Gå til innhold

Tvinges til å gi barnet til voldsanmeldt far


mysan

Anbefalte innlegg

hei

syns det er rart at barnevernet anmeler saken om det ikke er noe i den, men jeg syns og artikelen er tendensiøs, jeg mener politiet har gjort et darlig arbeid nar di ike har avhørt alle vitnene, og jeg mener reten kune ha gat til samver med tilsyn sa lenge henlegelsen er anket

jeg syns og det er lit rart at folk uner artikelen snaker om og samle in penger til dene moren, det star i regelverket at man skal ta hensyn til vedkomenes økonomi nar man skal beregne bøter og det er derfor dagboter ike ofte virker, dene moren ma ha en veldig god økonomi etersom botene er sat så hoyt

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får vi bare vente på at faren banker livs-skiten ut av jenta, og kanskje hun dør. Da vil de iallfall gjøre noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om faren virkelig slår barnet sitt, syns jeg det er smålig av han å ikke innrømme det og faktisk søke hjelp for dette.

Noen syns visst det er viktigere å beholde ansikt, enn å skape en trygg tilværelse for barnet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke og ha besøk med oppsyn på samme måte som det skader et barn og bli etterlatt hos en far som slår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med en sak der et barn fortalte barnehageassistenten detaljert hva pappa gjorde med han på kvelden (seksuelt). Faren til barnet ble tatt inn til avhør, sakkyndige snakket med barnet og faren og fant da ut at dette bare var oppspinn. Så jeg syns ikke man kan si at faren i den saken det diskuteres her mishandler sitt barn på bagrunn av å lese artikkelen det linkes til her. Det er faktisk ikke 100% at det barnet forteller er riktig. Han er ikke dømt for vold, han er kun anmeldt. Selvfølgelig har politiet gjort en slett jobb. Men man kan ikke nekte noen som har en anmeldelse på seg samvær.

Håper politiet tar tak i saken. Hvis det skulle være slik at barnet blir utsatt for vold hos sin far så er jo dette veldig uheldig, siden det kunne vært unngått hvis politiet hadde gjort en god jobb i første omgang.

Saken som diskuteres i denne tråden hadde nok blitt henlagt uansett hvor god jobb politiet hadde gjort. Det er ingen beviser. Det er ingen tilståelse. Det er ingen vitner til voldshandlingene. Men selv om saken blir henlagt betyr ikke det at det ikke har skjedd vold. Og selv om barnet forandrer forklaring betyr ikke det at det ikke har skjedd vold. Barnet kan fortrenge og glemme etter en stund. Barn kan også velge å ikke fortelle om volden, fordi barn kan være både redde og lojale. Noen barn snakker ikke om volden, men de har psykiske og fysiske symptomer på grunn av volden. Selv om faren ikke blir dømt mener jeg at barnet bør følges opp en tid etterpå. Hvis barnet ikke vil til faren, og det er mistanke om at det har skjedd vold selv om han ikke er dømt, mener jeg barnet bør få slippe å dra dit. Dette bør ikke vurderes av moren, men av fagpersoner med kompetanse på slike saker. Et stort problem er at hjelpeapparatet vegrer seg for å involvere seg i slike saker. Derfor blir slike familier ofte overlatt til seg selv uten oppfølging. Noen ganger møter en mor som støtter barnet sitt så mye beskyldninger og mistenksomhet i hjelpeapparatet at hun selv blir dårligere i stand til å støtte barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det slik at myndigheter, dvs Politikere, barnevern, politi, leger og "fagfolk" ikke bryr seg om barn her i Norge. Jeg er ikke overasket over saken slik den fremstilles, men ser også at det kan være informasjon som ikke kommer fram.

I min nære omkrets var det barn som ble mishandlet, men i det tilfellet var det barnevernet som valgte å ikke snakke med de involverte, men isteden henla saken ved å sende et brev til den som utførte volden. Heller ikke barna (som var vesentlig eldre enn i den reportasjen det henvises til) hadde barnevernet kontakt med. Tragisk men sant. Først flere år etter at de første overgrepene skjedde kom deler av sanheten fram da "utenforstående" tok tak i saken. Dette var det barnevernet som enkelte påstår har så høy moral og nærmest aldri gjør feil.

I den saken det referers til er det imidlertid "fagfolk" som støtter faren. Det jeg lurer på er om disse sakkyndige har vært tilstede og vurdert kommunikasjonen mellom barnet og faren mens de var sammen. Visste barnet frykt eller var det tegn på at det var fantasi ?

