Gå til innhold

Tvinges til å gi barnet til voldsanmeldt far


mysan

Anbefalte innlegg

Hva i helvete?

Hva pokker er det som skjer? Lærer man ikke i dette landet?

Politiet henlegger saken uten engang å snakke med dem som barnet har betrodd seg til, bl.a. barnevernet som anmeldte faren for vold mot barnet. Den etaten blir bare mer og mer udugelig i mine øyne.

Og faren som anses uskyldig fordi han har fått støtte av to sakkyndige. Sakkyndige? Er de synske slik at de vet at ungen juger, da eller? Helvete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest wild bird

Jeg så dette innslaget på nyhetene i går kveld, og må si jeg ble lynende forbanna, oppgitt og trist. Dessverre er ikke dette unikt, men like fullt opprørende.

I min jobb samarbeider vi veldig mye med barnevernet, og det er mange dyktige mennesker som jobber der. Det er systemet og lovverket det er noe galt med.

Og jeg hadde gjort akkurat det samme som denne moren, og heller tatt boten etterpå. Ikke pokker om jeg hadde sendt ungene mine til en voldelig far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om omsorgssvikt å sende barnet til denne faren, og hvilke konsekvenser det kan få for ungen på sikt.

Et barn som føler seg sviktet av foreldrene føler seg fort verdiløs, og vi vet godt hva som lett kan skje når unger vokser opp og føler seg verdiløse.

Dette er drit skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i helvete?

Hva pokker er det som skjer? Lærer man ikke i dette landet?

Politiet henlegger saken uten engang å snakke med dem som barnet har betrodd seg til, bl.a. barnevernet som anmeldte faren for vold mot barnet. Den etaten blir bare mer og mer udugelig i mine øyne.

Og faren som anses uskyldig fordi han har fått støtte av to sakkyndige. Sakkyndige? Er de synske slik at de vet at ungen juger, da eller? Helvete!

Dette er dessverre ingen unik sak. Faren er ikke dømt,. Og vil sannsynligvis heller ikke bli dømt siden det bare er ord mot ord, og vanskelig kan bevises. I følge barneloven har moren plikt til å motivere barnet til å reise til faren.

Saken burde selvsagt vært bedre etterforsket med tanke på vitneavhør, men det er ikke uvanlig at man lar være å innkalle vitner hvis det er sannsynlig at saken blir henlagt.

Får håpe barnet og moren likevel får hjelp fra barnevernet. Og får håpe at saksbehandleren i barnevernet har kompetanse på denne type saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært moren, ville jeg i hvert fall ha saumfart barnet etter besøk hos faren. Lett etter blåmerker og nervøs adferd.

Dersom barnet ikke VIL til faren, og hyler og skriker hver gang, kan man regne med at ting ikke er som de skal, og det bør tas på alvor. Og her er barnets trygghet viktigere enn farens behov for å treffe ungen sin. De kan være sammen under tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært moren, ville jeg i hvert fall ha saumfart barnet etter besøk hos faren. Lett etter blåmerker og nervøs adferd.

Dersom barnet ikke VIL til faren, og hyler og skriker hver gang, kan man regne med at ting ikke er som de skal, og det bør tas på alvor. Og her er barnets trygghet viktigere enn farens behov for å treffe ungen sin. De kan være sammen under tilsyn.

Ja, jeg er helt enig med deg. Men en mor som støtter barnet sitt når barnet ikke tørr å dra til faren må regne med å få problemer. Og hun må regne med å selv bli mistenkeliggjort for å ha en personlig agenda mot faren. Selv om det eneste hun ønsker er å beskytte sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart. Hvis faren virker ok utad, kanskje har en høy stilling, kler seg pent, tjener bra osv., tror jeg også at han gjerne blir trodd, uansett om han kanskje kan være en tyrann overfor sine egne. Man lar seg for lett blende av bilder.

Hadde denne faren sett ut som en slask (jeg aner ikke hvordan han ser ut, jeg bedriver ren gjetting), hadde kanskje barnet blitt hørt i større grad. Jeg vet ikke. Jeg spekulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men kjære vene! Hvorfor så hissige denne gangen?

I tråden om han som drepte familien sin, er hele Gutteklubben Grei enig i at drapsmannen hadde vært en kjernekar bare noen hadde pratet litt med ham?! Han får forståelse og sympati, for han hadde problemer som gjorde at han måtte drepe familien sin. Stakkars fyr!

