Gå til innhold

Tenk at Ripsy har blitt mamma <3


Ripsy

Anbefalte innlegg

1 mnd ;) Hvordan har den første mnd gått?

Jeg begynner allerede nå å bli ganske spent på den første tida.. er litt småskummelt å tenke på. hehe. tar gjerne imot litt beroligende.. ;)

ps: kom gjerne på besøk inn i graviddagboka mi.. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den første måneden har vært kjempefin :) Den har gått fort, men jeg/vi har vært flinke til å nyte tiden. Det har vært litt å gjøre, men ikke så hektisk som jeg hadde forberedt meg på mentalt. Tror vi har vært heldige med den snille og fornøyde jenta vår som sover mye. Vi har vært en del på farta; gått turer, tatt buss og tog og vært på kjøpesenter - og det går veldig fint.

Frem til nå har jeg ammet to ganger om natten. Jeg har gjerne tatt henne opp ganske fort etter jeg har hørt henne. I natt derimot lot jeg henne gråt bittelitt først, og jammen sovna hun igjen :) og hun sov halvannen time til og våknet isteden kl 4.30 :nigo: Det betyr kanskje at hun tidligere bare har vært i lett søvn og kanskje kunne sovet lenger. Jeg skal prøve det samme igjen i natt!. Det hadde jo vært supert om vi kunne gått nes til én nattamming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere er bra heldige! :jepp: En venninne av meg har en baby på snart fem måneder, og han vil enda ha pupp tre ganger per natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere er bra heldige! :jepp: En venninne av meg har en baby på snart fem måneder, og han vil enda ha pupp tre ganger per natt!

Jeg jubla visst litt for høyt i går. Men hadde det veldig bra i natt også iallfall frem til slutten av nattan/morgenkvisten.

La henne klokka ni i går i senga hennes, det gikk veldig fint :) Hun sover gjerne godt etter å ha badet. Hadde ikke spist før badet, så hun våkna igjen litt før elleve. Da ammet jeg inne på mørkt rom, så sovnet hun igjen. Når jeg gikk og la meg igjen litt før midnatt våknet hun igjen, tror det var fordi hun bæsjet, men kanskje også fordi hun spiste veldig lite ved måltidet før. Fikk ren bleie og litt pupp før hun sovnet og sov til 3.30. Etter dette husker jeg ikke helt hvordan det var, tror jeg gjør ting litt i halvsøvne. Tror hun slet med å sovne og at jeg endte med å legge henne i senga vår. Så våknet hun igjen kl 6 tror jeg :klo: - da var det amming igjen og en jente som virket ganske så våken - og nok en bæsjebleie...

Hun lagde utrolig mange gryntelyder og smågråt, så for å la min kjære få litt mer søvn før vekkerklokka hans kom på, så gikk vi og la oss på sofaen. Der sov vi, hun på brystet mitt :rodmer: , i halvannen time.

Litt rotete innlegg... vet jo ikke helt hva jeg driver med på nattan...

Uansett, i dag morges har jeg lest litt mer i boka: "No cry sleep solution" - anbefaler denne boken! De neste dagene skal jeg være flink til å legge henne mens hun er våken. Hun er egentlig ganske flink til dette, men ikke alltid. Viktig ifølge forfatteren for å lære de at de kan sovne av seg selv uten vår hjelp. Forfatteren påpeker samtidig at vi har "lov" til å kose oss innimellom og la babyen sovne i fanget vårt - denne tiden går jo så fort! Men bare ikke la det skje HVER gang de sovner.

Neste uke skal jeg også prøve å skrive litt logg som de anbefaler i den boka. 3 typer: 1) logg i forhold til dagsovingen, 2) logg for hva som skjer de siste timene før babyen legger seg for kvelden og 3) logg for hvordan nattan var.

Tror det kan være lærerikt for å se om det finnes noe mønstre og for å bli bevisstgjort ting en gjør som kanskje ikke er så hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten begynt med tran, eller kapsler med omega 3 og d-vitamin. Det gikk kjempefint! Enkelt å klemme ut innholdet i kapslene og det var bare så vidt litt grimaser å se, ingenting ble spyttet ut igjen. Flinke jenta mi :hjerte: .