Har barnevernet gjort den samme vurderingen som "sakkyndige" og har de samme, bedre eller dårligere kompetanse ?

Uansett burde politiet snakket med alle involverte parter, og dette er så kritikkverdig at noen bør få en ALVORLIG skrape og ta opp saken igjen så fort det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saken som diskuteres i denne tråden hadde nok blitt henlagt uansett hvor god jobb politiet hadde gjort. Det er ingen beviser. Det er ingen tilståelse. Det er ingen vitner til voldshandlingene. Men selv om saken blir henlagt betyr ikke det at det ikke har skjedd vold. Og selv om barnet forandrer forklaring betyr ikke det at det ikke har skjedd vold. Barnet kan fortrenge og glemme etter en stund. Barn kan også velge å ikke fortelle om volden, fordi barn kan være både redde og lojale. Noen barn snakker ikke om volden, men de har psykiske og fysiske symptomer på grunn av volden. Selv om faren ikke blir dømt mener jeg at barnet bør følges opp en tid etterpå. Hvis barnet ikke vil til faren, og det er mistanke om at det har skjedd vold selv om han ikke er dømt, mener jeg barnet bør få slippe å dra dit. Dette bør ikke vurderes av moren, men av fagpersoner med kompetanse på slike saker. Et stort problem er at hjelpeapparatet vegrer seg for å involvere seg i slike saker. Derfor blir slike familier ofte overlatt til seg selv uten oppfølging. Noen ganger møter en mor som støtter barnet sitt så mye beskyldninger og mistenksomhet i hjelpeapparatet at hun selv blir dårligere i stand til å støtte barnet sitt.

Denne saken illustrerer fortreffelig hvor viktig det er at Kvinnepanelets tilrådning om at far fratas samværsrett ved mistanke om vold mot mor eller barn, tas til følge og lovfestes umiddelbart. Jo lenger en venter med dette, jo flere barn vil lide og kanskje dø pga voldelige fedres misbruk av barna. Nå må Stortinget være sitt ansvar bevisst og innføre regler som gir barn (og kvinner) nødvendig beskyttelse og rettsikkerhet.

Kvinnepanelet har alt i alt gjort en god jobb med å peke på enkle tiltak som kan bedre likestilling og rettferdighet i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken illustrerer fortreffelig hvor viktig det er at Kvinnepanelets tilrådning om at far fratas samværsrett ved mistanke om vold mot mor eller barn, tas til følge og lovfestes umiddelbart. Jo lenger en venter med dette, jo flere barn vil lide og kanskje dø pga voldelige fedres misbruk av barna. Nå må Stortinget være sitt ansvar bevisst og innføre regler som gir barn (og kvinner) nødvendig beskyttelse og rettsikkerhet.

Kvinnepanelet har alt i alt gjort en god jobb med å peke på enkle tiltak som kan bedre likestilling og rettferdighet i samfunnet.

Hva med situasjonen ovenfor som jeg henviser til i mitt innlegg. I det tilfellet var det mor som var voldsutøveren og barna som gråtende forsøkte å slippe å være der (de rømte over til meg). I det tilfellet var det barnevernet som valgte å ikke undersøke saken. Isteden ble barna banket i flere år, og så sent som igår sa et av barna (som når bor hos meg) at det ikke ville til moren.

Hvordan kan du insinuere at det er fedre som bruker vold om barn mødre som er offer. Det finnes faktisk utallige bevis på at det er mor som bruker vold og barn og fedre som er ofrene.

Derfor må det lages et lovverk som ikke tar hensyn til foreldrenes kjønn, menn til barna (i alderen 0-18 år). Ditt forslag om å kun ta hensyn til mødrene blir totalt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du insinuere at det er fedre som bruker vold om barn mødre som er offer. Det finnes faktisk utallige bevis på at det er mor som bruker vold og barn og fedre som er ofrene.

Derfor må det lages et lovverk som ikke tar hensyn til foreldrenes kjønn, menn til barna (i alderen 0-18 år). Ditt forslag om å kun ta hensyn til mødrene blir totalt feil.

Du har rett i at det også forekommer at kvinner bruker vold, men volden som kommer fra mennene/ fedrene er jevnt over så mye grovere og gjør så mye større skade, at det haster mest med å få på plass et lovverk som fratar disse retten til å tyrannisere mødre og barn.