Da må jo det gjelde for han her også: Han har helt sikkert litt problemer som vi kan løse med godprat og noen klapp på skuldra.

Da blir alt så bra så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det luktet litt vel forhåndsdømming av dette.

Fyren har jo støtte av to sakkyndige, dette ser man helt bort i fra i denne ensidige fremstillingen.

Har mor støtte av noen sakkyndige kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det luktet litt vel forhåndsdømming av dette.

Fyren har jo støtte av to sakkyndige, dette ser man helt bort i fra i denne ensidige fremstillingen.

Har mor støtte av noen sakkyndige kanskje?

Politiet henla jo anmeldelsen om vold uten engang å snakke med verken barnet eller barnevernet.

Det nevnes så vidt jeg vet ikke hvem som er de sakkyndige far får sin støtte fra, og om de har snakket med barnet eller barnevernet - eller mor for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men kjære vene! Hvorfor så hissige denne gangen?

I tråden om han som drepte familien sin, er hele Gutteklubben Grei enig i at drapsmannen hadde vært en kjernekar bare noen hadde pratet litt med ham?! Han får forståelse og sympati, for han hadde problemer som gjorde at han måtte drepe familien sin. Stakkars fyr!

Da må jo det gjelde for han her også: Han har helt sikkert litt problemer som vi kan løse med godprat og noen klapp på skuldra.

Da blir alt så bra så.

Er det samme sak da? Mannen som drepte familien sin, tok livet av seg selv også. Ingen visste i forkant at noe var galt, ergo er det ikke noe få gjort heller med den saken.

Ja, det kan hende at faren i denne saken også sliter, men her har man da fremdeles mulighet til å forhindre at denne jentungen blir utsatt for vold.

Det at man forstår at noe ikke var som det burde i hodet på en drapsmann, er ikke det samme som at man bifaller vold. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke nekte denne faren å se barnet sitt. Hvis fedre ikke skal få se barna sine kun pga. anklager om vold, går vi i mot et samfunn hvor rettssikkerheten blir svak. Etter norske rettsprinsipper er man uskyldig inntil det motsatte er bevist. Hvis man fratar en far samværsrett uten at han har blitt dømt først, kan vi bevege oss mot en uønsket praksis ved at det kanskje blir flere typer av kriminalitet hvor man straffer folk uten at de har blitt dømt i retten. Dette er ikke bra. Da mener jeg heller at politi bør prioritere slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme sak da? Mannen som drepte familien sin, tok livet av seg selv også. Ingen visste i forkant at noe var galt, ergo er det ikke noe få gjort heller med den saken.

Ja, det kan hende at faren i denne saken også sliter, men her har man da fremdeles mulighet til å forhindre at denne jentungen blir utsatt for vold.

Det at man forstår at noe ikke var som det burde i hodet på en drapsmann, er ikke det samme som at man bifaller vold. Skjerp deg.

De jeg mener bør skjerpe seg aller mest, er de som i en sak dilter etter flertallet og forstår seg glugg ihjel på en drapsmann som har lagt hele familien under torva, mens de går over i en annen tråd og dømmer det mennesket den saken gjelder rett vest. Han har ihvertfall ikke drept noen...

Da var det plutselig ikke slik at det er viktig med prat og dype samtaler. Lenge leve saueflokkmentaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg mener bør skjerpe seg aller mest, er de som i en sak dilter etter flertallet og forstår seg glugg ihjel på en drapsmann som har lagt hele familien under torva, mens de går over i en annen tråd og dømmer det mennesket den saken gjelder rett vest. Han har ihvertfall ikke drept noen...

Da var det plutselig ikke slik at det er viktig med prat og dype samtaler. Lenge leve saueflokkmentaliteten.

Joda, bevares. Hvis mannen er voldelig, erkjenner at han er voldelig, og ønsker samtaler og terapi for sin voldsomhet, så ville det selvfølgelig være ønskelig med "prat og dype samtaler", slik at barnet kunne få beholde kontakten med faren sin.

I denne saken KAN det selvfølgelig være slik at mor beskylder far for vold mot barnet og har fått barnet til å tro dette også. Men det kan også være sånn at barnet snakker sant, og at politiet gjorde en kjempebrøler som henla anmeldelsen mot ham.