Men fy som det stinket fisk på badet etterpå! :fnise:

Tips til dere som har behov for å handle inn tran:

Vitusapotek har nå 30% på Lifeline kosttilskudd! Så jeg kjøpte 5 pakker jeg :fnise: - da har vi til de neste 5 månedene. Det var denne fra Lifeline Care: http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-903716.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i å ikke vite hva en gjør om natten. Tror det blir slik etter hvert. Gråter hun tar jeg henne opp og ammer henne. Om det er en eller to ganger om natten kan av og til være vanskelig å si :fnise::fnise: men er litt skremmende da at jeg tar hun opp av sengen og gir henne mat, legger henne tilbake og jeg kan ikke huske det. Da er jeg trøtt da.. :sovne:

Men bank i bordet, vi har fine netter for tiden. I går fikk hun siste måltid ca kl 23, sovnet rett etterpå og sov til kl 0530. Fikk mat og ny bleie, var i strålende humør, sovnet igjen etter ca en time og sov til 0930!! Måtte det fortsette..:)

Vi er også litt bevisste på at hun skal prøve å finne søvnen selv. Tror det kan lønne seg i ettertid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jammen meg følge med her inne om du skriver mer om hvordan det går med "no cry sleep solution" :nigo: Øh..Skal jo følge med uansett, men du skjønner vel! :fnise: Jeg vet ikke helt hva dette er for noe da, men har hørt så mange som driver på med det. Må sjekke det opp på internett når jeg føler jeg har ork til å sette meg inn i det :jepp:

Men det har noe med å legge babyen før den viser skikkelig med tretthetstegn, eller? Hva om man ender opp med å legge babyen lenge før man egentlig skulle ha gjort? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i å ikke vite hva en gjør om natten. Tror det blir slik etter hvert. Gråter hun tar jeg henne opp og ammer henne. Om det er en eller to ganger om natten kan av og til være vanskelig å si :fnise::fnise: men er litt skremmende da at jeg tar hun opp av sengen og gir henne mat, legger henne tilbake og jeg kan ikke huske det. Da er jeg trøtt da.. :sovne:

Men bank i bordet, vi har fine netter for tiden. I går fikk hun siste måltid ca kl 23, sovnet rett etterpå og sov til kl 0530. Fikk mat og ny bleie, var i strålende humør, sovnet igjen etter ca en time og sov til 0930!! Måtte det fortsette..:)

Vi er også litt bevisste på at hun skal prøve å finne søvnen selv. Tror det kan lønne seg i ettertid ;)

Ja, det kan være litt skremmende, men tror jeg likevel har kontroll :) .

Du kan ikke klage på nettene nei :) . I boka jeg som sagt leser om dagen, "The no-cry sleep solution", står det at 5 timer regnes som en full natt for de nyfødte. Så sover de 5 timer i strekk så kan man si at de sover hele natta.

Ja, tror det å finne søvnen selv faktisk er noe av det viktigste vi kan gjøre, både for de små og for oss selv.

Skal jammen meg følge med her inne om du skriver mer om hvordan det går med "no cry sleep solution" :nigo: Øh..Skal jo følge med uansett, men du skjønner vel! :fnise: Jeg vet ikke helt hva dette er for noe da, men har hørt så mange som driver på med det. Må sjekke det opp på internett når jeg føler jeg har ork til å sette meg inn i det :jepp:

Men det har noe med å legge babyen før den viser skikkelig med tretthetstegn, eller? Hva om man ender opp med å legge babyen lenge før man egentlig skulle ha gjort? :klo:

Anbefaler den boka altså. Vet du ikke er så glad i internettshopping, men tipser likevel om amazon.co.uk der du kan få den for £6.99! http://www.amazon.co.uk/No-Cry-Sleep-Solution-Through-Foreword/dp/0071381392/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1319879873&sr=1-1

Jeg har ikke lest hele boka enda, men har lest en del. Den forklarer en del om barn og babyers søvnmønster og gir tips til hvordan en kan få de til å sove uten at de skriker seg til søvn. Jeg tror det er greit å lese litt å finne ut av hvilken metode en ønsker å gå for fra begynnelsen. Det er jo mange synspunkter rundt dette, men jeg har veldig tro på denne metoden iallfall :).

