Gå til innhold

Om lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest wild bird

Og btw: jeg har holdt vekta i 4 år nå, og har heller ikke hatt noen helseplager forbundet med lavkarbo (som jeg ikke lever på lenger). Når skal jeg forvente at alle disse skadene inntreffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er de samme menneskene som alltid vil kunne overleve en hungersnød også da, regner jeg med. De ville aldri kunne sulte ihjel? Evt ville de dø av mangel på vitaminer og mineraler osv. , men fortsatt ha en normal kroppsvekt, evt fortsatt være overvektige?

For å si det enkelt og greit er lavkarbo (som forsåvidt kan være mange ulike dietter/livsstiler) en mer naturlig livsstil enn å spise poteter og brød. Mennesket er ikke vant til å spise så mye karbohydrater som de gjør i dag. For flere tusen år siden fantes det ikke slike karbohydratkilder. Dermed hadde det vært meget oppsiktsvekkende hvis denne formen for levemåte hadde vært skadelig for kroppen.

Jeg tror du burde prøve selv og se om du liker det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt og greit er lavkarbo (som forsåvidt kan være mange ulike dietter/livsstiler) en mer naturlig livsstil enn å spise poteter og brød. Mennesket er ikke vant til å spise så mye karbohydrater som de gjør i dag. For flere tusen år siden fantes det ikke slike karbohydratkilder. Dermed hadde det vært meget oppsiktsvekkende hvis denne formen for levemåte hadde vært skadelig for kroppen.

Jeg tror du burde prøve selv og se om du liker det:)

FEIL IGJEN!

Skal finne frem til infoen som blåser dette argumentet ut av vinduet. Kjenner jeg ler av uvitende mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt og greit er lavkarbo (som forsåvidt kan være mange ulike dietter/livsstiler) en mer naturlig livsstil enn å spise poteter og brød. Mennesket er ikke vant til å spise så mye karbohydrater som de gjør i dag. For flere tusen år siden fantes det ikke slike karbohydratkilder. Dermed hadde det vært meget oppsiktsvekkende hvis denne formen for levemåte hadde vært skadelig for kroppen.

Jeg tror du burde prøve selv og se om du liker det:)

Kanskje du skal lese denne tråden, som også ligger på forsida av kosthold og trening nå...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Unnskyld meg, men mener du at noen er født med intoleranse mot karbohydrater? :sprettoy:

Ja. Enkelte er faktisk født med intoleranse mot karbohydrater, oftest sees dette i form av intoleranse mot laktose og fruktose.

Og når du, anonymbruker påstår at diabetikere som gruppe kun kan takke seg selv og sitt kosthold for diagnosen:

Hvis det har gått så langt at kroppen kjemisk reagerer på karbohydrater, type diabetes f.eks., så har man jo allerede gjort noe veldig galt over veldig lang tid. Two wrongs doesn't make a right.

- så vil jeg gjerne vite hvordan du presenterer dette til et magert barn på 5 år som akkurat har fått sin diabetes-diagnose !

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

FEIL IGJEN!

Skal finne frem til infoen som blåser dette argumentet ut av vinduet. Kjenner jeg ler av uvitende mennesker.

På hvilken måte er man uvitende når man har funnet et kosthold som gjør en slankere, mer energisk og opplagt enn man har vært på mange år?

Og hva er grunnen til ditt korstog mot lavkarbo?

Så lenge det funker for meg, hva i svarte hule heite bryr det deg? Du skal få slippe lavkarbo selv, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke slik å forstå at overvektige flest har en slags karbohydratallergi.

De aller fleste overvektige har fråtset i feil type mat; hadde de fulgt et normalt og balansert kosthold ville de aldri måttet ty til lavkarbo. At de senere mener karbohydrater som sådan er fanden selv er litt gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Det er vel ikke slik å forstå at overvektige flest har en slags karbohydratallergi.

De aller fleste overvektige har fråtset i feil type mat; hadde de fulgt et normalt og balansert kosthold ville de aldri måttet ty til lavkarbo. At de senere mener karbohydrater som sådan er fanden selv er litt gøy.

Du kommer med påstander som i hvert fall jeg aldri har argumentert med. Jeg har aldri sagt at karbohydrater er fanden selv, eller at jeg er intolerant mot det. Jeg har heller aldri sagt noe om jeg har fråtset eller ikke.

