Gjest regine Skrevet 30. september 2010 #61 Skrevet 30. september 2010 Hva er hans EGENTLIGE motiv for dette? Forsøker han å samle "bevis" for at du er en "dårlig mor" for å lage sak el. mot deg? Eller er det andre ting som ligger bak? (har han f.eks. fått ny dame som skal vise hvor engasjert hun er v å fyre han opp ifht dusteting som dette?) Det ER ikke uansvarlig å la en 9-åring gå hjem alene fra SFO, og iallfall ikke under de forhold du beskriver. Tror i første omgang mitt beste råd faktisk er å ignorere han. Antakeligvis lager du bare mere styr for deg og datteren din ved å gå inn på hans argumentasjon. Du kan evt. bare svare kort at du er uenig i hans vurderinger og at du tar ansvar for datteren på beste måte. Føler med deg - vanskelig med korka ekser.....
Sophie-Ann Skrevet 30. september 2010 Forfatter #62 Skrevet 30. september 2010 Jeg tror han samler "bevis" for å kjøre sak mot meg igjen. Vi har vært igjennom en rettsmøte runde, og nå tror jeg han er i gang igjen. Har svart på denne mailen og sagt at jeg syns at han skal kontakte BV hvis han er så redd for datteren sin. Jeg skrev også at hun fortsetter med å gå hjem kl 15, og ferdig med den saken. Det er flere av jentene i klassen hennes som gjør det samme, så jeg skjønner ikke oppstyret hans. Det skal også legges til at han og samboeren har prøvd å få barn sammen i mange år, men jeg tror ikke hun kan bli gravid. Vet det høres rart ut, men jeg tror dette har noe med saken å gjøre også.
Gjest regine Skrevet 30. september 2010 #63 Skrevet 30. september 2010 Da syns jeg du skal gi beng i saken nå. Du har "parkert" han og det er ikke så mye mer han kan gjøre. Dette er forøvrig ikke bevis på at du er en "dårlig mor" så det trenger du faktisk ikke bekymre deg for. konsentrere deg om datteren din og deres liv og forsøk å ikke bruke tid og krefter/energi på noe som kanskje skjer. Vet at det er lettere sagt enn gjort, men for din egen livskvalitet er det iallfall svært viktig å jobbe mot det! klem
Kittykat Skrevet 30. september 2010 #64 Skrevet 30. september 2010 Jeg synes ordningen du har angående situasjonen er helt fin. At barnefaren sier at du er uansvarlig pga dette er å gå over grensen, synes nå jeg. Det er forskjell på barn og din 9 år gamle datter har selv sagt at hun vil gå hjem tidligere. Hun har så langt klart seg alene i korte tiden til du kommer hjem fra jobb. Og hun har også en nabo som hun kan gå til hvis det skulle være noe. Klart ting kan skje, men vi kan ikke la dette stoppe oss fra å la barna være hjemme alene. Vi kommer snart opp i den situasjonen og da skal vår datter og vår eldste sønn være alene hjemme. Datteren vår er snart 11 år og går i 6 klasse og dermed for stor til å gå på SFO. Vår eldste sønn er snart 9 år og han klarer seg helt fint alene hjemme ( han har dessuten ytret ønske om å være hjemme ) en kort stund. Vi må la de være alene hjemme i et par timer, når den tid kommer, for da er vi begge i jobb. Det er vi som kjenner ungene våre best og vet hva de klarer og kan gjøre. Å kalle noen uansvarlig pga det synes jeg blir feil. Så lenge man selv vet at barna klarer seg bra og man har avtale med en nabo eller familie, så ser jeg rett og slett ikke problemet, men det er meg det da...
Sophie-Ann Skrevet 30. september 2010 Forfatter #65 Skrevet 30. september 2010 Takk for svar, jeg kjenner jeg blir så sint!! Dette har pågått i åresvis, og jeg er så lei hele saken.
