Gå til innhold

Vi skal selge hunden vår :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har bestemt oss for og selge hunden vår, siden vi venter barn.

Jeg er veldig redd for at hunden vår ikke skal få et godt hjem, bli misshandlet av den nye eieren pluss mange andre ting. Og derfor vil jeg være helt sikker da jeg gir ifra meg hunden at han får et minst like bra hjem som her.

Hva ville du ha spurt kjøperen om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Om de har noen andre dyr

- Hva er grunnen til at de ønsker en hund

- Hvorfor velger de å kjøpe en voksen hund, ikke valp

- Hvor mye jobber de og hvor mye tid har de til hunden

- Om de har erfaring med hunder fra før av

- Om de kan noe om den rasen dere har og hvilke krav det er til rasestandaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

be dem om at de kommer opp med referanser fra andre om hvordan de er med hund eller andre dyr, elle rom de ikke har dyr, så rett og slett en referanse på hvordan de er som personer. Gjerne fra et par forskjelige personer.

Det har jeg gjort en gang jeg solgte en hund, fikk referanse fra en i hundeklubben de var medlem av, og av en veterinør tror jeg det var. det virket i allefall betryggende.

en annen ting er jo å spørre dem om generelle ting som hva de vet om hundehold, "hva gjør du om hunden gjør sånn og slik"

"hva mener du om hunder i sofaen"

etc.

Ellers har jeg tro på magefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hva mener du om hunder i sofaen"

etc.

Ellers har jeg tro på magefølelsen.

Enig i magefølelsen!

Jeg ville snakket med potensielle kjøpere om hvordan de bor (plass ute og inne, turmuligheter osv vurdert mot hunderasen), hvor mye tid de vil bruke på tur og pelsstell, hvor mye tid hunden vil tilbringe alene på dagtid, familieforhold (ikke alle hunder passer f.eks til barnefamilier), hvorfor de ønsker akkurat deres type hund og hvilke erfaringer de har med hunder generelt og deres hunderase spesielt.

Hadde vi fått spørsmål om hva vi mener om hund i sofaen, ville vi neppe fått kjøpt hund, men sofa- og sengegrisen vår har det veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på èn ting til: spør om de er interessert i å bli fulgt opp. Sånn som når man kjøper valp fra en oppdretter vil jo gjerne oppdretter følge opp valpen litt fremover. Spør om den nye eieren kunne tenkt deg det samme, og sendt ei tekstmelding eller e-post fra tid til annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange bra forslagher men dere må også passe på å ikke stiulle så høye krav at potensielle gode hundekjøpere faller bort. De vil ikke finne seg i å bli "mistenkeliggjort som dårlige hundeeiere, og vil heller ikke ha en ivrig tidligere eier som hele tiden skal passe på at hunden har det bra. Noen ganger er oppdrettere og selgere så bastante i sine meniger om hundehold at det grenser til det hysteriske, og sliter med å få solgt sine hunder og valper. Du må prøve å se kjøper på personlighet, opptreden etc. og kansje ha noen møter. Du vil også se på hunden om den liker personen. Det er din viktigste referanse, hvis en person må lokke til seg hunden er det ikke rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor de har hunden i feriene, deres syn på bruk av bur, foring, hvor mye tid de har til hunden og om de går med på en kontrakt med prøvetid før salget er avgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra forslag her :)

Jeg ville krevd å få litt oppdateringer på mail og spør om de vil sende noen bilder i ny og ne. Men ville gjort det på en måte der de får inntrykk av at du vil det pga. du kommer til å savne hunden å at det hjelper litt på savnet osv. De aller fleste vil synes at dette er greit. (så lenge det ikke er snakk om å sende bilder osv hver uke :ler: )

Nå vet ikke jeg hvilken hund det er snakk om,men uansett om det er rase eller blanding,så ville jeg satt en litt høyere pris i annonser enn det dere egentlig har tenkt å ta for hunden. (Hvis ikke dere har en relativt høy pris fra før) da luker du ut useriøse kjøpere. Å når du har funnet den rette så sier du at prisen er lavere.