Hva er egentlig problemet med at jeg lykkes med å ta av mange kilo med lavkarbokost? Plager det deg? Er du misunnelig? Jeg bare undres over dette voldsomme engasjementet fra en som aldri har levd lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er ts, men det er også en annen AnonymBruker som har svart i denne tråden bortsett fra meg. Sånn for å si fra.

@wild bird:

Kan også understreke at jeg overhodet ikke er misunnelig, da jeg er en rimelig slank jente med mine 60 kg og 170 cm.

Det jeg er dritt lei av er uvitende mennesker som hopper på den ene trenddietten etter den andre, uten å finne ut hva dette gjør med kroppen (bortsett fra at man går ned i vekt), for så å misjonere bort denne livsstilen til andre like uvitende mennesker.

Du sa selv at du hadde "prøvd alt", men ikke gikk ned i vekt. Spiser man for lite går man ikke ned, ei heller hvis man spiser for mye. Både grete roede og nutrilett er lavkaloriopplegg, og for noen blir det rett og slett for lavt. For det andre så bidrar stress/hormoner til at man holder på kiloene. Så mange spiser for lite, noe som tærer på både psykisk og fysisk, og så blir man enda mer stressa når man ikke går ned i vekt. Trener kanskje og mister muskelmasse i tillegg, og nekter seg ting i hverdag. Håpløst opplegg. Ja man har prøvd "alt."

Så går man over på lavkarbo. Spiser nok mat, siden man kan "spise så mye man vil", dette reguleres automatisk av sultfølelsen. Nekter seg ikke noe av det som er lov. Mange trives godt med fete og proteinrike matvarer. Stresset forsvinner. Og vips! Man går ned i vekt. Men det som er; det samme ville skjedd om man spiste vanlig også. Kaloriunderskuddet skal ikke være for stort, man skal ikke nekte seg noe men spise sunt og variert, trene osv. Ikke stresse. Da kommer resultatene!

Folk må gjerne gjøre som de vil, men ikke kall lavkarbo et mirakelopplegg og "det eneste som funker for stakkars lille (store) meg som har prøvd alt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Og hvordan kan du sette deg til doms over meg og min kropp, vekt og mulighet for å klare å gå ned i vekt? Du aner ikke noe om min helsehistorie. Kjenner jeg blir mektig irritert.

Mulig du har lest ett eller annet som gjør at du skal misjonere. Kan informere deg om at jeg ikke går rundt og bekymrer meg for mitokondriene mine i dagliglivet. Og jeg gidder ingen leksjoner i ernæring. Faktisk så har jeg god peiling på det, enten du tror det eller ikke.

Og nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Og fortsatt lykkelig for at jeg faktisk har klart å få til et varig vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan du sette deg til doms over meg og min kropp, vekt og mulighet for å klare å gå ned i vekt? Du aner ikke noe om min helsehistorie. Kjenner jeg blir mektig irritert.

Mulig du har lest ett eller annet som gjør at du skal misjonere. Kan informere deg om at jeg ikke går rundt og bekymrer meg for mitokondriene mine i dagliglivet. Og jeg gidder ingen leksjoner i ernæring. Faktisk så har jeg god peiling på det, enten du tror det eller ikke.

Og nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Og fortsatt lykkelig for at jeg faktisk har klart å få til et varig vekttap.

Denne tråden ble ikke laget til deg personlig, du har selv valgt å svare i den. Og du sier faktisk selv at du har "prøvd alt" og ikke gått ned i vekt, og at lavkarbo ble svaret. Hvordan kan du forsvare at du ikke klarte å gå ned i vekt med karbohydrater i kosten, når du IKKE legger på deg nå i ettertid MED karbohydrater i kosten? Det gir ingen mening overhodet.

(og at du ikke vil bry deg om det som foregår i cellene dine og holder maskineriet i gang sier mest om deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er ts, men det er også en annen AnonymBruker som har svart i denne tråden bortsett fra meg. Sånn for å si fra.

@wild bird:

Kan også understreke at jeg overhodet ikke er misunnelig, da jeg er en rimelig slank jente med mine 60 kg og 170 cm.

Det jeg er dritt lei av er uvitende mennesker som hopper på den ene trenddietten etter den andre, uten å finne ut hva dette gjør med kroppen (bortsett fra at man går ned i vekt), for så å misjonere bort denne livsstilen til andre like uvitende mennesker.