I forhold til å finne søvnen selv så går det på at vi skal lære oss å se etter babyens trøtthetstegn og legge ham/henne ned når hun er trøtt, før han/hun sovner i armene våre eller ved brystet. Jeg synes det funker ganske greit hos oss så langt! Men vi koser oss også innimellom med en sovende baby på brystet eller i armene! Akkurat nå ligger mannen og sover med henne på brystkassa :rodmer: .

Har hatt en fin natt i natt :) Ammet rundt midnatt da jeg la meg, så ammet jeg klokka 4.30 og hun sovnet fort etter dette (i senga si!) ! Skiftet samtidig en bæsjebleie i senga. Så våknet hun klokka 7 og det ble nytt bleieskift og litt mat, før hun igjen sov til klokka ni.

Deilig lørdagsmorgen :kgbaby: . Nå skal vi snart ut å gå tur - må bare vente på at de to sovedyra skal våkne!

Men først koser mamma'n seg med litt alenetid med en kaffe latte :kaffekopp: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal definitivt sjekke ut det der ja! :nigo: Det virker så slitsomt å ha en baby som ikke klarer å sovne med mindre man bysser, og som generelt blir oppkavet og overtrøtt slik at han/hun ikke klarer å falle til ro. Må vel være bedre for både foreldre og barn at leggingen går smertefritt :jepp:

Høres ut som om dere har hatt en veldig grei natt! Føler du at du blir skikkelig utmattet slik som man hører om, når det går så greit? Tenker på de som sier de er helt zombie om dagene og at spedbarnsperioden er så ekstremt slitsom. Vil tro det er store variasjoner ute og går, men at man hører mest om de som sliter? :klo:

Har i alle fall et håp om å slippe å bli så trøtt at jeg ikke vet opp eller ned på trappa :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal definitivt sjekke ut det der ja! :nigo: Det virker så slitsomt å ha en baby som ikke klarer å sovne med mindre man bysser, og som generelt blir oppkavet og overtrøtt slik at han/hun ikke klarer å falle til ro. Må vel være bedre for både foreldre og barn at leggingen går smertefritt :jepp:

Høres ut som om dere har hatt en veldig grei natt! Føler du at du blir skikkelig utmattet slik som man hører om, når det går så greit? Tenker på de som sier de er helt zombie om dagene og at spedbarnsperioden er så ekstremt slitsom. Vil tro det er store variasjoner ute og går, men at man hører mest om de som sliter? :klo:

Har i alle fall et håp om å slippe å bli så trøtt at jeg ikke vet opp eller ned på trappa :nigo:

Det har ikke vært mange dager jeg har vært helt utmattet :) . Noen kvelden jeg har kjent at NÅ MÅ jeg legge meg hvis ikke kommer det til å gå utover mannen :fnise: . Men jeg tror vi er heldige. Selv om vi våkner på natta så går det som regel relativt greit å legge ho igjen. Dessuten tror jeg man får noen ekstra krefter til å takle dette, for det er jo egentlig utrolig at det går så greit etter å ha våknet flere ganger per natt i 5 uker :) . Må også legge til at jeg har en liten baby som er flink til å sove på dagen, så jeg har muligheter til å slappe av på dagen. Det er sjelden jeg sover, men det hjelper jo veldig å ha litt alenetid hvor man ikke gjør så mye.

Kort om natta'n som var:

La seg 21.40 - sovnet og vi hørte ikke et grynt engang. Hadde da først sovnet under ammingen inne på soverommet.

Amming kl 1, 4.30 (tror jeg :klo: ) og 7.30. Mellom 4.30 og 7.30 var hun litt urolig og smågråt, så fra sekstiden (tror jeg) fikk hun ligge i senga vår, da var hun mye roligere.

