Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

I kveld ble det entrecôte med ristede mandler, kålrotstappe, og stekt rødløk og en brokkolistilk. Nam! :spise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I går lagde jeg plukkfisk av fiskerester. I dag skal vi ha kylling med ris og salat.

Skrevet

Jeg hadde egentlig planlagt søtpotetsuppe med curry paste og kokosmelk i dag, og var til og med en ekstra tur på butikken i går for å kjøpe løk. Flott det, da jeg kom på i dag morges at jeg mangler linser:klaske: 

Dermed blir dagens middag en lettvint kyllingwok. Gleder meg til å spise suppe i morgen! :)

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Stekt laks med poteter, agurksalat og rømme.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Cottage pie og potetmos. Skitdag, trengte "comfort food". 

Skrevet

Mandag er visst blitt burgerdag, for det står burger på menyen igjen! Soyaburger, grove brød, cheddarstyle-ost, jalapeños og grønnsaker - med potetbåter til. Win! 

• Liker 1
Skrevet

Nettopp laget en stor gryte å ha med på jobb; thai-inspirert med kikerter, linser, kokosmelk, sprø grønnsaker, spinat, masse krydder og lime. Quinoa ved siden av. 

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelaget kyllingsatay med peanøttsaus (vi lagde peanøttsmøret selv) og mangosalat. Var veldig deilig! 

Skrevet

Vegetarlasagne fra Trines matblogg! 😄

Anonymkode: 84363...11d

Skrevet
På 13.2.2017 den 16.39, FantasDick skrev:

Mandag er visst blitt burgerdag, for det står burger på menyen igjen! Soyaburger, grove brød, cheddarstyle-ost, jalapeños og grønnsaker - med potetbåter til. Win! 

Aller først: digger kostholdet ditt/maten du lager!  Tror kanskje jeg har skrevet det før😄 lurer dog på en liten ting som du kanskje kan svare på: hvorfor er det så mye soya i dette kostholdet? Det går utover miljøet i stor grad og er ikke det noe av hensikten med ikke-animalsk(rent bortsett fra det åpenbare)? Dette har jo vist seg åvære verre en palmeolje så vil helst unngå det. Hilsen amatør/rooki-veggiz

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aller først: digger kostholdet ditt/maten du lager!  Tror kanskje jeg har skrevet det før😄 lurer dog på en liten ting som du kanskje kan svare på: hvorfor er det så mye soya i dette kostholdet? Det går utover miljøet i stor grad og er ikke det noe av hensikten med ikke-animalsk(rent bortsett fra det åpenbare)? Dette har jo vist seg åvære verre en palmeolje så vil helst unngå det. Hilsen amatør/rooki-veggiz

Og mmed "dette kostholdet" mener jeg vegansk/vegetarisk på generell basis 😊

Skrevet

Igår ble det fiskekaker I hamburgerbrød og med råkostsalat til.

På mandag kylling og ris.

Idag vurderer jeg pølse og grønnsakwok med ovnstekt søtpotet til. 

Skrevet

Kremet pasta med kylling, bacon og vårløk

Skrevet

Her blir det kokt torsk med søtpotetstappe og smørdampet purre 👏🏼

Skrevet (endret)

I dag er det rester av italiensk og/eller meksikansk gryte fra frysen. Steker litt grønsaker, blir nok forskjellige sopper og paprika. Tror jeg har purre. Putter det i tortillas som festes med tannpirker, litt ost på toppen, og stekes i ovnen til tortillas blir passe sprø og osten godt smeltet. Må ha noe grønt sammen med dette.

I morgen blir det et frossent stykke kalkun som jeg visstnok skal steke på panne, så i overkant av en time i ovn. Serveres med ovnsstekte grønnsaker og saus, og siden jeg savner sommeren trosser vi årstiden og tar mer middelhavsgrønnsaker i stedet for norske; paprika, løk, squash, sopp, vårløk - pluss en søtpotet. Og annet jeg kommer på. Hvitløk!

Endret av applestories
Skrevet

Koteletter, poteter og brokkoliblanding hadde vi i dag. I morgen skal vi trolig ha røkt torsk med poteter, gulrot og smeltet margarin.

Skrevet

Ferdigkjøpte vegetarvårruller med ris, sursøt chilisaus og klementiner som tilbehør. Kjempegodt!

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takktakk! :)

Dette med soya og miljø er et ganske bredt tema, så jeg kan anbefale å lese en del om det, men kan jo ta opp noe. Mange av oss spiser en del soyaprodukter, av flere grunner; det er billig, det smaker lite og passer derfor til utrolig mye, det er enkelt og det er proteinrikt. Soyaprodukter utgjør imidlertid forsvinnende lite av forbruket her i Norge (og sikkert mange andre land!) - mesteparten av soyaen vi importerer brukes til dyrefôr. Det sies at det kreves 3-6 ganger så mye soyafôr som vekten av kjøttet vi spiser, og så kommer melkeprodukter og egg i tillegg. Jeg tror sertifisert soya kan være en løsning, men da må produksjonen reduseres kraftig - men produksjonen følger etterspørselen.. 

Skrevet

I går ble det burger ute; kikert- og rødbetburger med pico de gallo, hjertesalat og chilipuré. Bittelitt fries med ketchup.

I dag blir det den andre halvparten av gryten jeg lagde på tirsdag; thai-inspirert med kikerter, linser, kokosmelk, sprø grønnsaker, spinat, masse krydder og lime. Couscous til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...