Det er nødvendig med en politienhet som etterforsker disse sakene raskt og effektivt, slik at voldutøverne kan stoppes og få sin straff. Jeg tror at det å fjerne voldelige fedre, på sikt også vil redusere problemet med vold fra mor, da hennes voldsutøvelse ofte er en følge av frustrasjon over å måtte forholde seg til et udyr av en ekskjæreste/ barnefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med situasjonen ovenfor som jeg henviser til i mitt innlegg. I det tilfellet var det mor som var voldsutøveren og barna som gråtende forsøkte å slippe å være der (de rømte over til meg). I det tilfellet var det barnevernet som valgte å ikke undersøke saken. Isteden ble barna banket i flere år, og så sent som igår sa et av barna (som når bor hos meg) at det ikke ville til moren.

Hvordan kan du insinuere at det er fedre som bruker vold om barn mødre som er offer. Det finnes faktisk utallige bevis på at det er mor som bruker vold og barn og fedre som er ofrene.

Derfor må det lages et lovverk som ikke tar hensyn til foreldrenes kjønn, menn til barna (i alderen 0-18 år). Ditt forslag om å kun ta hensyn til mødrene blir totalt feil.

Lovverket er heldigvis kjønnsnøytralt. Problemet er at lovverket tar mer hensyn til en voldelig forelder enn til barnet, uansett om det er faren eller moren som er voldelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er rart at barnevernet anmeler saken om det ikke er noe i den....

BV er pliktig til å sende melding til politiet med en gang de får kjennskap til vold mot barn.

Det som ofte skjer er at BV blir kontaktet av barnehage, skole e.l. som melder om bekymring pga barn har fortalt om vold.

BV er da pliktig til å melde videre til politiet.

BV har ikke anledning til å kontakte barn/foreldre, pga en kan ødelegge etterforskningen, for å finne ut hva som har skjedd før dommeravhør har blitt foretatt.

Først etter barn og foreldre har vært inne til avhør, kan BV starte sin undersøkelse i forhold til evt. hjelpe- eller omsorgstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med situasjonen ovenfor som jeg henviser til i mitt innlegg. I det tilfellet var det mor som var voldsutøveren og barna som gråtende forsøkte å slippe å være der (de rømte over til meg). I det tilfellet var det barnevernet som valgte å ikke undersøke saken.

Den som skal etterforske vold mot barn er politiet. Anmeldte du dette til politiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det også forekommer at kvinner bruker vold, men volden som kommer fra mennene/ fedrene er jevnt over så mye grovere og gjør så mye større skade, at det haster mest med å få på plass et lovverk som fratar disse retten til å tyrannisere mødre og barn.

Det er nødvendig med en politienhet som etterforsker disse sakene raskt og effektivt, slik at voldutøverne kan stoppes og få sin straff. Jeg tror at det å fjerne voldelige fedre, på sikt også vil redusere problemet med vold fra mor, da hennes voldsutøvelse ofte er en følge av frustrasjon over å måtte forholde seg til et udyr av en ekskjæreste/ barnefar.

hei

1 kviner tyr oftere til vold en men og kan du vise til noen dokumentasjon på at det du mener om at det er mens vold som utloser det

2. og gi kviner et slik våpen mot menn uten og gi menn det tilsvarende vil vere farlig, retsikerheten skal vere for ale, siden en påstand kan vere falsk kan man ikke frata noen noe før man er siker

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Hva i helvete?

Hva pokker er det som skjer? Lærer man ikke i dette landet?

Politiet henlegger saken uten engang å snakke med dem som barnet har betrodd seg til, bl.a. barnevernet som anmeldte faren for vold mot barnet. Den etaten blir bare mer og mer udugelig i mine øyne.

Og faren som anses uskyldig fordi han har fått støtte av to sakkyndige. Sakkyndige? Er de synske slik at de vet at ungen juger, da eller? Helvete!

Er jo bare for han å voldsanmelde moren, så har ungen ingen plass å være. Fiffig løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

1 kviner tyr oftere til vold en men og kan du vise til noen dokumentasjon på at det du mener om at det er mens vold som utloser det

2. og gi kviner et slik våpen mot menn uten og gi menn det tilsvarende vil vere farlig, retsikerheten skal vere for ale, siden en påstand kan vere falsk kan man ikke frata noen noe før man er siker

hilsen

Her er Tule inn på en del sentrale punkter som må bli ivaretatt om det er barna som skal tjene på en evt lovendring.