Gjest meg Skrevet 30. september 2010 #66 Skrevet 30. september 2010 Uff, jeg føler med deg! Ikke lett når folk skal motarbeide deg bare for å liksom være mer "ansvarsfull". Jeg synes en 9-åring kan være hjemme slik du beskriver. Selv har jeg ikke så gamle barn, men vet om flere som praktiserer en slik ordning. Samtidig vet jeg om en 10 åring (snart 11) som ikke får lov til å dra hjem alene pga. lang skolevei. Men dette er noe annet. Lykke til!
Gjest regine Skrevet 30. september 2010 #67 Skrevet 30. september 2010 Takk for svar, jeg kjenner jeg blir så sint!! Dette har pågått i åresvis, og jeg er så lei hele saken. Det skjønner jeg innmari godt - men det er derfor jeg mener at du bør jobbe med å "heve deg" over det. Mulig du allerede gjør det, altså! Jeg har opplevd mye av det samme selv, og kjenner andre som og står i en evig "krig". For meg var det iallfall viktig å erkjenne hva jeg kan gjøre noe med og hva jeg bare må leve med. Dustete utspill av den typen der er "må leve med", uten å gjøre noe mer utav det. Du skal også huske på det at etterhvert som barnet blir eldre så blir det enklere. Rett og slett fordi barnet selv kan gi uttrykk for hva/hvordan h*n vil ha det - og dette etterhvert SKAL tillegges mer og mer vekt. Og - barn er ikke dumme, de skjønner det når far oppfører seg som en dust.
Kittykat Skrevet 30. september 2010 #68 Skrevet 30. september 2010 (endret) Jeg har nå fått mail fra ham som er slik: Når det gjelder sak nr to så har jeg store problemer med å forstå at hennes "eget" ønske skal komme foran dine beslutninger - beslutninger som først og fremst skal ivareta hennes sikkerhet. Hva hvis det skulle begynne å brenne i leiligheten, hva hvis hun skader seg og ikke får kontakt med "noen" i blokken. Hvis noe skulle skje fordi hun selv "ønsket" å gå hjem og du i ettertid kan stå rakrygget å forsvare ditt valg - ja da har du bommet så kraftig at jeg ikke vet hvordan jeg skal forklare det....Jeg har overhodet ikke vært klar over at hun har vært så lenge hjemme alene, du har hele tiden sagt at det maks har vært rundt 30 min. ( dette er ikke sant, han skrev et brev til SFO senest for 2 uker siden, og da skrev han han hun skulle gå hjem fra meg kl 15). Jeg forventer at du tar affære på denne slik at hun går hjem kl 1600 istedenfor. For det vil jo overhodet ikke få noen betydning for deg....for som du selv sier så tenker du kun på *****'s beste og da vil jeg jo også tro at hennes sikkerhet er det som er viktigst for deg. Ja, dette innbyr jo til et godt samarbeid.... Det er klart at foreldre skal ta beslutninger, men når barnet selv har sagt at det ønsker å gå tidligere, så synes jeg at man skal ta det med i beslutningen. Og hva hvis det begynner å brenne, hva hvis det banker på døren og det er en fremmed ( aka en selger f eks ), hva hvis strømmen går osv. Man kan ikke tenke på dette 24/7. Hvordan klarte barn seg før i tiden, når SFO ikke fantes og begge foreldrene var i jobb? Ble foreldrene kalt uansvarlige? Neppe. Men pr i dag, så blir man kalt uansvarlig for nesten hva som helst. Og han skrev selv et brev til SFO sier du, der det stod at datteren deres skulle gå kl 15. Og da har han faktisk ikke noe han skulle ha sagt, da han var enig i det, når han sendte brevet. SFO har sikkert brevet liggende, sånn at du kanskje kan få en kopi og vise det til han, svart på hvitt, for å si det sånn... Jeg synes at eksen din er litt urimelig i denne situasjonen og som krever at du skal fikse det. Hadde dette vært min eks, så hadde jeg ikke gått med på dette og sagt at han var tross alt enig i dette for 2 uker siden og visste det dermed allerede da. Og at han kan snakke med datteren deres og eventuelt venninnen din, hvis det gjør han tryggere. Men jeg hadde ikke forandret på noe som helst før en skikkelig prat! Endret 30. september 2010 av Kittykat