Nå har jeg begynt å logge dagens smålurer :fnise: Føler meg litt nerd, men synes det kan være interessant å se hvordan dagene er for jeg glemmer så fort.

Jeg skriver om følgende punkter:

- Når sovnet hun

- Hvordan og hvor sovnet hun

- Hvor sov hun

- Hvor lenge sov hun

I ettermiddag skal jeg skrive om tiden før hun legger seg og da er det følgende punkter:

- Klokkeslett

- hva gjorde vi (f.eks. hjem fra shopping, kveldsstell, ligge under babycall etc)

- Aktivitetsnivå (f.eks. aktiv, rolig, moderat)

- Lydnivå (f.eks. høyt, veldig høyt, rolig, moderat osv)

- Lysnivå (f.eks. lyst, mørkt, dimmet osv)

Og så er det å prøve å huske neste natt hvor jeg skal ha med følgende punkter:

- tid

- hvordan vekket babyen meg

- hvor lenge våken og hva vi gjorde

- tid når babyen sovnet igjen

- hvordan babyen sovnet igjen

- hvor lenge sovet siden hun sovnet sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at ikke alle sliter med gråtende baby hele natten! :) Selv om jeg prøver å forberede meg på det værste. :)

Er sikkert interessant å se om det er noe mønster i dette med soving og sånt! Så ser den, at du logger! :) Kanskje jeg også skal prøve det. Da blir det kanskje lettere å "knekke" koden for søvn litt tidligere enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at ikke alle sliter med gråtende baby hele natten! :) Selv om jeg prøver å forberede meg på det værste. :)

Er sikkert interessant å se om det er noe mønster i dette med soving og sånt! Så ser den, at du logger! :) Kanskje jeg også skal prøve det. Da blir det kanskje lettere å "knekke" koden for søvn litt tidligere enn ellers.

Greit å være forberedt på det værste, for en endring i livet blir det uansett :)

Jeg tror iallfall det er greit å ha tenkt litt på disse tingene, men samtidig være klar over at en ikke kan styre sovevanene til disse små, men noe tror iallfall jeg vi kan gjøre for å danne et godt grunnlag til den dagen en vil innføre mer rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert smart å begynne å tenke på rutinene tidlig... Men her var det kun samsoving som gjaldt de første 2-3 månedene. Da sov vi godt alle tre, og det var såvidt jeg våknet for ammingene. Deilig! Nå har vi derimot begynt å legge henne i senga si, og det er slutt på å amme henne i søvn. Savner det litt :sjenert: Men det er deilig å få litt mer tid for seg selv også. Lurer på om jeg skulle hatt den boka, for det er noe ala den metoden vi bruker nå :Nikke: Du må fortelle hvordan det fungerer for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemte å skrive at vi har prøvd flaska i helga - med stor suksess :)

Jeg pumpa ut ca 100ml som pappa'n fikk gi henne i flaske. Først tittet hun rart på flaska, men så kom jeg på at det kanskje kunne være lurt å dryppe noen dråper melk på tuppen så hun kunne skjønne hva det var. Og så fort det var gjort sugde hun som bare det :) . Men 100ml var ikke nok så det var bra jeg var hjemme for den storspiste snuppa ville ha mer :) . Men da vet jeg iallfall at jeg bør ha kanskje 150-200ml klart hvis noen skal passe henne.

Hvis noen lurer så har vi denne nyutviklede flaska fra Medela:

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-922775.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert smart å begynne å tenke på rutinene tidlig... Men her var det kun samsoving som gjaldt de første 2-3 månedene. Da sov vi godt alle tre, og det var såvidt jeg våknet for ammingene. Deilig! Nå har vi derimot begynt å legge henne i senga si, og det er slutt på å amme henne i søvn. Savner det litt :sjenert: Men det er deilig å få litt mer tid for seg selv også. Lurer på om jeg skulle hatt den boka, for det er noe ala den metoden vi bruker nå :Nikke: Du må fortelle hvordan det fungerer for dere!

