Gå til innhold

Tenk at Ripsy har blitt mamma <3

Ripsy

Anbefalte innlegg

Gratulerer til snuppa som er to måneder! :) Og god adventssøndag :)

Takk :)

Jeg bruker mye tid om dagen for å tenke på hvordan vi skal gjøre det med leggingen på kveldene. Hun er jo bare to måneder, men jeg tenker at vi så smått kan begynne å tenke på at hun kan legge seg litt tidligere. Eller kommer det til å bli vanskelig?

Vi har jo en sovebaby som kan sove utrolig mye på dagtid og på kvelden, så spørsmålet er hvor vidt jeg skal la henne styre dette hundre prosent selv, eller om jeg skal begynne å påvirke lengden på lurene og unngå at hun sover for sent på kvelden før hun legger seg for natta.

En typisk dag:

står opp i 8-9 tiden og da er hun våken en times tid før hun sovner igjen og sover ca 1 time. Så våkner hun og er igjen våken i ca 1 time før hun er klar for en lang lur. Denne lurer starter som regel kl 12 (+/-) og varer som oftest i minst 3 timer, er vi ute på tur kan hun gjerne sove lenger ( i går sov hun fra 11.45-15.45). Resten av kvelden varierer litt, men har hun sovet i under 3 timer denførste lurenkan hun godt sove i 2 timer til. Hun har iallfall behov for flere korte lurer utover kvelden. I går sov hun sist i 1 time fra 20-21.

Klokka 22.30-23 la vi henne for kvelden. I natt våknet hun kl 3.30, 7.00 og 9.00.

Det ble mye det her, men håper noen som er innom her har lyst til å komme med tips. Hva skal jeg gjøre? Fortsette slik det er en stund til eller prøve å påvirke dagsovingen for å prøve å legge henne tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

:hoppe: for snuppa di som er over 2 måneder gammel! :strix:

Jeg har ikke noen tips forresten, for hu her har et sovehjerte om natten og er våken på dagtid. Vi har heller ikke gjort noe spesielt for at hun sover gjennom natten. :sjenert:

:klemmer: Håper uansett hun snur på døgnet og sover godt gjennom natten. Håper du får nok søvn. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for snuppa di som er over 2 måneder gammel! :strix:

Jeg har ikke noen tips forresten, for hu her har et sovehjerte om natten og er våken på dagtid. Vi har heller ikke gjort noe spesielt for at hun sover gjennom natten. :sjenert:

:klemmer: Håper uansett hun snur på døgnet og sover godt gjennom natten. Håper du får nok søvn. :jepp:

Jeg er egentlig fornøyd med nattan, men lurer på om jeg kan legge henne tidligere. Noen ganger styrer vi litt med leggingen, men når hun først sovner er det bra. Klager ikke på å våkne for en rask amming kl 3.30 for så å sove igjen til 7 og igjen to timer til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg er egentlig fornøyd med nattan, men lurer på om jeg kan legge henne tidligere. Noen ganger styrer vi litt med leggingen, men når hun først sovner er det bra. Klager ikke på å våkne for en rask amming kl 3.30 for så å sove igjen til 7 og igjen to timer til. :)

Nåh, det har vi prøvd, for vi har en tendens til å legge henne sent (hun trives best ved midnatt). Uansett, hun ender opp med å bestemme det selv. Hun sover bare en liten lur før hun våkner opp. Hun trives visst best å sove når hun vil. :sjenert:

Beklager misforståelsen, litt trøtt etter et par dager med dårlig søvn. Ikke bare bare å ha hodepine og sta ørebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, det har vi prøvd, for vi har en tendens til å legge henne sent (hun trives best ved midnatt). Uansett, hun ender opp med å bestemme det selv. Hun sover bare en liten lur før hun våkner opp. Hun trives visst best å sove når hun vil. :sjenert:

Beklager misforståelsen, litt trøtt etter et par dager med dårlig søvn. Ikke bare bare å ha hodepine og sta ørebetennelse.

Ja, det jeg lurer på også, at det er for å prøve å påvirke dette.

Det er jo uansett ikke noe stort problem, for hun er jo så rolig og snill, men må innrømme at jeg likevel gleder meg til å ha en lengre kveld med mannen der det bare er meg og han :hjerte: .

Må ikke unnskylde deg Delphina :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen forslag jeg, heller, du. Babyen min er, som Delphina sin, mye våken på dagen. Til gjengjeld får vi gjerne lagt henne rundt kl 20, med amminger da rund kl 24 og kl 05. Så er det amming rundt hver 3. time igjen. Ettersom jeg har hørt fra andre, er det veldig vanlig å ha det som deg; at babyen ikke er i seng for natta før sent på kvelden. Det går kanskje an å ha "kveldsrutiner" uansett? Skifte til pysj og legge henne i "nattsenga" når hun skal ha den kveldsluren sin? Kanskje det da går seg til etterhvert. Men det kan jo hende at du da får ei som våkner tidligere, og det er kanskje ikke så ønskelig nå som du er i permisjon i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar andemor, tror du har rett må nok bare vente å se an litt. Det løser seg sikkert etter hvert :) kveldsrutiner har vi prøvd å ha helt fra begynnelsen, men det varierer litt hvordan det passer med siste amming. Noen ganger får hun mat rett før hun legges, mens andre ganger er det 30min siden.

