Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.


Rachel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dag (og i morgen, ja kanskje torsdag også) blir det norsk, tradisjonell husmannskost fra Gudbrandsdalen, Gudbrandsdal kål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus
2 timer siden, Thildamor skrev:

I dag (og i morgen, ja kanskje torsdag også) blir det norsk, tradisjonell husmannskost fra Gudbrandsdalen, Gudbrandsdal kål.

Nå må du utdype, jeg elsker tradisjonell husmannskost og min familie er fra Gudbrandsdalen så du har min fulle oppmerksomhet :biggrin:

 

Middagen i dag er ikke så spennende, bare noe brødmat. Men middagen i går dere, den går inn i mine historiebøker :ler: Karrikoteletter. 

Helt vanlige svinekoteletter stekt i panne. Hadde på ett eple i små terninger som var blandet med ost og 2 ts karri og hadde på et lokk til osten var smeltet, servert med rotmos. Herlighet så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Catalina Culès skrev:

Kjøttkaker, poteter, ertestuing, tyttebærsyltetøy og brunsaus.

Oi! Kan vi komme på middag? :nigo:

:spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sorbus skrev:

Nå må du utdype, jeg elsker tradisjonell husmannskost og min familie er fra Gudbrandsdalen så du har min fulle oppmerksomhet :biggrin:

 

Middagen i dag er ikke så spennende, bare noe brødmat. Men middagen i går dere, den går inn i mine historiebøker :ler: Karrikoteletter. 

Helt vanlige svinekoteletter stekt i panne. Hadde på ett eple i små terninger som var blandet med ost og 2 ts karri og hadde på et lokk til osten var smeltet, servert med rotmos. Herlighet så godt. 

Det er nesten som gul ertesuppe. 

1 kg salt flesk og kjøtt
250 g hel byggryn
250 g gule erter
2 store gulrøtter
18 skrelte poteter
6 liter vann

Jeg bruker også kålrot og løk i.Poteter kokes med hele, det saltet kjøttet kokes også helt. Når det er ferdig, så taes potetene og kjøttet opp. Du spiser suppa for seg. Kjøtt og poteter spises sammen, gjerne med kålrotstappe om du liker det. 

Erter og gryn må ligge i vann over natta før du koker kjøttet, gryn og erter først. Så legger du i grønnsakene litt seinere. Jeg lar det stå å småputre hele dagen. Retten smaker egentlig best andre dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, The R. S skrev:

Oi! Kan vi komme på middag? :nigo:

:spise:

"Vi" inkluderer meg, håper jeg?!   :jepp:

 

 

 

2 minutter siden, Thildamor skrev:

Det er nesten som gul ertesuppe. 

1 kg salt flesk og kjøtt
250 g hel byggryn
250 g gule erter
2 store gulrøtter
18 skrelte poteter
6 liter vann

Jeg bruker også kålrot og løk i.Poteter kokes med hele, det saltet kjøttet kokes også helt. Når det er ferdig, så taes potetene og kjøttet opp. Du spiser suppa for seg. Kjøtt og poteter spises sammen, gjerne med kålrotstappe om du liker det. 

Erter og gryn må ligge i vann over natta før du koker kjøttet, gryn og erter først. Så legger du i grønnsakene litt seinere. Jeg lar det stå å småputre hele dagen. Retten smaker egentlig best andre dagen.

Høres helt fabelaktig ut.   😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

"Vi" inkluderer meg, håper jeg?!   :jepp:

 

 

 

Høres helt fabelaktig ut.   😀

Det er såååå godt!!! Du må prøve det!! Når du har kutta opp grønnsakene så er jobben som så godt som gjort. Det kan også fryses ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget lasagne med raspet søtpotet og squash i sausen, med focaccia og reddiksalat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thildamor skrev:

Det er såååå godt!!! Du må prøve det!! Når du har kutta opp grønnsakene så er jobben som så godt som gjort. Det kan også fryses ned.

Ja. Noe lignende vokste jeg opp med hos begge bestemødre.   Fantastisk mat.   :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sorbus
21 minutter siden, Thildamor skrev:

Det er nesten som gul ertesuppe. 

1 kg salt flesk og kjøtt
250 g hel byggryn
250 g gule erter
2 store gulrøtter
18 skrelte poteter
6 liter vann

Jeg bruker også kålrot og løk i.Poteter kokes med hele, det saltet kjøttet kokes også helt. Når det er ferdig, så taes potetene og kjøttet opp. Du spiser suppa for seg. Kjøtt og poteter spises sammen, gjerne med kålrotstappe om du liker det. 

Erter og gryn må ligge i vann over natta før du koker kjøttet, gryn og erter først. Så legger du i grønnsakene litt seinere. Jeg lar det stå å småputre hele dagen. Retten smaker egentlig best andre dagen.

Det høres utrolig godt ut, gleder meg til å prøve :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sorbus skrev:

Det høres utrolig godt ut, gleder meg til å prøve :spise:

Du trenger ikke å lage så stor porsjon som i oppskrifta om dere ikke er mange. For det blir mye mat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbitkarbonader  (jada, har det ofte) med gulrotstuing, råraspet gulrot, poteter og mye smeltet smør.

Ja, og remulade.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, Thildamor skrev:

Du trenger ikke å lage så stor porsjon som i oppskrifta om dere ikke er mange. For det blir mye mat!!

Joda....man trenger lage stor porsjon.  For som du sjøl sa...det kan fryses.

Veldig bra.    😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta blandet med pesto, stekt kylling, bacon, rødløk og ruccola. Ristet skive med aioli til.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus
3 timer siden, Jerry Lee skrev:

Joda....man trenger lage stor porsjon.  For som du sjøl sa...det kan fryses.

Veldig bra.    😀

Kan ikke gjøre annet enn å si meg enig 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...