Det er jo så koselig å ha de i senga :rodmer: . Og hun ender jo ofte i senga vår på morgenkvisten. Du har jo kommet langt hvis du kan legge ho uten å amme henne i søvn. Jenta vår er fortsatt så liten og hvis hun har behov for mat før sengetid er det vanskelig å unngå at hun sovner... men prøver å få det til innimellom iallfall.

Boka er jo ikke så dyr hvis du bestiller den fra amazon.co.uk, så jeg anbefaler den hvis du har lyst til å lese litt om søvn og legging. Det kan være små tips som kanskje kan gjøre store forskjeller, men man må jo finne ut av hva som funker for seg, alle er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at flaskemating gikk fint :hoppe: Det var en stor lettelse da det gikk seg til her, etter mye prøving og feiling. Den flasketuten der var forresten blant de dyre forsøkene som vesla bare fnyste av :fnise: Bra at den funker for dere, for den skal jo være veldig lik puppen (i teorien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jammen jeg skal kjøpe den boka jeg også. Hadde vært fint å slippe å bysse henne i søvn, som vi veldig ofte gjør. I dag sovnet hun på leketeppet, da! Det må jo være innenfor den bokas prinsipper. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at flaskemating gikk fint :hoppe: Det var en stor lettelse da det gikk seg til her, etter mye prøving og feiling. Den flasketuten der var forresten blant de dyre forsøkene som vesla bare fnyste av :fnise: Bra at den funker for dere, for den skal jo være veldig lik puppen (i teorien).

Det er mulig tulla mi hadde tatt hva som helst for det var jo første forsøk. Det var jo det samme med smokk, den satt på første forsøk.

Tror jammen jeg skal kjøpe den boka jeg også. Hadde vært fint å slippe å bysse henne i søvn, som vi veldig ofte gjør. I dag sovnet hun på leketeppet, da! Det må jo være innenfor den bokas prinsipper. ;)

Det er jo ikke noe stort hokus pokus med den boka, så det jo ikke sikkert du synes du får noe ut av å lese den, men kanskje.

Nå sover lillemor på brystet mitt :rodmer: . Det er så deilig! Ikke sikker på hvem som koser seg mest jeg. :hjerte: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant å lese her inne :) Godt snuppa tok flaske. De er matglad de små, ja. Her om dagen pumpet jeg ut 110 ml til min 2 uker gamle baby, og jeg trodde det var altfor mye. Men nei, hun drakk opp alt :fnise:

De fem siste nettene våre, har hun fått mat rundt 12 - 4 - 7. Er veldig fornøyd med det :) Også har hun tatt flaske fra dag en, og likevel villet ta puppen like herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant å lese her inne :) Godt snuppa tok flaske. De er matglad de små, ja. Her om dagen pumpet jeg ut 110 ml til min 2 uker gamle baby, og jeg trodde det var altfor mye. Men nei, hun drakk opp alt :fnise:

De fem siste nettene våre, har hun fått mat rundt 12 - 4 - 7. Er veldig fornøyd med det :) Også har hun tatt flaske fra dag en, og likevel villet ta puppen like herlig.

Så bra at det går så fint med dere. Høres ut som bra netter! Legger hun seg fint etter matingen og sovner dere begge greit igjen med en gang? For her er det det som er problemet innimellom, eller skal ikke klage for det er ikke et stort problem. I natt sov hun fra 10 til 3! Men etter det var det vanskelig å roe henne i sprinkelsenga. Det virket som om hun hadde litt vondt i magen. Det var ikke hyling, men "klaging" og hun lå med beina krøllet opp mot magen. Etter å ha prøvd en god stund å roe henne endte jeg med å legge henne ved siden av meg i senga og da roa hun seg med en gang. Kan vel ikke ha vært magevondt da? :klo: Bare ei jente som vil være i nærheten av meg.

Stakkar mannen var trøtt i dag morges når han skulle opp på jobb, det ble en litt urolig natt etter kl 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...