Ingen av oss vet noe om det, og ingen av oss får gjort noe verken for eller i mot det - men mor kjenner barnet sitt, og hvis det faktisk er sånn at fireåringen nekter å besøke pappa, og gråter når hun skal dit, så bør det undersøkes. Unger er ikke redd faren sin helt uten videre. Og til saken er undersøkt, bør de være sammen under tilsyn til anklagen eventuelt frafalles. Man ofrer ikke barn for voksnes skyld. Barna skal alltid ivaretas først, og heller litt for forsiktig enn omvendt. Det burde far selv være opptatt av også.

Og siden du hele tiden drar frem den andre saken, hvor en far tok livet av hele familien før han tok sitt eget liv, så vil jeg si at dersom venner, familie, naboer osv hadde merket at noe var galt, at han eventuelt var voldelig, at barna så ut til ikke å ha det bra osv, så burde noen ha anmeldt saken og den burde vært undersøkt, før det gikk som det gikk, men så vidt jeg har fått med meg, så har ingen merket noe som helst på ham, annet enn fremmede som han visstnok har snakket med, men som ikke kjenner verken ham eller familien forøvrig.

Disse to sakene har muligens noe felles, men er allikevel så forskjellige.

I saken med drapene er det for sent å gjøre noe - i saken med jentungen som ikke vil til pappa kan den fremdeles løses på den ene eller den andre måten. Det skal bare ikke gå utover barnet, og det skal ikke ende som med barna i familietragedien.

Det er mulig å ha to tanker i hodet på en gang og allikevel holde dem atskilt.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere barn selv? Mener dere virkelig at det skal bare en anmeldelse til for å miste barnet? Da kan jo folk gå rundt og anmelde hvem som helst. Hva om noen som ikke liker deg anmelder deg og barnets far/mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet henla jo anmeldelsen om vold uten engang å snakke med verken barnet eller barnevernet.

Det nevnes så vidt jeg vet ikke hvem som er de sakkyndige far får sin støtte fra, og om de har snakket med barnet eller barnevernet - eller mor for den saks skyld.

Nei, men det er jo du uansett helt uinteressert i. Du har jo bare klikka i vinkel og forhåndsdømt fyren lenge før, og ser helt bort i fra at det faktisk foreligger sakkyndige uttalelser fra to sakkyndige som faktisk støtter far.

At mor er forsøker å prosedere saken i media synes jeg også det stinker ufint spill av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff denne saken minner meg om ei jente i samme alder som ble seksuelt misbrukt av faren. Rettsapperatet ville ikke ta den gynikologiske undersøkeslen på barnet fordi de mente det ville bli en påkjening for banet, dermed fikk de ikke bevis mot faren. Slik jeg husket det motarbeidet mor å levere barnet til far så mye at hun ble frattat omsorg for barnet.

Endret av Linnea Adriana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo du uansett helt uinteressert i. Du har jo bare klikka i vinkel og forhåndsdømt fyren lenge før, og ser helt bort i fra at det faktisk foreligger sakkyndige uttalelser fra to sakkyndige som faktisk støtter far.

At mor er forsøker å prosedere saken i media synes jeg også det stinker ufint spill av.

En bør jo uansett være mer sikker på hva som har hendt før en sender barnet til far. Nå har jo barnet også fortalt dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør jo uansett være mer sikker på hva som har hendt før en sender barnet til far. Nå har jo barnet også fortalt dette selv.

Jeg har jobbet med en sak der et barn fortalte barnehageassistenten detaljert hva pappa gjorde med han på kvelden (seksuelt). Faren til barnet ble tatt inn til avhør, sakkyndige snakket med barnet og faren og fant da ut at dette bare var oppspinn. Så jeg syns ikke man kan si at faren i den saken det diskuteres her mishandler sitt barn på bagrunn av å lese artikkelen det linkes til her. Det er faktisk ikke 100% at det barnet forteller er riktig. Han er ikke dømt for vold, han er kun anmeldt. Selvfølgelig har politiet gjort en slett jobb. Men man kan ikke nekte noen som har en anmeldelse på seg samvær.

Håper politiet tar tak i saken. Hvis det skulle være slik at barnet blir utsatt for vold hos sin far så er jo dette veldig uheldig, siden det kunne vært unngått hvis politiet hadde gjort en god jobb i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...