I kveld har den lille tulla hatt vondt i magen stakkar. Og desverre tror jeg det skyldes at jeg var litt for sulten når jeg kom fra trening i dag og endte opp med å dytte i meg litt for mye rosiner... Også hadde jeg rosiner i havregrøten jeg lagde... Ganske sikker på at det var grunnen... Neste gang må jeg huske på å ikke bare tenke på meg selv!

Men nå ligger hun søtt og sover. Ble lite soving tidligere på kvelden pga magevondt

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, vanskelig å redigere på iphonen, men mente ikke å poste helt enda, så her kommer fortsettelsen:

Så på slutten var hun skikkelig overtrøtt. Når hun først fant roen og ble lagt ned sovnet hun på et blunk.

Håper hun sover leeenge i natt! :)

Var på babysvømming igjen i går - det er så koselig. Og hun trives veldig i vannet. Og det er moro å se på den sosiale interaksjonen med de andre babyene.

I morgen er det barseltreff :) Det er jammen koselig å gÅ hjemme med en liten baby :hjerte: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov snuppa fra 22.30 til 4.30! :nigo: Ny rekord!

Er det lov å håpe på at dette blir en trend? :) La henne egentlig kl 22, men måtte inn og dytte i smokken noen ganger, så hun sovnet ikke før 22.30.

Nå skal jeg bestille julekort - fikk endelig tatt et fint bilde i går. Det har ikke vært lett - hun er visst ikke så fotogen :fnise: - blir alvorlig så fort kamera kommer opp. Men vi endte til slutt med et nydelig bilde!

Snart helg og mye gøy på tapetet! :) GOD HELG ALLE SAMMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov snuppa fra 22.30 til 4.30! :nigo: Ny rekord!

Er det lov å håpe på at dette blir en trend? :) La henne egentlig kl 22, men måtte inn og dytte i smokken noen ganger, så hun sovnet ikke før 22.30.

Nå skal jeg bestille julekort - fikk endelig tatt et fint bilde i går. Det har ikke vært lett - hun er visst ikke så fotogen :fnise: - blir alvorlig så fort kamera kommer opp. Men vi endte til slutt med et nydelig bilde!

Snart helg og mye gøy på tapetet! :) GOD HELG ALLE SAMMEN!

Høres jammen ut som en ny hverdag alle denne våkinga på nattestid.. men så lenge det blir bedre og bedre så. Føler du at får nok søvn sammenlagt til å klare ukene?

god helg, dere må kose der riktig så mye! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jammen ut som en ny hverdag alle denne våkinga på nattestid.. men så lenge det blir bedre og bedre så. Føler du at får nok søvn sammenlagt til å klare ukene?

god helg, dere må kose der riktig så mye! :rodmer:

Det er en ny hverdag ja - men det er utrolig hvor godt en takler å våkne opp på natta likevel :) Jeg føler absolutt ikke underskudd på søvn.

Men - jeg håper på å kunne legge henne tidligere gradvis fremover. Den siste tiden har hun lagt seg i 22-23 tiden, ofte ikke sovnet før nærmere 23. I dag har jeg nettopp lagt henne. Håper det skal gå. Hun var trøtt for har ikke sovet den seine luren sin som hun pleier. Enn så lenge tror jeg ikke hun sover, har vært innom et par ganger for å gi henne sutten. Krysser fingrene for en rolig kveld :) .

edit: Hun våknet igjen kl 22.30 for en liten top up, sovnet ved puppen. Måtte innom et par ganger etterpå for å gi henne smokken, men tror hun har sovnet ordentlig nå. Nå blir det natta på ho mor også! :sovne:

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:smilbla:

Kjekt å lese om de hverdagslige tingene.. Begynner å se for meg liv med baby i hus jeg også nå :)

Det er nok temmelig uvant, men så kommer man fort inni det også.. Babyen din har jo allerede over 2 mnd erfaring her i livet, og dere også ;) Det med søvn/mat osv går vel bare greiere og greiere etterhvert som babyen våkner til? Iallfall mating om natta..

Rutiner er tingen har jeg fått med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våkenetter begynner å bli littegranne slitsomt når man snart går inn i åttende måned av livet som msmåbarnsmor..... :natti:

Men, rutiner er topp. Men det er også lurt å være forberedt på at alle har forskjellige rutiner og at de fort kan forandre seg fra en uke til en annen.

Vi hadde sovebaby i begynnelsen også ble det helt krise pga låsning i nakken også ble det bra også kom det tenner... hehe... så det går litt opp og ned.