Du sa selv at du hadde "prøvd alt", men ikke gikk ned i vekt. Spiser man for lite går man ikke ned, ei heller hvis man spiser for mye. Både grete roede og nutrilett er lavkaloriopplegg, og for noen blir det rett og slett for lavt. For det andre så bidrar stress/hormoner til at man holder på kiloene. Så mange spiser for lite, noe som tærer på både psykisk og fysisk, og så blir man enda mer stressa når man ikke går ned i vekt. Trener kanskje og mister muskelmasse i tillegg, og nekter seg ting i hverdag. Håpløst opplegg. Ja man har prøvd "alt."

Så går man over på lavkarbo. Spiser nok mat, siden man kan "spise så mye man vil", dette reguleres automatisk av sultfølelsen. Nekter seg ikke noe av det som er lov. Mange trives godt med fete og proteinrike matvarer. Stresset forsvinner. Og vips! Man går ned i vekt. Men det som er; det samme ville skjedd om man spiste vanlig også. Kaloriunderskuddet skal ikke være for stort, man skal ikke nekte seg noe men spise sunt og variert, trene osv. Ikke stresse. Da kommer resultatene!

Folk må gjerne gjøre som de vil, men ikke kall lavkarbo et mirakelopplegg og "det eneste som funker for stakkars lille (store) meg som har prøvd alt."

Syntes synd på deg.. Må være fælt å være så trangsynt:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Denne tråden ble ikke laget til deg personlig, du har selv valgt å svare i den. Og du sier faktisk selv at du har "prøvd alt" og ikke gått ned i vekt, og at lavkarbo ble svaret. Hvordan kan du forsvare at du ikke klarte å gå ned i vekt med karbohydrater i kosten, når du IKKE legger på deg nå i ettertid MED karbohydrater i kosten? Det gir ingen mening overhodet.

(og at du ikke vil bry deg om det som foregår i cellene dine og holder maskineriet i gang sier mest om deg)

Ja, jeg valgte å svare, og du har hakket videre på svarene mine hele veien.

Jeg forsvarer eller forklarer ingenting. Lavkarbo hjalp meg å gå ned i vekt da ikke noe annet fungerte. Og jeg stiller ingen spørsmål ved hvorfor jeg ikke legger på meg igjen. Er bare glad til.

Hvem går rundt og tenker på hva som skjer i cellene sine til daglig? Jeg har faktisk andre ting å bry hodet mitt med. Er frisk og rask, og fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg valgte å svare, og du har hakket videre på svarene mine hele veien.

Jeg forsvarer eller forklarer ingenting. Lavkarbo hjalp meg å gå ned i vekt da ikke noe annet fungerte. Og jeg stiller ingen spørsmål ved hvorfor jeg ikke legger på meg igjen. Er bare glad til.

Hvem går rundt og tenker på hva som skjer i cellene sine til daglig? Jeg har faktisk andre ting å bry hodet mitt med. Er frisk og rask, og fornøyd med det.

Når du nå i ettertid da ser at du ikke legger på deg igjen av karbo, slår det deg ikke at du sikkert kunne klart å gå ned i vekt med karbo også da? Eller var jeg virkelig helt på jordet i min beksrivelse av typiske slankeopplegg? Det tror jeg neppe. Og der er poenget mitt: det blir feil å fremstille lavkarbo som noen mirkelløsning når helt vanlig kosthold, der man ikke kutter ut noe som helst, fungerer like bra, og ikke skader kroppen på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spurte hvor lenge man må vente på plagene fra å innta usunt fett over lang tid. Nei det tar nok ikke 4 år. Den dagen du får hjerteinnfarkt og høyt kolesterol pga man spise litt for mye bacon, egg og pølser og nøtter kun for å gå ned i vekt, så angrer nok de fleste.

Typisk for lavkarbofolk, tror ikke på noe fra vitenskap eller logisk. Holder dere for ørene, men skravler gjør dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og forstår ikke hvordan en anonymbruker som ikke tør å stå frem med sitt eget nickname engang kan få lov til å starte sin egen tråd???

Lavkarbo passer absolutt ikke for alle, men da sier kroppen raskt i fra! At du ikke har prøvd det, vil også forklare at du ikke har fått kjent på kroppen hvilken fantastisk virkning det gir. Ikke bare det at en faktisk mister fett og ikke muskelmasse raskt, men f.eks. huden blir silkemyk og utrolig flott! Jeg spiser mye grønnsaker og har en veldig sunn kost, men det skjedde ingenting! Da vi la om til lavkarbo, byttet ut potetene med brokkoli, bruker avocado istedet for brød, så rant kiloene av! Fikk mer energi på jobben og trening, og livet ble lettere. Nå har det vært sommer og ferie, der vi har spist det vi har fått servert... Nå er det tilbake med å minimalisere karbohydratene og det er deilig hvordan kroppen reagerer!