I dette tilfellet er det far som beskyldes for vold, og det må det naturligvis reageres mot om det er slik at det er hold i dette. Men loven må ikke bli en lov som forhindrer samvær mellom barn og fedre slik det synes som om enkelte mener. For det er faktisk slik Tula antyder at mødre benytter like ofte (eller oftere ?) vold mot barna.

Og hva er "Alvorlig vold" ? Er det vold der barn blir drept eller invalidisert fysisk, eller er det også vold som følger barnet psykisk i mange år etterpå ?

Jeg mener det er "alvorlig vold" når barn sliter med dårlig selvbilde og utrygghet i MANGE år etterpå.

Eksempelet som beskrives i sangen "My name is Luca" av Suzanne Vega er en type vold som vi må unngå for enhver pris, - uansett om det er mor eller far som utsetter barna for dette. Kansje det ikke er så mandig når jeg sitter med tårer i øynene og leser denne sangteksten, men det er fordi jeg kjenner igjen mye fra mine egne barns reaksjon. I slike tilfeller kan selv vi menn svelge noen ekstra ganger og få tårer i øynene. For det er et overgrep som må stoppes uavhentgig av kjønn.

Endret av Far til 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som skal etterforske vold mot barn er politiet. Anmeldte du dette til politiet?

Nei, det ble ikke anmeldt til politiet. Jeg tok det opp med barnevernet og la frem bevisene. De ville ikke se på det og henla saken uten ytterligere undersøkelser, sanynligvis fordi jeg var barnas far.

Jeg var i kontakt med barnevakten som en gang rykket ut. Det gjorde de SAMMEN med politiet fordi de ikke hadde lov til å rykke ut uten politiet i saker som dette. Barna slapp imidlertid ut av leiligheten før barnevenrsvakten med politiet hadde klart å komme seg på veien, og mens jeg fortsatt stod parkert utenfor leiligheten der barna var. Dermed ble utrykningen avblåst.

Det er ingen tvil om at menn gjennom årene har gjort mange stygge overgrep mot barn. Men det er heller ingen tvil om at kvinner også har gjort mange stygge overgrep mot barn. Derfor må praktiseringen av lovverket også bli kjønnsnøytralt i større grad enn det det har vært tidligere, og uegnede "fagfolk" som blir lyttet til av myndighetene må fjernes fra sine stillinger uansett om disse "fagfolkene" tidligere har hatt mye makt eller ikke.

Endret av Far til 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det ble ikke anmeldt til politiet.

Men hvorfor anmeldte du ikke volden til politiet da? Greitt barneverntjenesten skulle meldt videre (hvis de satt med fakta opplysninger i saken), men når de ikke gjorde det (kan være flere grunner til at de ikke gjorde det, og vi andre har ikke all informasjon her til å uttale oss om det var rett eller ikke), så forsømte du din rolle som far ved å la være.

Kan ikke sitte og skylde på at andre ikke har gjort det, når du selv ikke gjorde det.... Trenger ikke å forvente mer av andre, enn ha man selv gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble ikke anmeldt til politiet.

Men hvorfor anmeldte du ikke volden til politiet da? Greitt barneverntjenesten skulle meldt videre (hvis de satt med fakta opplysninger i saken), men når de ikke gjorde det (kan være flere grunner til at de ikke gjorde det, og vi andre har ikke all informasjon her til å uttale oss om det var rett eller ikke), så forsømte du din rolle som far ved å la være.

Kan ikke sitte og skylde på at andre ikke har gjort det, når du selv ikke gjorde det.... Trenger ikke å forvente mer av andre, enn ha man selv gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor anmeldte du ikke volden til politiet da? Greitt barneverntjenesten skulle meldt videre (hvis de satt med fakta opplysninger i saken), men når de ikke gjorde det (kan være flere grunner til at de ikke gjorde det, og vi andre har ikke all informasjon her til å uttale oss om det var rett eller ikke), så forsømte du din rolle som far ved å la være.

Kan ikke sitte og skylde på at andre ikke har gjort det, når du selv ikke gjorde det.... Trenger ikke å forvente mer av andre, enn ha man selv gjør....

Ca 2 år tidligere hadde moren og jeg vært til mekling. Moren tilstod den gangen "vold" (i milde former), og mekler sa den gangen at jeg som far ikke ville få omsorgen i en evt rettsak ettersom jeg var mann. Dessuten mente mekler at moren nå hadde sluttet å bruke vold, noe som ville bli vktlagt i en rettsak.