Magefølelse er en god ting å stole på ja! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hunden gå fordi dere skal få barn??? Dere har påtatt dere ansvar for en hund--for min del er en hund en del av familien og ikke noe man bare kan omplassere (eller i deres tilfelle faktisk selge for penger) fordi man får barn. Barn, såfremt de ikke er superallergiske, tar vel ikke akkurat skade av å vokse opp med hund i familien. Er det ingen andre her som synes TS utviser en viss bruk og kast mentalitet når det gjelder hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hunden gå fordi dere skal få barn??? Dere har påtatt dere ansvar for en hund--for min del er en hund en del av familien og ikke noe man bare kan omplassere (eller i deres tilfelle faktisk selge for penger) fordi man får barn. Barn, såfremt de ikke er superallergiske, tar vel ikke akkurat skade av å vokse opp med hund i familien. Er det ingen andre her som synes TS utviser en viss bruk og kast mentalitet når det gjelder hunden?

*Jeg som skrev innlegg nr.8*

Jeg er enig med deg. Skaffer man seg en hund så kan man ikke bare gi den bor når man ikke vil ha den lengre. Og de fleste vet at det å få barn er stor mulighet når man er i et forhold,så det vet man jo om FØR man skaffer seg hunden. Man må tenke lengre en et år fram i tid.

Det å vokse opp med dyr er utrolig bra for barn. Man lærer å ta vare på andre,å forstå hundespråk(noe som er nyttig uansett om man skal ha hund senere i livet),mange får bedre selvtilit,og barnet har alltid noen å komme hjem til som er glad og lykkelig. En hund er en utrolig god venn. For barn som har sosiale problemer kan det ha en utrolig bra virkning. Jeg kan fortsette å fortsette..

MEN det var ikke dette Ts ville snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hunden gå fordi dere skal få barn??? Dere har påtatt dere ansvar for en hund--for min del er en hund en del av familien og ikke noe man bare kan omplassere (eller i deres tilfelle faktisk selge for penger) fordi man får barn. Barn, såfremt de ikke er superallergiske, tar vel ikke akkurat skade av å vokse opp med hund i familien. Er det ingen andre her som synes TS utviser en viss bruk og kast mentalitet når det gjelder hunden?

Jeg tenkte akkurat det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Hvorfor må hunden gå fordi dere skal få barn??? Dere har påtatt dere ansvar for en hund--for min del er en hund en del av familien og ikke noe man bare kan omplassere (eller i deres tilfelle faktisk selge for penger) fordi man får barn. Barn, såfremt de ikke er superallergiske, tar vel ikke akkurat skade av å vokse opp med hund i familien. Er det ingen andre her som synes TS utviser en viss bruk og kast mentalitet når det gjelder hunden?

Husk at her kjenner dere ikke historien. Om barnet er eneste grunn for omplassering synes jeg ikke noe om det. Men for alt vi vet er det en hund som er utrygg samme med barn osv, og da er omplassering forståelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ville jeg satt en litt høyere pris i annonser enn det dere egentlig har tenkt å ta for hunden. (Hvis ikke dere har en relativt høy pris fra før) da luker du ut useriøse kjøpere. Å når du har funnet den rette så sier du at prisen er lavere.

Dårlig råd. Ved å sette en urimelig høy pris for en omplasseringshund skremmer man vekk seriøse kjøpere. Seriøse kjøpere vil tenke at disse folka vil tjene på å kvitte seg med hunden sin, og det lukter det dårlig eier av, og da vil man helst ikke betale masse penger for potensielle problemer.

De som er ute etter en hund i høyere prisklasse vil som regel kikke etter en valp. Nå vet ikke jeg hvor gammel denne hunden er, men uansett kan det være greit å huske at det er de som tar over hunden som gjør dere en tjeneste her, og at prisen derfor bare bør være symbolsk. Derfor blir det også litt sært å stille hundre kritiske spørsmål, som enkelte her foreslår. Det holder å be kandidatene fortelle litt om seg selv, familien og bosted, og evt erfaring med hund, og så vurdere ut fra det.