Men seriøst... anonnym? Hehe, makan :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest wild bird

Signerer den over meg! Sånn følte jeg det også. Og i tillegg så var jeg mye bedre i magen på lavkarbo.

Dessuten har ikke den anonyme svart på hvordan h*n mener kroppen min ikke har det bedre på lavkarbo, så lenge jeg har det bedre? Hvordan skille det fra hverandre? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spurte hvor lenge man må vente på plagene fra å innta usunt fett over lang tid. Nei det tar nok ikke 4 år. Den dagen du får hjerteinnfarkt og høyt kolesterol pga man spise litt for mye bacon, egg og pølser og nøtter kun for å gå ned i vekt, så angrer nok de fleste.

Typisk for lavkarbofolk, tror ikke på noe fra vitenskap eller logisk. Holder dere for ørene, men skravler gjør dere.

Men forskere er jo uenige om hva som er rett og galt.;) Googler du litt finner du "bevis" for at lavkarbo er veldig bra og at det er fryktelig usunt. Hvem har rett? Det finnes nok ingen fasit desverre!

Etter at jeg skjønte dette tar jeg det meste med en klype salt, og prøver heller å finne ut hva som virker mest logisk og fungerer for meg.

Jeg er forøvrig hverken for eller i mot lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo fungerer for meg.

Jeg var normalvektig frem til ca 5 klasse på barneskolen. Da la jeg på meg, ikke alt på en gang, men over tid. Jeg spiste sunt, eller, det som staten og Christian Drevon sier er sunt. Jeg la fortsatt på meg. I 10 klasse lå vekta på rundt 75-80kg. Noe som er alt for masse for ei jente på 15-16 år og 168 cm høy. Jeg spiste sunt, spiste små måltider 3-4-5 ganger til dagen, var i fysisk aktivitet, gikk turer hver eneste dag ++ Jeg la fortsatt på meg.

Hva i alle dager var galt med meg? Det fant jeg ikke ut av. Først sjekket vi om det var noen matallergi med i bildet, da jeg alltid har hatt problemer med magen. Spiste jeg for mye av brødvarer og bakst så ville magen ha gått amok. Ifølge legene hadde jeg ikke laktoseintoleranse, ikke glutenallergi eller noen ting. Blodsukkeret var imedlertidig ganske faretruendes, selv om jeg spiste sunt!!

For ca 1 år siden fant jeg ut hva lavkarbo var. Da var vekta 85 kg! Høyden var fortsatt 168cm. Jeg følte meg rett og slett total dass. Lavkarbo fungerte faktisk veldig bra, gikk ned ti kg, humøret var stabilt(endelig...), huden ble bedre(alltid hatt problemer med både kviser og eksem), magen hadde jeg aldri problemer med lenger. Jeg falt litt ut av det hele, da det er faktisk litt vanskelig for noen å forandre kostholdet og tankegangene så drastisk på så kort tid. Resultatet var : vektøkning, surt og grinete humør, vond vond vond vond mage++! Blodsukkeret ble helt fucka.

Nå er jeg tilbake på lavkarbo. Hva skjer? Vekta minsker. Blodsukkeret er stabilt. Humøret er på topp. Eksemen forsvinner. Huden blir penere. Håret blir tykkere:-O. Jeg har dessuten null magevondt.

Det er ikke fettet i seg selv som er farlig for oss, det er når vi kombinerer fettet med høykarbo. Får vi i oss mye fett og masse karbohydrater kan det være skadelig. Kombinerer du høyfett med lavkarbo derimot så er det faktisk forsket at fett er ingen risikofaktor.

Personer med diabetes, høyt blodtrykk osv har alle blitt friske fra disse tingene. Riktignok, de med diabetes 2. De jeg vet om på diabetes 1 blir jo ikke friske, men bedre. Jeg med problemer med insulinresistens, mageproblemer, eksem, kviser har blitt bedre. Jeg er ikke helt i mål med vekta, så jeg er fortsatt overvektig, men akkuratt på grensen til normalvektig. Så lavkarbo har definitivt kommet for å bli hos meg. Maten smaker godt, jeg spiser MYE mer grønnsaker enn tidligere. Frukt er ikke så bra for meg, da må jeg i tilfelle spise det etter et proteinrikt måltid...Jeg spiser meg rett og slett frisk!

Jeg skal ikke påstå at lavkarbo passer for ALLE. Det gjør det nok ikke, men jeg vet at alle har godt av å fjerne alle de raske karbohydratene dem putter i seg - godteri, brus, kjeks, chips, lyst brød, bakevarer; hva trenger du det egentlig for? Spis grønnsaker, salat, kjøtt, egg (egg er faktisk ikke farlig..du kan spise mer enn 1 pr dag om du vil). Hvis du skal spise brød så velg de sunne alternativene, dvs bak selv. Da vet du hva som er oppi! Mange av butikkbrødene er bare tilsatt farge for å se sunne ut....

Godteri, sukkerfritt eller ei vil jeg egentlig ikke anbefale. Sukkerfritt godteri er søtet med forskjellige stoffer og det som skjer med mange er rett og slett en hyggelig dodag. Har erfart det selv, for å si det slik! Helt forferdelig :-P

Det at noen, som f.eks Christian Drevon sier at lavkarbo er skadelig er rett og slett pisspreik. Hvor har han det ifra? Han har fått forespørsler fra folk (jada, lavkarbofolk) om han egentlig har noe konkret å henvise til når han sier slikt, men vet dere? Han har ikke det! Han henviser til si egen bok! SJokk????

Derimot har dr.hexeberg resultater å vise til. Dr.Sofe Hexeberg har akkuratt kommet ut med ei bok omkring dette her. Spennendes lesestoff! Det samme er boka til Fedon som viser oss hvor mye sukker som er i matvarene. Sukkerbløffen tror jeg den heter. Ikke minst er boka "det store kolesterolbedraget" interessant..

Hvis en først skal si hvor jævlig lavkarbo er så bør en ha lest en del bøker omkring det emnet. Hvis det er slik at du ikke har lest ei eneste bok omkring lavkarbo har en ikke rett til å si hvor forferdelig det er. En kan ikke basere alt en tror på utifra hva diverse "eskperter" sier..spesielt ikke når disse ekspertene ikke har noe å henvise til. Selv om jeg ikke liker Grete Roede sin kostholdsfilosofi så sier jeg ikke at det er feil. Det er nok en bra måte å spise på for dem som trives med dette - men for meg og en del andre så er det helt feil. Jeg skal heller ikke si at kostholdet staten anbefaler er helt feil, for det finnes dem som faktisk kan leve på den type mat, men igjen, det fungerte aldri for meg.

Så les. Lær litt om alt. Vær åpen for nye ting. Ikke bestem deg for hvor feil alt er uten at du vet det med 100% sikkerhet (og det beste for å finne ut av det er jo faktisk å teste det selv..).

Edit: Ser at anonym påstår at det er latmannslanking. Nå spiser jeg faktisk ikke lavkarbo for å slanke meg, men for å kunne leve et liv uten vektproblemer og andre helseskader. Jeg bruker mye tid på å lage mat fra bunn av, jeg bruker sikkert like lang tid på å faktisk planlegge maten. Jeg er i fysisk aktivitet og alt det der.

Det er ikke slik at når jeg veier..la oss si 65 kg kommer til å hoppe over på høykarbo igjen, det fungerer ikke, jeg må spise lavkarbo for alltid. Det er ikke noe problem for meg, men jeg må det hvis jeg ikke skal påføre meg dårlig helse igjen. At jeg kanskje øker mengden karbohydrater er en helt annen ting, da øker man det ved hjelp av flere matvarer, f.eks man tillater seg selv en litt større mengde nøtter, bær ++ Man kjøper seg ikke et brød og stapper det i seg.

Endret av estrella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er da ikke om det fungerer eller ikke! Det er da flott det hvis det fungerer for noen =)

Det er da ingen som sier at det ikke fungerer, men at om man over lengre tid holder seg til et fettete kosthold, sier ikke logikken noe om at dette er feil? At du sitter der som 49 åring med høyt kolesterol og 5 hjerteinnfarkt pga et kosthold du ville ha fordi du ville ned i vekt.

Det finnes faktisk en undersøkelse som er gjort på mus, der de sier at det også kan festes til mennesker og ikke kun mus. Musene fikk plager nevnt tidligere. Link til denne VITENSKAPELIGE (Nei, ikke klikk.no eller lenabeatrice) ligger i en annen tråd om lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...