I ca 2 år hadde jeg derfor betalt ektra bidrag (svart) på noen tusen pr mnd for at moren ikke skulle flytte med barna slik hun truet med om ikke jeg betalte et slikt "ekstrabidrag". Dette viste også mekler om men valgte å ikke si noe da kravet kom under meklingen.

Det er godt mulig at jeg forsømte min rolle som far. Men hvor langt skal vi menn trekke det før vi blir sett på som lite samarbeidsvillige eller "overreagere" ?

Jeg hadde tatt det opp med mekler og mor tilstod. Men mekler fremstod under mekling som en "kompetanseperson" og jeg lot meg villede til å tro at hun faktisk var en kompetanseperson.

Jeg hadde tatt det opp med barnevernet, men de mente at det var en voksenkonflikt mellom moren og meg og var heller ikke interesrt i å se på de beviser jeg hadde for volden barna ble utsatt for. Jeg antok derfor at jeg ikke ville komme noen vei med å anmelde det flere ganger (ref politiets tilbakemelding meskrevet nedenfor ang samværsforeldres rettigheter da jeg tok opp avtalebrudd tidligere).

Og bare for å vise at forskjellsbehandlingen ikke bare gjelder barnefordeling, så idømte NAV meg et altfor høyt bidrag basert på morens påstander. Mine likninger og lønnsslipper fra en stort børsnotert bedrift ble ikke tatt tilfølge. Det gjorde imidlertid mors løse påstander som var helt uten dokumentasjon. Etter 4 mnd og klage til fylkeskontoret måtte NAV trekke tidligere krav om bidrag, men innen det hadde jeg betalt mange tusen ekstra som jeg aldri fikk igjen.

En jul stakk moren av med barna selv om de skulle være hos meg.

Politiet anbefalte meg å ikke hente dem (jeg kontaktet dem ang dette ettersom jeg visste hvor de var) på tross av avtalen ettersom det var jeg som ville bli tiltalt for kidnapping og ikke moren. Igjen var jeg som far uten rettigheter.

Det jeg forsøker å si er at Systemet anbefalte meg hele veien og ikke gjøre noe som kunne bedre situasjonen for barna ettersom jeg var mann.

Idag har jeg imidlertid omsorgen fordi "uteforstående fagfolk" grep inn i situasjonen. Og om noen mener jeg er for kritisk til barnevernet så vil jeg si at èn av de personene som grep inn var en barnepsykolog som arbeidet bl.a. for barnevernet i en annen kommune (men kjente noe til situasjonen gjennom morens bekjente.

Denne tråden handler imidlertid ikke om meg, men slik jeg ser det hvordan fedres idømmes rollen som overgriper av samfunnet. Denne mannen som tråden omhandler syns å være dømt som overgriper av alle leserene til tross for at han ikke har fått denne dommen i en rettsak. Det viser hvor lett fedres rettigheter blir fjernet så fort det kommer anklager fra mødrene. Jeg opplevde litt av det samme selv om jeg aldri ble beskyldt for vold. Derimot ble jeg indirekte beskyldt for manglende omsorgsegenskaper fordi jeg var mann. Jeg har aldri hatt noe uoppgjort med politi, har bgrei universitetsutdannelse og en helt OK økonomi. Har ingen handicap værken psykisk eller fysisk og har stor støtte for omsorgsrollen jeg nå har fra både naboer og fra foreldre til andre barn i klassen. Feilen min er at jeg er mann, og det fikk barna lide for i flere år.

Kansje er ikke situasjonen i saken TS henviser til så svart/hvit som enkelte fremstiller det. Kansje kan menn være gode omsorgspersoner selv om mor og barnevernet mener noe annet. Og kansje bør vi være litt mer forsiktig med å dømme menn slik minst en av debatantene sier hun ønsker når hun antyder at menn må dømmes for vold og kvinner må beskyttes, - uansett påstand og bevisførsel.

Endret av Far til 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler imidlertid ikke om meg...

Nå var det du selv som viste til ditt tilfelle.

Jeg leser det du skriver, og forstår fremdeles ikke hvorfor du sviktet barna dine, når du visste de ble utsatt for vold. Du kan ikke skylde på at alle andre ikke gjorde noe. De hadde sine grunner til ikke tro på det (som du selv viser til), samt feiltolke det som en konflikt mellom to foreldre. Du visste hva som var rett, og var den som burde stått på for barna dine. Det er faktisk omsorgssvikt, hvis du visste de ble utsatt for vold, og valgte å la være. Synes du kan slutte å skylde på alle andre, for at de ikke gjorde noe. Du gjorde ikke noe du heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...