Jeg er også enig i at å omplassere hunden bare fordi man skal ha barn høres sært ut, hvis man bryr seg så mye om den, så jeg håper det ligger noe mere bak avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboeren har bestemt oss for og selge hunden vår, siden vi venter barn.

Jeg er veldig redd for at hunden vår ikke skal få et godt hjem, bli misshandlet av den nye eieren pluss mange andre ting. Og derfor vil jeg være helt sikker da jeg gir ifra meg hunden at han får et minst like bra hjem som her.

Hva ville du ha spurt kjøperen om?

Håper dere finner et bedre et jeg.. Helst et hjem som evner å planlegge og inkludere hunden i familien.

Har dere vurdert å la en omplasseringsorganisasjon ta seg av omplasseringen?

Ellers ville jeg latt et evt nytt hjem ha hunden på prøve f.eks en mnd, så de kan se om hunden passer for de, og om de passer for hunden. Så får de sjansen til å ombestemme seg også, om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på "vi skal selge hunden vår, siden vi venter barn". Som om det er noen automatikk i det. Skal man aboptere bort det første barnet når nummer to kommer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på "vi skal selge hunden vår, siden vi venter barn". Som om det er noen automatikk i det. Skal man aboptere bort det første barnet når nummer to kommer også?

Herregud.... for en tåpelig kommentar. Barn og hund er strengt tatt ikke helt det samme - selv om en del hundeeiere tydligvis mener det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud.... for en tåpelig kommentar. Barn og hund er strengt tatt ikke helt det samme - selv om en del hundeeiere tydligvis mener det...

For meg er ikke hunden noe man kvitter seg med når det kommer barn inn i bildet nei. Koseptet hund er noe man forplikter seg til hele hundens levealder! Jeg har to barn og flere hunder og kan ikke fatte og begripe at noen kan kaste hunden på dør, uten en gang å ha prøvd å få det til å fungere. Det er ingen kunst, bare viljen er der. Har man ikke den viljen får man heller la være å anskaffe hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke hunden noe man kvitter seg med når det kommer barn inn i bildet nei. Koseptet hund er noe man forplikter seg til hele hundens levealder! Jeg har to barn og flere hunder og kan ikke fatte og begripe at noen kan kaste hunden på dør, uten en gang å ha prøvd å få det til å fungere. Det er ingen kunst, bare viljen er der. Har man ikke den viljen får man heller la være å anskaffe hund!

Det er jo fint og flott at det fungerer for deg - jeg har barn og hund jeg også, og det fungerer fint for meg - men folk er forskjellig, og det er ikke alle det passer for. Det er ikke helt det samme som å selge barnet sitt som å selge hunden sin - det er en stor forskjell på barn og hunder. Ha litt forståelse for at ikke alle har akkurat samme forutsetninger som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på "vi skal selge hunden vår, siden vi venter barn". Som om det er noen automatikk i det. Skal man aboptere bort det første barnet når nummer to kommer også?

:sjokkert: Man kan ikke samenligne barn og hunder selv om mange hundeeiere gjør det og ikke ser lenger en til sin egen navle. Ikke alle makter små barn og hund samtidig og da er det en ærlig ting å selge hunden eller omplassere den. Noen hunder kan også bli svært sjalu når de har vært alene med eierene i så mange år uten at det har vært barn inne i bildet. Skal da foreldrene omplassere barna og ikke hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir irritert over en slik tankegang TS. Visste du ikke at dere en gang i tiden skulle ha barn da dere skaffet dere hunden?

"Joda, vi har hentet oss en valp, men kvitter oss selvfølgelig med den nå vi blir gravide......"

Jeg håper du ikke skaffer deg flere dyr som knytter seg til deg før du bare kvitter deg med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...