Dubbedingsen Skrevet 30. september 2010 #69 Skrevet 30. september 2010 Jeg synes ordningen er fin jeg og da jeg vokste opp så fantes ikke sfo og mamma jobbet. Så jeg var det man kalte nøkkelbarn fra 1 klasse og vi var mange i området og det gikk kjempebra. Det var alltid en nabo hjeme jeg kunne gå til hvis det var noe, en søt gammel dame som også ofte hadde kakao og boller til oss. En 9 åring er stor nok til å være alene hjeme et par timer. Neste år er SFO ikke et alternativ for henne allikevel så da må hun være hjeme alene. Hun kan brekke bena på skolen, på skoleveien, hos in far etc. Det kan også brenne på skolen sfo, og på natta hjeme etc. Man kan ikke gå rundt å være redd for alt mulig her i verden. Da tilter man til slutt. Jeg ville sagt til min eks at hvis han synes dette er uansvarlig så kan han redusere sin stilling og være hjeme med henne etter skoleslutt til du kommer hjem.:-) Da tenker jeg pipa får en annen lyd.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #70 Skrevet 30. september 2010 Jeg har nå fått mail fra ham som er slik: Når det gjelder sak nr to så har jeg store problemer med å forstå at hennes "eget" ønske skal komme foran dine beslutninger - beslutninger som først og fremst skal ivareta hennes sikkerhet. Hva hvis det skulle begynne å brenne i leiligheten, hva hvis hun skader seg og ikke får kontakt med "noen" i blokken. Hvis noe skulle skje fordi hun selv "ønsket" å gå hjem og du i ettertid kan stå rakrygget å forsvare ditt valg - ja da har du bommet så kraftig at jeg ikke vet hvordan jeg skal forklare det....Jeg har overhodet ikke vært klar over at hun har vært så lenge hjemme alene, du har hele tiden sagt at det maks har vært rundt 30 min. ( dette er ikke sant, han skrev et brev til SFO senest for 2 uker siden, og da skrev han han hun skulle gå hjem fra meg kl 15). Jeg forventer at du tar affære på denne slik at hun går hjem kl 1600 istedenfor. For det vil jo overhodet ikke få noen betydning for deg....for som du selv sier så tenker du kun på *****'s beste og da vil jeg jo også tro at hennes sikkerhet er det som er viktigst for deg. Ja, dette innbyr jo til et godt samarbeid.... Synes at du virker like vanskelig. Slik jeg forstår det ønsker far at datteren er en time lenger på sfo. Datteren din skal vel ikke bestemme alene hvor lenge hun skal være der. Ikke rart at eks´er er uvenner når slike filleting blir til store problemer.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2010 #71 Skrevet 30. september 2010 jeg synes eksen din opptrer ryddig og greit, og skjønner ham kjempegodt. SYnes du er uansvarlig og svak, man gir ikke etter for en niårings innfall om at hun kjeder seg og heller vil være hjemme... Kan du ikke skaffe barnepass og tilby ungen din tilstrekkelig sikkerhet, så får du la henne være på sfo til kl 16. flott at hun har en pappa som bryr seg om hennes sikkerhet, og det vil han komme langt med i en rettssak, mailen hans er saklig og grundig, men du later til å være døv for hans gode argumenter.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #72 Skrevet 30. september 2010 Ser ikke problemet. Da jeg var 9 var jeg alene hjemme fra 7 til 16 i sommerferiene og gikk alltid hjem etter skola. Det gjorde de fleste andre også og vi hadde venner hos hverandre eller var hos venner innimellom også. Uten voksne til stede. Det var på midten av 90-tallet. Og dette er noe jeg mener de fleste 9-åringer bør kunne klare. Har det ikke skjedd før så kan man begynne i det små, f-eks 1-2 timer nå og da og så øke på.
