Sophie-Ann Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Min eldste datter er snart 9 år gammel, og syns det er drita kjedelig på SFO. Så jeg har sagt at det er greit at hun går hjem kl 15. Vi bor rett ved skolen, hun trenger ikke å krysse noen bilveier eller lignende. Når hun kommer hjem, må hun ringe meg, slik at jeg vet at alt er i orden. Jeg kommer hjem halv fem. Det er også naboer hjemme og flere av hennes klassekamerater er også hjemme. Hun gjør aldri noe galt, er veldig stille og rolig av seg. Hvis hun lurer på noe, ringer hun alltid og spør. Jeg er heller ikke mer enn 10 min unna. Nå mener faren at jeg er uansvarlig. Skjønnner ikke helt hvor dette kommer fra, siden han har visst om dette lenge. Hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Datteren min fylte 9 i vår, hun går på SFO, men får lov til å bestemme selv når hun går hjem. Ofte går hun hjem rett etter skolen og er da hjemme alene i 1-2 timer. Har inntrykk av at det er helt vanlig blant de andre på trinnet, også. Av og til henter hun lillesøsteren (7) også, og de går hjem sammen. Synes ikke det er uansvarlig at en 9-åring er noe alene hjemme.
LukaFrost Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Neida, du er ikke uansvarlig. Så lenge hun heller vil være hjemme og klarer dette bra ser jeg ikke noe galt i dette.
sebastianen Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Slapp av , hun er 9 . Ingen av mine barn har trivdes i SFO så de har gått der kanskje et halvt år i 1. klasse . Dersom hun er et fornuftig barn er det jo ikke noen fare . Det eneste må være skoleveien , og den går hun jo uansett. Han er sikkert sur for noe annet og så tar han det ut på deg .
Gjest Spinell Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 En normal niåring burde da kunne være halvannen time alene hjemme på ettermiddagen uten at det karakteriseres som omsorgssvikt. Du sier at flere av klassekameratene hennes er hjemme. Er de også alene eller har de en hjemmeværende forelder? Hvis de har foreldre hjemme kunne dere kanskje ordne slik at hun kunne være med en klassekamerat hjem etter skolen fast en dag i uken? (Så blir det færre dager helt alene hjemme.)
Sophie-Ann Skrevet 29. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2010 Hun syns det er digg å være alene, er så mye med venninner ellers, at hun liker å ha det litt rolig rundt seg når hun kommer hjem fra skolen. Hun kan bare gå ned to etasjer, så er naboen der, en god venninne av meg som også kjenner datteren min veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Synes det høres ut som en topp ordning, jeg
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 (endret) Synes det høres ut som en topp ordning, jeg det gjør sikkert den pedofile gamle grisen i nabohuset, også. Endret 29. september 2010 av Furstina
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 (endret) det gjør sikkert den pedofile gamle grisen i nabohuset, også. Alvorlig talt.. Endret 29. september 2010 av Furstina
LukaFrost Skrevet 29. september 2010 #10 Skrevet 29. september 2010 (endret) det gjør sikkert den pedofile gamle grisen i nabohuset, også. Å, ta deg en bolle! Endret 29. september 2010 av Furstina
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #11 Skrevet 29. september 2010 Synes det høres ut som en veldig fin ordning jeg. Fint at du gir datteren din rom for å få litt fred og ro, for veldig mange barn går dagen i ett og det kan faktisk være veldig stressende.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #12 Skrevet 29. september 2010 Alvorlig talt.. Ja, alvorlig talt! Skjønner du ikke at det er slik det faktisk kan foregå? niåringer er svært lettlurte, og samtidig vil de svært gjerne være snille mot andre og gjøre det voksne ber om. Og hvem kan motstå en ipod og 500 kroner? Jeg vet hva jeg snakker om, har jobbet med denne problematikken i mange år. Du skal ikke være paranoid, men du skal heller ikke ta sjanser. Å la niåringen være hjemme alene om ettermiddagene, som en regel, ja det er uansvarlig.