Gå til innhold

Er jeg uansvarlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

det gjør sikkert den pedofile gamle grisen i nabohuset, også.

Og når er barnet da gammelt nok til å være alene hjemme? 10 år? 13? 18?

Endret av Furstina
Videoannonse
Annonse
Skrevet

18?? Er du gal, tenk om det kommer en gal seriemorder med øks forbi. Eller en isbjørn! Jorskjelv! Morderbier! Invasjon fra verdensrommet! Farlig, farlig...

Skrevet (endret)

Slapp av , hun er 9 . Ingen av mine barn har trivdes i SFO så de har gått der kanskje et halvt år i 1. klasse . Dersom hun er et fornuftig barn er det jo ikke noen fare . Det eneste må være skoleveien , og den går hun jo uansett.

Han er sikkert sur for noe annet og så tar han det ut på deg .

-eller er generelt sur og bitter på deg, men har lite annet å komme med..

Endret av Anaconda
Skrevet

Har selv en datter på 9 år, og de fleste i klassen til datteren min har sluttet på SFO i år, så de er alene hjemme. Og går da veldig bra med de. Selv så går ikke datteren min på SFO, men jeg er stort sett alltid hjemme da, men er jo dager hun må være en time eller to alene hjemme. Er da ikke noe problem det.

Og angående pedofili, hva skal vi gjøre da, gå og følge barna våres og overvåke de overalt fram til de blir 16 år? Eller børr vi overvåke de ennå lenger, de kan jo da bli utsatt for voldtekt og annen kriminalitet.

Og de fleste foreldre lærer da barna sine att fremmede blir man aldri med noe sted, eller slipper inn. Og ikke minst att man aldri skal ta imot noe av en fremmed.

Skrevet (endret)

det gjør sikkert den pedofile gamle grisen i nabohuset, også.

Hmmm. begynner vi å bli litt VEL hysteriske nå? :sukk:

Synes barn blir overbeskyttet i dag. Får jo nesten ikke klatre i trær en gang pga fare for å falle ned!

Endret av Furstina
Skrevet

18?? Er du gal, tenk om det kommer en gal seriemorder med øks forbi. Eller en isbjørn! Jorskjelv! Morderbier! Invasjon fra verdensrommet! Farlig, farlig...

:ler:

Jeg synes du har en fin ordning gående med jenta di som tydeligvis fungerer og jeg ser ikke noe uansvarlig med det. Skal man virkelig gå rundt å bekymre seg for voldtektsforbrytere, pedofile og psykisk syke mennesker som kan snappe momentant når som helst så tror jeg man rimelig kjapt vil bli tullete i pappen selv. Selvfølgelig kan det skje men skal man virkelig leie ungene i hånda hit og dit frem til de er gamle nok til å ta lappen? Hvor selvstendig blir ungene til slutt da? Lær henne heller hvordan hun skal opptre hvis slike situasjoner skulle oppstå og forklar viktigheten ved det.

Skrevet

Jeg ville ikke tillatt at mor lot barnet være alene i heimen nei. Det skjer heller ikke hos meg og kona. Sønnen vår er 8.

Skrevet

Hmmm. begynner vi å bli litt VEL hysteriske nå? :sukk:

Synes barn blir overbeskyttet i dag. Får jo nesten ikke klatre i trær en gang pga fare for å falle ned!

er helt uenig med deg. det er slett ikke noe utenkelig scenario som skisseres lenger oppe, det er faktisk akkurat slik overgrep flest skjer.

Skrevet

Har selv en datter på 9 år, og de fleste i klassen til datteren min har sluttet på SFO i år, så de er alene hjemme. Og går da veldig bra med de. Selv så går ikke datteren min på SFO, men jeg er stort sett alltid hjemme da, men er jo dager hun må være en time eller to alene hjemme. Er da ikke noe problem det.

Og angående pedofili, hva skal vi gjøre da, gå og følge barna våres og overvåke de overalt fram til de blir 16 år? Eller børr vi overvåke de ennå lenger, de kan jo da bli utsatt for voldtekt og annen kriminalitet.

Og de fleste foreldre lærer da barna sine att fremmede blir man aldri med noe sted, eller slipper inn. Og ikke minst att man aldri skal ta imot noe av en fremmed.

det er forskjell på å overvåke dem og "gi dem bort" til naboen-pedoen. Det er lov å bruke hue, et barn på 8-9 år skal ikke jevnlig overlates til seg selv i heimen

Skrevet

en trettenåring er langt bedre rustet til å stå imot manipuleringen fra en pedo enn hva et ni år gammelt barn er. Men også trettenåringer blir manipulert av pedoer.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Dette gikk da helt fint med meg og mine venner på 80-tallet, så jeg tror faktisk det er omtrent akkurat like ufarlig i dag.

Jeg husker jeg syntes det var deilig å få huset for meg selv litt i ro og fred. Tok meg en brødskive, hørte på musikk jeg likte i stua, begynte på leksene osv.

Skrevet

jeg tenker at det kommer helt an på barnet - noen klarer fint å ta vare på seg selv, mens andre er tydelig mindre i stand til det.

jeg hadde lett latt mitt barn være alene hjemme - med klare regler - dersom de viste seg modne nok til det.

det er så enkelt som å si at de ikke skal åpne døren for noen, med mindre de ser i nøkkelhullet at det er venner.

angående misbruk av barn så skjer dette oftest av kjente i familien - eller på fellesarrangementer som eksempelvis religiøse sammenkomster/ ordinære fritidstilbud, og slettes ikke når et barn er alene hjemme fra SFO.

man kan jo si det samme til de som har barnevakt for barna - hvem som helst kan være en overgriper, og da gjerne den man minst forventer det av.

idag har vi mobiltelefon, og barnet kan ringe med en gang dersom de blir utrygge eller redde for noe.

Skrevet

jeg tenker at det kommer helt an på barnet - noen klarer fint å ta vare på seg selv, mens andre er tydelig mindre i stand til det.

jeg hadde lett latt mitt barn være alene hjemme - med klare regler - dersom de viste seg modne nok til det.

det er så enkelt som å si at de ikke skal åpne døren for noen, med mindre de ser i nøkkelhullet at det er venner.

haha........kikkehullet, ja dere skjønnr hva jeg mener.......

angående misbruk av barn så skjer dette oftest av kjente i familien - eller på fellesarrangementer som eksempelvis religiøse sammenkomster/ ordinære fritidstilbud, og slettes ikke når et barn er alene hjemme fra SFO.

man kan jo si det samme til de som har barnevakt for barna - hvem som helst kan være en overgriper, og da gjerne den man minst forventer det av.

idag har vi mobiltelefon, og barnet kan ringe med en gang dersom de blir utrygge eller redde for noe.

Skrevet

Ser overhode ikke det uansvarlige i dette. Er sikker på at barnet ditt vokser med ansvaret og blir et selvstendig barn som evner å tenke selv:-)

Har også en 9 åring, og i barnet klasse er det kun et par stykker som fortsatt går på SFO. Og husk: Om bare et år er faktisk ikke SFO engang en mulighet (de fleste kommuner slutter med SFOtilbud etter 4.klasse).

Skrevet

Overgrep kan like gjerne skje på skole eller sfo.

Det med å si at barnet ikke skal åpne opp for noen som ringer på er forsåvidt en ok regel. Om noen skal komme på besøk kan de ringe først:)

Skrevet

Er da ikke bare voksne mennesker som kan ha godt av noen minutters tid alene.

Jeg synes ikke du er uansvarlig.

Gjest wild bird
Skrevet

Jeg syns ikke du er uansvarlig. En 9-åring klarer fint å være alene 1,5 time. Det er jo en flott mulighet til litt selvstendighetstrening i trygge omgivelser. Begge mine barn var alene hjemme etter skolen og til jeg kom hjem fra jobb fra de var 8 år. Gikk kjempefint det.

Bortsett fra en gang, hvor de fant ut at de skulle lage diskotek, og hadde spikret fast tepper og laken i vinduskarmene. Det måtte jo være mørkt - såpass må jeg vel forstå?! :ler:

Syns du skal ta en prat med barnefar og høre om det er noe annet som plager han, for her er han på bærtur.

Skrevet

I gamle dager dro 13-åringene på sjøen. I dag tør vi så vidt å slippe ut 18-åringene.

Var selv hjeme mellom 12 og 14 til 16.30 da foreldrene kom hjem da jeg var 8-9 år, Gikk kjempefint.

Men det var jo på 90-tallet og da fantes det jo ikke pedofile :ironi:

Huff for et hysteri. Snart får vel ikke barna sitte på fanget til julenissen en gang.

Skrevet

Dette gikk da helt fint med meg og mine venner på 80-tallet, så jeg tror faktisk det er omtrent akkurat like ufarlig i dag.

Jeg husker jeg syntes det var deilig å få huset for meg selv litt i ro og fred. Tok meg en brødskive, hørte på musikk jeg likte i stua, begynte på leksene osv.

Ja, ikke sant? Jeg lurer litt på når det tok av dette med at barn aldri-aldri-aldri må få tid alene. Det er da ikke så lenge siden det var helt vanlig at vi var det? Jeg likte det også veldig godt.

Det er ikke alle unger som kan overlates til seg selv en time (jeg kan huske en klassevenninne som ikke kunne, fordi hun var troendes til å koke tørr vannkjeler og denslags...), men TS sin niåring høres ikke ut som en av dem.

Skrevet

Nei, synes absolutt ikke du er uansvarlig, du kan jo be far om å hente henne hver dag hvis han har problemer med at hun er alene. Hun er 9 år, og etter 4. klasse som en her skrev er ikke SFO et alternativ engang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...