Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.


Rachel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dag ble det hjemmelagede børek med yufkadeig. Har alltid vært glad i børek, men har aldri laget det selv. Det ble en stor suksess og kommer garantert til å lage det igjen. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yvonne skrev:

I dag ble det hjemmelagede børek med yufkadeig. Har alltid vært glad i børek, men har aldri laget det selv. Det ble en stor suksess og kommer garantert til å lage det igjen. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Det hørtes veldig godt ut! 

Veldig glad i børek selv, men har alltid trodd det er vanskelig å lage.. Har du oppskrift du vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
2 timer siden, Yvonne skrev:

I dag ble det hjemmelagede børek med yufkadeig. Har alltid vært glad i børek, men har aldri laget det selv. Det ble en stor suksess og kommer garantert til å lage det igjen. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Børek med spinat og fetaost er veldig godt. Kjøpte det på Deli de Luca i Oslo når jeg studerte der. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol

Tok bestandig toget til Oslo når jeg studerte og husker at Deli de Luca hadde veldig god tikka masala også. Veldig sterk og god. Kjøpte det ofte og spiste det gjerne når jeg ventet på toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
2 timer siden, Yvonne skrev:

I dag ble det hjemmelagede børek med yufkadeig. Har alltid vært glad i børek, men har aldri laget det selv. Det ble en stor suksess og kommer garantert til å lage det igjen. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

 

35 minutter siden, Edie skrev:

Det hørtes veldig godt ut! 

Veldig glad i børek selv, men har alltid trodd det er vanskelig å lage.. Har du oppskrift du vil dele?

Vil også ha oppskrift.......håper bare at det ikke er evigvarende ingredienser i som bakepulver og krydder for det orker jeg ikke å ha i skapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Edie skrev:

Det hørtes veldig godt ut! 

Veldig glad i børek selv, men har alltid trodd det er vanskelig å lage.. Har du oppskrift du vil dele?

Jepp, det kan jeg gjøre. Det er ganske enkelt å lage. :)

2 timer siden, Supersol skrev:

Børek med spinat og fetaost er veldig godt. Kjøpte det på Deli de Luca i Oslo når jeg studerte der. Nam!

Mhm. Jeg foretrekker kjøttdeig, men man kan jo ha så mye forskjellig oppi.

2 timer siden, Supersol skrev:

 

Vil også ha oppskrift.......håper bare at det ikke er evigvarende ingredienser i som bakepulver og krydder for det orker jeg ikke å ha i skapene.

Neida, eller, du trenger mel da.

Her er oppskriften jeg lagde utifra. Jeg tok utgangspunkt i flere oppskrifter jeg fant via engelske nettsteder. 

Oppskrift deig: 

1 dl vann
4,5 dl mel
2 egg
6 ss smeltet smør
Salt
 
Deigen blir rimelig klissete, så jeg tok bare i mer mel ved behov.
Denne deigen er for 4 børeker (sånne som rulles) eventuelt en stor. Deles de i fire blir de rimelig store og var mer enn nok til 2 personer.
Del deigen i 4. Kjevle ut hvert emne så tynt som overhodet mulig. 
 
Oppskrift til pensling:
2 egg
3 ss solsikkeolje
1,5 dl melk
 
Når emnene er kjevlet ut flate som pannekaker pensles siden som er opp. Legg i fyll på en linje på en side av den flate pannekaken slik at den kan rulles sammen til en avlang pølse. Vi brukte bare kjøttdeig og fylte på så mye vi selv følte for, men man kan jo i prinsippet fylle med hva som helst. :)
 
Når børekene er ferdigrullet pensles de igjen før de går inn i ovnen. Vi hadde ikke frø, men mange har sesamfrø eller lignende på toppen.
 
Stekes på 200 grader i ca 20 minutter (til børekene er gjennomstekte)
 
Se bilder for hvordan jeg gjorde det her (ikke min blogg/nettside, men jeg brukte denne metoden som det vises til på bildene, da med egen deig i stedet for kjøpedeig). Prøvde kjøpedeig og det var mildt sagt håpløst å rulle med. Det passer nok best til børek som ligger lag for lag.
 
Dette ble mitt resultat:
børek.jpg
 
Mvh Yvonne :heiajente: 
Endret av Yvonne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle latsabber (Er egt ikke det, lover!) som bor alene slik som meg: 

Grønnsaker (gjerne av type rot nå om høsten)+fiskefilet (<ørret3)+potet (gjerne søt-)+ olje og krydder i en aluminiumsfolie-pakke=:hjerte:

Protip: prøv med eplebiter eller mango eller ingefær eller ferske urter eller kremost eller litt hvitvin eller feta eller annen ost eller bær eller cherrytomater eller chilli eller hva som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
11 timer siden, Yvonne skrev:

Jepp, det kan jeg gjøre. Det er ganske enkelt å lage. :)

Mhm. Jeg foretrekker kjøttdeig, men man kan jo ha så mye forskjellig oppi.

Neida, eller, du trenger mel da.