Jeg tror det er lurt å begynne med rutiner tidlig, og det ser ut som det går veldig fint hos dere :)

Leggingen styrer de vel mye selv de første månedene. Har hørt at det er ved 3-4 mnd alder de utvikler det hormonet?! som styrer søvnen. Så fra da er det enklere for de å skille på natt og dag. Men her hjelper nok rutiner også godt på.

Wæææ... Pasjonsblomst: 18 uker alt :) Hm.. Har ikke fått med meg den nye dagboka di. Kommer på besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkenetter begynner å bli littegranne slitsomt når man snart går inn i åttende måned av livet som msmåbarnsmor..... :natti:

Men, rutiner er topp. Men det er også lurt å være forberedt på at alle har forskjellige rutiner og at de fort kan forandre seg fra en uke til en annen.

Vi hadde sovebaby i begynnelsen også ble det helt krise pga låsning i nakken også ble det bra også kom det tenner... hehe... så det går litt opp og ned.

Jeg tror det er lurt å begynne med rutiner tidlig, og det ser ut som det går veldig fint hos dere :)

Leggingen styrer de vel mye selv de første månedene. Har hørt at det er ved 3-4 mnd alder de utvikler det hormonet?! som styrer søvnen. Så fra da er det enklere for de å skille på natt og dag. Men her hjelper nok rutiner også godt på.

Wæææ... Pasjonsblomst: 18 uker alt :) Hm.. Har ikke fått med meg den nye dagboka di. Kommer på besøk :)

Ja, man kommer vel til et punkt der man begynner å bli lei av å vpkne HVER natt. Og jeg må jo innrømme at jeg gleder meg veldig til den dagen hun sover hele natten gjennom! Men som du sier så er det nok greit å være forberedt på at ting kan forandre seg underveis.

De siste 2-3 nettene har vi gått fra å legge henne rundt 22.30 til rundt 21.30. Nå har hun nettopp lagt seg :) . Sover ikke enda, men det er ingen klaging enn så lenge. Håper nattan blir like bra som forrige natt, da sov hun uten å våkne i det hele tatt fra 22 til 04! 6 timer i strekk - deilig!

Nå skal jeg skrive julekort :biggrin: - har fått kortene vi bestilte i posten. Kjempefornøyd! Brukte optimalprint.com - anbefales - rimelig, kjapt, god kvalitet og trykkes på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser nettene ut til å bli bedre og bedre :)

Hun våknet kl 3 i natt og jeg skulle til å ta henne opp, men bestemte meg for å prøve smokken først - og jammen sovna hun med en gang igjen :biggrin: - skal ikke tenke at hun nødvendigvis er kjempesulten når hun våkner om natten. Nestegang hun våknet var 4.30, og da funket ikke smokken. Men det var 6,5time etter hun la seg for kvelden det :) Fornøyd!

Det er så mange fristende nettbutikken for de små. Har brukt litt tid på å titte i dag og endte med å bl.a. kjøpe denne fleecedressen: http://www.villervallashop.no/fleeceoverall-foret-drk-tomato.html Skikkelig gladfarger! Jeg er litt lei babyrosa... Liker veldig godt gammelrosa og lilla isteden, eller fargerike klær som den dressen.

Gratis frakt i desember hvis det er flere som blir fristet :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe.. mange fine farger utenom rosa! liker godt f.eks beige-lilla-rødt-grønt osv ;) og brunt/hvitt ;) tror ikke jeg skal ha sorte klær bare.. hehe ;)

fin dress ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt lei rosa jeg også. Her går det masse i brunt, begie, grå, lilla osv.

Den dressen var kjempefin. Jeg har helt falt for marius monstrene jeg. Vil ha body, kjole og dress. Synd de er så dyr! Men fant noe i hvitt og lilla på name-it. Bukse og jakke. Det skal hun få til jul :)

Ha en fin helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. mange fine farger utenom rosa! liker godt f.eks beige-lilla-rødt-grønt osv ;) og brunt/hvitt ;) tror ikke jeg skal ha sorte klær bare.. hehe ;)

fin dress ;)

Nei, sort passer liksom ikke til de bittesmå :)

er litt lei rosa jeg også. Her går det masse i brunt, begie, grå, lilla osv.

Den dressen var kjempefin. Jeg har helt falt for marius monstrene jeg. Vil ha body, kjole og dress. Synd de er så dyr! Men fant noe i hvitt og lilla på name-it. Bukse og jakke. Det skal hun få til jul :)

Ha en fin helg! :)

De fargene er fine!

Liker name it veldig godt - må alltid innom der :) I går kjøpte jeg en søt ola snekkerbukse - myk og fin, og en søt hvit body med lilla skrift (prinsesse). Mange av de bodyene fra name it er så myke og gode!

Kjøpte også en kjole jeg tenkte ho kunne ha i jula: http://no.bestseller.com/name-it/dresses/NEWBORNRITALSKNITDRESS/13070118,no_NO,pd.html?dwvar_13070118_colorPattern=13070118_HOTRED (den ser rosa ut på bildet, men den er rød).

Mye morsommere å shoppe til snuppa enn til å handle til meg selv om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...