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #13 Skrevet 29. september 2010 Å, ta deg en bolle! Med slike holdninger du har, skjønner jeg godt at tallet på misbrukte er så høyt. Er glad jeg ikke har en mor som deg, du er fullstendig uegnet, åpenbart.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #14 Skrevet 29. september 2010 Å, ta deg en bolle! Å, ja... pedofile overgripere finnes jo bare på nettet og i eventyrene, bor jo ikke slike folk i nabolaget...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #15 Skrevet 29. september 2010 Hun syns det er digg å være alene, er så mye med venninner ellers, at hun liker å ha det litt rolig rundt seg når hun kommer hjem fra skolen. Hun kan bare gå ned to etasjer, så er naboen der, en god venninne av meg som også kjenner datteren min veldig godt. men er denne naboen alltid hjemme npr din datter er hjemme? eller er dette en falsk trygghet?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2010 #16 Skrevet 29. september 2010 kan man ikke sørge for at barna har barnevakt, burde man faktisk ikke ha barn. en 9-åring skal ikke være hjemme alene i halvannen time hver eneste dag. Nå bruker du 9-åringen for å passe 7-åringen, også. Enda verre. Mp 9-åringen lage mat til den minste da? Baneheiabarna var 8 pg 10, bare så det er sagt.... Barn er utrolig lette å manipulere.
Gjest Graca Skrevet 29. september 2010 #17 Skrevet 29. september 2010 Uansvarlig? Tja.... Jeg ville i hvertfall aldri latt MIN 9 åring passe lillebroren og være alene så lenge hvis det ikke var krise. Du gjør det jo som en vanlig ting, flere ganger i uka. En 9 år gammel unge er ikke gammel nok til å ha ansvar for et mindre barn.
Sophie-Ann Skrevet 29. september 2010 Forfatter #18 Skrevet 29. september 2010 Hvor i tråden min står det at hun passer på lillebroen sin??? Hun har ikke lillebror...
Gjest regine Skrevet 29. september 2010 #19 Skrevet 29. september 2010 snakk om hysteri! Vi lærer jo ungene våre til at alt er farlig hele tiden. en 9-åring kan fint være hjemme alene noen timer på ettermiddagen - det har de vært til alle tider og det går stort sett greit. Det slo meg i går da jeg var på et boligområde med to unger på 5 og 7. Dette er et av de tryggeste områdene jeg kan tenke meg - men det er likevel utenkelig at såvidt "små" barn kan være ute alene..... Er ikke det nokså absurd? MÅ det virkelig være en voksen tilstede HELE tiden - uansett hva barna skal? Og når tar det slutt - når skal vi forvente at de er selvstendige nok til å klare seg selv? På den annen side: når skal de få anledning til å utvikle en selvstendighet så lenge de overvåkes døgnet rundt og alltid har en voksen der til å ta avgjørelser? Samfunnet er blitt helt spinnvilt: på den ene siden skal barn bestemme og høres og tas hensyn til (vil du ha mat nå eller etterpå/brunost eller leverpostei/bukse eller skjørt etc. etc. etc) mens på den annen side skal de overhode ikke få noe reelt ansvar. Nei - la jenta gå hjem alene du -UTEN dårlig samvittighet. I min tid (jada, jada, alt var annereldes før.....) gikk jeg hjem alene fra skolen i den alderen uten at det var noe tema at jeg var alene (før SFO i det hele tatt var påtenkt).
sebastianen Skrevet 29. september 2010 #20 Skrevet 29. september 2010 Dette pedofilihysteriet var da voldsomt . Ja det kan skje , men det kan like godt skje på vei til skolen eller butikken eller mens man er ute å leker . Skal ikke barna gå til og fra skolen heller da ? En 9 åring kan man snakke til å forklare ting til , de er ikke hjerneløse deigklumper .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå