Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blodpannekaker med hjemmelaget eplemos på. Ser digg ut mens man steker dem, ikke sant? :P

Men faktisk var det godt! Bland matblod, mel, melk, egg og sukker (eller sukrin og stevia som jeg brukte), salt, kanel, nellikpulver og ingefærpulver. La svelle i en halvtime-time. Stek som tykke pannekaker på middels varme.

10628860_10154683808850297_4982890508179

Kult! :laugh:

Hvor får man tak i matblod, egentlig :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodpannekaker med hjemmelaget eplemos på. Ser digg ut mens man steker dem, ikke sant? :P

Men faktisk var det godt! Bland matblod, mel, melk, egg og sukker (eller sukrin og stevia som jeg brukte), salt, kanel, nellikpulver og ingefærpulver. La svelle i en halvtime-time. Stek som tykke pannekaker på middels varme.

10628860_10154683808850297_4982890508179

La du dette ut på facebooken til cøliaki foreningen tidligere idag?

Var et nesten identisk innlegg der.

:)

Skrevet

Kult! :laugh:

Hvor får man tak i matblod, egentlig :klo:

I frysedisken hos mange av de vanlige matbutikk-kjedene :) Selges i hvite plastspann på 500 g, står MATBLOD på dem. Jeg var ikke klar over dette før nå nylig, trodde man måtte til en slakter for å få tak i sånt. Fant et bilde på Facebook, sånn ser spannet ut.

La du dette ut på facebooken til cøliaki foreningen tidligere idag?

Var et nesten identisk innlegg der.

:)

Nei, jeg er ikke medlem der. Sjekket innom Facebook-siden deres nå og så innlegget du refererer til, morsomt sammentreff :)

Skrevet

Blodpannekaker er supergodt!

Her ble det tidenes kjipeste middag idag. Supertravel dag, var hjemme i ca 25min før jeg måtte ut igjen på møte som tok evigheter.

Dagens middag ble to skiver med jarlsberg, skinke, hjertesalat og agurk.

Skrevet

Bucatini med tomatsaus , tunfisk og cottage cheese.

Skrevet

Vårruller med ris og mango chutney (var tom for sweet chili saus)

Skrevet (endret)

Ris, med stekt squash, hvitløk, semi-soltørkede cherrytomater og lammekjøtt

Endret av Rumle
Skrevet

Fiskeform med revet gulrot og hjemmelaget potetmos

Anonymous poster hash: f3eb2...a82
Skrevet (endret)

Dette ble skikkelig god kosemat :) Vet ikke helt hva jeg skal kalle retten, da.

Lefser: Kikertmel, vann, ønsket krydder. Stekes som pannekaker.

Tacoboller: Veganmisjonens quinoaboller thai style. Jeg jukser og steker dem i ovnen. Tilsetter gjerne litt typiske tacokryddere for å få mer tacosmak på retten.

Chilisalsa: Tomatpuré, hakkede tomater, hvitløk, spisskummen, fersk koriander, litt søtning, fersk chili, tabascosaus, sitronsaft. Bruk stavmikser.

Tilbehør: Hjemmelaget hummus og guacamole, og diverse grønnsaker (f.eks. tomat, rødløk, koriander, salat, mais, agurk, ev. litt revet gulrot)

10712388_10154667645270297_5219643202678

De lefsene så utrolig gode ut! Lyst å dele oppskrift? :)

Og NÅ først ser jeg jo at du faktisk skrev det i det opprinnelige innlegget :laugh: Men, vann til passe deigkonsistens da? Eller pannekakekonsistens og steke i stekepannen? :)

Endret av Rumle
Skrevet

De lefsene så utrolig gode ut! Lyst å dele oppskrift? :)

Og NÅ først ser jeg jo at du faktisk skrev det i det opprinnelige innlegget :laugh: Men, vann til passe deigkonsistens da? Eller pannekakekonsistens og steke i stekepannen? :)

Jeg bare slumpet oppi vann, lot det bli sånn ca pannekakekonsistens. Kanskje som en littegranne tykk pannekakerøre? Husker ikke nøyaktig, tror heller ikke det egentlig er noe fasitsvar :) Tykkere røre blir tykkere lefser, mens for tynn røre tror jeg fort vil falle fra hverandre når man prøver å snu lefsen i pannen.

PS: Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg hadde oppi ørlittegranne xanthan gum (viktig å bruke LITE!). Det gjør at lefsene ikke så lett faller fra hverandre. Fås kjøpt på iHerb, ellers tror jeg at det som kalles johanneskjernebrødmel og som fås kjøpt i norske helsekostbutikker er sånn ca det samme.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare slumpet oppi vann, lot det bli sånn ca pannekakekonsistens. Kanskje som en littegranne tykk pannekakerøre? Husker ikke nøyaktig, tror heller ikke det egentlig er noe fasitsvar :) Tykkere røre blir tykkere lefser, mens for tynn røre tror jeg fort vil falle fra hverandre når man prøver å snu lefsen i pannen.

PS: Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg hadde oppi ørlittegranne xanthan gum (viktig å bruke LITE!). Det gjør at lefsene ikke så lett faller fra hverandre. Fås kjøpt på iHerb, ellers tror jeg at det som kalles johanneskjernebrødmel og som fås kjøpt i norske helsekostbutikker er sånn ca det samme.

Takk! :blomst:

Skrevet

Spagetti med tacokjøttdeig og revet gulost.

Skrevet

Røkt reinsdyrhjerte, tyttebærrømme, salat og godt brød

• Liker 1
Skrevet

Idag blir det lammefrikasse

Skrevet

Fredag: Hamburger

Lørdag: Biff med peppersaus med pommes frites

Skrevet

I går var det urtepanert ørret med kokte grønnsaker og poteter til middag. I dag blir det biffsalat.

Skrevet

I dag blir det kikertburgere fra veganmisjonens oppskrifter , ovnsstekte grønnsaker , bulgur og rømmedressing.

Skrevet

I dag blir det entrecôte tilberedt sous vide, potetpuré med bittelitt trøffelolje, rødvins- og balsamicosaus og ett eller annet grønt ved siden av.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...