Her er oppskriften jeg lagde utifra. Jeg tok utgangspunkt i flere oppskrifter jeg fant via engelske nettsteder. 

Oppskrift deig: 

1 dl vann
4,5 dl mel
2 egg
6 ss smeltet smør
Salt
 
Deigen blir rimelig klissete, så jeg tok bare i mer mel ved behov.
Denne deigen er for 4 børeker (sånne som rulles) eventuelt en stor. Deles de i fire blir de rimelig store og var mer enn nok til 2 personer.
Del deigen i 4. Kjevle ut hvert emne så tynt som overhodet mulig. 
 
Oppskrift til pensling:
2 egg
3 ss solsikkeolje
1,5 dl melk
 
Når emnene er kjevlet ut flate som pannekaker pensles siden som er opp. Legg i fyll på en linje på en side av den flate pannekaken slik at den kan rulles sammen til en avlang pølse. Vi brukte bare kjøttdeig og fylte på så mye vi selv følte for, men man kan jo i prinsippet fylle med hva som helst. :)
 
Når børekene er ferdigrullet pensles de igjen før de går inn i ovnen. Vi hadde ikke frø, men mange har sesamfrø eller lignende på toppen.
 
Stekes på 200 grader i ca 20 minutter (til børekene er gjennomstekte)
 
Se bilder for hvordan jeg gjorde det her (ikke min blogg/nettside, men jeg brukte denne metoden som det vises til på bildene, da med egen deig i stedet for kjøpedeig). Prøvde kjøpedeig og det var mildt sagt håpløst å rulle med. Det passer nok best til børek som ligger lag for lag.
 
Dette ble mitt resultat:
børek.jpg
 
Mvh Yvonne :heiajente: 

Mel går greit. Det brukes fort opp. En runde med børek og en runde med pannekaker så er det brukt opp. De så kjempegode ut forresten , skal prøve å lage jeg å. Ingen rariteter i oppskriften heller. Tester med kjøttdeig jeg å. Kjøttdeig, løk, sopp og salt og pepper tror jeg. Nam !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
11 timer siden, Vesentlig skrev:

For alle latsabber (Er egt ikke det, lover!) som bor alene slik som meg: 

Grønnsaker (gjerne av type rot nå om høsten)+fiskefilet (<ørret3)+potet (gjerne søt-)+ olje og krydder i en aluminiumsfolie-pakke=:hjerte:

Protip: prøv med eplebiter eller mango eller ingefær eller ferske urter eller kremost eller litt hvitvin eller feta eller annen ost eller bær eller cherrytomater eller chilli eller hva som helst

Hørtes smart ut. Enkelt og lettvint. Nam. Vil ikke ha eple, mango,ingefær eller urter oppi da. Så eksperimentell er jeg ikke. Feta, chilli eller tomater derimot kan jeg nok finne på å slenge oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Supersol skrev:

Hørtes smart ut. Enkelt og lettvint. Nam. Vil ikke ha eple, mango,ingefær eller urter oppi da. Så eksperimentell er jeg ikke. Feta, chilli eller tomater derimot kan jeg nok finne på å slenge oppi.

ja ikke sant?

Man finner jo smaker man liker basert på personlige preferanser. Jeg liker godt komboer som:

Brokkoli, paprika, squash, gulrot, løk, torsk, ingefær, chilli og soyasaus.

Blomkål, squash, aubergine, løk, cherrytomater (hele), potet, feta/mozzarella, oregano og kyllingbiter.

Søtpotet, brokkoli, minimais, champinjong, purreløk, mango, lime, pinjekjerner og tunfisk.

Potet, charlottløk, gulrot, jordskokk, eple, kålrot, rosmarin og ørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supersol
3 timer siden, Vesentlig skrev:

ja ikke sant?

Man finner jo smaker man liker basert på personlige preferanser. Jeg liker godt komboer som:

Brokkoli, paprika, squash, gulrot, løk, torsk, ingefær, chilli og soyasaus.

Blomkål, squash, aubergine, løk, cherrytomater (hele), potet, feta/mozzarella, oregano og kyllingbiter.

Søtpotet, brokkoli, minimais, champinjong, purreløk, mango, lime, pinjekjerner og tunfisk.

Potet, charlottløk, gulrot, jordskokk, eple, kålrot, rosmarin og ørret

Mye gode varianter her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol

Taco i tortillalefse med tacokjøttdeig, sterk tacosaus, mild tacosaus, rømme, salatblader, tomat, agurk,mais, avokado, tortillachips, og revet ost. Drakk cola til. Klementiner til dessert. Fikk dette av min mor hjemme hos henne. Hun er snill :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Supersol
2 timer siden, Supersol skrev:

Taco i tortillalefse med tacokjøttdeig, sterk tacosaus, mild tacosaus, rømme, salatblader, tomat, agurk,mais, avokado, tortillachips, og revet ost. Drakk cola til. Klementiner til dessert. Fikk dette av min mor hjemme hos henne. Hun er snill :hjerte:

Pluss løk selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...