Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

ovnsbakte laksefileter med tomat og pesto-philadelphia på og agurksalat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag blir det enkelt; grove rudstykker med stekte egg og røkt laks.

Gjest Gjest
Skrevet

I går hadde vi middagspai med grov bunn og fyll av kyllingfilet, paprika, gul løk, rød løk og brokkoli. Enkel salsa av tomat, paprika, rødløk og agurk ved siden av.

Idag har vi spist kyllingsuppe og grove rundstykker med spinat og skinkefyll.

Skrevet

Hamburger med ris til.

Skrevet

Marinerte grillede svinekoteletter med hjemmelaget potetsalat. Bløtkake med jordbær til dessert.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Idag blir det lett blanding:

Stekt ris med kylling og grønnsaker

Pizza med biff, salsa og ost.

Reker og krabbe med sitronbåter, dill, deilig aioli fra Charles og de og foccacia

Til dessert blir det ostekake og marsipankake

Skal ha selskap og må ha litt for enhver smak og alder :)

Skrevet

Her tror jeg vi går for fylte, gratinerte tortillalefser. Er så lenge siden vi har hatt bønnestuing. :spise:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Her tror jeg vi går for fylte, gratinerte tortillalefser. Er så lenge siden vi har hatt bønnestuing. :spise:

Å, det høres nydelig ut. Oppskrift?

Skrevet (endret)

Oppskrift på bønnestuingen? Det blir litt sånn harelabb, for jeg bruker ikke mål, men gjør omtrent som følgende.

Jeg tar en boks salat og grytebønner (røde kidneybønner), skyller av de, og moser de litt i boksen eller i et litermål. Alle bønnene trenger ikke være most. Det er godt med litt hele bønner også. Disse setter jeg til siden.

Jeg hakker en løk (medium stor/stor), hakker opp et par fedd hvitløk og surrer mykt og blankt i en gryte med litt smør/margarin. Så tilsetter jeg bønnene og tilsetter vann omtrent i høyde med det som er i gryta. Jeg tilsetter gjerne en halv terning med buljong.

Jeg lar dette putre på forholdsvis svak varme, og krydrer litt med det krydderet jeg måtte ønske. Ofte blir det en blanding av pepper, pizzakrydder og chili explotion, men dette kan en selv styre. Man tar hva man har, og hva man liker. Det er bare å smake seg frem. Har jeg en tomat som må spises, terner jeg denne og slenger i. Det samme kan en gjøre med f.eks. rester av paprika også. Har jeg en boks mais stående, og det frister, så slenger jeg også det oppi. ;)

Jeg rører med jevne mellomrom. Når det begynner å bli stuingkonsistens på bønneblandingen, tilsetter jeg en god slump med creme fraiche. Enten vanlig, eller lett. Det kommer an på hva som er tilgjengelig på butikken. Jeg lar dette putre litt, og rører.

Når jeg er fornøyd med konsistensen, legger jeg noen skjeer stuing i en tortilla, strør gjerne på litt ost, ruller sammen og legger i ildfast form. Dette gjentar jeg til formen er full med lefser. Er det stuing til overs, strør jeg det over toppen. Deretter tilsetter jeg ost og setter det i en ovn som er forvarmet til 200-225 grader og lar det stå til osten har fått litt farge.

Vil man ha kjøttdeig i maten, eller kjøtt av andre varianter, er det ingenting i veien for å steke det og legge det i lefsene sammen med stuingen. En kan også tilsette stekt kjøtt/kjøttdeig i stuingen når den er ferdig og røre det hele sammen før en fyller lefsene.

Putretiden varierer. Men stuingen står alltid minst 30 minutter og godgjør seg. Det som er så greit er at man setter på stekeovnen når man nærmer seg fornøyd med konsistensen på stuingen, så går det seg stort sett til. :)

Endret av Saeria
Skrevet

Pastasalat med bl.a. kylling, mozzarella, cherrytomater og oliven.

Skrevet

Marrokansk lammegryte. :sikle:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Oppskrift på bønnestuingen? Det blir litt sånn harelabb, for jeg bruker ikke mål, men gjør omtrent som følgende.

Jeg tar en boks salat og grytebønner (røde kidneybønner), skyller av de, og moser de litt i boksen eller i et litermål. Alle bønnene trenger ikke være most. Det er godt med litt hele bønner også. Disse setter jeg til siden.

Jeg hakker en løk (medium stor/stor), hakker opp et par fedd hvitløk og surrer mykt og blankt i en gryte med litt smør/margarin. Så tilsetter jeg bønnene og tilsetter vann omtrent i høyde med det som er i gryta. Jeg tilsetter gjerne en halv terning med buljong.

Jeg lar dette putre på forholdsvis svak varme, og krydrer litt med det krydderet jeg måtte ønske. Ofte blir det en blanding av pepper, pizzakrydder og chili explotion, men dette kan en selv styre. Man tar hva man har, og hva man liker. Det er bare å smake seg frem. Har jeg en tomat som må spises, terner jeg denne og slenger i. Det samme kan en gjøre med f.eks. rester av paprika også. Har jeg en boks mais stående, og det frister, så slenger jeg også det oppi. ;)

Jeg rører med jevne mellomrom. Når det begynner å bli stuingkonsistens på bønneblandingen, tilsetter jeg en god slump med creme fraiche. Enten vanlig, eller lett. Det kommer an på hva som er tilgjengelig på butikken. Jeg lar dette putre litt, og rører.

Når jeg er fornøyd med konsistensen, legger jeg noen skjeer stuing i en tortilla, strør gjerne på litt ost, ruller sammen og legger i ildfast form. Dette gjentar jeg til formen er full med lefser. Er det stuing til overs, strør jeg det over toppen. Deretter tilsetter jeg ost og setter det i en ovn som er forvarmet til 200-225 grader og lar det stå til osten har fått litt farge.

Vil man ha kjøttdeig i maten, eller kjøtt av andre varianter, er det ingenting i veien for å steke det og legge det i lefsene sammen med stuingen. En kan også tilsette stekt kjøtt/kjøttdeig i stuingen når den er ferdig og røre det hele sammen før en fyller lefsene.

Putretiden varierer. Men stuingen står alltid minst 30 minutter og godgjør seg. Det som er så greit er at man setter på stekeovnen når man nærmer seg fornøyd med konsistensen på stuingen, så går det seg stort sett til. :)

Supert, tusen takk! Elsker bønner i taco, men har bare varmet bønnene. Spennende å prøve som stuing neste gang!

Skrevet

Bare hyggelig. I dag ble det full pakke-varianten her, med både kjøttdeig, en tomat og en boks mais. Det røk til 2/3 av creme fraichen også. Jeg lot det koke ganske godt i 5-6 minutter, for å redusere væsken litt kjappere også. Noen ganger er jeg for lat til å vente. ;)

Uansett så ble både jeg og mannen gode og mette til slutt. Håper stuingen faller i smak hos deg også.

Skrevet

Jeg og mamma skal spise moussaka med gresk salat og tsatsiki. Også skal vi se på "Mamma Mia"-filmen :)

Skrevet

I går grillet vi sommerkoteletter og grillribbe. Hadde kokte poteter og salat til. I dag spiste vi kjøttboller ( god og mager ) i tomatsaus med grønnsakblanding til.

Skrevet

Igår hadde vi Moussaka hos svigers

Idag grillet vi diverse.

Skrevet

I går hadde jeg karrigryte med lammekjøtt, idag blir det fløtepoteter med kyllinglår :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...