Gå til innhold

Navnet mitt ble "stjålet"...


Milla83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med samboeren din, ingen krise om søskenbarna heter det samme. Det går jo an å legge til et mellomnavn, for å skille dem fra hverandre? Som ikke brukes til daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt dem og sagt at niesen deres har sagt at de kanskje har tenkt å bruke dette navnet, og at dere allerede har bestemt dere for å bruke det på deres sønn. Forklar at dette er dere helt sikre på, og at det ikke gjør noe for dere om de også vil bruke navnet, men at dere ville at de skulle vite det.

Jeg ville ikke ventet, bedre å si fra med en gang, og også forklare bakgrunnen for at dere bruker dette navnet, slik at dere ikke blir beskyldt for å stjele det senere. Da blir det opp til dem om de vil bruke det selv om dere skal bruke det. Dere får rett og slett bare håpe på at de/hun ikke blir sure bare fordi de får barn tre måneder før, jeg synes ikke akkurat det gjør at de har ekslusiv rett på navnet.

Endret av Alice i Eventyrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er ikke ditt, og det ble ikke stjålet. Det er tilfeldighetene som gjorde at dere begge ønsker samme navn.

Det er bra at du ikke ringte dem for å forsøke å manipulere navnevalget; det ville vært usannsynlig frekt etter min mening. De har sannsynligvis bestemt seg for navn før dere, så om det kun er én av guttene som skal ha navnet er det i så fall ikke din.

Jeg ser ikke problemet med at to søskenbarn heter det samme. Navnet betyr mye for dere begge, så jeg synes du burde holde deg for god til å forvente at din svigerinne skal gi avkall på navnet, kun fordi du ønsker å ha det for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er ikke ditt, og det ble ikke stjålet.

Det er vel derfor at TS skrev "stjålet" med hermetegn da!

Jeg er enig med det Alice i Eventyrland skriver. Da blir ihvertfall ikke du beskyldt for å "stjele" navnet fra de. Litt kjedelig å røpe kjønnet dersom dere ønsket å holde dette hemmelig frem til fødsel, men bedre å røpe det enn å bli beskyldt for å herme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er ikke ditt, og det ble ikke stjålet. Det er tilfeldighetene som gjorde at dere begge ønsker samme navn.

Det er bra at du ikke ringte dem for å forsøke å manipulere navnevalget; det ville vært usannsynlig frekt etter min mening. De har sannsynligvis bestemt seg for navn før dere, så om det kun er én av guttene som skal ha navnet er det i så fall ikke din.

Hvis du leser innlegget står det at TS og mannen har bestemt seg for lenge siden, og allerede kaller gutten i magen dette navnet, mens for svogeren og svigerinnen er det bare hun som vil ha navnet. Som jeg skrev over, bare fordi deres barn blir født først betyr vel ikke det at de har enerett på navnet.

Forøvrig er jeg enig med deg, ingen har jo stjålet navnet, det er jo helt tilfeldig at de vil ha det samme. Eneste grunnen til at hun burde ringe er for å forklare at de ikke prøver å stjele navnet fra dem, de hadde bare allerede bestemt seg. Men hun har selvfølgelig ikke noen rett til å manipulere dem, eller ønske/kreve at bare de skal få ha navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel derfor at TS skrev "stjålet" med hermetegn da!

Ja, ser det.

Men hele innlegget lyser av at TS mener hun har mer krav på navnet enn svigerinnen, bare se her:

Jeg skjønner jo selvsagt at hun vil bruke det etter faren hun var glad i, men vi kan heller ikke tenke oss å bruke et annet navn, det blir jo feil for oss! Dessuten hadde vi jo bestemt oss for dette uten å vite at hun tenkte på det samme...

Det hele er en ganske oppkonstruert problemstilling etter min mening. Navnet betyr mye for dem begge, og de har valgt navnet uavhengig av hverandre. Det naturlige er da at søskenbarna får samme navn.

Som sagt, jeg ser virkelig ikke problemet. Svigerinnen kaller opp ungen etter faren, TS kaller opp ungen etter olderfaren. Tilfeldigvis får ungene samme navn, men hva så? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det.

Men hele innlegget lyser av at TS mener hun har mer krav på navnet enn svigerinnen, bare se her:

Tull, det sitatet viser da ikke at hun mener at hun har mer krav på navnet enn svigerinnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, det sitatet viser da ikke at hun mener at hun har mer krav på navnet enn svigerinnen!

Jo, det gjør det.

1) De kan ikke tenke seg å bruke et annet navn, det blir feil for dem.

2) De hadde bestemt seg for navnet uten å vite at svigerinnen tenkte på det samme.

Men begge disse argumentene kan jo også brukes av svigerinnen, så det er ikke særlig gode argumenter i mine øyne. :P

Det er dessuten TS som sterkt misliker tanken på at to søskenbarn kan ha samme navn. Det er ingen som vet hva svigerinnen mener, for alt vi vet kan hun synes det er helt ok at barna har samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinne og svoger vet jo ikke om det er gutt eller jente de har i mangen ennå... Men jeg ville fortalt de at jeg visste at jeg har en gutt i magen og han skal hete (XXX). Det er så mye bedre å snakke om ting enn å irritere seg og gjøre/si ting man kan angre på i etterkant.