Christina_ Skrevet 30. september 2010 #73 Skrevet 30. september 2010 (endret) Lær datteren din å nyte hverdagen, man lever bare en gang. Hev deg over det! Det blir mye synsing om hva som kan skje. Det kan alltid skje noe! Skole kan jo brenne ned, f.eks. Endret 30. september 2010 av Christina_
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #74 Skrevet 30. september 2010 jeg synes eksen din opptrer ryddig og greit, og skjønner ham kjempegodt. SYnes du er uansvarlig og svak, man gir ikke etter for en niårings innfall om at hun kjeder seg og heller vil være hjemme... Kan du ikke skaffe barnepass og tilby ungen din tilstrekkelig sikkerhet, så får du la henne være på sfo til kl 16. flott at hun har en pappa som bryr seg om hennes sikkerhet, og det vil han komme langt med i en rettssak, mailen hans er saklig og grundig, men du later til å være døv for hans gode argumenter. Så en 9-åring som ikke har tilbud om sfo fordi han går i femte klasse har uansvarlige foreldre om han går hjem fra skolen? I tidligere tider så gikk de fleste av oss hjem rett fra skolen, det fantes ikke pass etter skoletid. Men det har da sjelden vært ulykker den gang? Eller mener du at foreldrene våre var fullstendig uansvarlige?
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2010 #75 Skrevet 30. september 2010 Det kan alltid skje noe! Skole kan jo brenne ned, f.eks. Og derfor skal man ikke bry seg med å sikre barnas hverdag? Skal ikke barnet bruke bilbeltet siden veien jo kan rase sammen? Merkelig legitimering du har av dette...
Gjest Tsunade Skrevet 30. september 2010 #76 Skrevet 30. september 2010 Etter å ha lest igjennom denne og den forrige tråden din, Sophie-Ann, har jeg inntrykk av at den/de som reagerer så negativt ikke har barn selv - ihvertfall ikke daglig omsorg...
Gjest Greta Skrevet 30. september 2010 #77 Skrevet 30. september 2010 ? I tidligere tider så gikk de fleste av oss hjem rett fra skolen, det fantes ikke pass etter skoletid. Men det har da sjelden vært ulykker den gang? Jeg er ikke den du spør, men: Min venninne ble overlatt mye til seg selv som barn, og ble bl.a. utsatt for flere overgrep. Overgrep som neppe ville skjedd om ikke foreldrene lot henne være så mye alene. Du kan aldri sikre deg 100% mot at dette skjer, men du kan begrense risikoen. Og det er det dette handler om.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2010 #78 Skrevet 30. september 2010 Etter å ha lest igjennom denne og den forrige tråden din, Sophie-Ann, har jeg inntrykk av at den/de som reagerer så negativt ikke har barn selv - ihvertfall ikke daglig omsorg... Jeg er blant dem som reagerer negativt, og jeg har barn selv. Og daglig omsorg. Det må kunne gå an å diskutere uten å synke så lavt som du nettooo gjorde.
Gjest Gretha Skrevet 30. september 2010 #79 Skrevet 30. september 2010 Etter å ha lest igjennom denne og den forrige tråden din, Sophie-Ann, har jeg inntrykk av at den/de som reagerer så negativt ikke har barn selv - ihvertfall ikke daglig omsorg... Og jeg har inntrykk av at du kanskje ikke bør ha barn...
Karmosin Skrevet 30. september 2010 #80 Skrevet 30. september 2010 Jeg er ikke den du spør, men: Min venninne ble overlatt mye til seg selv som barn, og ble bl.a. utsatt for flere overgrep. Overgrep som neppe ville skjedd om ikke foreldrene lot henne være så mye alene. Du kan aldri sikre deg 100% mot at dette skjer, men du kan begrense risikoen. Og det er det dette handler om. Og en venninne av meg ble passet mye av onkel og tante etter skoletid, og onkel forgrep seg på henne hver gang tante var ute i hagen eller tok en tur på butikken. Risikobegrensning er ikke nødvendigvis det samme som å ikke la barnet være alene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå