et sært spørsmål preget av min egen interesse for temaet, men dog...

Jeg tror god kommunikasjon er noe som skjer i avslappet sinnstemning. Dårlig kommunikasjon er ofte skadet av "piggene-ut-følelser". Med en gang man kommer i forsvarsposisjon så er det vanlig å få forståelsesblokkering.

Det betyr at kritikk og beskyldninger sjelden er effektivt.

Kanskje man må være løsningsorientert, og snakke om hvordan man skal få til noe i stedet for å påpeke feil.

Altså, er det en feil som irriterrer, så ikke si det , men tenk ut en løsning, og prøv å få gitt partner idè om løsning. Det beste er om partner selv starter ei tankerekke som går mot løsning.

Dette innlegget handler om "piggene ut". Jeg tror at å lure piggene, å komme rundt disse er en aktuell strategi. Det er faktisk umulig å gå rett på de tøffeste piggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at avslappet stemning er en viktig forutsetning for god kommunikasjon - det samme er trygghet. Jeg tenker at god kommunikasjon ikke er det samme som å være god til å snakke eller sette ord på ting og tang. Det å være sterk verbal er ikke ensbetydende med at en er en god samtalepartner. Der har jeg selv gått i grøfta mange ganger, fordi jeg selv er sterk verbalt. Det betyr at en både spør og svarer i samme åndedrag og lager sluttede sirkler mellom egne tanker og verbale uttrykk - uten å sjekke om motparten henger med, eller er interessert. Det å være en interessert lytter - som med mimikk og kroppsholdning signaliserer et ønske om å lytte - er nok også en viktig forutsetning for god kommunikasjon. Eller stoppe opp egne tankerekker og spørre : "hva tenker du om dette"?

En annen ting jeg har erfart mange ganger er jo at vi begge tolker andre budskap inn i det som blir sagt - enn det som var intensjonen. Utallige misforståelser og perioder med sure miner har vært resultatet av dette. Dette vet jeg at folk lærer mye om på samlivskurs.

Jeg tror ellers at man i et parforhold kommuniserer masse non-verbalt - med stemmeleie, kroppsholdning, blikk etc. Når dette får et negativt fortegn så er det ofte inngangen til krangel eller taushet.

Sikkert mange som har andre erfaringer her...

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange - i tråder som omhandler samliv - poengterer betydningen av god kommunikasjon. Men hva legger vi i det begrepet - og hvordan arter god kommmunikasjon seg i virkeligheten? Hva ser vi på som gode kommunikasjonsferdigheter?Sikkert et sært spørsmål preget av min egen interesse for temaet, men dog...

Eg kjenner også en del folk som er flinke til å snakke for seg, men som ikkje er god til å kommunisere. Dersom to parter har fått sakt sitt og begge føler seg forstått har det vært god kommunikasjon tilstede mener eg. De som er flink til å snakke for seg kan få sakt sine meninger, men mange av de er ikkje intterisert i å ta innover seg de meninger og erfaringer gjort av andre og blokker det ute. De er heller ikkje interrisrt i å forstå hvorfor samtale partneren mener som han gjør og finne ut kor han/hun kommer fra.

Når man tar vekk "piggene" og filteret som sier at samtalepartneren tar feil i sine utsagn og heller fokuserer på å forstå hvorfor personen mener og føler som han/hun gjør blir man en helt annen samtalepartner. Da kan man komme fram til løsninger sammen.

Et eksempel fra en samtale eg hadde for ikkje så lenge siden lød slik:

L: Vet du?, eg har tenkt litt på det, og eg har kommet fram til at man får så og si ingen posetive følelser ut av å ha forventinger til folk/ting etc. Tenk over det. Dersom du har en forventing om at noe er bra og det er bra, så gir ikkje det deg gode følelser. Da er det heller eventen som gir en posetive følelser, ikkje det at forventingen gikk opp.

Derimot, hvis du har store forventinger til noe og det viser seg å være dårlig, bryter det en ned følelsesmessig.

Venn: Eg er ikkje helt enig. Feks dersom du har forventinger om å få noe på en prøve, og det kommer på prøven vil du føle deg lettet, og det er en posetiv følelse. Det vil si at forventingen går opp gir noen posetive følelser. Ellers er eg enig.

L: Det er sant, det blir feil å si at når en forventing går opp gir det ingen posetive følelser. Da er det heller bedre å si at summen av å ha forventinger til ting/folk/eventer vil resultere i mer negative følelser enn posetive fordi de megative følelsene en får er mye større og sterkere enn de posetive. Derfor er det egentlig ikkje vits å gå rundt med forventinger.

Venn: Den påstanden er vi enige om.

I denne samtalen kom eg med en påstand som eg mente var riktig. Han angrep den og fant et eksempel hvor den ikkje var riktig. Etter å ha forvekslet meninger klarte vi å komme fram til en påstand som var mer riktig enn den opprinnelige. Eg mener dette er et eksempel på god kommunikasjon og hva det kan utrette. Eg kunne ha stengt hans påstander og meninger ute og forsvart min, men da vi ville ikkje kommet fram til en mer riktig påstand.

Eg tror også at god kommunikasjon avhenger litt av hva folk vil ha ut av samtalen. Hvis man bare er interrisert i å bevise sitt poeng vil man aldri kunne lære av andres meninger.

Endret av -L-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...