En løsning kan jo være å finne et mellomnavn som passer til (som nevnt over), kanskje en annen bestefar/oldefar for å få et ennå mer betydningsfullt navn for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tullete å gi sitt barn et navn som et søskenbarn alle har. Da bør barna i det minste ha et fornavn til hver. Ingen har mer rett på et navn enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass slem at jeg synes "oppkalling etter bestefar som døde tidlig" trumfer "oppkalling etter tippoldefar som barnet uansett aldri får noe forhold til". Men det er kanskje fordi min mor døde tidlig og jeg synes det er veldig vondt å tenke på at mitt barn aldri får bli kjent med sin mormor.

Uansett er det jo bare 50/50 sjanse for at de får en gutt, så hvorfor bekymre seg for dette nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med at to søskenbarn har samme navn. Man kan ikke reservere navn og jeg synes heller ikke årsak til navnevalget er vesentlig. Det er ikke slik at oppkalling etter slektninger overgår at man bare tilfeldigvis liker navnet. Jeg hadde kalt sønnen min for navnet som var bestemt og latt det andre paret kalle sitt barn det de har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det gjør det.

1) De kan ikke tenke seg å bruke et annet navn, det blir feil for dem.

2) De hadde bestemt seg for navnet uten å vite at svigerinnen tenkte på det samme.

Sitatet fra TS viser ikke at ho mener at ho har mer krav på navnet enn hva svigerinnen har. Eneste TS gjør er at ho opplyser folk på forumet om at annet navn ikke er aktuelt (i tilfelle noen skulle foreslå å bruke lignende navn). At ho har bestemt seg for navnet uavhengig av hva svigerinnen velger betyr jo heller ikke at ho mener at ho har mer krav på navnet enn det svigerinnen har. Tvert imot skriver TS at "Jeg skjønner jo selvsagt at hun vil bruke det etter faren hun var glad i", og at ho således forstår at svigerinnen vil bruke navnet.

Jeg synes heller ikke det er problematisk at søskenbarn heter det samme. Det er ikke sikkert at barna kommer til å ha noe særlig kontakt når de blir eldre. Det er dessuten teit å si at "oppkalling etter bestefar som døde tidlig trumfer oppkalling etter tippoldefar som barnet uansett aldri får noe forhold til". Ingen av babyene vil få noe forhold til hverken tippoldefaren eller bestefaren, så da er det bare teit å si at den ene trumfer den andre.

Hadde noen valgt et navn jeg hadde vært bestemt på i flere år, så hadde jeg valgt dette navnet uavhengig av hva søsken, svigerinner og venners barn hadde samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt til svigerinnen din og gjort de obs på situasjonen.. :)

Si at du bare ville informere de om dette, slik at de ikke tror dere "hermer" etter dem. Og samtidig da si at dere kommer til å kalle barnet for NAVN entet de gjør det samme eller ei. Med en hyggelig tone.

Hvis svigerinnen din da synes at det blir teit med to fettere med samme navn, så får hun gi nytt navn til sin unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, viktig å si i fra tidlig. Du syns det er greit at fetterene har samme navn, men det er jo ikke sikkert at hun gjør det, og siden barnet hennes kommer først, så blir det da for sent for henne å endre på det når din kommer. i tillegg blir det jo veldig leit hvis du blir anklaget for å stjele hennes navnevalg.

Som andre har sagt, si i fra på en ordentlig måte, ikke vær dømmende, si at du ikke har noe i mot at de heter det samme, men at du syns det var best å fortelle henne det selv om navnevalget ditt egentlig skulle holdes hemmelig til fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er helt bestemt på å bruke dette navnet uansett, er muligens den beste løsningen å informere om dette, ja, så det ikke oppstår en ubehagelig situasjon senere, hvis disse andre kommende foreldrene føler det som at dere har "stjålet" deres navn. Men ellers syns jeg altså ikke at noen har enerett på navn.

Selv ville jeg nok synes det var dumt om mitt barn hadde det samme navnet som et søskenbarn, bl.a. fordi jeg har et håp om at mine framtidige barn skal ha mye kontakt med sine søskenbarn. Så hadde jeg vært ts, hadde jeg nok heller revurdert navnevalget, og sett om det var noen som helst mulighet for at det var andre fine navn. Men akkurat der er man jo forskjellige mtp. hvor viktig det er å ha et eget navn (i familien), også når det gjelder hvor tette familiebåndene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok snakket med dem fortere enn svint. Dette KAN bli veldig ubehagelig for alle parter om dere ikke får ting på det rene.

Forøvrig syns jeg ikke det er krise om guttene blir hetende det samme :) Faktisk heter jeg det samme som min kusine, og vi er nære og kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min slekt er det nå to fettere som heter det samme, og en liten gutt med det samme navnet som sin fille fetter. er ingen i vpr familie som har reagert på det egentlig. alle står da helt fritt til å velge navn selv, uavhengi av hva andre får som navn.

kan jo bare si når dere får vite navnet på den andre gutten; ja det var jo litt morsomt da, da det er det navnet vi har plukket ut også :)

når ingen har sagt noe til noen om navnet enda så kan man hvertfall ikke kreve at en skal ha det alene mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...